Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3702
Hei!

Jeg har havnet i en kinkig situasjon. Politiet dukket opp på razzia i foreldrene mine sitt hus (fant ingenting), etter at en kamerat ble stoppet av politiet på grunn av mistanke om bruk av hasj. På telefonen til kompisen ble det funnet en melding av meg, der det stod "Interessert i 4,5". Ettersom razziaen skapte utrolig mye oppstyr og drama i familien, ble jeg usikker på hva jeg skulle gjøre da politiet gjorde et telefonavhør av meg.

Jeg sa at jeg vurderte å prøve å røyke en gang, men at det ikke ble noe av, og at jeg hadde ombestemt meg, og at kjøpet uansett ikke ble gjennomført. Jeg skulle selvfølgelig nektet for at det hadde noe med cannabis å gjøre, kjøpet ble faktisk aldri gjennomført, men jeg valgte å være "ærlig". Jeg godtok forelegget fordi jeg ville ha saken ut av verden, fryktet at politiet skulle forfølge meg hvis jeg ikke gjorde det.

Noen dager etter fikk jeg forelegget i posten, der var det jeg hadde sagt i avhøret gjort om til "Ola nordmann kjøpte (dato) narkotika i (etterfulgt av stedet der lovbrukket "skal ha skjedd).

Dette lovbruddet skjedde aldri, selv om meldingen var reell. På grunn av at de har endret dette til noe som ikke stemmer, og på grunn av at jeg nå synes det er hårreisende at jeg skal betale boten, har jeg valgt å ikke godta forelegget.

Hva tror dere kommer til å skje videre? Har aldri vært i kontakt med politiet før dette, er aldri dømt for noe. Jeg har svært lite lyst til å bli dømt for å ha kjøp noe, når det ikke finnes bevis for at det skjedde. Begrunnelsen for forelegget er altså noe som ikke har rot i virkeligheten. Klar over at det var dumt av meg å tilstå at jeg hadde tenkt å kjøpe, så dere trenger ikke påpeke det. Men det skjedde likevel aldri. Skal søke meg inn på en skole som krever politiattest, og denne saken vil sikkert stoppe hele den muligheten for å komem inn, dersom jeg betaler boten, eller godtar forelegget.

Noen innspill? Hva bør jeg gjøre?
Noen andre burde absolutt bekrefte dette, men trodde ikke man kan bli dømt for "planlegging av narkotikakjøp" (?)
Vet at man kan det for planlegging av drap og ran, men ikke av grunnen du er blitt.
Jeg ville også nektet å betale, med tanke på at handlingen aldri fant sted.
Det er jo komplett idiotisk å bruke SMS, så det tar jeg på min kappe. Men som du sier, handlingen fant aldri sted. Politiet har bevisst endret begrunnelsen for forelegget (sikkert fordi de ikke fant en dritt på razzia, en søndags formiddag, kl 11, uniformert). De vil dømme meg, de brukte tross alt ressurser. Røykingen er uansett et tilbakelagt kapittel, selv om jeg er for legalisering.
Du kan kontakte advokat, spør om h*n vil se på saken.
Sjansen er stor for at saken blir henlagt, med mindre du er veldig uheldig. Så det er jo greit å ha en advokat i baklommen viss du skulle trenge det.
Ikke godt og si hva politiet finner på, bor du på en liten plass er dem generelt sett mer nazi enn i større byer. Virker det som.
Sist endret av sneipen; 3. februar 2016 kl. 15:42.
Takk for svar, begge to. Tenker også at det er en sjanse for at saken henlegges. Kanskje lurt å snakke med advokat, noen som vet hvor man finner advokathjelp uten at det koster skjorta? Bodde på en liten plass, men bor nå i en større by. Vanskelig å si hva de gjør da.
Nå vet ikke vi hvor du befinner deg, så sjekk på nettet om det er noen advokater i området.
Viss jeg ikke tar feil så må du finne noen som driver med strafferett.
Så er det bare og ta en telefon eller sende mail, høre om dem vil se på saken din og om du har rett på fri rettshjelp.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du kan ikke anmeldes for å ha tenkt å kjøpe hasj, i motsetning til det noen hårsåre idioter vil påstå så lever vi ikke i en politistat.

