Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7877
Særskriving er eit stadig veksande problem i dag. Samansette ord som ikkje skal delast blir delt, og det har nesten gått så langt at det er vanlegare å finne orda delte enn det er å finne dei samansette.

Det ein trur som medverkar til problemet er at stave-og grammatikkkontrollen i tekstprogrammer ikkje godkjenner samansette ord som korrekt skrive, men vil foreslå å dele dei. Samtidig som vi stadig blir påverka av engelsk der dei stort sett delar alle ord.

Eg vil ta for meg ein annan grunn til at dette problemet ikkje ser ut til å betre seg. I lærarutdanninga eg held på med har eg fått sjansen til å studere lærebøker for heile grunnskulen, og kan forskrekka konstatere at særskriving ikkje er eit tema. Kompetansemåla i norsk (i LK06) nemner lite om rettskriving i det heile, det kan hende det er underforstått men det slår meg som noko merkeleg. Det er dermed ikkje eit mål at elevane skal kunne skrive samansette ord. Så ein elev kan, om læraren ikkje tar det opp på eige initiativ, gå gjennom heile grunnskulen utan å vite at særskriving er eit problem i Noreg i dag.

Det har heller ikkje lykkast meg i å finne nokre enkle reglar for kva ord som skal delast, og kva slags ord som er samansette. Her er det eg treng hjelp!

I lærarpraksisen prøvde eg å bevisstgjere elevane mine på orddelingsfeil, og eg prøvde å lage to rettesnorer som dei kunne følje.

1.Dersom ordet endrar meining når ein delar det, så skal det heller ikkje delast.
Døme: Fiskesuppe er ein matrett, men å fiske suppe er ikkje mogeleg. Trillevogn er ein ting, men å trille vogn er ein aktivitet.
2.Landsmøte, er sett saman av orda "land" og "møte". Midt mellom dei to orda er det ein "s", dette er ein fuge for å binde saman orda. Om ein delar "landsmøte" vil ein få ordet "lands", dersom eit ord blir ståande aleine med ein "s" på slutten, så kan det vere at ordet ikkje skal delast.

Eg er ikkje nøgd med desse reglane, og eg veit ikkje om dei er konsekvente nok til å i da heile verte kalla for reglar. Veit de om nokre andre, gjerne enklare, reglar for særskriving? Eg tar gjerne imot kritikk på mine rettesnorer/reglar.

PS: Kjem til å utfordre høgskulelektorane mine med det same.
Sist endret av Sem; 16. mai 2011 kl. 01:14.
din røver
Zeco's Avatar
Reglene du beskriver synes jeg passer veldig bra.

Der hvor det ikke passer å ha sammensatte ord, kan man putte inn en bindestrek. Et eksempel på det er en bedrift jeg vet om, som kalte seg "bildemontering". Her kan det være vanskelig å tyde om de faktisk driver med bil-demontering, eller bilde-montering.
Jeg mistenker at kidsa synes det er vanskelig med regler for å skjønne særskrivings-problematikken så det er viktig å kunne komprimere regelen mest mulig slik at folk skjønner det med en gang. "En ting - ett ord" er en begynnelse.
Det er den mest lavpanna kommentaren jeg har sett på lenge. Jeg er heller ingen forkjemper for nynorsk, men nå er det en gang to skriftspråk + samisk i dette landet og de er likestilt.
Sist endret av HossCarter; 16. mai 2011 kl. 01:35.
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Synes det er verre at folk skriver nynorskt enn at de deler ord feil.
Vis hele sitatet...
Fjott. Nynorsk er det vakreste skriftspråket i Norge. Selv om jeg ikke er trygg nok på det til å skrive det selv.
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Synes det er verre at folk skriver nynorskt enn at de deler ord feil.
Vis hele sitatet...
No skriv eg til vanleg bokmål, men sidan det er nokre år sidan sist eg høyrde noko så dumt, gjer eg eit unntak. At du ikkje ynskjer å sjå nokon skrive på nynorsk er ikkje eit problem, særskriving er.

Elles ser eg fram til å høyre kva trådstartars høgskulelektorar kan fortelje om særskrivingsreglar, sjølv manglar eg gode forslag.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Synes det er verre at folk skriver nynorskt enn at de deler ord feil.
Vis hele sitatet...
Det aller verste er folk som skriver "nynorskt". Så vær så snill, gå og legg deg.

