Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 9223
Anonym bruker
"Plaprende Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var på besøk hos min mor og en venn av henne var der som var politi han fortalte at de hadde hacket mange Snapchat kontoer og telefoner osv og at alle som var til mistanke for salg fikk razia vær forsiktig. Haha han burde ikke sakt det til meg. Håper jeg ikke bryter noen regler på freak nå.
Hva med wickr, telegram osv? Noen som vet om man er trygg der?
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Hva med wickr, telegram osv? Noen som vet om man er trygg der?
Vis hele sitatet...
Er ikke Signal også kryptert akkurat som Telegram?
Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Er ikke Signal også kryptert akkurat som Telegram?
Vis hele sitatet...
Selve meldingene er jo kryptert ja. Men litt usikker på hvor kryptert de er. For noen år tilbake så ble det funnet Imsey Fanger i Nydalen. (Hovedkontoret til PST ligger i Nydalen)

Og er usikker på hvor godt kryptert selve datapakkene over GSM er.
Anonym bruker
"Rask Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
synes det er morsomt at så mange bruker snap og tror de er trygge! takk for tips TS, om det en gang ikke er sant, burde folk lære seg at om man skal være trygg, så hold dere unna sosiale media apper osv. når det kommer til jobben
Sitat av 420master Vis innlegg
Selve meldingene er jo kryptert ja. Men litt usikker på hvor kryptert de er. For noen år tilbake så ble det funnet Imsey Fanger i Nydalen. (Hovedkontoret til PST ligger i Nydalen)

Og er usikker på hvor godt kryptert selve datapakkene over GSM er.
Vis hele sitatet...
Har du peiling på VPN'er?
Jeg kunne trengt litt veiledning der.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 420master Vis innlegg
Selve meldingene er jo kryptert ja. Men litt usikker på hvor kryptert de er. For noen år tilbake så ble det funnet Imsey Fanger i Nydalen. (Hovedkontoret til PST ligger i Nydalen)

Og er usikker på hvor godt kryptert selve datapakkene over GSM er.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bruce Schneier
There are two kinds of cryptography in this world: cryptography that will stop your kid sister from reading your files, and cryptography that will stop major governments from reading your files.
Vis hele sitatet...
Signal nyttar god krypto, og dei har lagt ned mykje arbied i å implementere det rett - og implementasjonen er åpen og nøye dokumentert.

Kort sagt kan du anta at ingen er i stand til å knekke kryptografien i Signal-protokollen. Angrep vil nær sagt garantert vere sidekanalsangrep.
Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Er ikke Signal også kryptert akkurat som Telegram?
Vis hele sitatet...
Tror det er det ja, men vil ikke si det 100% sikkert. Jeg vet for å være ærlig ikke nok om dette. Grunnen til at jeg bruker wickr selv er fordi jeg har et par venner som ikke er amatører og som vet hva de driver med. De sverger til wickr.

Da jeg holdt på med dealing ringte jeg med tlf (sim var ikke registrert på meg). Aldri sms hvor det står noe om dop, priser, eller kodeord. Prøvde å si til folk at de ikke skal si noe sånt på tlf heller men det er ikke alle kunder som skjønner det, samme hvor mange ganger man sier det.

På wickr kan du hvertfall få mld til å slette seg selv innen noen få minutter. Sms er det værste for det er noen idioter som ikke sletter mld sine men tlf er helt klart ikke bra å prate på heller, selvom sim ikke er registrert på deg.

edit: Ja, jeg er fullt klar over at hvis mobilen blir beslaglagt at de kan se sms som har blitt slettet. De kan hvertfall ikke se dem om de stopper deg på gata og sjekker tlf din, så det er best å slette de uansett.
Sist endret av WouwseP; 8. august 2020 kl. 13:12. Grunn: Glemte noe
Kan legge til at Signal også har muligheter for å få meldinger til å automatisk slette seg selv etter et gitt antall minutter. Er det noen her som har brukt både Wickr og Signal som kan gi en mening om hva som er å foretrekke? Takk
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det ikke litt spesielt og korttenkt å diskutere dette på et åpent fora/særlig her? Ikke lenge siden det stod i avisa at politiet og staten nå ønsker å gjøre bruk av VPN ulovlig for å gjøre det enklere å spore kriminelle (i den saken var det snakk om pedofile men det vil jo ramme alle), og staten vil også kunne ha makt til å fjerne tilgangen til apper de mener er en fare for samfunnet. Jeg vil heller anbefale at appene som nevnes her holdes på folkemunne og at spørsmålene tas i andre foraer enn her hvor vi vet politiet følger med.. Ikke det at appene akuratt er hemmelige men freakforum har fra før mange interessante skikkelser for politiet så det som skrives her har blitt før og kan igjen bli trekt frem i media eller til og med i forslag om fremtidige vedtak og lovendringer som enda flere argumenter til å skrenke inn folks privatliv og øke overvåkningen.
Med wickr er du safe. Ganske tullete om en bruker snap for ting en kan havne lenge i fengsel for imo.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Wickr er -ikke- open source, som vil si at du bare må stole på dem helt blindt. Selv om ingen klarer knekke krypteringen kan utviklerne f.eks ha lagt inn kode som lagrer meldingene dine på deres server, som kan havne hos politiet eller hackere.

Signal -er- open source, som vil si at alle inkludert sikkerhetseksperter har tilgang til kildekoden og kan lese gjennom og sjekke at de holder hva de lover. De har ikke mulighet til å lagre meldingene dine selv om de ville.

