Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3191
Først og fremt ikke kritiser. Jeg skammer meg Over mine valg og vil få denne perioden over.
Hei.
I 2016 ble jeg oppdaget for å ha gjort underslag i butikken jeg jobbet. Summen var på 400.000kr jeg sa meg skyldig løg ikke eller noe. Ble enig med butikk eier om å betale tilbake. Jeg sa at jeg skulle til utlandet og studere som var egentlig løgn. Jeg reiste til utlandet fordi jeg var lei Norge. Vel jeg klarte å betale tilbake 30.000 maks og klart e ikke mer. De meldte meg til Politiet. Politiet ringte meg og jeg gav avhør og sa meg skyldig og sa at jeg ikke er noe flukt plan men kunne ikke reise tilbake til Norge på det tidspunktet. Det er nå gått 2 3 år siden politiet ringte.. De skrev og spørte om når jeg skulle tilbake til Norge for å få i gang en rettsak og jeg sa at rundt 2021. Mitt store spørsmål er da. Hvor lang straff ser jeg på? Ser at det er vanlig fra 75 til 120dager. Får jeg ekstra straff for å ikke returnert tidligere til Norge? Jeg har også giftet meg her nede. Siden dette er utenfor Norge. Vil det i såfall hindre mine muligheter til å ta henne med til Norge etter at jeg har fullført dommen og begynt å jobbe for å få familie gjenforening? Takk på forhånd for alle gode svar
At du er domfelt for underslag mener jeg ikke spiller direkte inn på søknad om å få kona inn til landet. Du må vel vise til at dere har økonomi til å få det til å gå rundt. Dermed bør du ha jobb og inntekt på plass først - tror det er et minste krav til inntekt. Så om du får feks lønnstrekk for underslaget så betyr at du må tjene mer for å få kona hjem. Men det går nok bra. Plenty med folk som har sonet som får seg jobb. Alle har en fortid og mange har trått feil, når du er er ferdig med soning så har du gjort opp for deg, i forhold til samfunnet og da er det bare å få betalt ned det du skylder tidligere arbeidsgiver. Men det må du ha en plan på også må du følge den planen. Det løser seg dette her.
Straff skal jeg ikke uttale meg bastant på, men du går i alle fall glipp av strafferabatt du kanskje ville fått på grunn av dårlig kapasitet i politiet og sein sak. Så lenge du er i utlandet er det din skyld at saken er sein.

Familieinnvandring har ikke krav at du må være ustraffa. Dømte konebankere får dessverre importere nytt russisk offer osv.

Det kan likevel bli et hinder med fengsel, du må ha hatt skattbar inntekt over ei grense på 264264 kr i skatt, og du må ha hatt den inntekta over tid. Du finner sammendrag av alle reglene her: https://www.udi.no/skal-soke/familie...=tto#link-1180

Nå går jeg ut fra at «her» ikke er EØS-land. Hvis det er det blir det veldig annerledes.
Vil ikke dette bli foreldet snart? Søk deg litt opp på foreldelse og underslag.

For eks: https://advokatsidene.no/foreldelse-av-straffeansvar/
Trådstarter
13 1
Først og fremt takk til dere 3. Mye god informasjon. Er veldig takknemlig
Sitat av Kongen Vis innlegg
Vil ikke dette bli foreldet snart? Søk deg litt opp på foreldelse og underslag.

For eks: https://advokatsidene.no/foreldelse-av-straffeansvar/
Vis hele sitatet...
Grovt underslag har ramme på seks år, med mindre øya mine går i kryss gir det ti år foreldelsesfrist.
For lenge siden når jeg fikk min kone inn i landet måtte jeg vise lønnslipper og ligning, men dette er kanskje noe de automatisk kan hente inn nå. Kan ikke huske at det var spørsmål om min vandel i det hele tatt.

Rent formelt så er det vel hun som må søke om familiegjenforening med deg.
Sist endret av dggr; 6. mai 2020 kl. 18:24.