Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1877
Hei!

Har endelig fått henvisning av fastlegen min til DPS, men var så dum at jeg fortalte legen at jeg røyker en gang iblant. Jeg fulgte opp med å si at rus ikke er hovedproblemet mitt, det er heller en konsekvens av at jeg ikke har det helt allright med meg selv.

Legen fortalte meg at jeg måtte komme inn å ta regelmessige urinprøver for å vise at jeg klarer å gå uten rus, hvis ikke måtte han vedlegge informasjonen i søknaden til DPS som igjen vil videresende info til fylkesmannen (som tar sertifikatet mitt hvis jeg tester positivt).

Jeg fikk aldri noen annen innkallelse til prøvetakning annet enn at legekontoret spurte om å få en blodprøve, som er obligatorisk for å komme inn i DPS-systemet. Jeg måtte selv informere sykesøster om at det tidligere var blitt fastslått at jeg måtte avgi urinprøve, noe jeg også gjorde. Siden har jeg ikke hørt annet fra legen enn et brev jeg mottok der det sto at blodprøven var fin minus noe mangel på vitamin D.

Så mitt spørsmål er; må jeg ta en ny urintest når jeg skal på konsultasjon hos DPS? I innkallelsen jeg fikk sto det "Dersom du bruker medisiner fast, tar du med en oversikt over disse når du kommer til timen". Er dette for å utelukke funn i en eventuell prøve, eller er det for å sammenligne med eventuelle symptomer jeg må ha? Røyka for noen dager siden, før jeg fikk innkallelse, og vil nødig miste sertifikatet hvis jeg kan droppe timen og få en ny en om noen ukers tid.
TilSkrekkogGru
Schizoma's Avatar
Tviler på at du må avlegge urinprøve om dette ikke var spesifisert i innkallingen. Det er ytterst sjeldent at en må avlegge urinprøver ut ifra et slikt bruksmønster du beskriver.

Det at du må ha med liste over legemidler er feks at noen medisiner kan gi samme bivirkninger som det en skal behandles for samt påvirke eventuelle medisiner du får utskrevet der.