Element er en ny avansert open source app. Denne er desentralisert og har -ingen- sentral server. Det gjør den umulig å stenge ned, og anonymiserer hvem som snakker med hvem. Du trenger heller -ikke- oppgi tlf nr eller email for å bruke den.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det ikke litt spesielt og korttenkt å diskutere dette på et åpent fora/særlig her? Ikke lenge siden det stod i avisa at politiet og staten nå ønsker å gjøre bruk av VPN ulovlig for å gjøre det enklere å spore kriminelle (i den saken var det snakk om pedofile men det vil jo ramme alle), og staten vil også kunne ha makt til å fjerne tilgangen til apper de mener er en fare for samfunnet. Jeg vil heller anbefale at appene som nevnes her holdes på folkemunne og at spørsmålene tas i andre foraer enn her hvor vi vet politiet følger med.. Ikke det at appene akuratt er hemmelige men freakforum har fra før mange interessante skikkelser for politiet så det som skrives her har blitt før og kan igjen bli trekt frem i media eller til og med i forslag om fremtidige vedtak og lovendringer som enda flere argumenter til å skrenke inn folks privatliv og øke overvåkningen.
Vis hele sitatet...
Herregud. Dette er ei innvending eg er drit lei av.

For det første har ikkje staten ytra at dei vil forby VPN. Enkelte i politiet har gjerne. Viare har VPN ekstremt mange legitime bruksområde. To avdelinger i eit firma som ligg geografisk separert? VPN!

I tillegg er det for seint å forby det. Katta er ute av sekken. Implementasjoner som OpenVPN, openswan, etc. er alt tilgjengelege og trygge. Det å forby tilgang til VPN er omtrent som å forsøke å gjere vatn mindre vått.

Viare postulerer du ein stat som er i stand til å forby VPN - men som ikkje har nok etteretningskapasitet til å snappe opp kva apper kriminelle har på telefonen sin? Det er litt idiotisk. Alle med ei marginal interesse for sikkerhet kjenner til Signal, Telegram og liknande. Det har vore diskutert i akademiske kretser i minst ti år. Det er utført statsfinansiert forskning på sikkerheta i ulike protokoller. Staten er storforbruker av krypto.

Sikkerheta til signal er ikkje basert på at det er hemmelig. Det er basert på at det er god krypto. I tillegg vil faktisk fleire brukarar truleg auke sikkerheta for alle brukarar, ettersom det ikkje kan brukast som (pun intended) signal om at du er tvilsom. Om alle bruker krypto, er ikkje det markør at du bruker krypto. Om kun kriminelle bruker krypto...
Har jævlig mange dealere på snap. Noen gjør salg over snap og noen gjør salg over wickr. Har merket at flere av de mer seriøse aktørene i gamet bruker wickr ovenfor Snapchat grunnet sikkerhetstiltak. Du skal nok selge ganske mye for at politiet gidder å hacke seg inn på din profil. Har også merket at flere som selger regelmessig lager nye brukere, sikkert ikke så lurt å selge konstant fra samme profil.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Herregud. Dette er ei innvending eg er drit lei av.

For det første har ikkje staten ytra at dei vil forby VPN. Enkelte i politiet har gjerne. Viare har VPN ekstremt mange legitime bruksområde. To avdelinger i eit firma som ligg geografisk separert? VPN!

I tillegg er det for seint å forby det. Katta er ute av sekken. Implementasjoner som OpenVPN, openswan, etc. er alt tilgjengelege og trygge. Det å forby tilgang til VPN er omtrent som å forsøke å gjere vatn mindre vått.

Viare postulerer du ein stat som er i stand til å forby VPN - men som ikkje har nok etteretningskapasitet til å snappe opp kva apper kriminelle har på telefonen sin? Det er litt idiotisk. Alle med ei marginal interesse for sikkerhet kjenner til Signal, Telegram og liknande. Det har vore diskutert i akademiske kretser i minst ti år. Det er utført statsfinansiert forskning på sikkerheta i ulike protokoller. Staten er storforbruker av krypto.

Sikkerheta til signal er ikkje basert på at det er hemmelig. Det er basert på at det er god krypto. I tillegg vil faktisk fleire brukarar truleg auke sikkerheta for alle brukarar, ettersom det ikkje kan brukast som (pun intended) signal om at du er tvilsom. Om alle bruker krypto, er ikkje det markør at du bruker krypto. Om kun kriminelle bruker krypto...
Vis hele sitatet...
Nå sa jeg ikke at appene var hemmelig eller at politiet ikke kjente til dem, jeg konkretiserte faktisk at de gjør det. Grunnen til kommentaren min er fordi freakforum flere ganger har blitt brukt i mediene for å vise hva "fæle ting" som diskuteres. Det har vært artikler om rusbruk og om dirke instruksjoner osv og jeg frykter og venter desverre at debatten rundt vpn og usporbar kommunikasjon kommer til å bli sterkere i media på et tidspunkt og da ville denne tråden i forhold til dealing være et prakteksempel for media eller andre å trekke frem. Jeg mente ikke at noe som diskuteres her er nytt og hemmelig men at om man tenker langsiktig så taler det ikke bra for saken at det svart på hvitt diskuteres blandt mange brukere i forbindelse med dealing. For som du sier er det mange helt nøkterne bruksområder både med vpn og kryptert kommunikasjon, og en ekstremt viktig sak at det ikke bare ugleses som noe bare pedofile og drugdealers bruker, siden det er en viktig kamp å forhindre at overvåkningssamfunnet får fortsette å utvikle seg og privatlivet til folk blir mer og mer innskrenka. I dag brukes det mot en i retten bare det at man har disse appene installert og det å skrive svart på hvitt i et åpent fora hvor politiet og media ofte følger med på at disse appene er bra til kriminelle formål er sånn jeg ser det med på å gjøre stat og politi enda mer forhåndsdømmende og motstander av kryptert kommunikasjon. Det er ikke bra!
Kryptering har ingenting å si hvis du er blitt peilet inn av snuten. De har tilgang til alt på enheten din.

