Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2318
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt som gir meg en god følelse mister magien alltid etter en stund, hvorfor? Dette kan være yoga, trening, snus. Alkohol bruker jeg ikke.
er jeg skapt for å være ulykkelig og kjedsom? Er det fordi hjernen alltid prøver å komme seg tilbake til det kjedeligere stadiet? Er sjelden veldig glad, men det byttes alltid ut med sinne hvorfor vil ikke hjernen min være lykkelig?
Det er helt vanlig, og en funksjon av at hjernen din "belønner" deg med dopamin for å gjøre nye ting. Så første gangen man prøver noe nytt man liker vil som oftest gi mye mer rush av dopaminer enn om man gjør den samme tingen flere ganger. Når du har gjort ting mange nok ganger til at det nesten er en rutine er det lite dopamin igjen å hente på aktiviteten.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er helt vanlig, og en funksjon av at hjernen din "belønner" deg med dopamin for å gjøre nye ting. Så første gangen man prøver noe nytt man liker vil som oftest gi mye mer rush av dopaminer enn om man gjør den samme tingen flere ganger. Når du har gjort ting mange nok ganger til at det nesten er en rutine er det lite dopamin igjen å hente på aktiviteten.
Vis hele sitatet...
Er dette ekstra vanskelig for oss med adhd? Virker som jeg trenger forandringer oftere enn folk flest.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er dette ekstra vanskelig for oss med adhd? Virker som jeg trenger forandringer oftere enn folk flest.
Vis hele sitatet...
Tja, det kan godt hende. Jeg har ikke funnet noen studier nå i farta som tilsier det, men det er noen indikasjoner på at ADHD kan påvirke hvordan må opplever og blir belønnet med dopamin, så det er godt mulig at det ligger noe i dette.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker du noen rusmidler fast? Det fucker med dopaminproduksjonen så man hele tiden må toppe det med å finne nye ting og dopaminutløsere. Slutt med rusmidler og la hjernen få et år på å normalisere seg, for meg hjalp det sykt mye. Syns alt var kjedelig men nå syns jeg masse småtterier er gøy og givende!

Men det er vanlig å trenge ny stimuli ofte med adhd. Jeg har sett hvordan en del blir "normale" og får roen ved hjelp av adhd medisiner men det er noe som kan ta år å finne ut riktig balanse og dosering på det og.

Ellers så er det noen mennesker som har en tendens til å tro at livet må være så jævla kult og gøy hele tida og da må man få mer realistiske tanker. Rutiner blir fort kjedelig, men man må lære seg å se det spennende i de små tingene iløpet av uka eller måneden.

Enkelte personlighetstyper som sosiopati er anderledes og omtrent lever for spenning, klarer ikke sitte en time engang uten å tenke på neste syke ting de kan gjøre men hvis du er utredet hos psykolog vet du nok om du har denne diagnosen eller ikke. Det er mange andre ting som hører med den diagnosen og ikke noe man kan selvdiagnostisere seg med ut fra et symptom.

Noen har også dystomi (eller var det dystopi) hvertfall at de er kronisk deprimerte og tomme inni seg og da blir jo ting også kjedelig.

Short conclusion: kan komme av rus, personlighetsforstyrrelse, psykisk sykdom eller rett og slett at du har for høye forventninger til livet.
Tar du medisiner for ADHD? Det kan ha litt å si.
Litt vanskelig å vite hva du mener med "magien", og mistenker at magi innenfor yoga og trening, og magi innenfor snus er to vidt forskjellige ting. Jeg skal ikke leke fagpersonell, men har du vært inne på tanken om at du har et snev av depresjon?

Hvor lenge har du drevet med yoga før du mistet magien? Er du bekjent med flow konseptet? Kort fortalt er det en tilstand man kan oppnå hvor man bla mister konseptet av tid, og man er helt oppslukt i aktiviteten man bedriver. Personer som identifiserer seg med begrepet snakker om stor grad av tilstedeværelse, og det å være i "nuet".

Uansett, denne flow tilstanden er avhengig av ditt ferdighetsnivå og vanskelighetsgraden av det man driver på med. Sagt på en annen måte, du har riktig type utfordring. Jeg vet ikke, men mulig at dette er den magien du snakker om? Tipset mitt i forhold til trening og yoga kan simpelthen være å prøve å justere utfordringsnivået ditt.

Angående snusingen din ble jeg fristet til å svare toleranse, men ser at halveringstiden til nikotin ligger på rundt 1-4 timer. Avhengig av hvor mye du snuser kunne du da vært tilnærmet nikotinfri etter en natts søvn. Kan ikke så mye om dette, men kan komme med en teori om at kroppen blir vandt til en viss belønning(snus - dopamin), og du har da endret terskelen for hva som gir en god følelse/magi.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Alt som gir meg en god følelse mister magien alltid etter en stund, hvorfor? Dette kan være yoga, trening, snus. Alkohol bruker jeg ikke.
er jeg skapt for å være ulykkelig og kjedsom? Er det fordi hjernen alltid prøver å komme seg tilbake til det kjedeligere stadiet? Er sjelden veldig glad, men det byttes alltid ut med sinne hvorfor vil ikke hjernen min være lykkelig?
Vis hele sitatet...
Jeg også misstenker at du er deprimert, det er ikke alltid man skjønner helt selv hvor deprimert man er vist det oppsto i ganske tidelig alder eller bare har gått sånn lenge. Depresjon er en ganske vanlig tilleggslidelse hos folk med ADHD, særlig voksne med ADHD. Når man er deprimert så er det vanlig at ting man syns var morsomt mister gnisten litt eller totalt avhengig av hvor deprimert man er, det kan variere på dagsformen lissom, snakker av erfaring. Sliter du voldsomt med å finne lykke i livet så anbefaler jeg deg å ta dette opp med legen. Legen vil henvise deg videre og/eller teste ut medisinering om du ønsker det.

