Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1830
Jeg har hatt en ekstremt stressende situasjon i over 18 år.
Nå er det over, men likevel er jeg i en modus der jeg er klar for" action"
Nesten hver natt har jeg mareritt som relaterer til det tidligere livet.
Går det an å bli kvitt dette?
Hadde jo tenkt å poste anonymt,
Klem fra Betty

Ja, jeg demper frykten med alkoho .
Sist endret av Nurse Betty; 6. juni 2021 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jo, dette kan behandles. Men veien å gå, er igjennom din fastlege. Spør da om rekvisisjon til en psykolog, som kan å behandle PTSD. En behandlingsform er EMDR. Jeg er på venteliste for slik behandling selv.

Red: Alkohol gjør det iallfall ikke noe bedre. Antageligvis verre. Uansett så er alkohol ganske skadelig, så flott om du slutter med det.
Sist endret av aluminiumfluorid; 6. juni 2021 kl. 13:16.
Det er sikkert mange veier som passer ulike mennesker, men her er mine tips:

Når du har levd i en traumatisk situasjon over mange år, så ender det gjerne i komplekse traumer. Jeg anbefaler absolutt en eller annen form for terapi, og da helst noe som ikke er kun strengt kognitivt orientert. Jeg tror sånne komplekse ting er lurt å angripe fra flere kanter, også emosjonelt og somatisk. Det finnes forskjellige somatiske behandlinger, fysioterapi og lignende, som adresserer traumer. EMDR funker for noen, jeg tror ikke man vet helt hvorfor eller hvem det funker for. Verdt et forsøk.

Uansett, skaff deg først og fremst en god terapeut du blir trygg på og utforsk eventuelt ulike behandlingsalternativer og kombinasjoner. Et råd jeg skulle ønske jeg slapp å gi: Hvis du har råd, så vurder privat.

Lykke til!
Hvor finnes denne somatiske terapien egentlig? I hovedstaden? Har fått beskjed om at vi har null form for somatisk tilbud her i Agder regionen..
Sitat av Katt Vis innlegg
Hvor finnes denne somatiske terapien egentlig? I hovedstaden? Har fått beskjed om at vi har null form for somatisk tilbud her i Agder regionen..
Vis hele sitatet...
Her er noen! Ofte langt ventetid dessverre, men det finnes i alle fall.

https://fysio.no/finn/fysioterapeut/...vFaEE1DtOpC8I0
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei Betty, er glad for at du er ute av denne situasjonen nå! Senskadene må du ta tak i asap med psykolog. EDMR er ekstremt intenst og kan være retraumatiserende, jeg tror det du først og fremst trenger nå er stabilisering. En psykolog kan hjelpe deg til å programmere hjernen til å innse at traumet er over så du ikke behøver å være i alarmmodus lenger, jeg anbefaler også sterkt boken Tilbake til Nåtid som kan kjøpes på nettsidene til Modum bad. Å få snakke om tingene i ditt tempo, sortere følelser, legge fra seg skyld og skam er også noe en god psykolog hjelper med. Lykke til, ta tak i det fort! Når man er ute av den traumatiske situasjonen er ofte da traumene begynner å manifestere seg, for hjernen har hatt nok med å overleve og undertrykke de tingene når man står midt i situasjonen.
Jeg har startet opp med EMDR. Bare gjort det to ganger og har ikke gjort mrg opp En mening enda. Synes det er vanskelig å holde på en tanke eller følelse over tid. Får se hvordan det går.

Betty, du har alltid oppmuntrende og velmente innlegg til folk som sliter. Hva med deg selv? Kan du fortelle litt om deg selv og hvs du plages av, evt hva som har ført deg dit du er i dag?

