Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 9127
Jeg sendte bitcoin til en person hos Coinbase. Det er forvirrende hva som skjedde, men adressen forandret seg og mottaker fikk ikke pengene. Jeg kontaktet min leverandør og de sier at hvis adressen er ugyldig så går ikke transaksjonen igjennom. Derfor må adressen likevel ha vært aktiv. Har adressen endret seg pga. utlogging eller noe? Selv om det var sendt til en webbasert lommebok, så burde adressen være permanent, slik som hos min veksler. Jeg bruker helst Electrum og selv om den endrer adresser, så er er alltid de gamle adressene fortsatt gyldige.

Jeg kan ikke tenke meg at Coinbase er svindel, siden de er mye brukt og omtalt. Jeg stoler også på at mottaker ikke har løyet.

Noen som har en teori om hva som har skjedd?
Mener du at mottakeradressen endret seg i en transaksjon du har utført?
I såfall kan det være malware.
Coin base har rett i at transaksjoner ikke fullføres om addressen ikke eksisterer.

Mottager kan være en løgner/svindler.

Du kan ha malware på maskinen (som rosander nevner).

Du får bare pengene tilbake om personen som mottar dem sender dem tilbake.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Jeg fikk først en adresse som jeg sendte til. Deretter sier mottaker at pengene ikke kom, så jeg fikk en ny adresse. Mottaker sa at adressen hadde forandret seg hos Coinbase.
Høres sketchy ut. Sjekk opp begge addressene i blockexplorer. Hadde ikke sendt penger på ny selv iallefall. Spørs jo hva dette gjelder etc.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Så langt har jeg stolt på mottaker.

Er det noen her som har brukt Coinbase og kan bekrefte om lommebok adressen hos dem forandrer seg?
Hvis man har en egen wallet som f eks Nano Ledger så endrer adressen seg hele tiden.

Jeg er dog usikker på hvordan praksisen er på Coinbase.
Sist endret av Source; 22. desember 2019 kl. 23:24.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Hvis man har en egen wallet som f eks Nano Ledger så endrer adressen seg hele tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg sier jeg bruker Electrum lommebok og der endres adressen hver gang, selv om man kan velge å ha permanent adresse. Men Electrum lagrer alle gamle adresser og de er alltid gyldige.

Derfor trodde jeg at hvis Coinbase endrer adressen, så vil den likevel kunne ta i mot transaksjoner. Selv om den er bare på webben. Jeg bruker vanligvis cex.io og der er adressen permanent.
Tok et raskt Googlesøk nå og det stemmer at de endrer adressen for hver transaction.

Gamle adresser er uansett fortsatt gyldige og vil alltid fungere.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Takk, nå er det bekreftet.

Jeg håper ikke jeg ble svindlet, men er litt stresset nå. Jeg kunne kontakte Coinbase og sende dem de to adressene og kanskje de finner dem, men det er noen måneder siden så jeg må bla meg gjennom loggene. Jeg kommer til å ta opp dette med mottaker igjen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
aig
Flink gutt
Trådstarter
Sitat av Source Vis innlegg
Tok et raskt Googlesøk nå og det stemmer at de endrer adressen for hver transaction.

Gamle adresser er uansett fortsatt gyldige og vil alltid fungere.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at du ikke lyver med vilje, det er bare feil kunnskap? Coinbase er svindel og dem skal vi ta...

aig
Flink gutt
Trådstarter
Coinbase viser seg å være heleid av de samme folkene som står bak Onecoin.
Det er jo klart mottaker som svindler deg ikke coinbase. Finn adressen mottaker ba deg sende til og stapp den inn i blockchain explorer
Sist endret av ruskelusk; 12. februar 2020 kl. 09:25.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Det er jo klart mottaker som svindler deg ikke coinbase. Finn adressen mottaker ba deg sende til og stapp den inn i blockchain explorer
Vis hele sitatet...
Blockchain Explorer viser bare stastikk fra store "minere". Har ingenting å gjøre med Bitcoin hovedboken (ledger).
Sitat av aig Vis innlegg
Blockchain Explorer viser bare stastikk fra store "minere". Har ingenting å gjøre med Bitcoin hovedboken (ledger).
Vis hele sitatet...
Hva? Hele poenget med Bitcoin er at det er en Blockchain og at det er desentralisert. Selfvølgelig så vil du kunne se alle transaksjoner gjort mot en wallet-adresse? Du har mest sannsynlig blitt svindlet/mottaker har gitt deg feil/gammel adresse, og transaksjonen har gått gjennom. Det er ditt ansvar å selv vite om adresse tilhører personen du skal sende, og ikke Coinbase sin.
Sist endret av Mili1995; 12. februar 2020 kl. 14:32.
Sitat av aig Vis innlegg
Blockchain Explorer viser bare stastikk fra store "minere". Har ingenting å gjøre med Bitcoin hovedboken (ledger).
Vis hele sitatet...


Putt nå bare inn adressen i søkefeltet, og se hva som skjer..

