Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 15488
Har gått skole hele mitt liv, er 21 år og er drittlei. Jeg sitter å vurderer hele tiden hva jeg skal gjøre etter sommeren og jeg har komt frem til at jeg mest sansynlig tar lastebillappen, klasse C.

Noen her som er lastebilsjåfør og kan si litt om yrket? Arbeidstider? Lønn?
Sist endret av Sargath; 18. januar 2011 kl. 23:00.
Er ikke lastebilsjåfør, men tror de som tjener mest er de som arbeider for importfirmaer og logistik. Pendler norge - Italia for eksempel med importvarer, da har man en liten periode med masse kjølring så litt fri
Trådstarter
Tenkte kanskje å hive meg på langtransport seinere, men akkurat når vil jeg heller være hjemme kjøre for posten, tippbil eller noe i den dur.
jeg er lastebilsjåfør! ny"utdannet". er først og fremst ett herk å gå igjennom opplæring på c og ce PLUSS yrkesjåførdirektivet men det går om man har interessen.. kjøring i seg selv er jo greit nok. blir fort litt kjedelig men.

En ting du må passe på er iallefall dårlige arbeidsgivere osv.. sitter selv her uten å ha fått betalt for jobben jeg har gjort etter litt over 1 mnd med første lastebiljobb... kjører tipp bil btw!
Det er et fint yrke. Du har ikke sjefen med deg i bilen, og du er "din egen herre".
Overtidsarbeid/bo i bilen i noen småperioder er sånt man må regne med. Arbeidstidene varierer fra bedrift til bedrift.

Anbefaler deg å begynne å kjøre søppelbil, det gjorde jeg. Perfekt yrke, du får mye kjøreerfaring, du får bra trim, og arbeidstidene er veldig bra. Lønna er ikke så ille heller. Det ser verre ut enn det er å kjøre søppelbil. Selv jobbet jeg fra 05.30 til ca 10.00 hver dag, og fikk betalt for 8 timer, uansett hvor tidlig ferdig jeg var.

Nå kjører jeg distrubisjon uten fast rute, og begynner kl 09 og er ferdig mellom kl 17-19 hver dag.

Begynn med kl C, ta deretter kl CE, og ikke gå rett etter "drømmejobben". Som i alle yrker, begynner du på bunn, og jobber deg oppover!
Skal selv ta lastebil lappen.. blir vell å begynne i august etter planen :-) etterpå skal jeg drive med bilredning, håper på heltid, men blir vell deltid , så må vell kjøre for noen andre også :-)
Trådstarter
Sitat av TheDreamer Vis innlegg
jeg er lastebilsjåfør! ny"utdannet". er først og fremst ett herk å gå igjennom opplæring på c og ce PLUSS yrkesjåførdirektivet men det går om man har interessen.. kjøring i seg selv er jo greit nok. blir fort litt kjedelig men.

En ting du må passe på er iallefall dårlige arbeidsgivere osv.. sitter selv her uten å ha fått betalt for jobben jeg har gjort etter litt over 1 mnd med første lastebiljobb... kjører tipp bil btw!
Vis hele sitatet...
Vet du hva du betalte sånn ca for alt samma?
Sitat av Statistisk sentralbyrå 2008
I gjennomsnitt har en aktør innenfor landtransport en gjennomsnittlig årslønn på rundt 321.500,-.
Vis hele sitatet...
http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/yrkessjafor
Sitat av Sargath Vis innlegg
Vet du hva du betalte sånn ca for alt samma?
Vis hele sitatet...
i overkant av 100 000 for lappen.. og etter det har du yrkesjåfør direktivet til 30 000+
Vis du leiter etter et billig alternativ til å ta lappen kan du alltids søke på Blakstad Halv års kurs. Da får du. C, CE, D, DE Traktor, ADR osv. Det koster ingenting å du kan bo på internatet dems http://www.austagderfk.no/Vare-virks...ssjafortilbud/ . Det er gratis eneste er bo stipend.