« Dataavlesing betyr kort og godt at PST eller politiet vil kunne få lov til å hacke datamaskiner slik at de kan lese alt som blir gjort og skrevet på maskinen. Da kan også informasjon som blir sendt kryptert, bli tilgjengelig for politiet.»
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser logikken, men tror det er mer nytte i å diskutere og informere om kryptering, enn det gjør skade ved å bidra til mer forhåndsdømming.

Uansett, dette er gode argumenter for å bruke nye desentraliserte løsninger. Som Element og Tor. De er teknisk umulig å stenge ned, så det blir irrelevant hva staten mener.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Kryptering har ingenting å si hvis du er blitt peilet inn av snuten. De har tilgang til alt på enheten din.

« Dataavlesing betyr kort og godt at PST eller politiet vil kunne få lov til å hacke datamaskiner slik at de kan lese alt som blir gjort og skrevet på maskinen. Da kan også informasjon som blir sendt kryptert, bli tilgjengelig for politiet.»
Vis hele sitatet...
Når du først skal vise denne type sitater så hadde det vært ryddig å vist til hvor få tilfeller dette faktisk skjer samtidig som du viser til hvor alvorlig kriminalitet som må til før de har lov til å plante keyloggere o.l.

Og politiet "hacker" ikke snapchat kontoer ved etterforskning av gateselgere, de får tilgang enten ved å låse opp telefonen med samtykke eller ved bruk av makt.

Her er det nok ei mor som har fått en venn til å skremme ungen sin.

Og dersom politiet faktisk hacket snapchat kontoer hadde de ikke trengt å gjøre dette for å få tak i passordet:
https://www.nrk.no/sorlandet/spesial...24_-1.15088240
Sitat av Rosander Vis innlegg
Når du først skal vise denne type sitater så hadde det vært ryddig å vist til hvor få tilfeller dette faktisk skjer samtidig som du viser til hvor alvorlig kriminalitet som må til før de har lov til å plante keyloggere o.l.
Vis hele sitatet...
Dette vet du ingenting om! Hvis politiet vil ta deg kan de overvåke alt på enheten din, kryptering har ingenting å si.

Legger ved bra oversikt
https://www.aftenposten.no/norge/i/z...aakingshverdag
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Dette vet du ingenting om! Hvis politiet vil ta deg kan de overvåke alt på enheten din, kryptering har ingenting å si.

Legger ved bra oversikt
https://www.aftenposten.no/norge/i/z...aakingshverdag
Vis hele sitatet...
For svingande.

Dette er pissprat fra di side. Ja, politiet har lov til å prøve. Men all verdens lover overkjører ikkje matematikk. Det er ingenting som tyder på at nokon kan knekke moderne krypto. Kort sagt: Moderne standarder som TLS, AES også viare er trygge. Det er ingen som har lansert praktisk gjennomførbare angrep på dei offentleg.

Det er tenkelig at NSA har krypto-folk som har praktiske angrep. Men i så fall er det angrep som er så viktige for USA, at dei aldri i grønne helvete vil bli avslørt for å ta folk som importer et trailerlass heroin i uka. Dei vil bli brukt for å ha eit strategisk overtak på Kina og Russland.

Å sitere lovverket slik du gjer viser at du ikkje forstår temaet, eller korleis moderne krypto fungerer.

Så ja, politiet har lov til å prøve. Men det vil ikkje sei at det er teknisk gjennomførbart. Innlegg som ditt forvirrer debatten meir enn den opplyser.

Kort sagt forutset dataavlesing at det finst eit sikkerhetshol som kan utnyttast. Om det ikkje finst, så har ikkje politiet sjans. Ofte vil det finnast, men tiltak som å konsekvent slette ting, ha færrast mogeleg apper, og alltid oppdatere software føre til at politiet får ei vanskeleg oppgave foran seg.

I tillegg vil ikkje det verte forsøkt fordi du er mistenkt for å selge hasj. Det vil bli tatt i bruk når dei mistenker du har et trailerlasj hasj på veg frå Sverige.
Sist endret av vidarlo; 8. august 2020 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For svingande.
Vis hele sitatet...
Du har ikke skjønt greia! Kryptering har ingenting å si, politiet ser alt på enheten din. De ser hva du skriver. De har tilgang til datastrømmer fra tastatur, mikrofon og kamera til hovedkortet. Les gjennom Aftenposten sin oversikt. De trenger ikke å knekke kryptering, trengs ikke.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Du har ikke skjønt greia! Kryptering har ingenting å si, politiet ser alt på enheten din. De ser hva du skriver. De har tilgang til datastrømmer fra tastatur, mikrofon og kamera til hovedkortet. Les gjennom Aftenposten sin oversikt. De trenger ikke å knekke kryptering, trengs ikke.
Vis hele sitatet...
Vidarlo viser konsekvent at han faktisk vet hva han prater om, i motsetning til deg som kun kommer med tomme påstander og linker til aftenposten-artikler med paywall... Pls

Tror du virkelig at politiet kan logge seg på telefonen til hvem som helst og se den som en livestream, eller hva er det egentlig du mener?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Du har ikke skjønt greia! Kryptering har ingenting å si, politiet ser alt på enheten din. De ser hva du skriver. De har tilgang til datastrømmer fra tastatur, mikrofon og kamera til hovedkortet. Les gjennom Aftenposten sin oversikt. De trenger ikke å knekke kryptering, trengs ikke.
Vis hele sitatet...
Dette er vas. Politiet har ingen magiske bakdører i alle verdens dingser. I så fall hadde det veldig fort vorte kjent.

Hugsar du kva som skjedde i 2013? Edward Snowden avslørte at amerikansk etteretning planta bakdører i ein del dingser, ved å fysisk avskjære dei i postgangen, mot levrandørane sin kunnskap.

