Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 119668
Nå er jeg drittlei. Jeg kjenner en familie som er det man kan kalle hardcore kristne. Foreldrene i denne familien tror oppriktig på at jorden er ca. 6000 år gammel og at den ble skapt på 6 dager. De tror på historien om Adam og Eva og den snakkende slangen også. De tror oppriktig på alt som står i bibelen. Selvom vitenskap for lenge siden har fastslått at Jorden er 4.5 milliarder år gammel og at vi har utviklet oss gjennom evolusjon gjennom millioner av år. De er opprinnelig fra USA, det kan hende at det er det som forklarer problemet. Ikke vet jeg.

Uansett. Nå har jeg ingenting imot at voksne mennesker ødelegger livene sine på denne måten. Men nå har deg seg slik at det er barn i denne familien også. De lærer ungene sine at jorden er 6000 år gammel og at det de lærer på skolen er feil. Hvordan kan de gjøre det? Det er barnemishandling. Det burde ikke vært lov og det burde vært straffbart. Barn er simple mennesker som ikke har en ferdig utviklet hjerne til å tenke kritisk. De burde ikke bli utsatt for sånt.

Jeg spurte dem etter at ungene hadde lagt seg om hvordan de kunne gjøre noe sånt mot barna sine. Men da svarte de at jeg hadde ikke noe med det å gjøre. De sa også at det var veldig uhøflig å kritisere religion.

Hvorfor har det seg slik at religiøse blir fornærmet når noen kritiserer hva de tror og står for? Jeg kritiserte ikke engang troen dems, men hvordan de nærmest "hjernevasket" barna sine. Hvorfor er det slik at man ikke "kan" kritiserer religion? Hvorfor kan man ikke kritisere de på samme måte som man kritiserer ett fotballag, ett politisk parti eller en bil? Hva er forskjellen? Det virker som om man ikke kritiserer religion kun fordi... det gjør man bare ikke. Det hører ikke hjemme noe sted. Hvor lenge skal religion få lov å gjemme seg bak denne muren om at det ikke kan kritiseres?

Er det ikke på tide at vi agnostikere og atheister en gang for alle tar ett oppgjør med dette gudegreiene? Det gjelder ikke bare kristendom, men islam, jøder, katolikker, jehovas vitner og alle de andre tusener av guder som har eksitert gjennom tidene? Er det ikke på tide at vi plasserer all religion det der det hører hjemme, i mytologien? Er det ikke på tide at vi banker litt vett inn i skallen på disse menneskene? En eller annen gang må det skje, hvis ikke vil det fortsette å gå fra generasjon til generasjon i en evig ond sirkel. Hva med å sende de på "kritisk tenkning? kurs?

Kanskje vi skal snekre opp advarselskilt på kirkene/moskene, på samme måte som vi har advarsler på røykpakkene? Jeg foreslår: "Det som blir fortalt i denne kirken er kun eventyr/mytologi som ikke holder mål eller har beviser. Til tross for dette kan du oppleve en følelse av trygghet og varme her. Denne tryggheten er kun en illusjon og det er mest sannsynlig ikke en usynlig himmelpappa som gir deg denne følelsen. Du lurer ingen andre enn deg selv her inne."

Jeg vet ikke jeg. Hva syns dere? Er det på tide at noe skjer snart? Er det ikke på tide at menneskeheten kommer seg videre? Er ikke det at det fins så utallig mange forskjellige guder bevis nok for at vi mennesker har lett for å tro på noe større enn oss selv? Vi har jo trodd på alle mulige rare guder gjennom tidene. Værguder, havguder, himmelguder, tordenguder, matguder, solguder, en allmektig gud, allah, stjerneguder, månegud, dårlig vær gud, skoggud, listen går i det uendelige...

Hva kan vi gjøre?
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Ærlig talt har jeg ikke stort imot personlig tro. Noen mennesker trenger noe større å tro på i livet, og det er helt greit imho. Derimot ser jeg absolutt argumentet om barna. Har selv nær familie som lærer ungen på 6 år at gud har vært i stuen deres, ånder flyter rundt oss hele tiden (støvkorn truffet av blitz når man tar bilder) og er helt sikre på at "noe" har løftet sengen deres og ristet den mens de sover. Jeg kan fortsette, men dere skjønner poenget. Å dra et barn med på dette lasset kan umulig være godt for h*n i ettertid. Bare mine tanker.

Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
En teori som er så godt testet, bevist og grunnlaget for det meste av moderne vitenskap er å regne som sannhet, selv om vitenskapen ikke vil kalle det dét. Tror du blander teori og hypotese her.
Sist endret av Elemental; 10. mars 2011 kl. 03:51.
Et interessant tema.

Hva kan vi gjøre for å hindre denne dritten i å spre seg videre? Ytterst lite, er jeg redd. Den har en overveldende makt posisjon og det har den hatt altfort lenge. Relgion er gift, og det finnes nok ingen motkur.

Vi har å gjøre med en større gruppe mennesker som setter sin stolhet på å tro. Troen i seg selv er en dyd for disse folka. Logikk er en uting, og alle rasjonelle og intelligente mennesker er forrvirrede syndere dømt til en evighet i flammer og pine.

Personlig har jeg meldt meg ut av statskirken. Jeg stiller ikke opp i kirken eller andre relgiøse arrangementer.
Jeg prøver å latterliggjøre relgion ved enhver anledning, og jeg tror at nettopp dette er det mest effektive redskapet.
Å skille stat og kirke er også essensielt, og her må det legges press på nåværende regjering. Det er så grenseløst absurd at vi fortsatt har denne jævla statskirken. Hvordan kan Norge gå ut mot islam når vi fortsatt holder fast på en 2000 år gammel slaverelgion fra midtøsten? Kristendommens ideolagi er minst like full av menneskeforakt som islam. Ikke at dette spiller noen vesentlig rolle. Vi bør kritisere ALL relgion.
Sist endret av cubanboogie; 10. mars 2011 kl. 03:55.
Hvordan mener du vi mennesker skal komme oss videre da? Alle mot alle i fri utfoldelse?
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Det er her du tar feil. Evolusjonsteorien er en like knallsikker teori, som teorien om at jorden går rundt solen. Evolusjonsteorien har prøvd å blitt falsifisert av utallige vitenskapsmenn i over 100 år, ingen har klart det.

Så det der vet jeg ikke hvor du har ifra. Evolusjons er ett faktum, beklager.

Vet du i det hele tatt hvor stor status en teori har innenfor vitenskapen? Vet du hvor mye en hypotese må gjennom før det får status teori?
Det er ikke barnemishandling å lære barna sine at jorden er 6000 år gammel.Kanskje det er feil, men mishandling er det ikke. Jeg ble lært at om jeg ikke la meg i rett tid, kom do-draugen og tok meg neste gang eg satt meg på dass.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Jeg prøver å latterliggjøre relgion ved enhver anledning, og jeg tror at nettopp dette er det mest effektive redskapet.
Vis hele sitatet...
Var tidligere som deg og kritiserte alt jeg kom over av tro og religion. Så vokste jeg opp og så hvor viktig det faktisk var enkelte å ha en tro. For hvert argument mot deres tro så mistet enkeltpersoner rett og slett livsgleden. Det er faktisk uhyre viktig for enkelte, og hvis det ikke har noen konsekvenser for andre personer, som feks de lærer barna til å tro på absurde tanker så burde de faktisk få holde på troen deres.
Sist endret av Elemental; 10. mars 2011 kl. 03:58.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Et interessant tema.

