Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Skille stat og kirke: Enig?
Ja 1.149 86,39%
Nei 181 13,61%
Stemmegivere: 1330. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  112 63580
I morgen avvikles statskirken

Alle partiene på Stortinget står bak når Grunnloven endres og «stat» ikke lenger skal være en del av Den norske kirke. Innstillingen fra stortingskomiteen legges fram tirsdag.
Vis hele sitatet...
Fantastisk!
Da blir det feiring allerede i kveld for min del!

http://upit.no/bilder/thumbs/Scy7Q.jpg

Så, hva synes dere om dette?
Er dette et steg i riktig retning?
Hvordan vil dette påvirke religion i norge?
Det var virkelig på tide.
Dette synes jeg høres bra ut.
Bøs tøs
Xaviuz's Avatar
På tide ja.
Blir kirken privat nå ?
Så nå er staten ikke lenger en del av kirka, men hvor mye av kirka er fortsatt en del av staten?

Hvor mye subsidier vil den norske kirke motta fremover? Vil denne endringen i grunnloven føre til noen praktiske endringer?
Fantastisk! Jeg har ingen problemer med å erkjenne at vi har en kulturell arv i kristendommen. Kristningen av landet er en viktig del av historien til Norge. Men det har fortsatt ingen ting å gjøre med staten og styring av landet. Flott at dette skjer!
Sitat av Unsub Vis innlegg
Så nå er staten ikke lenger en del av kirka, men hvor mye av kirka er fortsatt en del av staten?

Hvor mye subsidier vil den norske kirke motta fremover? Vil denne endringen i grunnloven føre til noen praktiske endringer?
Vis hele sitatet...
Dette er jo et veldig essensielt spørsmål. Såvidt jeg vet så er jo biskopene utnevnt av kongen og får lønn av staten. Dette er jo forsovet endel andre prestestillinger og. Men disse stillingene vil jo forsatt bli betalt av staten, eller?
Vet ikke hvordan det er med andre store religioner i Norge jeg? Mener å tro at prester, imamer og lignende får lønn av staten.
shit was so cash
Anda22's Avatar
For og vere ærlig så bryr dette meg ikke.
Men det må ver en gledens dag for dere som har ventet på dette lenge.
prisen på evig tilgivelse ble nettopp satt opp
Det var på tide i allefall, det jeg nå lurer på er... Hva faen gjør vi for å rettferdiggjøre feriene våre? Jul, påske og en hel haug av andre røddager er jo kristelig relatert..
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det var på tide i allefall, det jeg nå lurer på er... Hva faen gjør vi for å rettferdiggjøre feriene våre? Jul, påske og en hel haug av andre røddager er jo kristelig relatert..
Vis hele sitatet...
Vi trenger vel egentlig ikke å rettferdiggjøre dem? Jul har jo blitt mye mer kultur og tradisjon. Hjemme har vi ivertfall aldri feriet julen på "kristen måte". Dvs. vi sang aldri salmer eller liknende.

Når det er sagt så kan alle tilhørere av forskjellige religioner få fri på spesielle dager i norge selv om det ikke er statsreligionen.
Happy Buddha
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det var på tide i allefall, det jeg nå lurer på er... Hva faen gjør vi for å rettferdiggjøre feriene våre? Jul, påske og en hel haug av andre røddager er jo kristelig relatert..
Vis hele sitatet...
Det er jo for de fleste gått fra å ha noe med religion å gjøre og til å være en familietradisjon.
Sitat av OttoSonetto Vis innlegg
En skandale at dette er så dysset ned i media. Sosialistpakket ønsker å sidestille kristendommen med islam! Makteliten tar seg til rette ja..
Vis hele sitatet...
Nei, de ønsker å skille stat å kirke. At bieffekten blir et samfunn hvor alle religioner stilles likt ser jeg derimot ikke på som en negativ ting.
Dette er nok noe mange oss har ønsket en stund. Nå er det helt slutt på den tiden da kirken hadde all makten og styrte landet! Selv om det er en god stund siden.