Jeg har nettop begynt som Lærling og jeg får standard Lærlinglønn på ca 55 kroner. Fult utdannet får du 170 kroner elns.

Arbeidet i seg selv er ganske stressende synes jeg men når du blir vandt til det er det eez PM vis du trenger mer info om Blakstad
Trådstarter
Sitat av TheDreamer Vis innlegg
i overkant av 100 000 for lappen.. og etter det har du yrkesjåfør direktivet til 30 000+
Vis hele sitatet...
Koster det 100.000 for klasse C? Fikk du sponsa det av NAV/bedrift eller betalte du selv?
Jeg er 21 år og langtransportsjåfør og har kjørt i 3,5 år nå.
Arbeidstid = 10-15 timer hver dag, 5-6 dager i uka. Kjøre- og hviletiden begrenser deg.
Ligger i bilen stort sett hele uken, men noen uker kan jeg være hjemme flere ganger i løpet av uken.
Lønn, alt fra 400-500k eller mer... altså ikke rare timesbetalingen. MEN trivelig jobb hvis du liker det, du bestemmer selv og ingen står å passer på deg, men ofte tidspress med fisklass f.eks men som regle ingen problem
Sist endret av fsl; 19. januar 2011 kl. 19:41.
Du startet å kjøre langtransport som 17 åring?

Tviler litt =)
Tok førerkort selv '07,begynte å kjøre betongbil (trommelbil),begynte på 165,- pr time,gikk bra noen mnd helt til han ble mindre villig til å betale meg for de faktiske timene,som turbo olsen sier,vær obs på useriøse aktører da det florerer av dem i transport næringen,gjør grundig forarbeid på arb.givern. velg heller et litt større firma enn de små private som gjerne opererer med noe egne regler å få ansatte,som regel best å være ansatt i større firma da du blir et nr i rekken bare om du skjønner.
Ellers er det ikke 7-16 jobb,enten det er tippbil,betong eller postbil så blir det fort 10-12 timer pr dag stort sett. For meg var dette den beste jobben jeg har hatt,da det har blitt noen jobber oppigjennom. Du er din egen herre,tiden går fort om du liker deg bak rattet,rekker ikke kjede deg da det hele tiden er nye inntrykk langs veien,men sliten ja det blir man av å kjøre mye.
Lykke til
Sitat av Sargath Vis innlegg
Koster det 100.000 for klasse C? Fikk du sponsa det av NAV/bedrift eller betalte du selv?
Vis hele sitatet...
c og ce ja. jeg fikk det ifra nav
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du startet å kjøre langtransport som 17 åring?

Tviler litt =)
Vis hele sitatet...
Hvis han er 21 og litt til, si et halvt år ekstra, så er det ingenting som er galt med det han skrev.
Da blir det kebab all day!
Trådstarter
Okey, takk for alle svar! Kommer til å søke til NAV, men da må man vel ha underskrevet at du får deg jobb etterpå?
Det er ikke vits å søke hos nav med mindre du har omskoleringsgrunnlag. Jeg har prøvd, skal jævla mye til for å få den hos dem nå.
Du må være på omskolering for å få den, foreks viss du er bilmekanikker og uføretrygdes fra akkurat den jobben kan du få lappen hos dem.
Sitat av Sargath Vis innlegg
Okey, takk for alle svar! Kommer til å søke til NAV, men da må man vel ha underskrevet at du får deg jobb etterpå?
Vis hele sitatet...
det hjelper veldig på ja.. fint om du virkelig er intressert i biler/lastebiler og kjøring generelt også! og vær så snill! ikke meld deg på kurs (om du får) for så å ikke gjøre noen verdensting der,bare sitte på ræva og snakke i tlf... da ødelegger du ikke bare for deg selv men også alle andre som faktisk er intressert i det yrket og vil jobbe med det. (sier ikke at du er sånn :P)