Til TS, synes den første regelen din er den viktigste rettesnora. Slå det sammen med det DonTomaso sa, så har du litt fjong over det hele. Flott å se at folk engasjerer seg i kampen mot den største trusselen mot Norge siden svartedauden.

Er forresten glad i nynorsk, men prøver å skrive radikalt bokmål.
Sitat av Vegard004 Vis innlegg
Hva hadde folket sagt om jeg hadde begynt å snakke samsisk da hoss?
Kan faktisk samisk, så fuck deg
Vis hele sitatet...
Du står fritt til å snakke samisk du. Jeg nevnte det nettopp av den grunn at folk som deg kom til å si "Hva med samisk a Hoss??!!!"
Samma det, back on topic. Ja, jeg synes særskrivingsfeil er noe av det verste som finnes. Syns det burde bli implementert i norsk skole ASAP. For å være ærlig syns jeg hele norskfaget burde revurderes. Det trengs MYE mer grammatikk og mindre diktanalysering.
Sem
Trådstarter
Eg ynskjer heller at ein held seg til tema. Om ein likar nynorsk eller ikkje er opp til ein sjølv, men å nekte andre å skrive det blir for dumt. Men den diskusjonen kan ein ta i ein annan tråd.

Er einig med DomTomaso, ein enkel regel er mykje lettare å huske. "En ting - ett ord" er på lista.
Jeg føler det hadde vært gunstig om reglene kunne formuleres så de også tok for seg sammenskriving der det ikke hører hjemme (jeg skal på ute sted ikveld). Jeg vil nødig at et økt fokus på særskrivingsfeil skal resultere i en økning av sammenskrivingsfeil.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Språkrådet har allerede gjort jobben sin.

http://www.sprakradet.no/nb-no/Sprak...er_fleire_ord/

Samansette ord

Samansetningar, dvs. ord som er sette saman av fleire sjølvstendige ord, skal skrivast i eitt.

frisørsalong, krumkake, lammelår, frityrsteikt

Det er ikkje rett å skrive "frisør salong", "krum kake", "lamme lår" og "frityr steikt". Slike skrivemåtar kjem oftast av påverknad frå engelsk, der det er andre reglar for skriving av samansette ord.

Dersom du les samansetningane høgt for deg sjølv, kan du som regel finne ut om dei skal skrivast i eitt eller to ord. Døme: våt mark – våtmark, billig bok – billigbok, ferdig hus – ferdighus, små kaker – småkaker, gammal ost – gammalost. Dersom du uttalar eit uttrykk som eitt ord, med trykk berre på det første leddet, skal det skrivast som eitt ord, men uttalar du det som to ord, med likt trykk på begge ledda, skal det skrivast som to ord.

Til vanleg bruker vi ikkje bindestrek i samansette ord, men bindestreken kan brukast for å lette lesinga, til dømes der to vokalar eller tre konsonantar støyter saman, eller viss ordet er sett saman av lange eller framande ledd.

gløgg-gryte, katte-elskar, bre-is


Grupper av ord

Ved ein del faste uttrykk og grupper av ord er det ikkje alltid lett å vite om vi skal skrive dei som einskildord eller som ordgrupper. I somme tilfelle kan ein dessutan velje mellom særskriving og samanskriving.

Uttrykk som skal særskrivast

alt saman / alt sammen, av di (berre nynorsk), av garde / av gårde, den gong / den gang, den slags, ein del / en del, etter at, etter kvart / etter hvert, for lengst, (for) så vidt, for øvrig (berre bokmål), i hvert fall (berre bokmål), i staden for / i stedet for (men istedenfor) (bokmål), langt (i)frå / langt (i)fra (også i tydinga "på ingen måte"), (nynorsk), mang ein / mang en, om bord, om lag, over bord, på ny(tt), så menn, så som, til dels, til saman / til sammen, til stades / til stede, ver så god / vær så god.

Uttrykk som får valfri samanskriving eller særskriving

for di og fordi, for resten og forresten, i alle fall og iallfall, så framt og såframt (bokmål også så fremt og såfremt), så pass og såpass, like eins og likeins (nynorsk), like ens og likeens (bokmål), visst nok og visstnok.