Men en ting lurer jeg på; hva vil det egentlig gjøre i praksis nå? Kommer vi til å merke noe til forandringene?
Sist endret av Daybreak; 15. mai 2012 kl. 06:33.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av AmundK Vis innlegg
Det er jo for de fleste gått fra å ha noe med religion å gjøre og til å være en familietradisjon.
Vis hele sitatet...
Så vi kan få ferie pga tradisjoner? Da kan jeg og min familie ha som tradisjon at hver September til November så har vi to måneders høstfeire. Tror du staten går med på det?
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Endelig! Greit at folk er kristne, men et land burde holde seg for god til slik idioti.
Sist endret av PerPerPerPer; 15. mai 2012 kl. 07:32.
Nå ble jeg skikkelig glad . I dag blir det biff til middag

Hvordan skal du feire?
Betyr det at kidsa slipper å besøke kirken sammen med skolen?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det var på tide i allefall, det jeg nå lurer på er... Hva faen gjør vi for å rettferdiggjøre feriene våre? Jul, påske og en hel haug av andre røddager er jo kristelig relatert..
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det feiret vi mange av de feriene (om ikke alle) vi feirer nå, lenge før vi ble et kristent land.

Sier seg vel selv at noe er rart når vi feirer at Julenissen kommer med gaver ved å synge at Jesus blir født
Samme med påskeharen og Jesu' oppstandelse.

De som gjorde Norge kristent gjorde nok jobben lettere ved å la oss beholde våre tradisjoner og høytider. Vet ihvertfall at vi feiret "jol" fordi at sola snur, på samme tid som vi nå feirer at Jesus blir født og nissen kommer med gaver.

(jeg er ingen historiker, så skyt meg hvis jeg tar feil i noe av det jeg sier )

Synes forresten at dette er fantastisk. Religion og politikk kan holde seg langt unna hverandre.
Loner Deluxe
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Betyr det at kidsa slipper å besøke kirken sammen med skolen?
Vis hele sitatet...
Er ikke det noe man har kunnet velge selv? Vi pleide alltid å få valget mellom å enten dra til kirken, eller bli på skolen å lage julepynt.
Sist endret av Generation; 15. mai 2012 kl. 08:15.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Les WP:Statskirke#Politisk_avtale_i_Stortinget_10._april_2008

Håper denne prosessen vil lette utmelding for de som har slitt med det i lang tid.
Sitat av Generation Vis innlegg
Er ikke det noe man har kunnet velge selv? Vi pleide alltid å få valget mellom å enten dra til kirken, eller bli på skolen å lage julepynt.
Vis hele sitatet...
Vi fikk bare slippe hvis vi kom fra et ikke-kristent land. Dette er under 10 år siden.
Greit nok at folk skriver "Fantastisk", "Nydelig". Men vil dere begrunne hvorfor det er et steg i riktig rettning at staten skiller seg fra kirken?

Personlig har jeg ingenting og si om dette da jeg ikke vet fordeler/ulemper.
Sitat av Generation Vis innlegg
Er ikke det noe man har kunnet velge selv? Vi pleide alltid å få valget mellom å enten dra til kirken, eller bli på skolen å lage julepynt.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel heller om det slutter å bli et tilbud.
Slik jeg ser det er det absolutt ingen grunn til å ha mer fokus på kristendommen nå, da stat og kirke ikke lenger er ett. Derfor burde man jo enten få tilbud om gudstjeneste fra alle religioner eller ingen.

Fortsetter den kirkelige gudstjenesten å være en valgmulighet, kommer jeg til å se det som et bevis for at det kun er ord.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Slik jeg har forstått det feiret vi mange av de feriene (om ikke alle) vi feirer nå, lenge før vi ble et kristent land.

Sier seg vel selv at noe er rart når vi feirer at Julenissen kommer med gaver ved å synge at Jesus blir født
Samme med påskeharen og Jesu' oppstandelse.

De som gjorde Norge kristent gjorde nok jobben lettere ved å la oss beholde våre tradisjoner og høytider. Vet ihvertfall at vi feiret "jol" fordi at sola snur, på samme tid som vi nå feirer at Jesus blir født og nissen kommer med gaver.

