Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 8860
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg

Du sier kaffe er en annen rus, ja det er helt korrekt, men speed og cola gir omtrent samme virkning som kaffe, bare sterkere. Det er vell greit å kjøre på det da.

Nå funker ting forskjellig på folk og jeg får helt lik form på kaffe som jeg gjør på adhd medisinen og det regnes som et rusmiddel i andres hender.

Om du tror jeg ikke vet forskjellen på alkohol og kaffe så er du like hjerneskadet som meg, det jeg sier er at man blir rusa uansett hvordan man ser på det, hvorfor en noen grei og andre ikke, som for eksempel sentralstimulerende stoffer?
Vis hele sitatet...
Amfetamin og koffein har ikke i nærheten av samme farmakologisk effekt. De er begge sentralstimulerende; ja. Men koffein sin hovedeffekt er at det fungerer som en reversibel hemmer på adenosinreseptorene, ergo vil du føle deg mindre trøtt og sliten samt at det er noe aktiverende på det sympatiske nervesystemet.

Amfetamin binder seg til monoamine-transportere, noe som øker utskillelse av dopamin, noradrenalin og serotonin. Det er som kjent nevrotransmittere som styrer både atferd, tanker og emosjoner og derfor vil økt utskillelse av dette kunne føre til at en er en fare i trafikken.

Selv om forskjellige stoffer har noe forskjellig effekt på ulike mennesker, endrer det ikke stoffenes grunnleggende farmakologiske virkning.

Ergo har de langt fra samme virkning, og det er på bakgrunnen av denne forskjellen at det ene er lov mens det andre ikke er det. De formene for "rus" som du kaller det, som er tillatt, er tillatt fordi de er vurdert til å ikke endre kognisjon og atferd i stor nok grad til å gjøre deg til en fare i trafikken mens de som er ulovlig er det.
Sist endret av Skepty; 27. august 2018 kl. 00:33.
ingen som skjønner hva kjell sier? han tror trådstarter prater crap å det gjør jeg også, men du melder faen ikke inn noen til politiet hvis det viser seg at de bare har thc å benzo i pisset, hvis ts har bevis på at han kjører i full coke å pillerus så meld han inn. bare ikke ødelegg livet til en kar som har noe i pisset.
Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
ingen som skjønner hva kjell sier? han tror trådstarter prater crap å det gjør jeg også, men du melder faen ikke inn noen til politiet hvis det viser seg at de bare har thc å benzo i pisset, hvis ts har bevis på at han kjører i full coke å pillerus så meld han inn. bare ikke ødelegg livet til en kar som har noe i pisset.
Vis hele sitatet...
I min mening burde han meldes inn også om han bare har THC i urin selv om han ikke er akutt påvirket. Det er også helsedirektoratet enig i og grunnen for at de som forteller fastlege eller annet helsepersonell om at de regelmessig bruker hasj mister lappen er fordi regelmessig bruk har en akkumulerende negativ effekt på hjernefunksjon. I tillegg har regelmessig bruk langtidseffekter på oppmerksomhet og kognitiv funksjon. (Veldig viktig når du kjører bil).

jeg får også inntrykk av at verken du eller kjell faktisk leser det som står her.

1. Han vet at kompisen ofte misbruker rusmidler.
2. Kompisen har tidligere kjørt av veien og skadet bilen.
3. Han antar at kompisen kjører påvirket.

Der har vi faktaene.
De som misbruker rusmidler har en lei tendens til å ikke i like stor grad tenke på konsekvenser av handlingene sine.
Kompisen har i tillegg et avhengighetsforhold til rusmidler. Noe som gjør det lite sannsynlig at han holder seg unna lenge nok til å være edru når de kjører.
Når kompisen i tillegg tidligere har crashet bilen, er det ikke urimelig å anta at dette er rusmiddelrelatert, ergo er det svært sannsynlig at kompisen faktisk kjører såpass påvirket at han er en fare i trafikken.
Sist endret av Skepty; 27. august 2018 kl. 01:35.
Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
ingen som skjønner hva kjell sier? han tror trådstarter prater crap å det gjør jeg også, men du melder faen ikke inn noen til politiet hvis det viser seg at de bare har thc å benzo i pisset, hvis ts har bevis på at han kjører i full coke å pillerus så meld han inn. bare ikke ødelegg livet til en kar som har noe i pisset.
Vis hele sitatet...
Det er i retten tvilen skal komme tiltalte tilgode. Når det dreier seg om så alvorlige ting som ruskjøring så ligger det ingen bevisbyrde på varsler. Mistanke holder lenge. Brocode og æreskodekser trumpes av risikoen for tap av menneskeliv.