Uttrykk som får samanskriving eller særskriving alt etter tydinga

altfor (= i for høg grad) og alt for (som i "Alt for Noreg"), ettersom (= fordi) og etter som (= etter kvart som, og i uttrykket alt etter som), overalt (= alle stader) og over alt (= framfor alt, høgare enn alt), det var ein gong ... og ikkje eingong / ikke engang. I følge (med) (= saman med) og ifølgje/ifølge (ifølgje vermeldinga blir det regn).

Merk:
Ord som innover (el. inn over), utover (el. ut over) skal skrivast saman som adverb, dvs. når dei står aleine.


fuglane flaug innover, fjellet hang utover

Det er valfritt samanskriving eller særskriving når slike ord står i preposisjonsuttrykk:

fuglane flaug inn over eller innover landet, fuglane flaug ut over eller utover fjorden

Det kan ikkje setjast opp vasstette reglar på dette området av rettskrivinga. Ein regel seier at ord som kan stå aleine, oftast skal skrivast kvar for seg i faste uttrykk, til dømes i dag, over bord. Men det er mange unntak frå denne regelen. I nokre tilfelle skal det alltid vere samanskriving, til dømes igjennom sjølv om både i og gjennom er ord som kan stå aleine. Andre uttrykk skal delast, sjølv om delane ikkje kan stå aleine, t.d. i fjor, i hel / i hjel. På dette punktet har rettskrivinga vore endra fleire gonger. Tendensen går i retning av meir særskriving, men det er berre ein tendens. Bruk ordliste når du er i tvil.
Vis hele sitatet...
Du kan jo selvklart bruke de uthevede tekstdelene til å lage enklere regler, men gir du elevene hele denne teksten så kan det vel ikke være noen tvil.

Men som sagt nederst av sitatet, så er det vanskelig å lage 100 % vanntette regler.
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Sitat av Sinis Vis innlegg
Samma det, back on topic. Ja, jeg synes særskrivingsfeil er noe av det verste som finnes. Syns det burde bli implementert i norsk skole ASAP. For å være ærlig syns jeg hele norskfaget burde revurderes. Det trengs MYE mer grammatikk og mindre diktanalysering.
Vis hele sitatet...
Helt enig, mye mer grammatikk og mye mindre diktanalyse og lignende. Analysering er noe jeg ikke føler jeg får noe igjen av. Det er greit med basics, men sånn som det er nå er det alt for mye analysering.
Sem
Trådstarter
Grimdoc, veldig bra. Det falt meg faktisk ikkje inn å sjekke språkrådet sjølv om eg brukar dei til mykje anna. Eg likte veldig godt tipsa dei gav til korleis ein kan høyre om det er eit samansett ord, for eg trur det er der mykje av problematikken ligg. Folk veit rett og slett ikkje at dei har med eit samansett ord å gjere. Det hadde vore enkelt å sei at samansette ord ikkje skal delast, og så vore ferdig med saken.
Jeg pleier å gå for at dersom en uttaler det som ett ord, skal det sannsynligvis også skrives som ett.
Sitat av HossCarter Vis innlegg
Du står fritt til å snakke samisk du. Jeg nevnte det nettopp av den grunn at folk som deg kom til å si "Hva med samisk a Hoss??!!!"
Vis hele sitatet...
Maid don barggat? xD

Nei, den enkleste tommelfingerregelen er: "hvis du spør deg selv om det skal skrives i ett ord, så skal det i 99 av 100 tilfeller skrives i ett ord".
Jeg likte godt reglene dine, de var enkle å forstå og klare og konsise. Fungerer godt som en tommelfingerregel når man f.eks skriver stil, siden det er komprimert ned til så lite, i motsetning til veggen av tekst fra språkrådet. Den jevne elev er lite interessert i å sette seg inn i alle de reglene og eksemplene.

Underviser du i barneskolen? Jeg skal selv ha norsk som mitt andre undervisningsfag etter høsten, det blir spennende å se om temaer som dette blir tatt opp. Egentlig tviler jeg på det, siden jeg skal undervise i videregående skole, og det er nok forutsatt at de som har klart å karre seg inn på VGS har lært dette allerede.