(jeg er ingen historiker, så skyt meg hvis jeg tar feil i noe av det jeg sier )

Synes forresten at dette er fantastisk. Religion og politikk kan holde seg langt unna hverandre.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Jul tok over for vinterblotet som lå i Norsk tradisjon fra før. Veldig mange andre Europeiske land hadde også de samme eller lignende tradisjoner rundt den tiden. Mye forskning viser også at Jesus muligens kan ha blitt født i februar, noe som gjør at Julen nå egentlig burde flyttes?
Hvorfor har ikke dette vært en sak tidligere? Hvorfor har ikke folket blitt opplyst om dette? Hvorfor kun en liten knøttsak natta før det trer i kraft? Dette føler jeg er på grensen til sensur. Jeg finner flere henvisninger til denne saken når jeg gjør søk etter den, men likevel - jeg leser nyheter på nett tre ganger daglig, får Aftenposten på døra og kjøper VG. Jeg burde fått det med meg dersom det hadde vært slått opp tidligere.
Dette er feil. Det norske samfunnet er tuftet på kristne verdier, verdier jeg gjerne så videreført til neste generasjon.
Skulle ønske det kom en mer utførlig artikkel slik at vi fikk vite hvorfor dette skjer.
Skal det skje grunnlovsendring burde det vært folkeavstemning mener jeg..
Jeg er minimalt kristen, bodd og oppvoskt i Norge. Jeg synest deer trist at dette skjer uten debatt, da detter er en del av den norske kulturen og tradisjonene våre.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Noen som veit hvordan dette vil påvirke oss i praksis? Vil det bli no særlig forskjell eller er det først og fremst en formalitet?
Har dette noe å si for hvor mye penger som går til kirken?
Meg bekjent så får vel kirken penger i forhold til hvor mange medlemmer de har, vil de kunne fortsette å melde inn ufrivillige personer?
Den Norske Kirke har 3 835 477 medlemmer! http://statbank.ssb.no/statistikkban...Tabellid=06929

Endring av Grunnloven er ikke lov ihht nettopp Grunnloven.

Direkte folkeavstemning burde avgjort saker som dette.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ztaale Vis innlegg
Det var på tide i allefall, det jeg nå lurer på er... Hva faen gjør vi for å rettferdiggjøre feriene våre? Jul, påske og en hel haug av andre røddager er jo kristelig relatert..
Vis hele sitatet...
Vi lager nye grunner, eksempelvis har man dette alternativet til juleferinga:

Nasjonal feiring av mennesklige fremskritt og gaveutveksling -aften.
Jaja, bare å sprette champisen da!

Sitat av Sexarz Vis innlegg
Så vi kan få ferie pga tradisjoner? Da kan jeg og min familie ha som tradisjon at hver September til November så har vi to måneders høstfeire. Tror du staten går med på det?
Vis hele sitatet...
Uhm, det er en ting at du og familien din har en liten tradisjon. Forskjellen kommer når en hel nasjon deler samme tradisjon. Ta midtsommersdag, f.eks.

Sitat av Kålroten Vis innlegg
Stemmer det. Jul tok over for vinterblotet som lå i Norsk tradisjon fra før. Veldig mange andre Europeiske land hadde også de samme eller lignende tradisjoner rundt den tiden. Mye forskning viser også at Jesus muligens kan ha blitt født i februar, noe som gjør at Julen nå egentlig burde flyttes?
Vis hele sitatet...
Julen (Jól) burden ikke flyttes, derimot kan kristmessa flyttes for kristne.

Har forresten også hørt at Jesus ble født i oktober. Mye uenigheter rundt dette.
Bryr meg fint lite, er ikke kristen.
Sitat av Mort96 Vis innlegg
Slik jeg har forstått det feiret vi mange av de feriene (om ikke alle) vi feirer nå, lenge før vi ble et kristent land.

Sier seg vel selv at noe er rart når vi feirer at Julenissen kommer med gaver ved å synge at Jesus blir født
Samme med påskeharen og Jesu' oppstandelse.
Vis hele sitatet...
Hysj! The Heir Club For Men er hemmelig!

Men over til de praktiske følgene av dette, hva vil det føre til? Blir kirken satt likt som diverse andre religioner med tanke på penger fra staten også?

Jeg ser at det allerede er spurt om, men vil skolebarn ikke lenger trenge å gå i kirka?