Hva kan vi gjøre for å hindre denne dritten i å spre seg videre? Ytterst lite, er jeg redd. Den har en overveldende makt posisjon og det har den hatt altfort lenge. Relgion er gift, og det finnes nok ingen motkur.

Vi har å gjøre med en større gruppe mennesker som setter sin stolhet på å tro. Troen i seg selv er en dyd for disse folka. Logikk er en uting, og alle rasjonelle og intelligente mennesker er forrvirrede syndere dømt til en evighet i flammer og pine.

Personlig har jeg meldt meg ut av statskirken. Jeg stiller ikke opp i kirken eller andre relgiøse arrangementer.
Jeg prøver å latterliggjøre relgion ved enhver anledning, og jeg tror at nettopp dette er det mest effektive redskapet.
Å skille stat og kirke er også essensielt, og her må det legges press på nåværende regjering. Det er så grenseløst absurd at vi fortsatt har denne jævla statskirken. Hvordan kan Norge gå ut mot islam når vi fortsatt holder fast på en 2000 år gammel slaverelgion fra midtøsten? Kristendommens ideolagi er minst like full av menneskeforakt som islam. Ikke at dette spiller noen vesentlig rolle. Vi bør kritisere ALL relgion.
Vis hele sitatet...

Jeg er enig i mye av det du sier. Men jeg syns du drar det litt langt. Selv storkoser jeg meg i kirken i juletider, da er det julekonserter, engler, kunst og en utrolig god atmosfære. Det er gode tradisjoner vi burde ta vare på. Det jeg syns vi burde legge vekt på, er at dette kun er eventyr og fortellinger. Det er ingen grunn å tro på det videre utover det.

Jeg syns også kirkene i Norge er utrolig vakre, og de burde bli stelt pent med.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Var tidligere som deg og kritiserte alt jeg kom over av tro og religion. Så vokste jeg opp og så hvor viktig det faktisk var enkelte å ha en tro. For hvert argument mot deres tro så mistet enkeltpersoner rett og slett livsgleden. Det er faktisk uhyre viktig for enkelte, og hvis det ikke har noen konsekvenser for andre personer, som feks de lærer barna til å tro på absurde tanker så burde de faktisk få holde på troen deres.
Vis hele sitatet...
Vi gjør ingenting bedre ved å akseptere dette tullet. Jeg vil selvfølgelig ikke nekte noen å tro. Men et individ i den stand at han må tro på en usynlig himmel diktator for å komme seg igjennom dagen har jeg svært lite til overs for.
Jeg foreslår at du selv vokser opp og innser nettopp hvor destruktivt det er å holde fast på eldgamle eventyr og fordommer.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg syns også kirkene i Norge er utrolig vakre, og de burde bli stelt pent med.
Vis hele sitatet...
Ideelt sett burde den forfalle, eller sponses av virkelige troere. Hvorfor skal mine skattekroner gå til opprettholdelse av kirken?
(Teoretisk spørsmål. Jeg vet ikke hvordan du stiller deg til stats kontrollert kirke).
Sist endret av cubanboogie; 10. mars 2011 kl. 04:07.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Vi gjør ingenting bedre ved å akseptere dette tullet. Jeg vil selvfølgelig ikke nekte noen å tro. Men et individ i den stand at han må tro på en usynlig himmel diktator for å komme seg igjennom dagen har jeg svært lite til overs for.
Jeg foreslår at du selv vokser opp og innser nettopp hvor destruktivt det er å holde fast på eldgamle eventyr og fordommer.
Vis hele sitatet...
Når du selv ser hvor viktig det er for enkelte så tror jeg ikke du ville sagt det samme. En person som jeg har prøvd å snakke vett til hoppet rett tilbake til sine suicidale tendenser etter flere år uten bekymringer, jeg er ikke personen for å dra de enda lengre ned. Verdsetter et menneskeliv, uansett tro mer enn personlig retthetsfølelse. Hvordan et menneskeliv og faktisk ha noe som får de gjennom dagen er destruktivt er beyond me.
Sist endret av Elemental; 10. mars 2011 kl. 04:18.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Når du selv ser hvor viktig det er for enkelte så tror jeg ikke du ville sagt det samme. En person som jeg har prøvd å snakke vett til hoppet rett tilbake til sine suicidale tendenser etter flere år uten bekymringer, jeg er ikke personen for å dra de enda lengre ned. Verdsetter et menneskeliv, uansett tro mer enn personlig retthetsfølelse. Hvordan et menneskeliv og faktisk ha noe som får de gjennom dagen er destruktivt er beyond me.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke fatte hva som er fristene med å tro på en Gud som vet hva du gjør til enhver tid, setter begrensninger på livet ditt, sender mennesker du er bryr deg om i fortapelsen for evig tid, leser tankene dine, lar deg tvile og lide, lar så mye faenskap skje i verden, og som gir så sinnsykt lite lyd fra seg. Jeg fatter bare ikke hvordan folk kjøper det konseptet.

Og bibelen, hvor skal jeg egentlig starte? Det er en drittbok stappfull med motsigelser og barbariske utsagn. Noen kristne påstår at man ikke skal ta bibelen bokstavelig. Men hvordan Gud er det som lager en bok som man ikke skal ta bokstavelig? Om hvordan man skal leve livet, til mange millioner mennesker? Det er jo den perfekte oppskrift på konflikter, krig og lidelse.

Evig liv høres heller ikke spesiellt fristende ut. Døden blir en befrielse, den dagen det skjer. Jeg håper bare jeg vet at jeg skal dø, så jeg kan forberede meg.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Når du selv ser hvor viktig det er for enkelte så tror jeg ikke du ville sagt det samme.
Vis hele sitatet...
Jo. Jeg har kommet frem til konklusjonen min etter oppservasjon og tanker i hodet mitt. Ingenting vil endre min oppfatning. Om ikke det plutselig skulle dukke opp noen beviser FOR en guddommelig enhet. Men dette har ikke skjedd på flere tusen år og jeg finner det lite sansynelig at det vil skje. Dukker Jesus opp i stuen min imorgen vil jeg sannsyneligvis konkludere med at jeg lider av skizofreni slik som resten av guds utvalgte.