Så varsle ved mistanke, politiet vil gjøre nødvendige undersøkelser og agere utifra resultatet.

Det er jo fyren selv som holder å ødelegge livet sitt med denne ruskjøringen, og problemet er jo at han kan ødelegge mange andre liv også. Dermed er det helt ok og forventet at ts skal avgi bekymringsmelding.

Og svart mitt gjelder jo ikke denne tråden isolert sett, det gjelder for alle som mistenker ruskjøring. Vi er alle tjent med at det varsles en gang for mye enn en gang for lite.
Sist endret av random67489; 27. august 2018 kl. 08:56.
du kan jo si ifa til han at han ikkje burde kjøre beruset, vist han er smart og stoler på deg burde han høre på deg kansje han stopper
Sitat av itschaaaboyyy Vis innlegg
ingen som skjønner hva kjell sier? han tror trådstarter prater crap å det gjør jeg også, men du melder faen ikke inn noen til politiet hvis det viser seg at de bare har thc å benzo i pisset, hvis ts har bevis på at han kjører i full coke å pillerus så meld han inn. bare ikke ødelegg livet til en kar som har noe i pisset.
Vis hele sitatet...
Jo, når det er snakk om å "ødelegge liv" så sjanser jeg heller på at en knarker mister lappen enn at han kjører ihjel noen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av PARASETT250mg Vis innlegg
du kan jo si ifa til han at han ikkje burde kjøre beruset, vist han er smart og stoler på deg burde han høre på deg kansje han stopper
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke folk som kjører i tung rus gjør det fordi de ikke vet at man burde la være. De har liksom bare gått glipp av det tusen ganger?
Tror OP burde snakke med kompis og heller fortelle om konsekvenser. Tror holdningsskapende arbeid er viktig, fortelle om konsekvenser som erstatningsansvar og det faktum at liv kan gå tapt........ Si at politiet tar fra kompis lappen. Tror dere ikke at kompis fortsatt kan kjøre bil? Lappen er enda mer oppdiktet enn det penger er. Så om kompis mister lappen kan det godt hende han gir enda mer faen og kjører bil enda mer ruset, om han ikke har riktig holdning.
Mye stigmatisering og generalisering her. Kjell har mange gode poenger. Det er ikke nevnt innledningsvis hvor mye kompis inntar før han kjører. Om det kun hadde vært snakk om en halv 0,1 med kokain kan det faktisk tenkes at det kunne gitt kompis en prestasjonsfremmende og oppkvikkende effekt på lik linje med kaffe. Tror vi alle er enige i at man ikke bør sette seg shitfaced bak rattet enten det er på det ene eller det andre. Spørsmålet i tråden er om det er riktig å tyste i denne situasjonen. Jeg tror holdningsskapende seriøs dialog med vedkommende er bedre.
Smetti sier du at kompisen til ts er tett og mindre begavet?

Det må da være innlysende for den objektive hjernen alt hva som kan gå galt mtp ruskjøring. Det er jo ikke slik at folk kjører ruset fordi de ikke vet bedre. De kjører i rus fordi de enten ikke bryr seg om andre enn seg selv og sine behov der og da, eller kanskje fordi de under rus får så svekkede evner til å vurdere konsekvenser av sine handlinger at nedsiden av ruskjøring der og da ikke blir et tema. Noen personer er jo også hevet over alle lover, og tror de kan leve sitt "outlaw" liv akkurat slik de vil og uten at det får noen som helst konsekvenser for dem.