Husker du for ei helvetes huskestue det vart? Du hevder altså at norsk politi rutinemessig samme tilgangen. Uten at du hoster opp en døyt som underbygger det.

Du postulerer at all verdens krypto er fullstendig verdiløs, og at ingen har avslørt det endå - men at mange i politiet nødvendigvis må ha kjennskap til det. Det er med respekt å melde ei sak som hadde dominert nyhetsbildet i Norge - og resten av verden - det neste året.

Eg blir ikkje sjokkert om NSA kjenner sårbarheter i f.eks. Bitlocker. Men i så fall bruker dei slike bakdører for å få ein strategisk fordel over Russland, Kina, og andre land. Dei vil ikkje blåse ei så verdifull bakdør på nokon som importerer eit titalls tonn heroin.
Dette har jeg vansker med å forstå helt fylt ut, om jeg skulle chatte via krypterte kanaler, kan altså politet se hva jeg skrivet utifra tastetrykk?
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Dette har jeg vansker med å forstå helt fylt ut, om jeg skulle chatte via krypterte kanaler, kan altså politet se hva jeg skrivet utifra tastetrykk?
Vis hele sitatet...
Nope
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 17:09.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Dette har jeg vansker med å forstå helt fylt ut, om jeg skulle chatte via krypterte kanaler, kan altså politet se hva jeg skrivet utifra tastetrykk?
Vis hele sitatet...
Det som diskuteres er forskjellen på sørge for at kommuniksjonen/appen er sikker og at selve telefonen/pcen er sikker.

Om sistnevnte er usikker, hjelper det ingenting at appen er sikker.

Om du har oppdatert Android 10, iOS 13, Windows 10 eller Linux 5 skulle ikke dette være noe som helst problem.

Et annet spørsmål er hva som er ditt trusselbilde. Vi snakker her om politi/hackere. Har du PST eller NSA på nakken er det en helt annen liga.
Sist endret av meitemark; 8. februar 2022 kl. 17:09.
Mulig jeg er litt vel for paranoid, men jeg tror at politiet er i stand til å snoke på enheten din. Står jo svart på hvitt at de i prinsippet kan se alt mens du bruker enheten.

Det betyr at politiet i prinsippet kan få tilgang til:

• Lydstrømmen som sendes fra en tilknyttet mikrofon til operativsystemets drivere.
• Lydstrømmen som sendes ut til en tilknyttet høyttaler fra operativsystemets drivere.
• Videostrømmen som sendes fra et tilknyttet kamera (webkamera) til operativsystemets drivere.
• Tastetrykkene som sendes fra et tastatur til operativsystemets drivere.
• Innholdet på en harddisk, minnepenn eller annet tilkoblet lagringsmedium.

De kan også foreta innbrudd for å installere og fjerne programvare eller maskinvare dersom det er nødvendig for å kunne gjennomføre dataavlesingen.

En slik avlesingsmulighet skal kunne gis for fire eller åte uker av gangen fra rettens side.

Om snuten er i stand til dette, har kryptering ingenting å si. De ser rett og slett alt.
Sist endret av Dr.Pepper; 8. august 2020 kl. 23:09. Grunn: Litt mer info
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Mulig jeg er litt vel for paranoid, men jeg tror at politiet er i stand til å snoke på enheten din. Står jo svart på hvitt at de i prinsippet kan se alt mens du bruker enheten.

Det betyr at politiet i prinsippet kan få tilgang til:

• Lydstrømmen som sendes fra en tilknyttet mikrofon til operativsystemets drivere.
• Lydstrømmen som sendes ut til en tilknyttet høyttaler fra operativsystemets drivere.
• Videostrømmen som sendes fra et tilknyttet kamera (webkamera) til operativsystemets drivere.
• Tastetrykkene som sendes fra et tastatur til operativsystemets drivere.
• Innholdet på en harddisk, minnepenn eller annet tilkoblet lagringsmedium.

De kan også foreta innbrudd for å installere og fjerne programvare eller maskinvare dersom det er nødvendig for å kunne gjennomføre dataavlesingen.

En slik avlesingsmulighet skal kunne gis for fire eller åte uker av gangen fra rettens side.

Om snuten er i stand til dette, har kryptering ingenting å si. De ser rett og slett alt.
Vis hele sitatet...
Nei, politiet er ikke i stand til det. På tide å ta av folien.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Mulig jeg er litt vel for paranoid, men jeg tror at politiet er i stand til å snoke på enheten din. Står jo svart på hvitt at de i prinsippet kan se alt mens du bruker enheten.
Vis hele sitatet...
Lovverket set rammene for kva politiet har lov til å forsøke på. Det set ikkje rammene for kva som er praktisk gjennomførbart. Politiet har lov til å forsøke. Det vil ikkje sei at dei vil lukkast.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Det betyr at politiet i prinsippet kan få tilgang til:

• Lydstrømmen som sendes fra en tilknyttet mikrofon til operativsystemets drivere.
• Lydstrømmen som sendes ut til en tilknyttet høyttaler fra operativsystemets drivere.
• Videostrømmen som sendes fra et tilknyttet kamera (webkamera) til operativsystemets drivere.
• Tastetrykkene som sendes fra et tastatur til operativsystemets drivere.
• Innholdet på en harddisk, minnepenn eller annet tilkoblet lagringsmedium.
Vis hele sitatet...
Ja, dersom det finst ei sårbarhet dei kan utnytte. Finst ikkje det får ikkje dei tilgang. Det er ingen magiske API i Android som lar deg avlytte mikrofonen over IP. Android er stortsett open source, og det finst folk som bygger ROMs basert på AOSP, og har god nok kjennskap til kodebasen til at bakdører av det kaliberet du skisserer hadde blitt slått rimeleg stort opp.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
De kan også foreta innbrudd for å installere og fjerne programvare eller maskinvare dersom det er nødvendig for å kunne gjennomføre dataavlesingen.