Du bør som sagt ikke godta forelegget, akkurat prosedyren rundt dette er jeg ikke klar over og i din situasjon ville jeg har forhørt meg med en advokat sånn at du gjør alt rett her.
Å gamble på at saken bare blir henlagt uten at du videre involverer deg ville jeg ikke turt å gjøre.
Sist endret av Dodecha; 3. februar 2016 kl. 21:18.
Jeg skjønner ikke hvorfor du skal godta et forelegg for noe du aldri ha gjort. Nekt, så blir denne saken garantert henlagt. I alle fall slik du har lagt det frem.
Av nysgjerrighetens grunn: Kan en senere nekte for tilståelser en har blitt tatt for under et politiavhør for å så få disse trukket? Er jo samme kilde det kommer fra. Kan se at det vil være problematisk, men bør slettes være mulig.
Sitat av islandwind Vis innlegg
Jeg godtok forelegget fordi jeg ville ha saken ut av verden, fryktet at politiet skulle forfølge meg hvis jeg ikke gjorde det.
Vis hele sitatet...
Du skriver som om forelegg her nærmest var en selvfølge - men for
hvilket lovbrudd er du egentlig ilagt forelegg?
Ble det kun gjort telefonavhør eller i tillegg til vanlig avhør? I så fall burde vel samtalen være tatt opp, hvor din uskyld burde komme til syne.
Er det i det hele tatt legit å foreta et politiavhør over telefon? For alt de vet så kunne du ha vært totalt sørpefull, med en promille på 2.9 når du over telefon "innrømte lovbruddet".

De har uansett ikke noen håndfaste bevis på at et noe som helst lovbrudd er blitt begått. Sjansen er nærmest 0% for at du, i en rettferdig rettssal, kan kunne dømmes for noe som helst i denne saken.
SMS'en beviser ingenting. For alt de og vi vet så kunne det like godt vært 4.5 kg med mais du hintet til i denne tekstmeldingen.

Det lureste ville selvfølgelig å ta kontakt med en advokat. Men visst du spør meg så er denne saken så ubeviselig og patetisk (fra politiets side) at dersom du faktisk skulle ha blitt dømt i denne saken, uten frivillig tilståelse, så tror jeg vi alle kunne sagt oss enig i at vi virkelig er på vei mot å leve i en fullstendig Politistat - Med utgangspunkt i at saken og bevisets stilling er slik du har fortalt og lagt fram saken.
Når du allerede er dum nok til å sende en tekstmelding om nøyaktig hvor mye du ville ha, som politiet klarte å finne ut av på egenhånd. Hva får deg til å tro at politiet skal tro at du ikke møtte opp?. Jeg tror du møtte opp jeg....

Deg: Halla kompis! får du møt mg?
Dealer: ja, hvor mye skl u ha
Deg: Tenker 4,5
Dealer: k,k, ring mg når du nærmer deg....

Politiet leste sikkert den 4,5 meldinga først.........''you know you done fucked up right?''.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Rundstykke Vis innlegg
Når du allerede er dum nok til å sende en tekstmelding om nøyaktig hvor mye du ville ha, som politiet klarte å finne ut av på egenhånd. Hva får deg til å tro at politiet skal tro at du ikke møtte opp?. Jeg tror du møtte opp jeg....

Deg: Halla kompis! får du møt mg?
Dealer: ja, hvor mye skl u ha
Deg: Tenker 4,5
Dealer: k,k, ring mg når du nærmer deg....

