Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3665
Jeg har litt problemer med engelsk..
så er det noen som vet om en god norsk side om fleinsopp?altså ei som forklarer hvordan den ser ut, hvor den vokser osv..
Opprinnelig postet av sp3q i en annen post
Som jeg gjorde vi gjorde da vi skulle spiser flein:

Jeg gikk inn på en bokhandel, fant sidene der det sto om Spiss fleinsoppen...Rev ut sidene fra boka, og gikk ut i skauen for å plukke......
Den boken vi rev ut ifra, var en ganske detaljert soppbok, så det sto forklart med bilder og ord åssen soppen ser ut, størrelse,farge,form, det vi trengte å vite for å finne Spiss Fleinsoppen..
Vi gikk innover i skauen, og traff på mange rare sopparter, som faktisk KAN se ut som fleinsopp, men er mindre eller mer "veskete" og kan da være gul fluesopp.. Den er livsfarlig, så vær forsiktig når du skal ut å plukke, ikke spis den første og beste soppen...

Jeg må bare legge til at.: første gang jeg skulle ut å plukke uten bok, tok jeg det første og beste som jeg kom over, som jeg synest lignet på fleinsoppen(etter hva jeg var blitt fortalt)
Det endte med at.:

Jeg merket pluttselig at jeg fikk "støt" i hodet.. dvs. Akkuratt som noen trekker ut en kontakt fra f.eks tv. også putter den fort inn igjen. er dere med? liksom ut og inn, meget fort slik at ikke TV slår seg av, men at det bare flasher...

Slik følte jeg det også i hodet.. det var akkuratt som noen dro ut og inn kontakten i en slik hastighet at jeg besvimte, men før jeg datt fikk jeg kreftene tilbake..
Jeg datt ned på huk hvert 10 sekund eller noe.....
2 kamerater av meg måtte støtte meg 5 km. og gikk opp til en kamerat av meg...
Der satt jeg å snakka til veggen, og kallte den for navn O.L..
Itillegg satt jeg å klødde i nesa HELE kvelden.. INTENS kløe i nesen.. satt med håndflaten,eller enden av hånden og GNIKKA intenst frem og tilbake og opp og ner, HELE dagen..
Da jeg våkna dagen etter på var jeg helt SÅR i nesa, og da jeg tok på den, begynte jeg å blø noe så salig!!!

Nei.. Kjøp/lån dere en soppbok før dere skal spise flein for FØRSTE gang.....

Paparoach: Det du forklarer, ligner på den formen jeg fikk da jeg spiste litt over 1/4 bit av en STOR rødfluesopp.. Da fikk jeg en SINNSYK speede form, uten noe halliser eller noe!
Vis hele sitatet...
Ta å prøv et søk før du poster nye tråder..
Er ikke så mange soppbøker som beskriver fleinsoppen i likestor detalj som andre sopper, da spesielt matsopp. (Den er trossalt både giftig og uspiselig.) Har også sett soppbøker som rett og slett har "forglemt" eller "hoppet over" spissfleinsoppen. Rart...
L0rdMeL's Avatar
Trådstarter
har leita i soppbøkern vi hadde hjemme og der var spiss fleinsopp ganske greit hoppa over, derfor spurte jeg etter en side om fleinsopp på norsk, har forresten også lest den tråden som kriss kopierte ifra.
hvis du ser på bildearkivene herpsi så er det vell bilde av psilocybe semilceate eller noe slikt rart latinsk navn.. Sjekk ut hvordan de ser ut, og etter på kan du lese en "pick-guide" her.... Men, nå nermer sopp sesongen seg med store skritt, og da skal du ikke glemme at det finnes ca. 500-1000 sopper som kan se nesten identiske ut for et "u-trent" øye.
Jeg vil anbefale deg og bli kjent med noen som har god erfaring i dette, eller finne den boken sp3q leste i.

Du kan jo også bestille over internett, sjekke psilo innholdet på shroomery.org...

En ting som ikke vil være så veldig smart, er og stikke ut med en soppbok om mushies og plukke litt kantarell og annen spisbar sopp samt noe flein. Så etter du har gjort det, stikker på "sopp-kontroll" hvis du vet hva det er. Ikke legg all fleinen der, muligens bare 1 eller 2? La dem sjekke opp soppen din, og spør hvilken "rase" eller "type" hver enkelt sopp er. Får du høre noe som kan starte med "psilocybe" eller "copelandia" - da har du funnet fleinsopp. Men, det er ikke og anbefale, de folka som sitter der er sikkert noen tystere som sikkert ringer til snuten...

Men, noe mer sikkert kan være og eventuelt og spise en syre-bit, eller litt lsa?

L0rdMeL's Avatar
Trådstarter
tror jeg stikker på libris imorgen og finner meg ei soppbok som forteller om flein og gjør som sp3q. er vel tryggest
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
åårh... beklagligvis husker jeg ikke hva boka heter...

Ettersom jeg ikke "kjøpte" boka, men bare rev ut noen sider, har navnet på boka blitt glemt...
Det var en ganske stor bok.. tjukk og tung, med farger.. om det kan hjelpe.. Ellers vet jeg at på diverse butikker HAR de soppbøker som beskriver fleinsoppen..

Den boka jeg så i, sto det om.: Møkk Fleinsopp, Spiss Fleinsopp, Gull Fleinsopp, Mose Fleinsopp.. ja kanskje det var flere, men jeg husker ikke..
Det sto hvor lang den var, farge, form, og hvor den levde, og hvilke årstid den levde på..

LordMel: Du som bor i harstad.. gi en lyd på forumet om du finner noe der oppe.. OG hvis dem funker!! =)
L0rdMeL's Avatar
Trådstarter
hehe..jeg var på bibloteket i harstad og reiv ut ei side fra boka "Giftige sopper".
Og ja, skal si ifra hvis jeg finner noe og slikt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
her finner du bilder av spiss flein soppen.

Navnet er Psilocybe semilanceata så da burde det være simpelt å lete seg frem til det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.norshroom.org er ei norsk side om fleinsopp. Bra side til og med!