En slik avlesingsmulighet skal kunne gis for fire eller åte uker av gangen fra rettens side.

Om snuten er i stand til dette, har kryptering ingenting å si. De ser rett og slett alt.
Vis hele sitatet...
For å gjenta poenget. Det finst ingen magiske bakdører. Og eit slikt angrep er mildt sagt krevjande. T.d. kan ikkje eg erindre når eg var meir enn ein meter frå telefonen min sist.

Du fortsetter å repetere at snuten kan x og y. Joda, dei har lovheimel til det, men lovheimelen vil ikkje sei at det er teknisk mulig.
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Mulig jeg er litt vel for paranoid, men jeg tror at politiet er i stand til å snoke på enheten din. Står jo svart på hvitt at de i prinsippet kan se alt mens du bruker enheten.
Vis hele sitatet...
Nei, det står ikke det. Det står at de har lov til å prøve. Det står ikke at de kan klare det. Ser du virkelig ikke forskjellen? Avinor må gjerne gi meg tillatelse til å fise rundt i supermanndrakt i norsk luftrom, men det betyr ikke at jeg kan fly som supermann. Lovverket må gjerne innvilge politiet tillatelse til å prøve å hente ut innholdet fra den krypterte disken som sitter i maskina jeg taster på akkurat nå, men de kan ikke klare det. Ikke fordi de ikke får lov, men fordi de ikke kan. Gir det mer mening nå?
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dersom de hacker Snapchat, hvor mye finner de egentlig ut? Jeg bor i blokk og er registrert lå Snapchat med en «tullemail», og min WiFi hjemme heter også bare noe tull. De klarer vel ikke lokalisere mer enn blokka jeg bor i, i beste fall?

Føler også politiet sier slikt for å skremme også. For jeg husker jo at selveste FBI slet som pokker med å hacke en iPhone for et par år siden, så jeg tviler sterkt på at politiet vil bruke mange ressurser på å hacke mobilen til en som kanskje har 1-2g hjemme.

Og det er jo uansett bare å bruke Wickr eller noe annet så bør det gå greit.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dersom de hacker Snapchat, hvor mye finner de egentlig ut? Jeg bor i blokk og er registrert lå Snapchat med en «tullemail», og min WiFi hjemme heter også bare noe tull. De klarer vel ikke lokalisere mer enn blokka jeg bor i, i beste fall?
Vis hele sitatet...
Dei tar med seg IP-addressa, går til retten, får kjennelse på utlevering av opplysninger fra ISP, og banker på døra di. Bruker du nett-tilgang i ditt eller nærståande sitt namn så finn politiet ut kven du er.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei tar med seg IP-addressa, går til retten, får kjennelse på utlevering av opplysninger fra ISP, og banker på døra di. Bruker du nett-tilgang i ditt eller nærståande sitt namn så finn politiet ut kven du er.
Vis hele sitatet...
I teorien, kanskje. Men politiet klager jo på for lite ressurser hele tiden, så det er helt utenkelig at de bruker tid på «småfisk» som meg. Boten jeg evt. ville fått dekker ikke på langt nær lønninger og andre utgifter til de som ville vært involvert i å ta meg. Et par gram er ikke vært bryet for dem.
All the way up
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Kryptering har ingenting å si hvis du er blitt peilet inn av snuten. De har tilgang til alt på enheten din.

« Dataavlesing betyr kort og godt at PST eller politiet vil kunne få lov til å hacke datamaskiner slik at de kan lese alt som blir gjort og skrevet på maskinen. Da kan også informasjon som blir sendt kryptert, bli tilgjengelig for politiet.»
Vis hele sitatet...
dummeste jeg har hørt i hele dag, kanskje hele uka. kan du forklare meg hvordan politiet/pst har bakdør i RSA/ESA kryptering når NSA og amerikanske flyplasser til og med ikke klarer å genrere de korrekte 10000 siffrede primtallene? blei veldig nyskjerrig nå, nesten kåt
Selv ikke Kina klarer å stoppe innbyggerne sine fra å bruke VPN.

vidarlo har rett i alt han skriver her.

I denne tråden ser vi kremeksempelet på en av hovedgrunnene til at konspirasjonsteorier oppstår. Manglende teknisk forståelse, kombinert med paranoia.
Jeg vil starte med å si at jeg har ingen dyp forståelse for kryptering.

Spennende at ingen har nevnt hendelsen med Encrochat nå «nylig». Er det noen som kan kjenner selskapet og dets tjenester og kan forklare hvordan det gikk så helvetes skeis?

Før denne nyheten kom hadde jeg ikke en gang hørt om encrochat.
Men det er utrolig hvilken framgang politiet i Europa har hatt det siste året.

Først blir handelsruten for hasj fra Marokko gjennom Spania og hele veien til Danmark for alvor oppdaget og brakt til lyset. Og nå nylig kom det ut at de har kommet seg inn i hva mediene hevder var en meget populær tjeneste.

Hva er neste da, 2020?
Sist endret av Door145; 11. august 2020 kl. 00:33.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av semis Vis innlegg
kan du forklare meg hvordan politiet/pst har bakdør i RSA/ESA kryptering (...)
Vis hele sitatet...
Det er veldig stor forskjell på politiet og NSA/PST.

Ovenfor politet holder det med gode rutiner og Signal.

Ovenfor NSA (og PST, om de får amerikansk hjelp) er det mye mer komplisert. De har blant annet veldig mange https-nøkler som de har fått fra store firma (som har hatt ansvar for å dele ut nøkler til nettsider). De samarbeider med facebook et al. De har 0-days, dvs de vet om sikkerhetshull ingen kjenner.

Til og med krypterte, men sentralisrte apper kan være utsatt. Signal bruker feks Giphy for at du kan sende 'reaction gifs' til folk. Giphy ble nylig kjøpt opp av facebook, det kan utnyttes.

