Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6781
Hei Jeg lurer rett og slett på om noen her på forumet har noen tvangstanker som f.ex åpne en dør med bare venstrehånda uansett åssen du kommer i mot døren eller at du må bruke 2 puter når du sover.

Selv må jeg dobbelt sjekke at jeg har låst bilen og døren hjemme, jeg må vite 100 % at det er låst når jeg dra hjemmeifra eller går fra bilen.

noen som har noe andre tvangstanker`?
Jeg åpner alltid døra med høyre arm, det er bare blitt en vane.
Selvfølgelig, om jeg har noe i høyre armen åpner jeg jo med venstre.
Sist endret av Xernox; 21. mai 2011 kl. 10:12.
Jeg må sjekke 2-3 ganger at jeg har satt vekkerklokka på riktig tid. Har foreløpig aldri forsonet meg.
Trådstarter
Jeg kjenner også en som må sparke 4 ganger i dørmatta før han går in, han gjør det hver gang og det slår aldri feil!
Slike "tvangstanker" som de du nevner der er svært vanlige, og som mange kan kjenne seg igjen i.
Problemet blir når man f.eks føler at man vaske hendene 10 ganger i timen, dette er ordentlige tvangstanker som noen sliter med. Eller klappe tre ganger i hendene før man skal gjøre noe for hvis ikke kan noen man kjenner dø... Da er man inne på såkalt "magisk tenking".
Er vel ikke en tvangstanke i den forstand å være sikker på at huset og bilen er låst når du drar. En fornuftig tvangstanke isåfall.
Jeg må ha én pute ellers ligger jeg ikke like behagelig og får gjerne ikke sove. Men vil ikke kalle det en tvangstanke av den grunn. Åpner også alltid døren med høyre, siden jeg er høyrehendt.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdo...nger-3094.html

Tror ikke du lider noe særlig av tvangstanker. Ikke i særlig negativ forstand hvertfall. Fortsett å lås bil og hus, det er lurt.
Sist endret av Don Veto; 21. mai 2011 kl. 10:23.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Er vel ikke en tvangstanke i den forstand å være sikker på at huset og bilen er låst når du drar. En fornuftig tvangstanke isåfall.
Jeg må ha én pute ellers ligger jeg ikke like behagelig og får gjerne ikke sove. Men vil ikke kalle det en tvangstanke av den grunn. Åpner også alltid døren med høyre, siden jeg er høyrehendt.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdo...nger-3094.html

Tror ikke du lider noe særlig av tvangstanker. Ikke i særlig negativ forstand hvertfall. Fortsett å lås bil og hus, det er lurt.
Vis hele sitatet...
hmm, bra tips, får starte med det jeg også!
låse etter meg altså
Sist endret av Knäppgök; 21. mai 2011 kl. 10:33.
Jeg kan ikke starte å "bruke" en pc med Windows etter en boot/reboot før jeg har høyreklikket på skrivebordet og trykket "refresh" en gang.
Må telle til 10 (med fingrene) før jeg sjekker enhver låst dør eller lukket vindu i huset. Hvor mange ganger jeg sjekker dem kan varierer, men som regel rundt 3-5 ganger. Må også telle sengabeina før jeg legger meg. I andre rom jeg har oppholdt meg i må jeg dra ut enhver strømkontakt, for deretter å telle antall ledige stikkontakter med fingrene. Teller også 3 blink fra alarmkonsollen før jeg ta kvelden, og må en tur innom dusjkabinettet før jeg forlater badet.

Alt dette for at jeg skal kunne sove godt, vell viten om at ingen skal bryte seg inn og drepe familien, eller huset skal brenne ned. Ikke spesielt rasjonelt, men tanken er god.
Selv sliter jeg når jeg er ute og går, for jeg må alltid passe på å ikke tråkke på streker på fortauet(for eksempel skillet mellom to brusteiner. Må tråkke midt i), klarer ikke å tråkke på de hvite strekene ved forgjengeroverganger, og skal jeg går opp ei trapp er jeg alltid nødt til å ende trappa med høyrefoten, uavhengig om jeg går opp trappa eller ned. Merker jeg at jeg er på tur til å ende med venstrefoten, klarer jeg ikke å la være å tråkke en ekstra gang eller hoppe over et trappetrinn for å kunne fortsette. Det hender at jeg "glemmer" at jeg er nødt til å holder meg unna strekene i veien eller å avslutte trapper med høyrefoten, men da får jeg en følelse av at noe er feil, og denne følelsen varer i lang tid.
Sist endret av Amitabha; 21. mai 2011 kl. 11:00.
Jeg sliter selv med låsing av husdør og bildør, men det snåleste tror jeg er at om jeg er på do så må jeg sjekke hele rommet for at jeg ikke har glemt noe, vell vitende om at jeg ikke har lagt ifra meg noe. Upraktisk og bøye seg ned for og se bak/under doskålen, under vask og bak dør før man kan fortsette og jobbe. Dette er helt uproblematisk hjemme, og gjelder bare når jeg er på jobb.
Trådstarter
kan være enig med at det jeg har nevnt kan være sånne vanlige ting å gjøre men jeg føler at jeg MÅ gjøre det. men ja det er jo verre for de som f.ex MÅ slå seg selv i hodet 5 ganger før de går på toalettet.
Kjenner meg igjen i endel her.
Nå fortida har jeg en greie med at jeg alltid må sjekke under senga før jeg legger meg. Det er jo 0,0001 prosent sjangse for at en aller annen crazy fyr har sneket seg inn under senga på dagtid, for så å krype frem på natta for å drepe meg Jeg må bare sjekke for å få roen liksom.