Sitat av Elemental Vis innlegg
En person som jeg har prøvd å snakke vett til hoppet rett tilbake til sine suicidale tendenser etter flere år uten bekymringer, jeg er ikke personen for å dra de enda lengre ned. Verdsetter et menneskeliv, uansett tro mer enn personlig retthetsfølelse.
Vis hele sitatet...
Er ikke selvomrd en automatisk bilett til helvete? Og nei, jeg hadde ikke giddet å pisse på troen til noen i denne situasjonen, men det betyr ikke at jeg akksepterer eller oppfordrer til tro. Tror du virkelig en person med en såpass kjip tilværelse vil komme bedre ut av det med gud i sitt hjerte? Jeg tror ikke det, og det virker svært usunt IMO.
Sist endret av cubanboogie; 10. mars 2011 kl. 04:45.
Elemental: Han vennen din. Du kan jo prøve å overbevise han om at det er mye herligere å ha sin egen personlige mening her i livet. Finne sin egen sti, og slippe å ha en gud man må prøve å tilfredstille til enhver tid.
Mange mennesker bruker store deler av dette livet til å forberede seg på det neste. Jeg gjør ikke det. Dette livet er det eneste jeg vet at jeg har. Hvorfor sløse det bort på noe som ikke er sikkert?

NO GODS/NO MASTERS
Personen det er snakk om er ikke kristen, siden det er det de fleste ser ut til å kritisere. Er vel egentlig ganske usikker på hva det kan klassifiseres som, men mye ånder og spirituelle evner det går i.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Personen det er snakk om er ikke kristen, siden det er det de fleste ser ut til å kritisere. Er vel egentlig ganske usikker på hva det kan klassifiseres som, men mye ånder og spirituelle evner det går i.
Vis hele sitatet...
Merk at det er organisert relgion jeg misliker. Jeg tror ikke på ånder eller spirituelle evner (jeg innser at det finnes mye jeg ikke kan forstå) men teorier og tro på dette plager meg ikke en døyt.
Å fått fjernet Den Norske Kirkes medlemsregister ville vært en start iallefall. Er det ikke slik at hvis foreldrene dine er med det registeret blir du også automatisk innmeldt? Kan hende jeg tar feil der.
Sitat av RandoMa Vis innlegg
Å fått fjernet Den Norske Kirkes medlemsregister ville vært en start iallefall. Er det ikke slik at hvis foreldrene dine er med det registeret blir du også automatisk innmeldt? Kan hende jeg tar feil der.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Og det som verre er:
Har en av dine foreldre under noe tidspunkt vært medlem av statskirken, blir du det automatisk også. Det spiller ingen rolle om moren din aldri var medlem og faren din meldte seg ut på en alder av 19.
Betaler man forresten skatt til Kirken hvis man er medlem?
Sitat av RandoMa Vis innlegg
Betaler man forresten skatt til Kirken hvis man er medlem?
Vis hele sitatet...
Det gjør vi alle sammen dessverre.

Som registrert bevilger staten 200,- pr hode til kirken i året.
Om du melder deg ut av statskirken kan du selv velge hvilken trosretning pengene skal gå til.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Det gjør vi alle sammen dessverre.

Som registrert bevilger staten 200,- pr hode til kirken i året.
Om du melder deg ut av statskirken kan du selv velge hvilken trosretning pengene skal gå til.
Vis hele sitatet...
da skal jeg dikte opp min egen lille religion som rett og slett er en blåkopi av moderne vitenskap, så jeg kan få igjen minst 200kr av betalt skatt...

men on topic:

Jeg er ateist, har alltid vært det, og vill ikke bli noe annet.
Problemet med relegion, er at folk er lettlurte, og vi er jo alle flokkdyr. så vi henger oss på lasset, ballen vokser og til slutt blir det vanskelig å få has på den.

Nå er ikke jeg en slik type som ønsker død og fordervelse i verden. men den eneste løsningen på relegion, om det var snakk om å fjerne den. er å slaye mesteparten av de som tror. Hitler drepte 6 millioner jøder i Holocaust. men de holder fortsatt på. så det må en del til.

igjen, jeg ønsker ikke massemord og krig....just sayin.
Jeg er ikke imot personlig tro, eller religion sånn sett. Folk må få tro på hva de selv ønsker. Utifra egne ønsker om personlig frihet blir det konradiktivt å forby religion, selv om jeg egentlig mener at religion burde vært avskaffet. Om noen vil tro på gud, jesus, allah etc så er det deres sak. Det jeg derimot er helt for er en stat uten religion, en skole uten religion og et offentlig rammeverk uten religion.

Å forby foreldre å prakke religion på barna sine blir vanskelig juridisk sett, men det er derimot enkelt å pakke en 'anti-religion' opplæring inn i skolen. Om alle barn helt fra begynnelsen av skolen ble presentert for (og undervist i) kritisk tenkning, alle nåværende og tidligere religioner, likheter mellom religioner, mørke kapitler av de største religioners historie, vitenskapelige fakta som religion bestrider, osv så tror jeg ikke religion og personlig tro ville vært særlig utbredt blandt folk etter en stund. Og jeg ser helt ærlig ikke hvorfor dette ikke skal skje før eller siden, jeg kan ikke se for meg at feks. en muslim ville godtatt noe annet enn at enten så skal islam være statsreligion, eller så skal det ikke være noen statsreligion. Det samme tror jeg gjelder for alle religiøse, så da må jo en religions nøytral stat og skole være svaret.

Hvis noen religiøse her har noe å si på akkurat det punktet så er jeg veldig interessert i å høre. Det eneste alle religiøse er enige i er vel at ingen annen religion enn deres egen burde være 'offentlig' tro, hvis ikke er det bedre at med en nøytral stat.. Eller er det kanskje noen kristne der ute som mener at det er bedre at statsreligionen i Norge er islam, framfor et religionsnøytralt Norge?
Sist endret av emphi; 10. mars 2011 kl. 06:28.
Sitat av RandoMa Vis innlegg
Betaler man forresten skatt til Kirken hvis man er medlem?
Vis hele sitatet...
Ja det gjør man.


EDIT:
Så ikke at det var en side 2.
Beklager.
Sist endret av Walter White; 10. mars 2011 kl. 07:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Du bør skilje mellom teori i daglegtale og i vitenskapleg samanheng.

Eit av grunnlaga for moderne vitskap er at du skal ha falsifiserbare teorier - det vil sei at det skal gå an å bevise at dei er feil. Ei følge av det er at det er nær umogeleg å bevise at dei er korrekte, det blir berre stigande grad av sannsyn.

Ta tyngdekrafta som døme. Det er ein teori, men få vil tillate seg å tvile på den. Den er direkte falsifiserbar ved at vi observerer ein stein som svever en meter over bakken utan støtte av noko slag.