Men nei, ingen har knukket moderne kryptering (RSA etc) i seg selv.



Sitat av Door145 Vis innlegg
Spennende at ingen har nevnt hendelsen med Encrochat nå «nylig». Er det noen som kan kjenner selskapet og dets tjenester og kan forklare hvordan det gikk så helvetes skeis?
Vis hele sitatet...
Skal jeg gjette er det to mulige forklaringer:

A. Det var en 'honeypot', altså appen var laget/kjøpt av politiet. De fikk masse brukere, satt stille et par år og så klappa de sammen fella.

B. Encrochat var closed source og dette kan ha ført til bristen. Da er det ingen mulighet for at folk som har peiling kan lese gjennom koden og gå dem i sømmene og fikse hull. Og utviklerne kan legge inn kode som sporer deg om de feks blir tilbudt penger for det.

Så sjekk at programvaren er open source før du benytter den til kryptering!
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Måtte sjekke og ikke bare er attack vector kjent, jeg fikk rett på B, problemet var closed source.

Fransk politi hacka den sentrale serveren i og installerte malware der.

Om de får til nøyaktig det samme ovenfor Signal, som er open source ville det vært mye vanskeligere. Signal krypteter meldingen på telefonen din, og selv ikke noen som har hacka Signal sin server kan lese den.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I verste fall ville de kanskje klart å stenge Signal, men ikke lese noen meldinger via den metoden.
Uten å ha lest annet enn de 7-8 første innleggene, så skal jeg forklare hvordan potensielt ikke noe som skjer på telefonen din er trygt hvis du er under mistanke. Det er egentlig ganske simpelt.

Wickr, Telegram, Snapchat, kryptert, ukryptert, spiller ingen rolle. Hvorfor?

Fordi politiet hacker hele telefonen din og installerer spionvareprogram/virus på den. Da kan de se alt som vises på skjermen, og ta opptak av det også. Og da regner jeg med at jeg ikke trenger å forklare hvorfor kryptering ikke fungerer.
Sitat av SvarMannen Vis innlegg
Uten å ha lest annet enn de 7-8 første innleggene, så skal jeg forklare hvordan potensielt ikke noe som skjer på telefonen din er trygt hvis du er under mistanke. Det er egentlig ganske simpelt.

Wickr, Telegram, Snapchat, kryptert, ukryptert, spiller ingen rolle. Hvorfor?

Fordi politiet hacker hele telefonen din og installerer spionvareprogram/virus på den. Da kan de se alt som vises på skjermen, og ta opptak av det også. Og da regner jeg med at jeg ikke trenger å forklare hvorfor kryptering ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Nei. Vidarlo har allerede forklart at (gitt at ingen har fysisk tilgang til telefonen din eller har utsatt deg for vellykket social engineering): Dette bare er mulig dersom det finnes svakheter i APIet. Disse blir patchet jævla fort, mye (f.eks i Android) er open source og du kan banne høylytt på at dersom politiet i Norge hadde slike bakdører i straffesaker som ligger milevis unna der det engang rasjonelt kan foreligge en smule potensiell bekymring, så hadde det vært sporenstraks allment kjent. Det er et rabalder uten like du åpenbart ikke klarer å forestille deg.

Det du skriver er paranoid pisspreik og ingenting annet. Bekymret dersom du er på NSA's most wanted liste? Ja, jeg kan til nød gå med på det. Bekymret over politiet i Norge i fillesaker i denne sammenheng? Nei. Stikk fingeren i jorden.
Sist endret av Sky; 11. august 2020 kl. 03:14.
Sitat av Sky Vis innlegg
Nei. Vidarlo har allerede forklart at (gitt at ingen har fysisk tilgang til telefonen din eller har utsatt deg for vellykket social engineering): Dette bare er mulig dersom det finnes svakheter i APIet. Disse blir patchet jævla fort, mye (f.eks i Android) er open source og du kan banne høylytt på at dersom politiet i Norge hadde slike bakdører i straffesaker som ligger milevis unna der det engang rasjonelt kan foreligge en smule potensiell bekymring, så hadde det vært sporenstraks allment kjent. Det er et rabalder uten like du åpenbart ikke klarer å forestille deg.

Det du skriver er paranoid pisspreik og ingenting annet. Bekymret dersom du er på NSA's most wanted liste? Ja, jeg kan til nød gå med på det. Bekymret over politiet i Norge i fillesaker i denne sammenheng? Nei. Stikk fingeren i jorden.
Vis hele sitatet...
True, true.. men det er ikke det jeg tror han mener. Tror ikke han snakker om noen magisk bakdør eller sikkerhetshull, det jeg tror han mener (eller som vil være ett greit poeng uansett) er om f.eks politiet får fysisk tilgang til telefonen din og de får låst den opp enten ved at du ikke har kode eller at du gir dem koden selv, så kan det lett installeres spyware som lar deg strømme skjermen osv.. Dette har ihvertfall jeg selv gjort med min egen android tlf for ett år siden, og jeg er ikke akkurat noen mester innen sikkerhet, jeg syns bare det er morsomt å pusle litt med pentesting og lignende på amatør nivå.
Anonym bruker
"Skrikende Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er sant at man potensielt kan ende opp i en situasjon hvor noen (hackere og/eller myndigheter) utnytter svakheter i en weak app (eller feks ett uoppdatert os) og dermed til slutt ender opp med tilgang til touchscreen input og screen output, og i slike tilfeller så forsvinner all verdens sikkerhet ved krypterte tjenester ut vinduet. Men, da har man altså vært så 'uheldig' å bli straight up hacked, og antakeligvis var man selv medskyldig og fasiliterte hackerne ved å laste ned og godkjenne tilganger for en eller flere apper som hadde dårlig sikkerhet. Eventuelt kjørte man en telefon uten siste os oppdateringer. I alle fall kan man takke sin egen elendige op-sec for problemene man ender opp med.