Jeg er nysgjerrig, på en positiv måte da. Du trenger selvsagt ikke si noe om du synes det blir for privat. Ønsker deg alt godt ihvertfall��
Tusen takk for fine svar.
Ikke så lett å plukke og velge terapeuter her langt ute i gokk. Hadde en relasjon med en terapaut i ca 6 mnd, da fordi jeg ikke spiste så mye.
Klem fra Betty

Tenker at dette må jo gå over. Det er ikke lenger 113 , blod og sying hver uke.
Jeg er en gammel dame nå, synes jeg" fortjener" litt ro og fred.
Livet er vel ikke redferdig på noen måte, dere andre vet at livet ikke alltid er fryd og gammen, hva nå det betyr.
Vi får vel bite tennene sammen og gjøre så godt vi kan.
Sola skinner og jeg er så glad"................
Klem fra Betty
Sist endret av Nurse Betty; 7. juni 2021 kl. 14:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Tusen takk for fine svar.
Ikke så lett å plukke og velge terapeuter her langt ute i gokk. Hadde en relasjon med en terapaut i ca 6 mnd, da fordi jeg ikke spiste så mye.
Klem fra Betty

Tenker at dette må jo gå over. Det er ikke lenger 113 , blod og sying hver uke.
Jeg er en gammel dame nå, synes jeg" fortjener" litt ro og fred.
Livet er vel ikke redferdig på noen måte, dere andre vet at livet ikke alltid er fryd og gammen, hva nå det betyr.
Vi får vel bite tennene sammen og gjøre så godt vi kan.
Sola skinner og jeg er så glad"................
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Hei Betty, ikke slå deg til ro med at livet butter for alle, at traumene er litt bedre enn før (eller hva du mener med ikke 113, sying og blod hver uke lenger) og at du må bite tennene sammen. Ptsd er en alvorlig lidelse som senker livskvaliteten betraktelig og i tillegg kan du retraumatiseres når som helst. Da er det viktig å ha verktøy!
Hvis det er vanskelig å finne psykolog i nærheten av deg er nettpsykolog via cam et ok alternativ, i tillegg bør fastlegen din søke deg til behandlingsopphold på Modum bad. Der er over et års ventetid og behandlingen er kjempeintens men også mest suksessfull i landet, viktig at du bruker året før plass der på stabilisering av ptsden så du ikke blir sykere men bedre av behandling. Du skal ikke måtte behøve å ha det sånn som du har det nå, du fortjener ro og fred i hodet ditt. Klem
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Tenker at dette må jo gå over. Det er ikke lenger 113 , blod og sying hver uke.
Jeg er en gammel dame nå, synes jeg" fortjener" litt ro og fred.
Livet er vel ikke redferdig på noen måte, dere andre vet at livet ikke alltid er fryd og gammen, hva nå det betyr.
Vi får vel bite tennene sammen og gjøre så godt vi kan.
Sola skinner og jeg er så glad"................
Vis hele sitatet...
..det er fordi jeg treffer deg i dag
sola skinner og jeg er så glad...

Det er ikke alt man greier alene.
Ok med litt hjelp i blant.
Take Care.
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Tenker at dette må jo gå over.
Vis hele sitatet...
Hvis dette ganske nylig skjedde, så kan det hende at du har en kortvarig reaksjon som går over etterhvert. Folk reagerer forskjellig. Hvis det vedvarer i lang tid og du faktisk har ptsd, så går det nok ikke over uten en eller annen form for behandling. Hvis du har levd i 18 år med så grov vold at du må ha legebehandling hver uke, så blir jeg overrasket om du ikke har ptsd, for å være ærlig. Det er jo helt ekstremt. Hvis du hadde en god relasjon til den forrige terapeuten din, kanskje du får gå til vedkommende igjen?
Nei, nei Pi. Beklager dårlig kommunikasjon, jeg har ikke vært utsatt for grov vold i lengre tid. Jeg har levd med et veldig sykt barn som måtte på legevakta flere ganger i uken, epilepsi kan være en djevelsk sykdom.
Nå er situasjonen en helt annen, men jeg er klar for utrykningen any time.
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Nei, nei Pi. Beklager dårlig kommunikasjon, jeg har ikke vært utsatt for grov vold i lengre tid. Jeg har levd med et veldig sykt barn som måtte på legevakta flere ganger i uken, epilepsi kan være en djevelsk sykdom.
Nå er situasjonen en helt annen, men jeg er klar for utrykningen any time.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Åja sorry, hoppet visst litt til konklusjoner der. Men det er jo fortsatt en helt ekstrem situasjon å leve med i lengden, så jeg synes ikke det er noe rart om du har fått ptsd av det. Det smeller typisk etter at du kan senke skuldrene. Jeg synes absolutt at du skal ta kontakt med fastlegen, eller den forrige terapeuten din. Ptsd kan og bør behandles.