Evolusjon er også falsifiserbar. Ei kanin i prekambrium vil t.d. slå beina under evolusjonsteorien på rimelig kort tid. Men det har ikkje skjedd. Vi har aldri funne noko som ikkje passer inn i den forklaringsmodellen som evolusjonsteorien er. Detaljer har blitt endra, men hovudtrekka Darwin publiserte stemmer.
Guder atheister ikke tror på vs. guder Kristne ikke tror på. Tenker denne passer inn her. =)
Sist endret av Amitabha; 10. mars 2011 kl. 07:52.
Hehe, "evolusjonsteorien er fortsatt bare en teori"...hihihi. Den var god! Kanskje det er flere enn de som var omtalt i innlegget som er oppvokst i USA her?
shit was so cash
Anda22's Avatar
Vist folk har lyst og tro på dette burde di få lov til det. Mangen synst religion er et høydepunkt i dagen og det er ingen fastslåtte bevis at det ikke finnest en gud, så da er det lite nødvendig og si til dem at di tror falskt osv osv. Ingen vet hvem som har rett, kanskje noe mann aldri vil finne ut av. Men serriøst, og skrive meld dere ut av den norske kirken på signaturen. Vis du ikke er veldig anti religiøs og rett og slett hater alle som er religiøse eller ikke er en 13 år gammel dritt unge, fjern det. Dere er nesten som hitler, gjøre hat mot religion. Noe som er så sykt unødvendig. Og TS vis den familien lærer ungene sine det. Da må di bare vente til di kommer på skole. Det er dems barn og ikke dine.
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Vist folk har lyst og tro på dette burde di få lov til det. Mangen synst religion er et høydepunkt i dagen og det er ingen fastslåtte bevis at det ikke finnest en gud, så da er det lite nødvendig og si til dem at di tror falskt osv osv. Ingen vet hvem som har rett, kanskje noe mann aldri vil finne ut av. Men serriøst, og skrive meld dere ut av den norske kirken på signaturen. Vis du ikke er veldig anti religiøs og rett og slett hater alle som er religiøse eller ikke er en 13 år gammel dritt unge, fjern det. Dere er nesten som hitler, gjøre hat mot religion. Noe som er så sykt unødvendig. Og TS vis den familien lærer ungene sine det. Da må di bare vente til di kommer på skole. Det er dems barn og ikke dine.
Vis hele sitatet...
Det virker nå som om de er Guds barn og ikke foreldrenes *sarkasme*

Vi burde først og fremst gjøre det lettere å melde seg ut av statskirken, jeg måtte melde meg ut to ganger, min far måtte melde seg ut hele fire ganger...
I salute you! Ikke fordi du gjør opprør mot noe, men fordi du faktisk nok har baller til å tenke selv. Finn de gode og smarte vennene og du vil ha ett nytt og bedre liv ganske så fort.
Sitat av Drøggs Vis innlegg
Kanskje det er flere enn de som var omtalt i innlegget som er oppvokst i USA her?
Vis hele sitatet...
Jeg er. Er selv ikke religiøs, og ingen av de jeg vokste opp sammen med eller foreldrene deres er religiøse.

Det at de fleste Amerikanere er hardcore kristne er bare en myte.
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Vist folk har lyst og tro på dette burde di få lov til det.
Vis hele sitatet...
Det er nok de fleste enige i, og jeg tror ikke heller trådstarter mener vi skal forby religionsutøvelse. Derimot kan man oppfordre mennesker til å forholde seg til virkeligheten ut fra hva slags bevis man har, og å konsekvent benytte rasjonalitet, kritisk tenkning, logikk og fornuft fremfor magefølelse og ønsketenkning.

Sitat av Anda22
Mangen synst religion er et høydepunkt i dagen og det er ingen fastslåtte bevis at det ikke finnest en gud, så da er det lite nødvendig og si til dem at di tror falskt osv osv. Ingen vet hvem som har rett, kanskje noe mann aldri vil finne ut av.
Vis hele sitatet...
Det er ingen fastslåtte bevis for at det ikke finnes en påskehare heller. Eller en julenisse. Eller en 20 meter høy kenguru på Dovrefjell. Den eneste fungerende måten å nærme seg et slikt spørsmål på er å formulere hypotesen slik at det er mulig å motbevise den. For eksempel "påskeharen finnes ikke", "julenissen finnes ikke", "kenguruen på Dovrefjell finnes ikke" eller "Gud finnes ikke" – alle disse hypotesene kan motbevises. Når hypotesen har fått stå lenge nok uten å bli motbevist, på tross av forsøk på å motbevise de, øker sannsynligheten for at de er riktige. Det er slik vi har kommet frem til alle vitenskapelige fremskritt siden de gamle grekerne fant opp den vitenskapelige metode for godt over 2000 år siden. Virkelighetsoppfatning basert på ikke-falsifiserbare hypoteser, overtro og "min virkelighet er like riktig som din virkelighet"-holdning har alltid vært, og kommer alltid til å forbli, en blindgate for menneskehetens utvikling.

Mange synes kanskje religion er et høydepunkt i hverdagen, men betyr det at det ikke skal være lov å rette kritikk mot religionene? Hvis du mener det ikke skal være lov, hvorfor ikke? Og hvor går grensen? Hvis jeg sier at jeg tror på kenguruen i Dovrefjell, skal det da ikke være lov for andre å komme med saklig kritikk av mine forestillinger? Hva hvis jeg sier at min gud hater homofile, og jeg derfor kan behandle de som dritt – skal det heller ikke da være lov å kritisere? Og hvorfor skal religiøse få løpe rundt i nabolaget med Bibelen under armen og forsøke å overtale meg og andre til å tro på sin Gud, og dermed forsøke å få oss til å gjøre et unntak for rasjonell tenkning basert på løse magefølelser, hvis vi ikke en gang kan få påpeke de logiske tankefeilene de støtter sin tro opp mot?

Det er i min mening selvsagt at både religion og religionskritikk må være lov, og jeg synes ærlig talt det er for lite av sistnevnte. Man bør respektere menneskene, men man trenger ikke dermed å respektere religionen deres – akkurat som man kan respektere en voksen person som tror på julenissen uten å spesifikt respektere personens tro på julenissen, eller respektere en person som er alkoholiker uten å respektere valgene og handlingene som har ført til alkoholismen.

Sitat av Anda22
Men serriøst, og skrive meld dere ut av den norske kirken på signaturen. Vis du ikke er veldig anti religiøs og rett og slett hater alle som er religiøse eller ikke er en 13 år gammel dritt unge, fjern det. Dere er nesten som hitler, gjøre hat mot religion. Noe som er så sykt unødvendig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal kun de som er anti-religiøse melde seg ut? Enhver person som ikke føler tilhørighet i trossamfunnet, er mot kirkens praksis eller ikke er kristne burde melde seg ut av statskirken. Nesten 80% av Norges befolkning er medlem av statskirken mens kun 32% sier de tror på en gud (og da ikke nødvendigvis den kristne gud), og kun 20% sier at religion (igjen ikke nødvendigvis den kristne religion) opptar en viktig del av livet deres (kilde). Det er helt klart at den norske kirkes medlemstall ikke på noen måte gjenspeiler hvor mange som føler tilhørighet i deres trossamfunn.

Selv synes jeg en engangsprosess hvor alle som vil fortsette å være medlem aktivt må melde fra, mens de resterende automatisk meldes ut, hadde vært på sin plass. Det ville medført et vesentlig mer ærlig medlemstall for den norske kirke, og de statlige økonomiske tildelingene burde reflektere dette.