Det er derimot ikke sånn at politi og/eller myndigheter bare har software hvor de taster inn ditt navn/telefonnummer/imei eller epost e.l og så plutselig har de access til alt på din mobil. Det må ett forholdsvis målrettet angrep til, hvor din egen (eller manglende) op-sec er helt avgjørende for utfallet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ovenfor NSA (og PST, om de får amerikansk hjelp) er det mye mer komplisert. De har blant annet veldig mange https-nøkler som de har fått fra store firma (som har hatt ansvar for å dele ut nøkler til nettsider). De samarbeider med facebook et al. De har 0-days, dvs de vet om sikkerhetshull ingen kjenner.
Vis hele sitatet...
For det første.

NSA bryr seg ikkje om du smugler hasj. Ikkje PST heller, sånn i utgangspunktet. Det er ikkje deira område.

For det andre så er det ingen firma som deler ut nøkler til nettsider. Nøklane i TLS-sertifikatet vert generert på serveren som skal bruke dei. Deretter lager ein det som kallast CSR, Certificate Signing Request, som en sender til CA (Certificate Authority), som signerer den. Då har ein eit sertifikat.

Dei private nøklane har aldri, aldri, aldri vore utanfor maskina dei skal brukast på. Sertifikatutsteder har ikkje tilgang på privat nøkkelmateriale. Det er regulert av CA Browser Forum, som har eit detaljert og rigid sett regelverk, som vert fulgt opp med revisjonar.

For det andre avslørte Snowden ein del om NSA. Ein del av det som vart avslørt førte til at aktører som Google og Facebook tok i bruk TLS internt i sine nett, for å unngå NSA. Det sagt; Facebook-transaksjoner skjer afaik i klartekst, utover transportleddet. Dvs. at facebook har alltid tilgang på klartekst, fordi ingenting er ende-til-ende-kryptert.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Til og med krypterte, men sentralisrte apper kan være utsatt. Signal bruker feks Giphy for at du kan sende 'reaction gifs' til folk. Giphy ble nylig kjøpt opp av facebook, det kan utnyttes.
Vis hele sitatet...
Korleis kan det utnyttast?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Skal jeg gjette er det to mulige forklaringer:

A. Det var en 'honeypot', altså appen var laget/kjøpt av politiet. De fikk masse brukere, satt stille et par år og så klappa de sammen fella.

B. Encrochat var closed source og dette kan ha ført til bristen. Da er det ingen mulighet for at folk som har peiling kan lese gjennom koden og gå dem i sømmene og fikse hull. Og utviklerne kan legge inn kode som sporer deg om de feks blir tilbudt penger for det.

Så sjekk at programvaren er open source før du benytter den til kryptering!
Vis hele sitatet...
Men korleis kunne politiet lese kommunikasjonen? Enten må dei ha bytta ut deler av programvaren på telefonane som vart selde, eller så var det ikkje ende-til-ende-kryptering. Med signal kan du ikkje lese meldingene sjølv om du har kontroll over infrastrukturen.
All the way up
Virker som noen her inne tror den magiske og berykdede "hack knappen" eksisterer.
Det er klart det finnes svakheter i programvare. Det er en evig katt og mus jakt mellom etteretning/hackere og utviklere. Det at noe er kryptert i feks android betyr ikke at det er 100% umulig å hacke eller dekryptere, men du må vurdere sansynligheten for at feks pst eller politiet vet om et slikt sikkerhets hull. Feks: det finnes android brukere som har fått dataen sin dekryptert av etteretning fordi eldre android systemer lagra dekrypte data i RAM på en usikker måte når du slo den på å hadde tasta inn en kode. (dataen din lå ukryptert i RAM for å gi brukerne god les/skriv hastighet).. folk må legge bort ideen om at det finnes en enkel og magisk måte å "hacke" folk og forstå at det tar MYE TID, om i det hele tatt mulig å finne og utnytte slike sikkerhetshull. Tror du virkerlig norsk etteretning har slike resurser til overs for en stakkar som selger plater?
Sist endret av semis; 11. august 2020 kl. 09:00.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det andre så er det ingen firma som deler ut nøkler til nettsider.
Vis hele sitatet...
Her har du rett, jeg blanda korta. Det jeg siktet til var NSAs PRISM-program, hvor de samarbeider google, apple, facebook og fler.



Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis kan [Giphy] utnyttast?
Vis hele sitatet...
Om jeg åpner Signal og søker opp 'confused travolta' i gif-menyen, så kan facebook koordinere den informasjonen jeg da gir fra meg med annen info de har. Kanskje Signal klarer å skjule IPen min. Men kanskje Giphy klarer å vite at jeg bruker Signal, på hvilken tlf-modell og når på dagen og koordinere det med at jeg har nevnt 'Signal' på face og at jeg der også flittig bruker 'confused travolta'-gifen i chat. Ja dette skal en del tilfeldigheter til å sile ut akkurat meg, men face har en enorm database de kan bruke. De kan se når jeg søker etter gifer i Signal samtidig som facevenner av meg gjør det samme. Slik kan de hvertfall få grei oversikt over hvem som snakker med hvem når, og hvilke gifer de bruker. Som faktisk er en del av de krypterte meldingene, og i det minste sier noe om hvilket humør man er i. Kanskje du bruker gifer med weed-memes, da vet de at du røyker selv om du aldri har skrevet om det på face, og hvem du snakker med det om.

