Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4768
Jeg fikk sparken for ett par måneder siden og jeg og arbeidsgiver avsluttet på en svært dårlig tone.

Problemet er at hvis jeg skal få dagpenger hos Nav, så må arbeidsgiver fylle ut og skrive under på skjemaet "Bekreftelse på sluttårsak" fra Nav.
Dette skjemaet sendte jeg for 3 uker siden og har prøvd å ringe og sende sms til han, uten at han svarer. Skjemaet skal han sende tilbake til meg slik at jeg kan levere det til nav og få dagpengene mine.

Jeg vet hvordan reglene rundt Nav-saker er på dette forumet, men denne er litt tricky siden Nav sier de er nødt å ha dette skjemaet ferdig utfylt og underskrevet av arbeidsgiver.

Hva kan jeg egentlig gjøre her? Nav er ikke behjelpelig så lenge de ikke får det dokumentet. Må jeg finne adressen hans og true han på livet? Jeg er jo nødt å ha penger for å kunne leve.
Ring NAV og forklar. Han får bot om han ikke gjør noe snart.
Tipper sjefen din må dokumentere at han har gitt deg oppsigelsesbrev og sluttattest innen en viss tidsfrist. Hvis han ikke kan dokumentere det kan du gå til retten og få ham straffet. Er ikke helt 100% sikker på lovteksten her, så det kan du jo gjøre research på selv, men tipper det er slik det forholder seg.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62

Ta kontakt med Arbeidstilsynet i første omgang, og spør dem om hvordan du går frem.
vel møt opp på arbeidsplassen og forlang at han skriver under... evnt reis hjem til sjefen din sin private adresse.
Åpenbart.

Send han en mail om at visst ikke du får skuttbekreftelse, så må du få lønn.

Om han ikke bekrefter at du ikke jobber der lengere, er du jo i realiteten fortsatt ansatt og han må betale deg lønn som normalt.

Så kan du nevne at du som sitter uten inntekt har gode muligheter til å få fri rettshjelp, og at du gjerne tester teorien din i retten.

Vedder 370 kroner på at den sluttmeldingen kommer før lunch pausen.
Det var noe lignende i GD for en stund siden, hvor en stakkar måtte ta rettens vei for å få godkjent oppsigelse. Det tok 2år. Han vant tilslutt rettsaken og fikk erstatning. Leita litt etter artikkelen, men fant den desverre ikke.
Lurer på når folk skal skjønne at det lønner seg å være organisert jeg...Dette er sånne saker forbundene elsker å ta.
Sist endret av Sjanten; 20. november 2013 kl. 14:56.