Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1449
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Med legaliseringsbølgen som går over verden for cannabis sitter nok en del av oss som kaller oss liberale, eller som har hatt gode forsvarlige opplevelser med flein eller andre psykedelia med noen sommerfugler i magen. Tør vi håpe? Skuffelsene på dette feltet må nesten si å ha en egen negativ aura med tanke på de mange generasjoner - og mennesker - og - som har blitt forfulgt for sin lefling med psykedeliske stoffer. Det er også et stort skille innad i miljø som bruker og evt opphøyer psykedeliske stoffer, man skiller ofte ganske skarpt mellom folk som har "skjønt det" og ikke skjønt det.

Når jeg skriver psykedelia, så tenker jeg i hovedsak på lsd og sopp. Ayahusca har også fått oppmerksom i Norske medier, men jeg har ingen egenerfaring med dette stoffet. Jeg vil heller ikke bruke tid på LSD her, fordi mine erfaringer med LSD er bare aperonk og karusell sammenlignet med soppen. Dette er sikkert ikke tilfellet for alle andre.

Jeg tror, kall meg gjerne naiv, at fleinsoppen (og cubensis) også bør - og vil - kvalifisere til dekriminalisering. Selv om den er et mye sterkere stoff over kort tid enn det cannnabis er har den positive egenskaper som cannabis rett og slett ikke har. Kanskje er det nettopp det at den er så potent - selv på en positiv måte - som gjør at den vil henge etter.

Jeg går kort igjennom noen punkter uten å hevde at dette er en utfyllende liste:

- Sopp har en selvregulerende mekanisme mot bruk. Det kan ikke cannabis sies å ha i nærheten så stor grad. De aller fleste normale mennesker, også de som liker sopp, ville ikke brukt sopp hver dag. For det første har vi dette med toleranse, og for det andre har rusen slike egenskaper at det ikke gir så mye mening å presse seg selv på denne måten. Man kan tenke seg intense ukesopplegg kanskje, dersom soppen ble veldig tilgjengelig, men igjen ville toleranse og de spesielle egenskapene til soppen gjøre at dette var utenkelig i lengden. Samtidig er dette en erkjennelse som kun kan komme med direkte erfaring, og de som ikke vil gjøre seg direkte erfaring vil ikke forstå dette i like stor grad.

- Sopp alene er ikke noe man vanligvis blander med utagerende atferd (særlig mot andre mennesker) på normale til høye doser i mine øyne. Sikkert ikke en regel uten unntak.
En type utagerende atferd som blir brukt mot cannabis er bilkjøring. Jeg kan ikke bevise dette som et fakta, men jeg mistenker at dere vil være enig med meg at bodyloaden og den generelle forvirringen som kan oppstå under påvirkning gjør det klart for de aller fleste at du setter deg ikke i en bil og kjører på sopp. Kjør lekebilen inni hodet ditt istede.

- Sopp har ihvertfall for meg, hatt egenskaper som jeg ikke forbinder med rus eller hedonistisk atferd i det hele tatt. Lave doser og enkelte "etapper" av trippen har riktignok ofte et lettsindig preg noen ganger for meg.

Jeg vil bruke litt tid på å forklare hvorfor jeg mener dette:

En av gangene jeg tok sopp endte jeg opp med å rydde hele huset fordi jeg "følte at dette måtte jeg gjøre før jeg kunne komme videre i kveld". En nær venn av meg som ikke har rørt annet enn cannabis selv ble mildt sagt forbauset. Jeg tenkte ikke så mye på det kort etter. Men nå, 3 måneder senere har jeg lagt merke til at jeg er blitt mer ryddig, uten å tenkt aktivt på dette i det hele tatt. Klærne mine er som regel sortert og jeg rydder all sånn kjøkkenvrøvl mer automatisk og hyppigere.

Et kanskje like kjent eksempel er når soppen tvinger deg til å rydde innvendig. Jeg har blitt tvunget under en trip til å måtte gå kraftig gjennom feil jeg har gjort ovenfor en nær venn og den "gjeld" soppen (og kanskje egentlig meg også?) følte at jeg hadde opparbeidet meg hos andre. Jeg så også en annen venn og mitt forhold til han i et lys jeg ikke hadde vært klar over selv, men etter at soppen viste meg det så har jeg mer og mer innsett at det stemte. Gjennom soppen har jeg fått perspektiv som både har fjernet meg og flyttet meg nærmere andre mennesker. Til gode for meg selv, vil jeg påstå.