Når jeg leser her inne (og flere andre steder), ser jeg at det ABSOLUTT ikke er tilfellet.
Ananasringer og anans ringer. Stor forskjell!
Uttales det som et ord, skrives det som et ord.
Sitat av TZN Vis innlegg
Ananasringer og anans ringer. Stor forskjell!
Vis hele sitatet...
Anans ringer?

http://media.bigoo.ws/content/image/miscellaneous/miscellaneous_41.jpg
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Uttales det som et ord, skrives det som et ord.
Vis hele sitatet...
Beklager, men her begår du en annen feil som later til å bli vanligere og vanligere for tiden. I de fleste tilfeller er det kanskje ikke så nøye, men dette er et kremeksempel på hvordan en hel setning kan endre betydning når man blander artikkel og tallord. I dette tilfellet må man bruke "ett" for at budskapet skal komme frem.
Er så irriterende med folk som ikke kan skrive. Man burde klare å skrive overskriften på tråden rett . Dagens værste er "hvordan få ut egg masse av måse egg" og "drikke avkjøler". Er ingen grammatikkhore, men enkelte ting er så åpenlyst feil at det er lett å unngå.
KanViIkkeHellerBareSkriveUtenMellomrom? LaOssStarteEtNyttSkriftspråk!

Sitat av søtmann50 Vis innlegg
Er så irriterende med folk som ikke kan skrive. Man burde klare å skrive overskriften på tråden rett . Dagens værste er "hvordan få ut egg masse av måse egg" og "drikke avkjøler". Er ingen grammatikkhore, men enkelte ting er så åpenlyst feil at det er lett å unngå.
Vis hele sitatet...
Det er også en tråd oppe nå som heter "Cannabis advokater", Hvor trådstarter tydelig leter etter "Cannabisadvokater"!
Sist endret av Membranplan; 19. mai 2011 kl. 01:42.
Sitat av luni Vis innlegg
Beklager, men her begår du en annen feil som later til å bli vanligere og vanligere for tiden. I de fleste tilfeller er det kanskje ikke så nøye, men dette er et kremeksempel på hvordan en hel setning kan endre betydning når man blander artikkel og tallord. I dette tilfellet må man bruke "ett" for at budskapet skal komme frem.
Vis hele sitatet...
Det der er for meg helt absurd. Hvis det der er et(skulle det være ett der?) kremeksempel på hvor ille den feilen kan bli, kan ikke engang se hvordan du mener budskapet forvrenges så veldig. Men, det er godt mulig det gjør.

Ontopic, synes jeg det er rart å stemple språk som rett/galt. Er det ikke slik språk oppstår? Veldig hypotetisk: Hvis jeg mobiliserte såpass med folk at vi fikk presset regjeringen til å at Språkrådet kommer med en offentlig uttalse: "Etter sterkt ønske i befolkningen har vi besluttet at orddeling er valgfritt"

Hva hadde dere ment da? Mener dere dette er riktig fordi, "det er riktig". Eller er det fordi dere selv har meninger om temaet?

Når man lærer seg nye språk, er det alltid slitsomt at språket er så jævla ulogisk. Det du er vant til av selvfølgeligheter i norsk språk, er så ikke så veldig selvfølgelig i andre språk. Det er vel ikke en universiell sannhet da, når alle med sin egen jordklump her på planeten har sin egen.

For å følge hypotesen. Tror dere neste generasjon hadde stusset på dette med alle ordene som varierte med å dele seg og ikke? Det er mulig det er noe de spør om en gang i en eller annen norsktime. Men hvis de da blir fortalt at der kan du velge hva du skal skrive, hadde tankesettet til personen tilpasset seg det.

Tror dere ikke at en som var like interessert språk som TS, for 100 år siden hadde dratt til vår tid. Hadde ikke han hatt flere særregler som for han var helt naturlige, men for dere er unødvendige?

Poenget mitt er egentlig, og være konservativ angående språket synes jeg er litt som å forsøke og stoppe bølge fra å treffe stranda eller noe sånt. Jeg vil pælme de klussedullene noen oppfant for x tid siden, i hvilken rekkefølge jeg vil.

Og nei, språket går ikke inn i en umiddelbar ragnarok.Ting som intuitivt føles feil, (også for generasjonen jeg beskrev over) vil bli rettet av seg selv. Ser ikke det store problemet med at særskriving er fremtiden noe de spesielt lærde driver med. Forfattere, spesielt interessert osv. Så kan de kose seg med å skrive "riktig"

Jeg liker tanken på at språk er noe som er litt "hellig", det skal ikke reguleres,det skal regjeringen tradisjonsmessig holde kjeft om. Særskriving er nettopp det, sært.
Sist endret av RonaTa; 19. mai 2011 kl. 03:14.
Ola Nordmann var deltaker nummer 100.
Ola Nordmann har deltakernummer 100.