De som kjører ruset vet at de gjør noe som potensielt er livsfarlig. Tror du at holdningsarbeid endrer dette på kort sikt? Siden ruskjøring forekommer hyppig for vennen til ts så vil jeg si at en kan ikke begynne med å endre holdninger. En må begynne med å få kameraten bort fra kjøretøy når han er ruset. Og da vil en bekyrmingsmelding være veien å gå.
Anonym bruker
"Fremmed Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En god kompis hadde sagt ifra til politiet. Slik at han ble tatt.

Joda, blir jo sak ut av det. MEN det er bedre med bot og å miste lappen enn å ha tatt et liv (eller fler) fordi han fikk kjøre uhindret.

Har gått bra til nå, og det kan sikkert gå bra i 30 år til, men vil du ta den sjangsen??

Sett han kjører rusa, fronter med en annen bil. Kompisen din overlever, alle i den andre bilen dør.
De som satt i den bilen var familien din.

Så da vet du kompisen din kjørte bil rusa og drepte 5 i familien din. Men du kan jo i det minste klappe deg selv på skulderen og si du tysta ikke på kompisen din...

Svaret er enkelt: SI IFRA!!!!
du skal huske på at han er kompisen din.
det att han koser seg med stoff er så som så, det er som du sier; hans valg, det er vell hans valg å kjøre i rusa tilstand å?,
men dette er jo en form for dilemma som er vanskelig å løse, men får å si min mening ville jeg droppa å sende noe form for
melding, han er tross alt kompisen din
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av nullempati1 Vis innlegg
du skal huske på at han er kompisen din.
det att han koser seg med stoff er så som så, det er som du sier; hans valg, det er vell hans valg å kjøre i rusa tilstand å?,
men dette er jo en form for dilemma som er vanskelig å løse, men får å si min mening ville jeg droppa å sende noe form for
melding, han er tross alt kompisen din
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva jeg skal si om folk som deg her egentlig. Nå har jeg lest alt for mye dumt..
Husk at han er kompis? Ja kanskje husk det den gangen han kræsjer og dør. Husk du meldte ikke ifra for han er kompis.
Virkelig?
Bro code og alt det der er sååå 2002...

Husk på liv i trafikken. Folk påvirket, om det er av medisin, dop, alkohol eller lignende skal ikke kjøre bil.
De kan godt kjøre på en lukket bane for min del og kjøre seg ihjel, demmers valg, men ikke ut i trafikken der de kan komme til å skade / drepe uskyldige familier.


Hvis han kjører ned din mor, far eller barn så må du huske at han er kompis som kjørte påvirket, så du må gi han en klem istedenfor å være sur på han..... Det er så latterlig, og du og flere må tenke litt over andre uskyldige enn å tenke "kompis" framfor alt.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Er man ikke pliktig å melde fra om det er stor sannsynlighet for at en muligens katastrofal følge vil inntreffe, enten for vedkommende eller noen andre. Dette er i allefall noe helsepersonell er pliktig til, gjelder vel kanskje ikke andre. Hvordan kjører kompisen din da? Har du sittet på med han i det siste?

Litt usikker på hva du skal gjøre, og noe som er pålagt av loven er jeg helt uenig i. Ta xanor feks(ser vennen din har xanax, noe som vil si disse ikke er på resept uten at det har noe å si) Det er i seg selv ulovlig å kjøre med disse innabords, både under og mange timer, veldig mange timer etter det er ute av kroppen, mens andre benzoer er tilatt? Merkelig.

Det å kutte dekk, kaste nøkler osv fungerer jo dårlig over tid. Dekkene får han vel igjen på forsikring, og nye nøkler er vel ikke så vanskelig å anskaffe. Skal man begå et slikt lovbrudd er vel en bedre løsning å stjele bilen
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sist jeg satt på med han krasja han nesten i en lastebil , er flere måneder siden jeg har vært i kontakt med han så jeg vet ikke hvordan han kjører nå
Sitat av nullempati1 Vis innlegg
du skal huske på at han er kompisen din.
det att han koser seg med stoff er så som så, det er som du sier; hans valg, det er vell hans valg å kjøre i rusa tilstand å?,
men dette er jo en form for dilemma som er vanskelig å løse, men får å si min mening ville jeg droppa å sende noe form for
melding, han er tross alt kompisen din
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle om det er en kompis. Ruskjøring kan få så alvorlige konsekvenser at det er din plikt å melde fra, som medmenneske og ikke minst som venn. Selv om det er en kompis så har han jo ikke carte blanche til å potensielt drepe eller kveste andre mennesker? For det er jo nettopp det som kan skje.