Denne typen introspeksjon - og kraftigheten av den - det sublime og rensende med det - har jeg aldri opplevd med noe annet rusmiddel. MDMA blir pastellfarget og urealistisk i forhold. Det er kanskje denne introspeksjonen og renselen mange tenker på når de sier at en sopptur er verdt 10 besøk hos en psykolog. For den norske gompementaliteten er en sånn funksjon kanskje utenkelig eller den gir mer grunn til å ville kontrollere, men det er fortsatt et positivt aspekt ved soppen som bør nevnes.

- Cubensis er kanskje vanlig fauna INNI et skap hos et par av oss her, selv om mine to jævla glass akkurat nå trolig er mer mugg en mycelin. Flein derimot er en del av den norske faunaen. Jeg syns ikke det kan underslås at det bør være et mer skjerpet krav til å kriminalisere vår egen fauna - enn det fks er til å kriminalisere arter (både dyr og planter) som forsøkes innført. Dette argumentet kunne kanskje vært bygd ut mer, men jeg håper dere ser hvor jeg vil hen.

- Sopp og blandingsmisbruk. Dette punktet syns jeg er vrient. Det er ikke til å legge skjul på at erowid, shroomery o.l viser at mange har prøvd ganske ekstreme kombinasjoner. Det er ikke få som har nevnt for meg at de syns det å røyke cannabis er positivt for dem i forbindelse med sopp. Bidrar sopp til mer bruk av andre stoffer? Jeg vet ikke. Men under soppturer har jeg lagt merke til at min interesse for alkohol er svært lav. Tviler på at man kan si at soppen alltid vil gjøre det, men den tvinger jo som regel frem en del refleksjon. At noe av denne refleksjonen kan gå på sitt eget rusbruk, det vet vi jo at er tilfellet noen ganger. Og det er jo gjort eksperimenter med psykedelia som verktøy for å slutte med alkohol eller opiater, med et visst hell. Hvordan dette funker vet jeg ikke, men igjen så bør det nevnes.

Før jeg avslutter denne delen, så vil jeg nevne kjapt at jeg mener ikke å tråkke på MDMA.
MDMA har masse positive egenskaper - særlig mellomenneskelig. Det er bare det at vi rett og slett ikke vet nok om hvordan det påvirker serotoninlagrene og produksjon over tid, og det gir grunn til skepsis. Folk rapporterer bare ikke den samme nedturen med sopp som mange rapporterer med mer eller mindre fornuftig MDMA-bruk.

Det som er sagt nå er bakgrunnen for det som kommer nå. Jeg tror at det er mulig å få slengt flein på bølgen med dekriminalisering. Det er mange land som ikke har lover mot sopp - og Nederland har tross alt hatt lovlig sopp en stund nå. Spania, Bulgaria og Brazil har også lovlig sopp. Så det finnes en viss presedens.

Hvis argumentet for soppen fins - og soppen virkelig har de gode egenskapene - og andre land har okay erfaringer så har vi egentlig kommet ganske langt. Det går ikke an å uttale seg skråsikkert om dette, men det må da være en sjanse for at flein skal kunne legge seg bak cannabisreguleringen, som nå ser ut til å ta veren med storm.

For at soppens gode egenskaper skal bli synlig, så må den bli nettopp det. Folk har fått øynene opp for Ayahusca, men fortsatt forbinder den store majoriteten sopp og lsd med noe som gærninger og hippier gjør, og som hensetter dem i destruktive tilstander og "sikker også fucker hjernen dems". Det var ikke mange nachspeil siden jeg satt med to som er glade i øl som satt og rakket hardt ned på soppen og garanterte at fortsatt bruk av sopp ville likvidere cerebral cortex for godt på meg.