Sitat av Wild
Det at de fleste Amerikanere er hardcore kristne er bare en myte.
Vis hele sitatet...
Vel, det spørs hva man mener med "hardcore kristen", men 59% av amerikanerne mener religion opptar en veldig viktig del av livet deres. Hvis man mener det kvalifiserer, så er faktisk de fleste amerikanere i det minste "hardcore religiøse".
Sist endret av Provo; 10. mars 2011 kl. 10:04.
Hvorfor ikke bare la folk gjøre hva dem vil, uten å blande deg opp i det. Om det fungerer for dem, så bare la dem tro det. Din tro er ikke bedre enn deres, uansett hvor mye du ønsker å tro det.
Religion er ikke barnemishandling. Når du sier det, beviser det bare hvor lite du kan bidra til oppdragelse av barn, og at du har på ingen måte kompetanse til å fortelle foreldrene hvordan de skal oppdra barnet sitt.
Sitat av appel Vis innlegg
Religion er ikke barnemishandling. Når du sier det, beviser det bare hvor lite du kan bidra til oppdragelse av barn, og at du har på ingen måte kompetanse til å fortelle foreldrene hvordan de skal oppdra barnet sitt.
Vis hele sitatet...
Hmm, husker en nyhet for en tid siden. Det var om en familie som hadde en datter som led av diabetes, tror jeg det var. Foreldrene nektet datteren medisinsk hjelp, fordi de mente at det å be til Gud var bedre.
Jeg tror hun døde til slutt.

Ellers så er jeg ganske lei av kristne, og deres mangel på logikk i det de tror på.
Det er jo rett og slett skummelt med fundamentale kristne som heller tror på en urgammel bok, enn på moderne vitenskap.
I tillegg så vet de ikke en gang hva som står i den. Mange kristne følger jo ikke bibelen, så hva hva er vitsen da?

Så sier de at: "Man kan ikke motbevise at Gud finne".
Man kan heller ikke motbevise at Ra, Tor, Odin, Zevs, Krishna, Pazuz, Seth eller noe andre guder ikke finnes. Så hvorfor ikke tro på de.
Sitat av appel Vis innlegg
Hvorfor ikke bare la folk gjøre hva dem vil, uten å blande deg opp i det. Om det fungerer for dem, så bare la dem tro det. Din tro er ikke bedre enn deres, uansett hvor mye du ønsker å tro det.
Religion er ikke barnemishandling. Når du sier det, beviser det bare hvor lite du kan bidra til oppdragelse av barn, og at du har på ingen måte kompetanse til å fortelle foreldrene hvordan de skal oppdra barnet sitt.
Vis hele sitatet...
Det er jammen ikke langt unna heller. Å kalle det hjernevasking er vel greit? Mine barn skal ihvertfall få lov til å finne ut av ting selv. Vet dere virkelig hvor mange religioner som er der ute, og alle tror like sterkt på sin trosretning.
Først av alt så skal vi egentlig ikke ha så mye hat mot religion, det har tatt oss et stykke frem i form av lovgivning, oppbyggelse av et samfunn og muligheten til å dele denne planeten med hverandre.

Det er ufattelig mange her som ikke ser det store bilde. Religion var faktisk utrolig viktig for oss, ihvertfall når vi ikke hadde utviklet oss nok til å kunne ha egne rasjonelle løsninger, samt mangel på teknisk assistanse. Se for deg scenarioet for mange tusen år tilbake; når religion ikke eksisterte, og alle kunne så og si gjøre hva dem vil. Det fantes antageligvis lover tilbake da, men mennesket var i en litt mer primitiv situasjon. Vi hadde ikke medfølelse i den grad vi har i dag. Samvittighet var bare en vittighet for de få, og folk gjorde som dem ville. Lover fungerte ikke, vi trengte noe annet til å ha kontroll. En prest tilbake da var i bunn og grunn en person som ledet sauene, altså, oss. Mennesket elsker å bli ledet av andre ting, og vi har egentlig ikke endret oss så veldig mye fra tilbake da. Det eneste er at vi har blitt mer rasjonelle i tankegangen. Det vi har av trusler i dag er at vi får et liv i fangenskap om vi bryter lover. Tilbake da var det litt mer radikalt, om man brøt en av de ti bud så ville vi brenne i helvetet i en evighet. Dette er nettopp det som var så bra med religion; om du ikke fulgte med og oppførte deg så hadde du en forferdelig fremtid foran deg. Du ble kanskje ikke straffet i dette livet, men folk kunne nøye seg med å fordømme i etterlivet.

Det er fremdeles en flom av kristne folk som vier sine liv til gud, men det er betraktelig mindre nå enn for 50 år siden. Når det kommer til hjernevasking i religion er vel det beste eksemplet midt-østen, der har vi fremdeles personer som tillater at man skal dø for en høyere sak. For oss så kan det virke utrolig rart for at en utlending kan være så blind på sin tro på Allah, Koranen osv. Men se for deg situasjonen i deres øyne. De har hatt en oppvekst der de ikke har hatt muligheten til å tro noe annet. Samfunnet er preget av at Allah er den allmektige og de som har stått opp og nektet har blitt straffet i piskeslag, i verre tilfeller har de blitt stenet. Det gjør det veldig vanskelig for en gjennomsnittlig muslim å benekte religion.

I vesten, vårt samfunn og vår kultur så er det ikke like radikalt. Vi har hatt muligheten til å danne våres egne meninger, og til syvende sist, når vitenskapen har tatt oss enda et steg videre vil jeg tørre og påstå at religion eventuelt vil forsvinne.
Relgion er definitivt barnemishandling. Dilemmaet er at foreldrene ikke mener å skade barnet sitt.

Å gi barnet sitt slike elendige forutsettninger i liver er bare tragisk. Jeg anser meg selv som heldig i at jeg slapp å vokse
opp uten noen relgion. Jeg vet faktisk ikke om en eneste troende i familien min. Dog, de stiller selvfølgelig opp på konfirmasjoner, bryllup og begravelser.

Mennesker er vanedyr. Og har man gått i kirken i snart tusen år, er det vel ingen logisk grunn til å slutte?

Sitat av Patrick Vis innlegg
Først av alt så skal vi egentlig ikke ha så mye hat mot religion, det har tatt oss et stykke frem i form av lovgivning, oppbyggelse av et samfunn og muligheten til å dele denne planeten med hverandre.
Vis hele sitatet...
Hjelpe meg, dette er så til de grader feil.
Sist endret av cubanboogie; 10. mars 2011 kl. 14:40.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Relgion er definitivt barnemishandling. Dilemmaet er at foreldrene ikke mener å skade barnet sitt.