Ca 25 % av dødsulykkene skyldes at noen har kjørt ruset. Det er et alvorlig høyt tall. Om ts velger å ikke melde kompisen så vil han i mine øyne være medskyldig om kompisen dreper eller skader andre i trafikken. Og ts vil nok også føle stor skyld om kompisen drar av veien og dreper seg selv ruset bak rattet, når han må leve med at han viste, men lot være å melde fra.
Sist endret av random67489; 28. august 2018 kl. 14:06.
Hvis du, TS, vet han han kjører ruset og enda bedre: hvor/når, så meld fra anonymt. I det minste vil han kanskje være på radaren og bli sjekket hvis patrulje ser han random. Spill dum hvis noen spør om du har noe med det, tror ikke politiet vil fortelle at de stopper han fordi noen har tipset dem.
Meld fra til fylkesmannen. Det er de som tar seg av slike saker. Ikke politiet.
Ser flere her som sier at snitching er snitching..
Det der er ren pubertets tankegang, når det gjelder fare for andre enn seg selv, så er det, å burde være meldeplikt..
Om duden ruser seg, å driver med masse dop, å han kjører bil, koffein eller nikotin (å sikkert flere `iner) å wtf annet *winkwink*.
Eier du ikke ett moralskt kompass??
Hælvette ass, seff skal han taes av veien, jeg bruker veien jeg også!!! fotgjenger med mere..
Sitat av random67489 Vis innlegg
Smetti sier du at kompisen til ts er tett og mindre begavet?

Det må da være innlysende for den objektive hjernen alt hva som kan gå galt mtp ruskjøring. Det er jo ikke slik at folk kjører ruset fordi de ikke vet bedre. De kjører i rus fordi de enten ikke bryr seg om andre enn seg selv og sine behov der og da, eller kanskje fordi de under rus får så svekkede evner til å vurdere konsekvenser av sine handlinger at nedsiden av ruskjøring der og da ikke blir et tema. Noen personer er jo også hevet over alle lover, og tror de kan leve sitt "outlaw" liv akkurat slik de vil og uten at det får noen som helst konsekvenser for dem.

De som kjører ruset vet at de gjør noe som potensielt er livsfarlig. Tror du at holdningsarbeid endrer dette på kort sikt? Siden ruskjøring forekommer hyppig for vennen til ts så vil jeg si at en kan ikke begynne med å endre holdninger. En må begynne med å få kameraten bort fra kjøretøy når han er ruset. Og da vil en bekyrmingsmelding være veien å gå.
Vis hele sitatet...
For den objektive hjernen ja! Men kompis er ikke objektiv. Om kompis mister lappen kan han fortsatt fysisk kjøre bil. Lappen er imaginær! Ungen som evt blir påkjørt driter tynt i om kompis har lappen eller ei! Og ja noen lever outlaw liv. Tror du disse bryr seg om de har lappen? Kan faktisk hende de med litt refleksjon og dialog setter sikkerhet høyere enn lovverket.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sist jeg satt på med han krasja han nesten i en lastebil , er flere måneder siden jeg har vært i kontakt med han så jeg vet ikke hvordan han kjører nå
Vis hele sitatet...
Du er ikke noe bedre selv om du bevisst satt på med kameraten din mens han var påvirket! Dette har du ikke lov til, og skal i følge loven prøve å forhindre dette fysisk.
Sist endret av smetti; 30. august 2018 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Meld fra til politiet umiddelbart neste gang du vet han kjører rusa. Seriøst, han kommer til å ta livet av noen, og da er du selv delvis ansvarlig.