Det som trengs er at folk gjør det synlig.

http://pluss.vg.no/2013/08/21/1333/1333_21360700

http://www.nrk.no/nordland/politiker...opp-1.11300202

(bare en ingress her, men det viser ihvertfall en enkelt poliker som har "skjønt det")

Vi har folk som jobber for det allerede, men vi trenger flere. Jeg er medlem av en frivillig organisasjon i norge som jobber for regulering av cannabis i Norge. Tør ikke si noe mer fordi jeg vil ikke identifisere meg mer direkte enn nødvendig.

Men det gjør jeg i hovedsak fordi jeg liker cannabis som sovemiddel mot tinnitus, mer enn noe annet. Jeg syns også det er på tryne at man ikke lar bønder vokse hamp, og at man nekter folk CBD-olje. Røyking for festing eller lange kvelder med joint på joint har jeg personlig fått mer og mer avsmak for.

Mitt hjerte banker like mye for soppen. Den norske soppen, som driter lang vei i hva Erna Solberg forstår og ikke forstår på sin brede bak i sitt store sete.

Det som trengs er at folk skriver kronikker, forteller venner og driver litt god gammeldags politikk. Jeg er ingen naiv ungdomspolitiker på sommerleir - jeg sier ikke at vi skal forandre verden eller styrte Israel. Men jeg vil minne alle på at fleinen kanskje fortjener at vi forsvarer og reklamerer litt for den.

Takk for tiden din, og en fortsatt god uke.

/S
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Jeg tror ikke det p.g.a at en psykedelisk opplevelse er det absoulutt ikke alle som er i stand til å oppleve og selvom det ikke har direkte skadevirkninger, kan en sopp opplevelse være skikkelig traumatisk.
Jeg er optimistisk, og tror absolutt vi vil se psykedelia få en mer rettferdig regulering. Det vil antageligvis bare ta mye mer tid, forskning og holdningskampanjer før den tid, men vi er i en veldig tidlig fase til å se de første tegnene på forandring. Som du er inne på med sopp, så er det som du sier mange ting som faktisk er tryggere med sopp, enn Cannabis. Og om vi får mer uavhengig forskning som beviser de medisinske og terapautiske fordelene med psykedelia, vil ikke myndighetene til slutt ha noe valg. Men det blir nok ikke norge som i første omgang hiver seg på den bølgen, selvfølgelig ...
Enig med deg i din kjærlighet for psykedelisk sopp. Det kunne helt greit ha vært lovlig - og kun et fåtall ville likevel ha vært interressert i det. Selv om fluesopp, Amanita Muscaria er lovlig i Norge, og selv om Iboga bark er lovlig - så er det ikke noe som kidsa går bananas over.. Er heller for de spesiellt interreserte (heldigvis). De store massene bryr seg midt i ryggen og har vel ikke hørt om slike ting som Iboga engang. Jeg tviler på om man ville sett noe til og fra om fleinsoppen ble lovliggjort.

Dette sagt så bryr det meg igrunnen veldig lite om det er lovlig eller ikke. Fleinsopp vokser jo ute i Guds frie natur. Den er dyrket økologisk av folk som kan det (Gud). Om den er legalisert eller ikke spiller ingen trille på kvalitet. Det er liksom ikke noe jeg gidder å stå på barikadene å kjempe for.
Det har vært, og foregår nå, en del forskning på bruk av psykedelika når det kommer til psykiske lidelser. Jeg er enig med Bearass over meg her om at det har ingenting å si for meg heller om det blir lovliggjort eller ikke. Jeg finner soppen jeg vil ha og selvmedisinerer med det, noe som fungerer helt topp. Jeg har sluttet på antidepressiva nå og har tenkt å satse på å bare spise sopp et par-tre ganger i året isteden.

Anyway, for de som sliter med psykiske problemer og ikke er like aktiv eller nysgjerrig som meg når det kommer til psykedeliske rusmidler. Det er allerede bevist at psilocybin hjelper mot både angst og depresjoner, og jeg vet at det har hjulpet min bipolare lidelse. For meg er det litt det samme som med cannabis. Jeg driter egentlig i om cannabis blir lovliggjort, men de burde begynt å ta det i bruk i medisin. Det er mer enn nok forskning som sier at cannabis kan fungere mye bedre for noen pasienter med visse krefttyper enn det dagens medisin gjør.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Men det betyr ikke at jeg ikke synes det burde bli lovlig med psykedelika!