Å gi barnet sitt slike elendige forutsettninger i liver er bare tragisk. .
Vis hele sitatet...
Hvor er dette tragisk? De bare lærer barna sine om det de tror på det er ikke noe mer galt enn og ikke lære di om noe. Jeg vokste opp med kristne foreldre som absolutt prakket det på meg. Men når jeg ble eldre klarte jeg og tenke selv og jeg har ikke tatt noen skade av og vokst opp med kristne foreldre. Foreldre skal få lov til og fortelle barna sine om sin egen tro, dog innenfor grenser noe det virker som er i Norge.)

Å gi barnet sitt slike elendige forutsettninger i livet? Gjør du bare som foreldrene dine hele livet eller klarer du tenke litt selv? Så lenge man kan tenke selv har man ikke noe dårligere forutsetninger enn andre.
Du har tydeligvis blitt gammel nok, og tar nå et valg. Det har også alle andre som blir opplært i den kristne tro. Barnetro er noe man har frem til man blir gammel nok til å ta et valg om man ønsker å tro på dette eller ikke. Hvis vi skal nekte folk å lære opp barn i den kristne tro er det ikke lenger tros-frihet, og det er mye verre enn at barn tror på noe som ikke kan bevises.

Dessuten følger det med mange gode verdier med kristendommen som ingen tar skade av
Sist endret av connubialis; 10. mars 2011 kl. 14:51.
Uten reliigion og tro hadde verden forfalt ganske raskt tror jeg, er selv ateist.
Sitat av Andcat Vis innlegg
Uten reliigion og tro hadde verden forfalt ganske raskt tror jeg, er selv ateist.
Vis hele sitatet...
Og jeg tror den hadde blomstret som aldri før! Uten en tro på "ingenting" hadde nok vi mennesker blomstret på mange måter.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Dessuten følger det med mange gode verdier med kristendommen som ingen tar skade av
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om en eneste særegen og god verdi innem kristendommen. Selvfølgelig finnes det gode verdier her også, men de har blitt vridd og vendt på og blitt dåder man gjør blindt fordi man må.

Få ting er mindre genuint enn en god gjerning av en troende. De har i sin egen lille verden ingen valg. Alternativet er svært varmt og ubehagelig.

Sitat av Omaha Vis innlegg
Og jeg tror den hadde blomstret som aldri før! Uten en tro på "ingenting" hadde nok vi mennesker blomstret på mange måter.
Vis hele sitatet...
Absolutt. Helt enig med deg.
Sist endret av cubanboogie; 10. mars 2011 kl. 15:02.
Før dere starter en stor heksejakt på kristne, bør dere lese straffelovens §135a.

Så, trådstarter, ber jeg deg om å se saken fra familiens ståsted. Klarer du det? Vil det ikke i deres øyne være barnemishandling om de ikke fortalte barna sine (det de tror er) sannheten?

Jeg vil også benytte anledningen til å sitere en av Norges største forfattere, Sigrid Undset:

"Mikroskopet blev da for det nittende
aarhundrede næsten hvad korset hadde været for det tolvte-trettende-det blev
paakaldt baade i tide og utide."
Vis hele sitatet...
Hvem har enerett på sannheten? For å sitere noen andre:

Eller dersom, som Freud sier, at alle oppfatninger av Gud er egentlig bare psykologiske projeksjoner for å håndtere vår skyld og usikkerhet, så er også hva Freud har å si om Gud et uttrykk for det. Og hvorfor skal vi da overhodet høre på Freud? Eller dersom evolusjonsbiologens forklaring om at det vår hjerne forteller oss om moral og Gud ikke er virkelig, det er utelukkende kjemiske reaksjoner hvis eneste mål er å videreføre den genetiske koden, så er også det som hjernen forteller evolusjonsbiologen om verden og evolusjonen kun en kjemisk reaksjon i hjernen hvis eneste mål er videreføring av den genetiske koden. Og hvorfor skal vi da høre på evolusjonsbiologen?
Vis hele sitatet...
Jeg vet dette vil resultere i mange sinte kommentarer om at vitenskapen er basert på beviser mens religion bare er en gal manns snakk. Dere dømmer så mange basert på så få.

Samtidig som dere skriver dette, angriper dere folk som dømmer etter hudfarge.
Scenario: Ingen religioner igjen. Alle tror på forskning og ting som kan bevises/motbevises.
Tenk på hvor mange timer i skoleverket man kunne hatt nyttige fag i stedenfor religion og livssynslære.
Dette kunne blitt byttet rett ut, ettersom historiefaget tar for seg ting som har hendt, altså religioner som har vært.

Så klart er dette et ønskescenario, og så lenge det fins religioner og andre livssyn, så mener jeg at barn bør lære grovt om hva som skiller dem.


Det har kommet bra ting ut av religion, men det er ikke til å stikke under en stol at religion har brakt mye vondt til verden (og gjør det fortsatt).
Jeg tror at dersom religion aldri hadde vært funnet på, så hadde man funnet opp regler lignende de ti bud uansett.
Folk var da stort sett venner før bibelen ble skrevet også?

Tenk på at Kopernikus' teori i 1616 ble fordømt av kirken, bare fordi den stred i mot det kirken mente, samt at Galilei ble dømt for å støtte funnene. Også vitenskaplige bøker ble ført opp på listen over "forbudte bøker".
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Det er her du tar feil. Evolusjonsteorien er en like knallsikker teori, som teorien om at jorden går rundt solen. Evolusjonsteorien har prøvd å blitt falsifisert av utallige vitenskapsmenn i over 100 år, ingen har klart det.

Så det der vet jeg ikke hvor du har ifra. Evolusjons er ett faktum, beklager.

Vet du i det hele tatt hvor stor status en teori har innenfor vitenskapen? Vet du hvor mye en hypotese må gjennom før det får status teori?
Vis hele sitatet...
En venn av meg som er hardcore-kristen viste meg en side en gang hvor det var en 55 år gammel mann fra USA som tilbød $200 000 til den personen som kunne _grundig_ bekrefte evolusjonsteorien. I følge han så var ikke den teorien bekreftet 100% ennå. Riktignok så tror jeg det kan ha vært et forsøk på å skremme ateister. Evolusjonsteorien må nok veldig lang tid til å bekreftes, så det kan bli vanskelig å bekrefte den 100%. Men evolusjonsteorien er virkelig den eneste logiske forklaringen.

Utenom det så er religion rett og slett frykten for at det finnes noe mye større enn oss. Jeg tror religiøse mennesker blir så redd for "helvete" at de rett og slett bare tror på det. Noen blir så klart mer ekstreme. Dette er nok fordi de har fått den fikse ideen i hodet sitt om at det finnes noe større, at det faktisk begynner å skje noe i livet dems som kan nærmest bekrefte dette for dem selv. Dette blir som å gjøre seg selv sjuk; hvis du ikke visste det, så kan man faktisk "_tenke_" seg sjuk.