Menn esker som ikke for står ord deling bør for søke å lære seg det.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Ola Nordmann var deltaker nummer 100.
Ola Nordmann har deltakernummer 100.

Menn esker som ikke for står ord deling bør for søke å lære seg det.
Vis hele sitatet...
Det der er en skrivefeil, der klarer ikke personen å gjøre seg forstått. Da får han øve på det.

"Cannabis advokater" derimot er intet problem, det ser du når skriver det. Da får det nå være iorden.
Norsk er ikke et veldig avansert språk. Vil man bli tatt litt seriøst så skriver man i det minste ordene riktig.
"inn halerte to gram hasj på engang med hasj pipen min, er det farlig?"
Skjønner at noen driter langt i hvordan de deler ord, så lenge de gjør seg forstått. Men det finnes en del mennesker som faktisk mener at dette er unødvendige feil som lar det skinne gjennom at man ikke behersker språket.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville betraktet "legalisert" særskriving som en enorm regresjon for det norske språket. Kanskje byttet til engelsk på heltid.

Reglene i språket vårt gjør det til det det er, og det er stort sett lite grunn til å harselere med dem. Videre er det en god grunn til at de er der. Ta de to helt forskjellige ordene "et" og "ett" som eksempel. Hvis man ikke skjønner hvorfor disse to har helt forskjellige betydninger og implikasjoner for resten av setningen:
"Han gav meg et eple." / "Han gav meg ett eple." (Andre setning: "ett" stjeler trykket i setningen - vi får et veldig tydelig fokus på mengde. Ikke to epler. Ikke 94,2 epler. "NØYAKTIG ETT!")
Som du ser, er det en nyanse mellom et/ett, og en ganske viktig en. Disse nyansene er viktige for et språk: de gjør det lettere å uttrykke ting uten å bruke lang tid på å forklare dem. Det vil si, så lenge ikke idioter begynner å blande helt separate ord slik at de mister disse nyanserte betydningene. Da ender vi opp med et fattigere språk, og det finnes ingen god grunn til å la et språk utvikle seg i den retningen.

Det er også derfor orddeling og særskriving ikke bør forekomme: de kan koste setningen betydningen sin, eller i det minste den grammatiske integriteten, og forverre språket litt etter litt. Det er bare ikke sånn at ananasen ringer deg, eller at du står i fare for bittskader når du åpner en tunfiskboks. Det er så enkelt som at ord er satt sammen fordi de hører sammen - dette er ikke engang en nyanse, men en viktig del av språket. Ordet "grillkull" og setningen "grill kull!" BETYR ikke det samme. Det første er et helt normalt substantiv. Det andre er en kommando til å grille kull, noe som ikke gir spesielt mye mening. Derfor uttaler vi de to forskjellig, og skriver dem forskjellig. Vi skal i hvert fall gjøre det.

Jeg merker på meg selv at jeg blir litt fordomsfull til tider. Ikke på grunn av "ytre" faktorer som utseende, osv., men rett og slett basert på hvor bra noen behersker språket. Jeg synes personer som skriver dårlig virker korttenkte. Hvorfor skal jeg ta noens synspunkter seriøst hvis de ikke gidder formulere dem skikkelig? Tar det seg bra ut å skrive som en barneskoleelev? Nei. Noen har en unnskyldning, andre er rett og slett for late til det, eller for uengasjerte. Andre har det rett og slett litt drøyt mørkt på loftet. Uansett tar det seg nokså dårlig ut.
Godt skrevet, robhol. Jeg vil illustere det med et bilde av Tom Godset, som må flytte seg.

http://orddeling.files.wordpress.com/2011/05/tom-godset-lagere-hc3a6r.jpg?w=194&h=324
Sitat av fcknfreak Vis innlegg
Helt enig, mye mer grammatikk og mye mindre diktanalyse og lignende. Analysering er noe jeg ikke føler jeg får noe igjen av. Det er greit med basics, men sånn som det er nå er det alt for mye analysering.
Vis hele sitatet...
Veldig uenig. Analyse er viktig å lære for barna, da dette er noe alle får bruk for senere i livet. Akkurat hvilken tekst som analyseres er ikke så viktig, men at barna etterhvert klarer å lese litt mellom linjene er noe jeg synes er viktig.

