Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3384
Har gravd meg selv ekstremt langdt ned i dritten. Sliter mye med angst og ptsd osv og ikke klart og holde lenge på jobbene, og mellom slagene har jeg vært så dumm og levd på kredittkort og forbrukslån mellom jobbene. Har vært veldig dumm og fokusert på alt annet en dette og tenkt det går seg til. Men nå sitter jeg her men mange hundre tusen som går til inkasso og jeg sitter på dagpenger og klarer ikke og betjene en brøkdel av avdragene. Og nå mister jeg snart bilen også. Fått henvisning til psykolog for og prøve og få litt kustus på angsten osv for og komme dit jeg klarer og være i stand til og jobbe. Tankene om hvordan jeg kan klare og vende dette rundt svirrer rundt 24/7 så det jeg lurer på om noen har noe tipps til hvordan komme best mulig ut av dette?
Det første du må gjøre er å få en nøyaktig oversikt over hva og hvem du skylder.

Så sender du ett felles brev til alle kreditorene, der du lister opp din totale gjeld, og ber om å sette kravet i bero i 3 mnds tid til å få skikkelig oversikt og se hva du kan betale.

Da kjøper du deg litt tid til å få ting på stell og muligens finne deg en inntekt.

En løsning kan være gjeldsordning, enten frivillig eller tvungen. Dette funker ikke med ny gjeld, så det spørs mye på hvor gamle lånene er.
Bilen bør du selge og kjøpe deg en drittbil som koster under 1G, da er det lite sansynlig at kreditorer tar utlegg i den.
Har du lån på bilen du har, så selger du den og betaler inn på lånet.

Har du eget hus, så kan refinansiering via bluestep eller lignende være en løsning, gitt at du har inntekt og kan betale for deg der.


Nav har økonomisk rådgivning, men den er søppel etter min egen erfaring. Skader alikevel ikke å få seg en time.

Gjeld er ett psykisk helvete, men det blir bare værre av å gi opp.
Trådstarter
50 1
Takk for svar, hørt med alle og fått maks av betalingsfrie måneder men dette går kun på forbrukslån, kredittkort gikk ikke.

Skylder også 60 000 på restskatt og der er det ikke mye forvandling de vill gå med på, du så bare at du tar pant i bil uansett ved så store beløp. Har en relativt gammel bil med verdi ca 100 000 men låner er på godt over 100 på bilen
Staten (skattevesenet) kan du bare drite i å forhandle med, de firer ikke en krone. De får penga sine så lenge du er i live, om det tar 40 år det driter de desverre i. Så skattegjelden er noe jeg ville prioritert å få bort.
Gjeldssannering kan være noe
Sett opp et godt utgiftsbudsjett. Det fins flust av nettbaserte løsninger, jeg bruker YNAB (You Need A Budget).
Det er utrolig hvor mye du kan spare hvis du holder disiplin på hverdagsøkonomien, unngår impulskjøp og
følger med på tilbudene i de forskjellige dagligvarebutikkene. Sett av alt som blir til overs, og bruk det på gjeld.

Betal ned skattegjelden først. 60 000 er ikke all verdens, og så lenge du betaler noe fremfor å la det seile sin egen
sjø, vil både kemner og øvrige kreditorer være mer vennlig innstilt. Snakker av egen erfaring. De er mennesker de
også, til tross for at regelverket er strengt og firkantet. Ta som nevnt kontakt med samtlige kreditorer, og si at du
er innstilt på å gjøre det du kan for å gjøre opp for deg.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Staten (skattevesenet) kan du bare drite i å forhandle med, de firer ikke en krone. De får penga sine så lenge du er i live, om det tar 40 år det driter de desverre i. Så skattegjelden er noe jeg ville prioritert å få bort.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg vet er det nå mulig og også få inkludert skattegjeld i en gjeldsordning. Men utfra hva jeg har hørt om det er det ingen automatikk i det og slik jeg oppfattet det virket det litt som de vurderer hvert enkelt tilfelle. Sjekk evt. med namsmann eller gjeldsrådgiver på nav.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Sett opp et godt utgiftsbudsjett.

Betal ned skattegjelden først. 60 000 er ikke all verdens, og så lenge du betaler noe fremfor å la det seile sin egen
sjø, vil både kemner og øvrige kreditorer være mer vennlig innstilt. Snakker av egen erfaring. De er mennesker de
også, til tross for at regelverket er strengt og firkantet. Ta som nevnt kontakt med samtlige kreditorer, og si at du
er innstilt på å gjøre det du kan for å gjøre opp for deg.
Vis hele sitatet...
Hm er ikke sikkert det er beste løsningen å prioritere futen over andre kreditorer. Jeg ville tatt en prat med gjeldsrådgiver om dette. Skattefuten vet de vil få inn sine penger til sist uansett. Mens utlånere, bank, kredittkort etc har kort lunte for å si opp en misligholdt låneavtale. Tror jeg ville valgt å forsøke å betale ned mest på kredittkort og annen svært kostbar gjeld også fått til en avtale med futen om en vist beløp per måned.

Akkurat nå når ts er uten jobb er det sikkert temmelig begrenset hvor hardt han kan betale ned og dermed blir det ennå viktigere å forsøke vise betalingsvilje til alle kreditorer. Men feks kredittkort er kjempedyrt. Og det blir ennå dyrere om de sier opp avtalen og krever inn hele beløpet og sender det til inkasso.
Sist endret av _abc_; 4. februar 2020 kl. 00:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror nav/kommunene har tilbud om time for økonomisk rådgivning, kanskje du hadde fått noen svar og forslag der?
Prøv så godt du kan og få deg en jobb og lev etter et budsjett, og følg alle tips psykologen kommer med.