Sånn uten om det så er det jo ganske vanlig at ting mister litt gnisten etter vært. Nye ting er ofte spennende og i mange tilfeller har man gjerne litt høye forventning til ting som er helt nye. Når ting ikke er nye og spennende lenger og placebo effekten man ofte opplever på helt nye ting dabber av så er det naturlig at ting ikke virker så morsomt som det var i starten. Så vist du i tillegg er litt deprimert så vil jo den effekten slå deg hardere når ting som gir glede fort dabber av. Det skal også nevnes at det er mange ting man må gi litt tid også, ting som gir en annen glede etter vært i form av mestringsfølelse, ting man må holde ut med til man blir bedre. Det er de tinga som ofte er verdt det i lengden
Sist endret av Alge; 11. august 2020 kl. 19:20.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Leste alle svarene deres.

Nei, jeg bruker ikke rusmidler som i alkohol og narkotika. Jeg har blitt avholds og kuttet ut alkoholen helt. Jeg tåler det rett og slett ikke. Jeg føler at alt jeg gjør i alkoholpåvirket tilstand er falsk og det er alltid etterfulgt av kraftig nedstemthet. Uansett hvor lite det er. Jeg var ei partyjente før. Hver søndag var et helvete, følte meg ensom og mislikt. Men kjørte alltid hardt i gang igjen om helgene.

Ang snus, så har jeg en boks i en uke. Jeg kan plutselig miste lysten på det og har da ikke problemer å holde meg unna et par mnd. Jeg kan også ha en boks i 2 uker.

Jeg har trent en god del i livet. Men har nå trent flere ganger i uka siden mars. Trente mye i vinter også, men så dabbet det av i november-januar. Jeg trener nesten hver dag.

Ja jeg bruker adhd medisiner. Men har vært uten noen dager for å bygge opp igjen toleranse da det ikke lenger funket. Merket dessverre ingen bedring i dag.

Ja jeg har Dystymi.

Jeg gjorde yoga 3 timer i strekk nesten hver dag denne sommeren + meditasjon men nå er det liksom ikke lenger noe der. Det er rett og slett bare kjedelig.

Og slik er jeg. Alt blir kjedelig når jeg har vært der nok. Slik har det vært med jobb også. Var verre før.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor finner du ikke på noe annet å fylle hverdagen med? Er ikke dette den tiende tråden din om hvor kjedelig du syns ting er? Variasjon er nøkkelen! Ha tre fire fem forskjellige hobbyer eller sporter som du gjør forskjellige ukedager, omgås med forskjellige type folk, kanskje du også trenger noe adrenalindrevet som cryosauna, gocart, terrengsykling, klatring eller lignende.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er dette ekstra vanskelig for oss med adhd? Virker som jeg trenger forandringer oftere enn folk flest.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ekstremt normalt med ADHD. Det er vel faktisk en av hovedsymptomene.

Har ADHD selv. Har ikke telling på hvor mange hobbyer og interesser jeg har hatt, jeg er en skikkelig jack of all trades. Medisin og variasjon tror jeg er nøkkelen for oss. Å elske det man holder på med er ikke nok siden man går lei av det hvis man gjør det for mye uansett.
Anonym bruker
"Rød Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du gjør yoga 3 timer om dagen, så er det jo ikke så veldig rart at du blir lei. Ingen trenger 3 timer med yoga hver dag med mindre du har vært i en bil-ulykke og må lære deg å gå igjen. Forandring fryder. Jeg kan bli helt oppslukt av si f.eks. et spill, hvis jeg nørder det 6timer hver dag, så blir jeg lei etter 1 eller 2 uker. Hvis jeg derimot spiller en halvtime hver dag, så tar det kanskje 10år, i tillegg til at jeg får mer glede ut av å spille det. Less is more. Eller si du bare lager jordbær smoothies, så blir du rimelig fort lei av jordbær. Men hvis du bruker forskjellige typer bær hver dag, så tror jeg at du aldri blir lei.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om du gjør yoga 3 timer om dagen, så er det jo ikke så veldig rart at du blir lei. Ingen trenger 3 timer med yoga hver dag med mindre du har vært i en bil-ulykke og må lære deg å gå igjen. Forandring fryder. Jeg kan bli helt oppslukt av si f.eks. et spill, hvis jeg nørder det 6timer hver dag, så blir jeg lei etter 1 eller 2 uker. Hvis jeg derimot spiller en halvtime hver dag, så tar det kanskje 10år, i tillegg til at jeg får mer glede ut av å spille det. Less is more. Eller si du bare lager jordbær smoothies, så blir du rimelig fort lei av jordbær. Men hvis du bruker forskjellige typer bær hver dag, så tror jeg at du aldri blir lei.
Vis hele sitatet...
Lager mat og har prøvd forskjellige vaffeloppskrifter osv. Lager mye pizza.
Trening er jeg lei! Men jeg liker følelsen etterpå. Får dessverre fort tvangstanker. Tror jeg blir dvask om jeg lar være 2 dager.

Jeg liker å studere ting.
Kan være parfymer, kjeder....Mobiltelefoner. Sært...