Selv har jeg nulltoleranse for rus og bilkjøring, og har ved to anledninger avslutta kvelden og dratt hjem når kompiser har villet kjøre mens vi var fjerne. Andre gangen det skjedde sa jeg til dem at jeg ringer politiet sjøl neste gang jeg får vite at de gjør det.
Sitat av smetti Vis innlegg
For den objektive hjernen ja! Men kompis er ikke objektiv. Om kompis mister lappen kan han fortsatt fysisk kjøre bil. Lappen er imaginær! Ungen som evt blir påkjørt driter tynt i om kompis har lappen eller ei! Og ja noen lever outlaw liv. Tror du disse bryr seg om de har lappen? Kan faktisk hende de med litt refleksjon og dialog setter sikkerhet høyere enn lovverket.
Vis hele sitatet...

Det som er flott med varsling om rus er jo at de i første omgang vil miste førerkortet. Dernest vil de være på "radaren" til den lokale snuten. Skulle du som varsler få rede på at kompisen igjen er igang med ruskjøring, nå bare uten lappen så fortsetter du å varsle. Blir han tatt på nytt for ruskjøring så risikerer han å få inndratt bilen.

Da er det ikke bare deg lengre som passer på at kompisen dreper seg bak rattet eller dreper andre. Da er dere en "hel gjeng" som passer på ham. Både du og ditt lokale lensmannskontor, politidistrikt og om forholdene er små nok også UP. Jo flere øyne som vet hva de skal se etter jo vanskeligere vil det bli for kompisen å kjøre ruset.

Siden kompisen ikke har nok egenomsorg og dyp nok empati for andre mennesker til å ta ansvarlige valg rundt bilkjøring så trenger han jo virkelig at "en hel gjeng" passer på ham.
Sist endret av random67489; 30. august 2018 kl. 05:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du klar over at du blir medskyldig i drap hvis du vet han kjører ruset og dreper noen fordi du ikke sa ifra? Tenk litt på den du så ikke du også havner i fenglsel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du klar over at du blir medskyldig i drap hvis du vet han kjører ruset og dreper noen fordi du ikke sa ifra? Tenk litt på den du så ikke du også havner i fenglsel.
Vis hele sitatet...
Ettersom du nevner fengsel tar eg for gitt at du meiner medskuldig i formell forstand.

Det er i så fall galt. Du risikerer ikkje fengsel bare fordi du veit at nokon bryt lovverket. Det skal ein del meir medvirkning til, t.d. at du har lånt ut bilen til nokon du veit er rusa.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du klar over at du blir medskyldig i drap hvis du vet han kjører ruset og dreper noen fordi du ikke sa ifra? Tenk litt på den du så ikke du også havner i fenglsel.
Vis hele sitatet...
Om det hadde vært sant så hadde ALLE som vet at han ruser seg samt dealeren sin vært medskyldig i drap. Hadde vært ganske interessant å se politiet bevise det.
Du skal jo leve med deg selv også etterpå, eller er det helt ute av hodet ditt?
En dom soner man ferdig, egne tanker og følelser slipper man aldri unna.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, jeg har en venn som ofte tar diverse rusmidler som hasj , kokain , mdma, lsd og xanax. I seg selv ser jeg ikke noe problem med at han ruser seg og ødelegger livet sitt fordi det er jo hans valg, men i tilleg til at han ruser seg kjører han bil i beruset tilstand.
Vis hele sitatet...
I min ungdom kjørte jeg 10 år i ruset tilstand på alle mulige rusmidler. Til slutt endte det med at jeg kjørte ned en fotgjenger. Heldigvis overlevde han og fikk ikke varige men. Men det kunne gått så mye verre både den gang og andre ganger. Straffen min ble mild da politiet ikke tok meg på stedet, men det er ikke poenget.

Hadde noen av mine venner gitt meg ett ultimatium at enten kutter du ut eller så må jeg sende en bekymringsmelding. Dette gjør jeg for at jeg er glad i deg, og jeg ønsker ikke at du skal ødelegge deg selv eller andre. Mest sannsynlig blir han sur for en periode, men det får du bare tåle. Han kommer nok til å forstå alvoret i det, og han vil etterhvert mest sannsynlig sette pris på at du konfronterte han. Du ramser opp hvilke rusmidler han kjører på. Og kjøre på en skikkelig mdma tur er livsfarlig.