Aner ikke om de faktisk bruker ressurser på dette, er veldig teoretisk.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men korleis kunne politiet lese kommunikasjonen? Enten må dei ha bytta ut deler av programvaren på telefonane som vart selde, eller så var det ikkje ende-til-ende-kryptering. Med signal kan du ikkje lese meldingene sjølv om du har kontroll over infrastrukturen.
Vis hele sitatet...
Ja enten var det ikke ende-til-ende, eller så virker det også som om de spredte malware via sentralservern. Som du sier, her stiller Signal ekstremt mye sterkere fordi det er open source, og du vet at det er end-to-end, ingen tvil.
Sitat av Sky Vis innlegg
Nei. Vidarlo har allerede forklart at (gitt at ingen har fysisk tilgang til telefonen din eller har utsatt deg for vellykket social engineering): Dette bare er mulig dersom det finnes svakheter i APIet. Disse blir patchet jævla fort, mye (f.eks i Android) er open source og du kan banne høylytt på at dersom politiet i Norge hadde slike bakdører i straffesaker som ligger milevis unna der det engang rasjonelt kan foreligge en smule potensiell bekymring, så hadde det vært sporenstraks allment kjent. Det er et rabalder uten like du åpenbart ikke klarer å forestille deg.

Det du skriver er paranoid pisspreik og ingenting annet. Bekymret dersom du er på NSA's most wanted liste? Ja, jeg kan til nød gå med på det. Bekymret over politiet i Norge i fillesaker i denne sammenheng? Nei. Stikk fingeren i jorden.
Vis hele sitatet...
Jeg kan så og si ingenting når det kommer til hacking, så det kan godt hende jeg tar feil, men dette er utsagn fra politiet selv. Fremgangs metoden ble så klart tilbakeholdt, men de ga inntrykk får at dette kunne skje hvem som helst, når som helst, uten å fysisk ha telefonen din. Jeg så det 1,5-2 år tilbake i en 10-15 minutters videosnutt på hjemmesiden til Dagbladet eller VG. Så det kan hende det var mulig da, men at disse "bakdørene" har blitt lappa over. Det kan også godt hende at det bare var skremselspropaganda.

Videoer som denne https://www.tv2.no/a/11536232/ tilsier jo at de faktisk ikke har muligheten den dag i dag.

Men muligheten står fortsatt at de kan hacke deg gjennom "social engineering", og her er mulighetene mange. Det at mange mindre langere går på nav er et velkjent fenomen, og de kan i sammenheng med dette laste ned et infisert .pdf dokument hvis nav har gått med på å samarbeide med politiet. Noe som faktisk ikke er så usannsynlig med tanke på mange nordmenns pliktoppfyllende natur og skli buksa ned for onkel blå holdning.

Som denne https://www.nrk.no/norge/her-er-vide...ode-1.12715176 videoen viser, så er folk villig til å gå til lange lenger for å samarbeide med politiet. Til og med hvis det strider med det grunnleggende poenget med jobben din.
New generation
colakork's Avatar
Har enda til gode å se sc-dealere bli tatt for business over snap mén, større gutter har jeg personlig blitt fuckd av over å sende dem meldinger på messenger for å så få razzia og et screenshot av messenger-samtalen vår servert utforbi døra mi kl 9:00 en onsdag morgen.
Sitat av SvarMannen Vis innlegg
Så det kan hende det var mulig da, men at disse "bakdørene" har blitt lappa over. Det kan også godt hende at det bare var skremselspropaganda.
Vis hele sitatet...
Nei, du har bare misforstått alt og evner fortsatt ikke å forstå det, på tross av at det har blitt forklart i lettforståelig klartekst tidligere i tråden.

Sitat av SvarMannen Vis innlegg
Det at mange mindre langere går på nav er et velkjent fenomen, og de kan i sammenheng med dette laste ned et infisert .pdf dokument hvis nav har gått med på å samarbeide med politiet.
Vis hele sitatet...
Kanskje du bør Google litt og lese deg opp om pdf virus infection. Det du skriver er bare tull.
Sist endret av Crimson Snow; 11. august 2020 kl. 18:33.
Cybersikkerhetsnerd
Faith5's Avatar
14 2
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
Mulig jeg er litt vel for paranoid, men jeg tror at politiet er i stand til å snoke på enheten din. Står jo svart på hvitt at de i prinsippet kan se alt mens du bruker enheten.

Det betyr at politiet i prinsippet kan få tilgang til:

• Lydstrømmen som sendes fra en tilknyttet mikrofon til operativsystemets drivere.
• Lydstrømmen som sendes ut til en tilknyttet høyttaler fra operativsystemets drivere.
• Videostrømmen som sendes fra et tilknyttet kamera (webkamera) til operativsystemets drivere.
• Tastetrykkene som sendes fra et tastatur til operativsystemets drivere.
• Innholdet på en harddisk, minnepenn eller annet tilkoblet lagringsmedium.

De kan også foreta innbrudd for å installere og fjerne programvare eller maskinvare dersom det er nødvendig for å kunne gjennomføre dataavlesingen.

En slik avlesingsmulighet skal kunne gis for fire eller åte uker av gangen fra rettens side.

Om snuten er i stand til dette, har kryptering ingenting å si. De ser rett og slett alt.
Vis hele sitatet...
Du bør sette deg mer inn i hva kryptering er og hva det gjør.
Alt det du har sagt i tråden her er direkte feil og villedende..
Ikke at jeg støtter narkotika eller langing, men for å fremme kryptoteknologi så har ikke politiet noen andre metoder for å omgå kryptering eller avlytte krypterte samtaler enn hva jeg har på kontoret.

Er en PC eller telefon kryptert så kan politiet gjøre tre ting:
  • Spørre deg om krypteringsnøkkelen
  • Tvinge deg til å gi fra deg krypteringsnøkkelen (som krever en rettslig godkjennelse)
  • Utnytte ett sikkerhetshull som omgår krypteringen og printer data i klartekst

Slutt å spre falsk informasjon basert på fantasi...