On another note, it’s also pertinent to note that since all bitcoin transactions are logged onto the public blockchain, anyone with your receiving address could also track the amount of money entering and leaving your wallet.
Vis hele sitatet...
https://unblock.net/bitcoin-address-work/
Sist endret av Lanjelin; 12. februar 2020 kl. 14:34.
Sitat av aig Vis innlegg
Blockchain Explorer viser bare stastikk fra store "minere". Har ingenting å gjøre med Bitcoin hovedboken (ledger).
Vis hele sitatet...
Det er hundrevis av blockchain explorere, du kan isåfall laste ned hele blockchainen og søke selv hvis du ikke stoler på blockchain.com. Du vet vel at du har kringkastet denne forsvunnende transaskjonen til en av de "store minerne"? Det er de som samler alle transaksjoner og pakker de sammen i blocks som forlenger chainen...

Du kan følge outputsene til myntene du har sendt og se hvor de ender opp

Sitat av aig Vis innlegg
Jeg sendte bitcoin til en person hos Coinbase. Det er forvirrende hva som skjedde, men adressen forandret seg og mottaker fikk ikke pengene.
Vis hele sitatet...
En person som bruker Coinbase wallet eller hva er greia? Addresser kan ikke forandre seg, den informasjonen lever på chainen for alltid, så du har enten blitt scammet av mottaker eller så har du skrevet inn feil adresse. Du kan uansett følge myntene dine.
Sist endret av Furia; 12. februar 2020 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Electrum bytter adresse hver gang du skal motta, men du kan stille inn om du vil ha permanent adresse. Jeg vet ikke alt om Bitcoin, men dere snakker bare piss når dere skal forsvare Coinbase. Jeg holder meg i hvert fall langt unna dem og mottaker har gått over til Binance og jeg stoler fortsatt på kona.


Sist endret av aig; 14. februar 2020 kl. 17:05.
Sitat av aig Vis innlegg
Jeg vet ikke alt om Bitcoin, men dere snakker bare piss når dere skal forsvare Coinbase.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke vite alt om Bitcoin. Du trenger bare vite at adresser ikke endrer seg, og at transaksjoner ikke bare forsvinner. Og dette er ikke noe forsvar av Coinbase. Tvert om, så er jeg grunnleggende skeptisk til alle slike sider, og Coinbase er intet unntak. Men her kan det virke som om ting går over hodet på deg, og du plasserer potensielt skylden på feil sted.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du trenger ikke vite alt om Bitcoin. Du trenger bare vite at adresser ikke endrer seg, og at transaksjoner ikke bare forsvinner. Og dette er ikke noe forsvar av Coinbase. Tvert om, så er jeg grunnleggende skeptisk til alle slike sider, og Coinbase er intet unntak. Men her kan det virke som om ting går over hodet på deg, og du plasserer potensielt skylden på feil sted.
Vis hele sitatet...
Vel, en kar sier at adressen endrer seg og du påstår at den ikke endrer seg, selv uten å ha brukt bitcoin i det hele tatt. Hvem er det egentlig som er med over sitt hode, da?

Sitat av aig Vis innlegg
Electrum bytter adresse hver gang du skal motta, men du kan stille inn om du vil ha permanent adresse. Jeg vet ikke alt om Bitcoin, men dere snakker bare piss når dere skal forsvare Coinbase. Jeg holder meg i hvert fall langt unna dem og mottaker har gått over til Binance og jeg stoler fortsatt på kona.
Vis hele sitatet...
Så fra en online wallet til et exchange?
Hvorfor ikke heller en offline/selfhosted wallet om online systemer blir for upålitelige?

Sitat av theunknown12 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mest sansynlig ikke, da det virker som trådstarter allerede har bestemt seg før førsteposten ble skrevet.

Nevnt flere steder forøvrig, om TS ikke vil stole på noe fra coinbase sin side.


Forøvrig, ga du nok fee til at transaksjonen i det hele gikk gjennom? forklart her.

Mulig fiks på stackexchange, uten at jeg har testet noe selv.
Sist endret av Lanjelin; 14. februar 2020 kl. 21:33.
aig
Flink gutt
Trådstarter
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Så fra en online wallet til et exchange? Hvorfor ikke heller en offline/selfhosted wallet om online systemer blir for upålitelige?
Vis hele sitatet...
F.eks. www.cex.io har online wallets for alle kundene.





Electrum er ikke en online wallet.



[/quote]
Sist endret av aig; 15. februar 2020 kl. 14:38. Grunn: det kan du ta lang fart og drite i
▼ ... mange måneder senere ... ▼
aig
Flink gutt
Trådstarter
En venn av meg har konto hos Coinbase. Jeg fikk se hvordan det ser ut og det er rett og slett "idiot-programvare". Det ser fanker'n jo ut som om det er laget for unger, derfor holder jeg meg langt unna uansett og kona stoler jeg fortsatt på.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Gammel tråd, men står jo på nettsiden dems at adressen endrer seg hver gang du gjør en innbetaling...
https://help.coinbase.com/en/coinbas...address-change

Og personen du sender til kan lett se alle tidligere adresser som har blitt vist til dem her...
https://www.coinbase.com/addresses

Ser virkelig ikke hva du syter over. Jeg bruker ikke coinbase selv, men det er usannsynlig at dem har svindla deg eller mottaker. Og det høres ikke ut som du har særlig stor kunnskap rundt bitcoin. Om du fortsatt har problemer, kan jeg selvsagt forsøke å hjelpe.