For eks:

En veldig sjuk person går inn i et rom med flere mennesker i. Vanligvis ville noen gått ut av rommet for å unngå å bli sjuk, men la oss si man ikke har muligheten til å gå ut av rommet (blir som at du er stuck på for eks. et fly/familietreff/osv. Etterhvert som en frisk person observerer den sjuke personen, så blir hjernen overstyrt og begynner å tenke seg sjuk. De blir rett og slett redd for å dø, akkurat som at kristne er redd for Gud. Dette gjøres selvsagt ikke av fri vilje. Dette er rett og slett noe bak hjernens kompleksitet.
Har sett en del dokumentarer rundt dette siden jeg er interessert i psykologi.

Kort forklart: Jeg tror de som er religiøse nå (særs kristendommen vil jeg tro. Utelukker islam/hindu/og de andre siden du er på en måte født religiøs hvis du er født inn i en slik familie..) har blitt ufrivillig påtvunget tanker om "noe større".

Og ja, det er på tide med et oppgjør. Jeg ville aldri latt kristne mennesker stappe sin doktrine i trynet på mine forhåpentligvis fremtidige barn. Jeg tror verden ville vært et bedre sted uten religion, men dette får vi nok aldri vite.
Sist endret av Tfan; 10. mars 2011 kl. 15:29.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Tenk på at Kopernikus' teori i 1616 ble fordømt av kirken, bare fordi den stred i mot det kirken mente, samt at Galilei ble dømt for å støtte funnene. Også vitenskaplige bøker ble ført opp på listen over "forbudte bøker".
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt. Jesuittene støttet Galileo hele veien, og brakte det heliosentriske verdensbildet til Asia allerede på slutten av 1600-tallet. Mye av dette er moderne myter, uten rot i virkeligheten, akkurat som idéen om at folk før i tiden trodde jorda var flat.

Kopernikus dediserte sitt største verk til paven, og Galileo var også venn med en som skulle bli pave.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er jammen ikke langt unna heller. Å kalle det hjernevasking er vel greit? Mine barn skal ihvertfall få lov til å finne ut av ting selv. Vet dere virkelig hvor mange religioner som er der ute, og alle tror like sterkt på sin trosretning.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er det tilnærmet barnemishandling?

Ang. hjernevasking. Foreldrene dine har lært deg mye av det du kan, og de har formet mye av personligheten din. Nesten hele moralen din er basert på hvilke normer og regler foreldrene dine har lært deg. Er alt sammen hjernevasking da?
Sist endret av appel; 10. mars 2011 kl. 16:24.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det er ufattelig mange her som ikke ser det store bilde. Religion var faktisk utrolig viktig for oss, ihvertfall når vi ikke hadde utviklet oss nok til å kunne ha egne rasjonelle løsninger, samt mangel på teknisk assistanse. Se for deg scenarioet for mange tusen år tilbake; når religion ikke eksisterte, og alle kunne så og si gjøre hva dem vil. Det fantes antageligvis lover tilbake da, men mennesket var i en litt mer primitiv situasjon.
Vis hele sitatet...
Religion går i hvert fall så langt som 100 000 år tilbake – 40 000 år før utvandringen fra Afrika. I en slik sammenheng blir "lover" rimelig diffust. Grupperinger av mennesker hadde nok sine interne regler å følge, men disse var nok rimelig grunnleggende og på et helt annet nivå enn hva du kanskje forbinder med lover – man hadde for eksempel ikke skriftspråk før ca 3000 år f.Kr, og det er usikkert i hvilken grad det talte språk hadde utviklet seg for 100 000 år siden, så dette var i så fall kun en form for interne enigheter for sosial atferd i mindre grupperinger.

Sitat av Patrick
Vi hadde ikke medfølelse i den grad vi har i dag. Samvittighet var bare en vittighet for de få, og folk gjorde som dem ville.
Vis hele sitatet...
Begge disse utsagnene er sterkt tvilsomme, og jeg har sterke tvil til at du klarer å forsvare de.

Sitat av Patrick
Det vi har av trusler i dag er at vi får et liv i fangenskap om vi bryter lover. Tilbake da var det litt mer radikalt, om man brøt en av de ti bud så ville vi brenne i helvetet i en evighet. Dette er nettopp det som var så bra med religion; om du ikke fulgte med og oppførte deg så hadde du en forferdelig fremtid foran deg. Du ble kanskje ikke straffet i dette livet, men folk kunne nøye seg med å fordømme i etterlivet.
Vis hele sitatet...
Er det positivt..? Jeg ser ikke resonnementet ditt i det hele tatt. Du starter med å si at religion var viktig for oss, men ender med å si at folk ble fordømt til evig fortapelse og måtte leve i frykt, undertrykt av religiøse overhoder?

Sitat av Myrddin Vis innlegg
Før dere starter en stor heksejakt på kristne, bør dere lese straffelovens §135a.
Vis hele sitatet...
Nå må du gi deg. Det er milevis fra å kritisere noens religion til "å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres religion eller livssyn".

Sitat av Myrddin
Så, trådstarter, ber jeg deg om å se saken fra familiens ståsted. Klarer du det? Vil det ikke i deres øyne være barnemishandling om de ikke fortalte barna sine (det de tror er) sannheten?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er for drøyt å kalle moderat religiøs oppvekst for barnemishandling, men dette er å forenkle for mye. Saken er at man ikke kan se det fra familiens ståsted, for da er alt rettferdiggjort. En person som slår barna sine som et ledd i oppdragelsen vil være helt uenig i at dette er barnemishandling, og vil kanskje si at det å ikke ha streng disiplin er barnemishandling – det betyr ikke at han "har like rett som alle andre".

Sitat av Myrddin
Hvem har enerett på sannheten?
Vis hele sitatet...
Virkeligheten er sannheten. Det finnes ingen "din og min sannhet". Enten eksisterer julenissen, eller så gjør han ikke det, og det er uavhengig av hva folk skulle velge å tro om saken. Derfor benytter vi oss av en rekke metoder vi vet fungerer for å finne ut av hva som er virkelig og ikke.

Sitat av Myrddin
For å sitere noen andre: Eller dersom, som Freud sier, at alle oppfatninger av Gud er egentlig bare psykologiske projeksjoner for å håndtere vår skyld og usikkerhet, så er også hva Freud har å si om Gud et uttrykk for det. Og hvorfor skal vi da overhodet høre på Freud?
Vis hele sitatet...
Feil logikk. Freuds utsagn gjaldt de psykologiske prosessene som kan forklare folks tro på en gud – altså at følelser av skyld og usikkerhet kan manifestere seg som en tro på en ikke-eksisterende entitet som skal balansere følelseslivet – og var ikke i seg selv en tro på Gud. Altså er argumentet kun en billig triksing med ord for å få utsagnet til å feilaktig fremstå som selvmotsigende.

Sitat av Myrddin
Eller dersom evolusjonsbiologens forklaring om at det vår hjerne forteller oss om moral og Gud ikke er virkelig, det er utelukkende kjemiske reaksjoner hvis eneste mål er å videreføre den genetiske koden, så er også det som hjernen forteller evolusjonsbiologen om verden og evolusjonen kun en kjemisk reaksjon i hjernen hvis eneste mål er videreføring av den genetiske koden. Og hvorfor skal vi da høre på evolusjonsbiologen?
Vis hele sitatet...
Hårreisende feil logikk. Hvorfor skal det påståtte faktum at bevissthet og tanker har kjemisk opphav gjøre at du ikke skal høre på evolusjonsbiologen?

