Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5382
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Hei!
Jeg prøver å lage noen egne kamerastativer, men har det problemet at jeg ikke får satt på kameraet, fordi jeg ikke finner skruer i riktig størrelse. Kan noen si meg hvilken størrelse som er standard for kameraer?
Problemet er at om jeg måler indre og ytre diameter på bordstativet mitt, så er antakelig gjengene spesielle. Dvs du må nok ha en spesialdesignet gjengetapp til dette formålet.
De er standard amerikanske gjenger... Skruer finner du på godt utstyrte jernvarebutikker...
1/4" 20 UNC.... http://www.gewinde-normen.de/en/camera-mount.html
Sist endret av woff; 3. juni 2011 kl. 18:37.
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Trådstarter
Så hvis jeg spør etter 1/4" 20 skruer i en norsk jernvare-butikk så skal de ha det?
Sist endret av JunkieXL; 4. juni 2011 kl. 10:44.
Ja, hvis de har 'litt' utvalg! Jeg har selvkjøpt sånne skruer (bolter) da jeg har montert overvåkningskameraer i mange år.. Og skruene følger ikke med kamerahusene..
Har selv gått på den lokale jernvare handelen der de har et stor sortiment av skruer, men der hadde de det ikke.
Hvis du får lånt deg/har delen på et stativ som skal festes fast i kameraet, kan du bare ta med deg den på jernvarehandelen og finne en skrue som ligner den, eventuelt spørre betjeningen
Exterminate!
jonnis's Avatar
Prøv din nærmeste Felleskjøpet butikk. De har et godt sortiment her jeg bor ihvertfall.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Kalender Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Den der er altfor kort til mitt bruk + dyr

Har nå vært på biltema, clas ohlson, bilxtra og maxbo og ingen hadde skrua. Noen som vet om jernia har ? Jeg begynner å bli gal snart umulig å finne den forp^^^Ø^skrua
Hvordan ser platen der du skrur kameraet fast ut?

Kunne du ha benyttet deg av flatbor av denne typen (clas ohlson-link) til å redusert tykkelsen på plata for å få skruen helt igjennom?
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Du kan dra på nærmeste skole hvor de har mekaniske fag å spørre pent om ikke noen der kan dreie ned en f.eks M8 skrue til nødvendig diameter å slå 20 UNC gjenger på den, evnt. for en 50lapp. Kan ikke tenke meg at det finnes en skole som har TIP-linje som ikke har gjengebakker i UNC stigning/diameter. Det går fort å dreie ned 2mm å slå gjenger når man har skruen spent opp i benken..

Evnt: Det kan se ut som M6x1 tilsvarer ca. 1/4" 20 UNC. Men om de er lik nok til å passe er jeg ikke sikker på.
Kilde?: http://www.zytrax.com/tech/mech/threads.htm#metric
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
lockhead: av erfaring vil eg advare mot å prøve å få feil skruer til å passe i kamera. Det er ofte relativt mjuke legeringer, så ein vanleg 8.8-bolt vil fungere greit som gjengetapp der... Og da har du brått vakre hybridgjenger som ikkje fungerer godt på nokon boltar.
Gammel Traver
lockhead's Avatar
Slashdot: ja, du er vel egentlig inne på noe der som vanlig Jeg fikk heller ikke den tabellen til å stemme når jeg tok fram kalkulatoren, for 25.4/20=1.27 og ikke 1. Så isåfall skulle vel en m6 1.25 være riktig. Men dette var i går natt engang så er ikke sikker.
Skal stikke ned på proffpartner og se om de her det. Selvom jeg ikke fant 1/4 20 " unc skruer på hjemmesiden deres.
Så her at biltema faktisk har http://www.biltema.no/no/Bygg/Festee...68-stk-191046/ men er i et sett til flere hundre kr og det blir for drøyt å kjøpe.