En bedre løsning enn den du kommer med, er å utvide skoledagen med to timer.
http://folk.uio.no/tfredvik/amo/jpg/helt_lamme_laar-OErnulfSchOEmer.jpg

Vi hører stadig vekk om lamme lår, men Spar har gått ett skritt videre, og lanserer nå lår som garantert er helt lamme.
Uttales det som et ord, skrives det som et ord.
Vis hele sitatet...
Det jeg skriver har blitt sagt, men jeg syntes ikke det kom godt nok fram.
Dette kan feiltolkes.
Her er det snakk om antall, ikke artikkel.
Det er ganske vanskelig å forklare ved å skrive det, men om du leser det høyt vil du merke forskjellen.

Orddelingsfeil er noe av det verste som finnes, og jeg ønsker at det skal bli implementert som et eget læreplanmål i grunnskolen. Orddelingsfeil kan misforstås og endre setninger totalt, og det er overhodet ikke ønskelig.
Jog tolker det som RonaTa sier, som at språket vil endre seg selv og at språkrådet er overføldig. Jeg mener at dette er nødvendig for å unngå misforståelser, og at vi har en klar definisjon på rett og galt. At definisjonene endres over tid er noe jeg tar som en selfølge i og med at språket endres naturlig over tid, men inntil det er avklart at en klar majoritet buker, og ikke minst både forstår og gjør seg forstått, trenger vi en klar linje for rett og galt.

Jeg er åpen for kritikk på egen rettskriving
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Orddelingsfeil ser jeg skrekkelig få av. Nå leser jeg jo for det meste på Internett, og der er det generelt uvanlig å dele ord, så det er mulig dét er med på å forklare det.

Det ser dog ut til at denne diskusjonen dreier seg om særskriving av sammensatte substantiv, og dét finner vi masse av.

RonaTa og dere andre der ute med omtrent samme synspunkt; jeg forstår holdningen deres, men ofte endrer slike feil meningen på det man prøver å uttrykke, som allerede bemerket flere ganger i denne tråden.

Joda, man kan ofte tolke seg fram til hva noen mente til slutt, men det er unødvendig slitsomt. På Internett for eksempel, er det ofte én person som skriver noe, og mange som leser. La den éne gjøre ekstra innsats, slik at de mange slipper.

http://www.ecollo.com/image.axd?picture=orangutan-baby-435345jhgfjg.jpg

På fora, bloggkommentarer og andre steder der mange skriver, ødelegger det flyten når man leser: Bra norsk - bra norsk - bra norsk - bra norsk - lobotomert orangutang som hakker i vei på tastaturet i håp om å få drueklase eller orgasme - … føkk, kommet helt ut av flyten. JÆVLA ORANGUTANGER!

Angående hvordan man lærer «kidza» hvordan de kan unngå å fremstå som useriøse tullinger mtp. særskriving ved sammensatte substantiv: Jeg tror mange skjønner poenget etter å ha blitt påpekt morsomme (evt. tragiske, alt etter humør) eksempler, som t.d. «Ananas ringer».
  • AMO.no - Klarte å få til navnet sitt feil, men får hvertfall frem budskapet.
  • Side - Googlet «orddelingsfeil»
  • ++
Heisann! Hva med å gi dem i oppgave å finne orddelingsfeil ute i verden? På Internett, i butikken, på TV og slik? Ti stykker finner man lett! Og så skal de komme på skolen neste dag og fortelle hva de fant, og hva som er riktig måte å skrive det på.

tl;dr: LOLFAIL – Respect maffakka! – JÆVLA ORANGUTANGER! – Learning by lolling
Sitat av luni Vis innlegg
Beklager, men her begår du en annen feil som later til å bli vanligere og vanligere for tiden. I de fleste tilfeller er det kanskje ikke så nøye, men dette er et kremeksempel på hvordan en hel setning kan endre betydning når man blander artikkel og tallord. I dette tilfellet må man bruke "ett" for at budskapet skal komme frem.
Vis hele sitatet...
Det heter ikke "vanligere og vanligere" - men mer og mer vanlig.
Sitat av Flatulence Vis innlegg
Anans ringer?

http://media.bigoo.ws/content/image/miscellaneous/miscellaneous_41.jpg
Vis hele sitatet...
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det heter ikke "vanligere og vanligere" - men mer og mer vanlig.
Vis hele sitatet...
Kan ikke ha en tråd uten å angripe hverandres skrivefeil istedefor å diskutere temaet, nei?