Slipper man nå å be en kristen bordbønn før man spiser mat i Heimkunnskapen? (Eller er dette ute allerede? Føler meg litt gammel nå)
Skremmende å se hvor lite folk faktisk bryr seg om at en liten elite har endret den norske grunnloven uten noen som helst folkeavstemming.
Tenk om de gjør det med mye mer alvorligere saker?
For eksempel at de endrer slik at politet kan ransake hus uten skjellig grunn...
Skremmende utvikling.
Rydenlicious
RydEN's Avatar
Kan noen fortelle helt konkret hva dette egentlig gjør?
A step in the right direction!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Til dere som griner om at grunnlovsendringer bør foretas ved folkeavstemning:
http://www.lovdata.no/all/tl-18140517-000-006.html#112

tl;dr: «Forslagene må legges frem i ett av de tre første årene i en stortingsperiode. Forslagene blir deretter behandlet i første, andre eller tredje storting i neste periode. Endringer i Grunnloven behandles i kontroll- og konstitusjonskomiteen og vedtas i Stortinget i plenum. Grunnlovsendringene må vedtas med et 2/3 flertall, og 2/3 av representantene må være til stede når vedtaket fattes. Grunnlovsforslagene legges frem som et dokument for Stortinget (Dokument nr. 12).» (Fra stortinget.no)

Om dere synes dette er en kjip ordning, kan dere gå inn for å endre lovverket. Å syte over at folk følger norske lover, og at de heller bør gjøre noe annet, viser at man har lite kunnskap om emnet. Omtrent like mye kunnskap som de som krever en straff vi ikke har i Norge, for den siktede i 22. juli-saken.

Til dere som lurer på konsekvenser for endringer:
Flott sted å starte.
Sist endret av Jonta; 15. mai 2012 kl. 11:18.
Det var på høy tid. Jeg skal feire med et par flasker vin i kveld, tenker jeg! Det eneste som bekymrer meg er at det nå kanskje blir fare for en hel del religiøse mørkemenn i kirke-styret, og en strengere kristendom i Norge... Kanhende bekymrer jeg meg unødig. Men man vet jo aldri.
Sitat av RydEN Vis innlegg
Kan noen fortelle helt konkret hva dette egentlig gjør?
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ingen som kan ser det ut til. Lurer på det samme, men eneste folk sier er at det er så bra.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Skremmende å se hvor lite folk faktisk bryr seg om at en liten elite har endret den norske grunnloven uten noen som helst folkeavstemming.
Vis hele sitatet...
Grunnlovsendringer er ikkje noko nytt. Du må ha 2/3 fleirtal i to påfølgjande storting - så det har vore folkeavstemming om det. Eit stortingsval.

Forslaget har vore ute på høyring, og gjennom rimelig grundig debatt. At du ikkje har fått med deg det er din eigen feil - og delvis at det er eit litt udramatisk forslag. Eksempela du kjem med hadde hatt førstesida i VG i ukesvis.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Grunnlovsendringer er ikkje noko nytt. Du må ha 2/3 fleirtal i to påfølgjande storting - så det har vore folkeavstemming om det. Eit stortingsval.

Forslaget har vore ute på høyring, og gjennom rimelig grundig debatt. At du ikkje har fått med deg det er din eigen feil - og delvis at det er eit litt udramatisk forslag. Eksempela du kjem med hadde hatt førstesida i VG i ukesvis.
Vis hele sitatet...
Saken står ikke noen sted, mye mulig vg har hatt en artikkel om det gjemt nederst i siden deres men jeg leser ikke den søple avisen der.
Neutral Good
Mith's Avatar
Saken får selvfølgelig ikke så mye spalteplass nå, den er jo ferdig diskutert for lenge siden.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Grunnlovsendringer er ikkje noko nytt. Du må ha 2/3 fleirtal i to påfølgjande storting - så det har vore folkeavstemming om det. Eit stortingsval.
Vis hele sitatet...
Det blir overhodet ikke det samme, jeg vet ikke hvilke partier som er imot å skille stat og kirke, men si at det f.eks bare er KrF. Blir jo feil å stemme på KrF fordi man kun er enig denne ene saken mens på en generell basis egentlig er enig med f.eks Arbeiderpartiet.
Dette åpner jo for at muslimene kan ta over hele Norge. Hva blir det neste, fjerne loven om at kongen må være kristen?
Sitat av BeautyBear Vis innlegg
Hva blir det neste, fjerne loven om at kongen må være kristen?
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig, det hadde ikke gjort meg noe...
Sitat av BeautyBear Vis innlegg
Hva blir det neste, fjerne loven om at kongen må være kristen?
Vis hele sitatet...
Er det faktisk en lov? Hva skjedde med religionsfrihet? Gjelder ikke det for de med blått blod?
Sist endret av Eplekjekk; 15. mai 2012 kl. 13:45.