Sitat av Myrddin
Samtidig som dere skriver dette, angriper dere folk som dømmer etter hudfarge.
Vis hele sitatet...
Det er totalt og fullstendig noe helt annet. En persons hudfarge er ikke basert på feilaktig logikk og løse magefølelser. Det er dessuten ikke snakk om å dømme noen som helst, men å kritisere religionen og deres valg om å følge den. Man kan kritisere menneskers politiske syn, moralske syn eller favorittsportslag, men ikke menneskers religion? Det henger ikke på greip, og det er like mye vår rett til å kritisere religion gjennom ytringsfriheten som det er din rett å tro på en eller annen gud gjennom religionsfriheten.

Sitat av Tfan
En venn av meg som er hardcore-kristen viste meg en side en gang hvor det var en 55 år gammel mann fra USA som tilbød $200 000 til den personen som kunne _grundig_ bekrefte evolusjonsteorien. I følge han så var ikke den teorien bekreftet 100% ennå.
Vis hele sitatet...
Han kan nok få beholde pengene sine, fordi det er ikke sånn vitenskapen fungerer. Vitenskapelige hypoteser er falsifiserbare, som vil si at de kan motbevises. Det vil si at denne amerikaneren alltid kan si at selv om bevisene peker i den retning, og ingenting har blitt funnet som motbeviser den, og nye bevis hele tiden bekrefter tidligere prediksjoner, så er det ikke en hundre prosent bekreftelse. Men teorien er av de alle best fastslåtte vi har. Det er virkelig ingen tvil om evolusjonsteorien er riktig.

Sitat av Myrddin
Det er ikke så enkelt. Jesuittene støttet Galileo hele veien, og brakte det heliosentriske verdensbildet til Asia allerede på slutten av 1600-tallet. Mye av dette er moderne myter, uten rot i virkeligheten, akkurat som idéen om at folk før i tiden trodde jorda var flat.

Kopernikus dediserte sitt største verk til paven, og Galileo var også venn med en som skulle bli pave.
Vis hele sitatet...
Tvert i mot er det du som har misforstått. Jesuittene stilte seg sterkt mot Galileo etter hans utgivelse av The Assayer. I tillegg fremmet de ikke et heliosentrisk verdensbilde, men Tycho Brahes geo-heliosentriske system, også kalt det Tychoniske system, hvor sola feilaktig er påstått å gå rundt jorden, mens planetene (utenom jorden) skulle gå rundt solen. Dette systemet hadde de tidligere kritisert og avfeid som feil, men siden observasjonene deres stemte overens med Galileos måtte de gå vekk fra geosentrismen. Paven du nevner Galileo var venn med, Pave Urban VIII, var også paven som dømte han til fengsel på livstid, som ble sonet i form av livsvarig husarrest.
Sist endret av Provo; 10. mars 2011 kl. 16:37.
Sitat av The Nameless Vis innlegg
Hvor er dette tragisk? De bare lærer barna sine om det de tror på det er ikke noe mer galt enn og ikke lære di om noe. Jeg vokste opp med kristne foreldre som absolutt prakket det på meg. Men når jeg ble eldre klarte jeg og tenke selv og jeg har ikke tatt noen skade av og vokst opp med kristne foreldre. Foreldre skal få lov til og fortelle barna sine om sin egen tro, dog innenfor grenser noe det virker som er i Norge.)

Å gi barnet sitt slike elendige forutsettninger i livet? Gjør du bare som foreldrene dine hele livet eller klarer du tenke litt selv? Så lenge man kan tenke selv har man ikke noe dårligere forutsetninger enn andre.
Vis hele sitatet...
Det er tragisk fordi man gir barnet sitt en dårlig start på livet. De lærer ungene sine ting som ikke er sant. Som feks at man havner i helvete hvis man synder og ikke angrer, at jorden er 6000 år gammel og om Adam og Eva. Dette er kun historier/eventyr, men disse barna lærer det som fakta. Kanskje du var heldig å kom ut av det. Jeg har ikke noe kilder på dette, men jeg vil tro at de fleste barn som får alt dette inn i morsmelka, vil fortsette å tro dette livet ut. Ikke alle, men de fleste!

En ting til om disse menneskene. De har en generell fiendlighet for vitenskap. Menneskeheten er helt avhengig av vitenskap for å overleve i fremtiden. En dag må vi faktisk forlate denne planeten, det er dog lenge til. Men det er uunngåelig. Det hjelper ikke be til Gud da.
Min personlig mening er at mange i dag lever i overflaten uten indre mening og substans. Dette er et stort problem i dagens samfunn (rotloeshet, mangel paa mening i tilvaerelsen, depresjon, mennesker uten dybde og substans, mangel paa fellesskapsfoelelse med andre mennesker/dyr/planter etc). Personlig synes jeg dette virker aa vaere ett stoerre problem i dagens samfunn enn hva religion synes aa vaere.

Mange synes aa se roedt bare dem hoerer ordet religion. Tar man paa seg slike briller saa blir sevsagt symbolske historier med dyp mening bare svada og fjas. Det samme gjelder det typiske ateistiske gudsbilde der man forestiller seg at religioese mennesker tror paa en nisse paa en sky. Man tar paa seg anti-religion briller og pakker alt som har med religion aa gjoere inn i en latterlig innpakning. Dette mener jeg ofte kan ha med at man i utganspunktet ikke er i kontakt med ens indre saarbarhet, mysteriet det er aa leve, rett livsfoersel... kort sagt ens egen aandelighet. Alt utover hva man kan se, sanse eller maale med instrumenter blir dermed ikke eksisterende, og skrifter som tar for seg menneskelige mysterier, som peker paa det man ikke kan sanse eller maale med instrumenter blir dermed latterlige.

Flere mennesker burde spoerre seg dypt og inderlig hvorfor dem puster i en menneskekropp, hva som er meningen ved aa vaere her i verden, hvordan man kan leve livet paa en mest mulig riktig maate, at man skal doe, at man er levende materie. Hva er viktigere enn slike spoersmaal?

Om flere i vaart samfunn virkelig tar inn over seg det fantastiske mysteriet ved aa vaere her paa en klinkekule i et univers i et knips av en tidsepoke sammenlignet med evigheten - og hva som maatte vare meningen bak dette, tror jeg samfunnet vaart ville vaert lykkeligere og mennesker ville ha levdt utifra en dypere mening.

Man trenger ikke kalle seg religioes, eller aa ta ordet Gud i sin munn. Det er heller ikke gitt at en som tilhoerer en bestemt religion noedvendigvis lever naert dette mystiske og aandelige.

Men litt mere aandelighet (i form av aa leve naer livet og mysteriet og leve) tror jeg vaart samfunn hadde vaert tjent med.