Politiet leste sikkert den 4,5 meldinga først.........''you know you done fucked up right?''.
Vis hele sitatet...
Nå er det fremdeles slik at vi lever i et land med rettigheter og et vestlig rettsystem, der en skal bevise over enhver tvil at noen er skyldig.
En litt obskur melding med et tall klassifiserer ikke til det, derfor måtte de ha tilståelsen fra han for i det hele tatt ha en sak. Uten den er det ikke nok til å reise tiltale.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Nå er det fremdeles slik at vi lever i et land med rettigheter og et vestlig rettsystem, der en skal bevise over enhver tvil at noen er skyldig.
Vis hele sitatet...
Heh, skulle likt å se noen forske litt på dette fra forhørs- og lagmannsrett. Der har jeg inntrykket av at uten gode forbredelser og en god advokat blir en stort sett dømt på de tynneste grunnlag. Og grunnen til at dommene blir stående er mangel på evne, mulighet, vilje, eller en dugelig forsvarer. Smurferett.
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Heh, skulle likt å se noen forske litt på dette fra forhørs- og lagmannsrett. Der har jeg inntrykket av at uten gode forbredelser og en god advokat blir en stort sett dømt på de tynneste grunnlag. Og grunnen til at dommene blir stående er mangel på evne, mulighet, vilje, eller en dugelig forsvarer. Smurferett.
Vis hele sitatet...
Lol.

Du har altså inntrykk av at veldig mange dømmes uten egentlig å ha gjort noe galt, basert på tvilsomme bevis pga dårlige advokater som ikke gidder å gjøre jobben sin.

Hvordan står det til i eventyrland?
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Lol.

Du har altså inntrykk av at veldig mange dømmes uten egentlig å ha gjort noe galt, basert på tvilsomme bevis pga dårlige advokater som ikke gidder å gjøre jobben sin.

Hvordan står det til i eventyrland?
Vis hele sitatet...
Han mener vel at uten god advokat er det større sjanse å bli dømt selv om politiet i utgangspunktet ikke har nok bevis til å dømme deg. Politiet bruker også ofte ganske sleipe metoder for å fremprovosere en tilståelse i spørsmål om besittelse og bruk. Blant annet skjer det ofte at opiatavhengige blir holdt igjen til de blir abstinente for å presse frem at de tilstår/ godtar forelegg.
Sist endret av Schizoma; 7. februar 2016 kl. 11:38.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Lol.

Du har altså inntrykk av at veldig mange dømmes uten egentlig å ha gjort noe galt, basert på tvilsomme bevis pga dårlige advokater som ikke gidder å gjøre jobben sin.

Hvordan står det til i eventyrland?
Vis hele sitatet...
En dag kom politiet på besøk hjemme hos en venn av meg. De skulle bare ha en prat med ham. Mens den ene politibetjenten pratet med kompisen min, så begynte den andre å småprate med meg. Han begynte å legge merke til pupillene mine, for de var store. Jeg hadde ikke tatt noe illegalt, kun bittelitt Vival og Buspiron mot den sterke angsten jeg hadde på den tiden. Så grunnen til de var så store er jeg ikke sikker på, men jeg tror det enten var situasjonen jeg var i eller grunnet Buspiron. De tok meg ut av leiligheten og inn i politibilen, der de beskyldte meg for å ha røykt hasj, uten at de hadde funnet noe, og ja vi var faktisk begge edru/nøktern. De holdte på i kanskje 15-20 minutter. Det ble så ille at jeg bare var nødt til å si at jeg hadde røykt hasj tidligere den dagen, ellers hadde jeg seriøst slått eller tatt kvelertak på en av dem. Jeg kødder ikke.

Ble 2000,- bot. Bedre det enn måtte sone for vold mot offentlig tjenestemann eller bli tvangsinnlagt i 1 år på sikkerhetsposten i Bodø.

Jeg vet at de bare er mennesker de også, men hvor psykopat må man være for å utnytte en syk person for å få en stjerne i boka og presse noen til å tilstå noe man ikke har gjort? Jeg hadde faktisk vært nøktern en periode, så derfor klarte de å få noe på meg. Hadde jeg faktisk vært ruset, så hadde jeg kjeftet dem huden full og nektet på alt, om jeg så måtte ha sittet i arresten.