Til TS så synes jeg den første regelen din å post nr. 2, forklarer det hele fryktelig enkelt og det burde absolutt fungere så lenge man får det inn så tidlig at elevene faktisk får det med seg.

Litt off topic til de kommene/vorende norsklærere her, hvordan gikk og/å regelen? Ser fryktelig mange setninger som har " , og".
Det er så utrolig irriterende med sær skrivings feil. Meny har en sinnsykt irriterende plakat hvor det står noe som "sommer tilbud"-ish med et ord til, husker ikke nå. Det er tre ord over hverandre, uten bindestrek. Jeg har flere ganger angret på at jeg ikke har hatt med speilreflekskameraet for å ta bilder av det

Sitat av prenix Vis innlegg
Godt skrevet, robhol. Jeg vil illustere det med et bilde av Tom Godset, som må flytte seg.

http://orddeling.files.wordpress.com/2011/05/tom-godset-lagere-hc3a6r.jpg?w=194&h=324
Vis hele sitatet...
Tom Godset skal rett inn på flaskerommet, ikke lagere hær. Gøyeste jeg har sett på lenge.

Her er den:

http://www.meny.no/Global/Artikkel%20og%20Tema/FSF/FsfMedBilder1.jpg
Sist endret av Husemann; 20. mai 2011 kl. 11:54.
Sem
Trådstarter
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Ontopic, synes jeg det er rart å stemple språk som rett/galt. Er det ikke slik språk oppstår? Veldig hypotetisk: Hvis jeg mobiliserte såpass med folk at vi fikk presset regjeringen til å at Språkrådet kommer med en offentlig uttalse: "Etter sterkt ønske i befolkningen har vi besluttet at orddeling er valgfritt"

Hva hadde dere ment da? Mener dere dette er riktig fordi, "det er riktig". Eller er det fordi dere selv har meninger om temaet?
Vis hele sitatet...
Språket vil alltid forandre seg, og det er litt av grunnen til at språkrådet eksisterer. Dei forvaltar rettskrivinga i både nynorsk og bokmål, og kan dermed gjere endringar basert på utviklinga til språket hos befolkninga. Språkrådet har som fokus at språket skal vere klart og presist, og at meiningane skal kome tydeleg fram. Dette strider mot at særskriving skal bli valfritt, for i veldig mange tilfelle vil særskriving endre meininga forfattaren prøver å formidle.

Eit anna døme på at språket forandrar seg er skarre-r og feil uttale av skj-lyden (skj, sk, sj, ki). Desse er på frammarsj i Noreg. Det starta først i byane, for så å spreie seg rundt i bygdenoreg. Ein hevdar at utviklinga skjer fordi det rett og slett er enklare å uttale, og dermed kan kallast for ein naturleg utvikling.

Skarre-r vil ikkje endre meininga i ein setning, og er derfor ikkje så hardt motarbeida. Feil uttale av skj-lyden vil derimot endre meining i ein setning, til dømes "Kjære mor" blir til "Skjære mor". Den første er hyggeleg, den andre reint uhyggeleg.

Om ein synast særskriving, skarre-r og skj-feil er vonde å høyre/sjå på er irrelevant for riktig språkutvikling, vi må heller fokusere på at språket blir forståeleg.

Alle burde kunne sei seg einig i at vi må halde språket vårt så tydeleg som mogeleg. Og derfor er det viktig at eit råd slik som språkrådet er der for å sikre at språket utviklar seg i riktig retning.
Sist endret av Sem; 20. mai 2011 kl. 13:21.
Sitat av Husemann Vis innlegg
http://www.meny.no/Global/Artikkel%20og%20Tema/FSF/FsfMedBilder1.jpg
Vis hele sitatet...
Estetiske orddelingsfeil i design er stort sett akseptert i samfunnet. Det er verre når man i lange avisartikler må pine seg gjennom den ene feilen etter den andre når de hverken følger énkonsonantprinsippet eller ordleddsprinsippet, fordi det skal se fint ut og å ha tilpasset mellomrom antakeligvis er så alt for avansert og stygt.