Er jeg alene hjemme over helga har jeg også hatt det som vane og sjekke alle rom for uvedkommende før jeg kan ta det med ro de neste dagende. En gang gikk jeg ifra døra ulåst men jeg sto i dusjen, så da ble det til å hoppe fra rom til rom med en stor kjøttkniv i hånda for å klarere huset. Der og da var det blodig alvor, men nå i ettertid ser jeg hvor idiotisk det er med slike tanker. Har nå heldigvis begynt å kvitte med med slikt (eller ihvertfall å se problemet), det blir for slitsomt for hodet i lengden å ha slike paranoide tvangstanker.
Sist endret av KreaDep; 21. mai 2011 kl. 12:16.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Må kjekke døra 3-4 ganger etter jeg låser.

Etter jeg har slukt må jeg kjekke om ladere og strøm kontakter har mer strøm, så Jeg plugger inn og ut kontakten selv om jeg vet at det ikke er strøm :s

Altid kjekke kjøleskapet, selv om jeg vet at det ikke er noe inni det.
Har selv noe jeg alltid må gjøre. Alt i huset må være korrekt av møber, tv, skjermer ol.
Dvs; teppet må ligge rett iforhold til veggen, symmetrisk. Deretter må bord og sofaer stå helt rette på teppet, det skal følge linjene. Det gjelder alt, vaskemaskin, kjøleskap, tv, pc, bærbar pc.. aboslutt alt skal stå korrekt iforhold til nærmeste rette linje.

Vet jeg at stuebordet ble flyttet noen cm på en eller annen måte så må det justeres før sengetid. Gjerne med linjal
"Juinor" må ligge bøyd til venstre.
Jeg må lese alle nyheter på alle steder hele tiden, kan ikke la noe gå hus forbi ;P
JA det har jeg ! Og det er helt forjævli !

Jeg må gjøre ting flere ganger hvis ikke så betyr det ulykke.
Skal gi deg noen eksempler:

Tenker jeg på en ting når jeg legger meg ned i senga, og den tingen er f.eks. "Jeg får sparken" så må jeg legge meg ned på nytt. Og sånn kan jeg holde på i en halv time, før jeg får lagt meg.

Hender når jeg er ute å kjører også at hvis jeg ikke får vridd rattet til begge sider uten å stoppe opp så må jeg gjøre deg igjen og igjen.

Når jeg skal ta på meg en jakke f.eks. og den kommer inntil LÅRET mitt så betyr det ulykke. Da må jeg ta den av igjen og ta den på uten at den toucher låret mitt. Leggen er godkjent.

Hender også at jeg må sette meg ned flere ganger fordi jeg tenkte på noe som ikke er positivt når jeg satt meg. Da må jeg reise meg og sette meg ned mens jeg tenker på noe positivt.

Skal jeg ta opp en ting fra gulvet kommer hjernen min fram med sånne idiotiske regler som at hvis du kommer nær gulvet eller noe som helst rundt tingen så betyr det ulykke. Da må jeg jo ta opp den tingen uten å komme nær noe og det går til tider søren ikke hvor mye jeg prøver !

Det værste av alt er når det gjelder trappa ! Fy faen å mange ganger jeg har løpt opp og ned den pga at på det siste trinnet har jeg tenkt "Jeg får sparken \ verden går under (Selvom jeg ikke trur noe på sånt)" osv.

Det å ta på kun det høyre øyet betyr også ulykke. Da må jeg også ta på det venstre for det betyr lykke.

Så hvis du hadde sett meg komme hjem så hadde du sett jeg hadde kjørt utrolig rart når jeg kjørte inn i gården, jeg hadde løpt opp og ned trappa 4-5 ganger før jeg så skal sette meg ned 4-5 ganger etter hverandre.



Det er mange flere eksempler jeg kunne gitt dere.
Jeg blir GAL av det her ! Jeg orker snart ikke mere. Det er helt forjævli å ha det sånn !

Noen måte å bli kvitt det?
Sist endret av Ruudi; 21. mai 2011 kl. 13:59.
Jeg må:

-Alltid dobbeltsjekke at døra er igjen når jeg kommer hjem.
-Sjekke at platene på komfyren er slått av (lager mat, skrur av platene, går å spiser, mens jeg spiser går jeg tilbake for å sjekke).
-Alltid legge headsettet perfekt på bordet når jeg skal sove.
-Sjekke minst 3 ganger at alarmen på telefonen er på.
-Alltid sjekke at volumen på pcen står på 35%


Haha, uff..
Ruudi: Høres kjipt ut ja... Magisk tenkning. Man tror man kan forhindre ulykker osv ved å gjøre bestemte faste "ritualer". Eller det vil si, man får en veldig uro i seg hvis man ikke får utført "ritualet" sitt og man får da en sterk trang til å utføre den faste handlingen så man kan få ro. Hvis ikke kommer det til å skje noe forferdelig...

Psykologer vet veldig godt hva dette er for noe, så en samtale med en psykolog er nok ikke dumt Det finnes bestemte teknikker man kan lære seg for å unngå disse ubehagelige tankene. For det er absoult ikke noe uvanlig tankemønster du har der.
Sist endret av KreaDep; 21. mai 2011 kl. 16:43.
For noen år tilbake hadde jeg noen skikkelige jævlige tvangstanker/tvangshandlinger.
Blant annet måtte jeg vaske meg rundt 8 ganger hver gang jeg vasket meg, måtte lukke og åpne døra til jeg følte "ro" i kroppen, og dette hendte tok opp til 2 timer sometimes. Jeg måtte hver gang jeg gikk inn på nettet på pc'en trykke en million ganger på spesielle steder på skrivebordet, jeg måtte før jeg kunne se på tv'en slå den av og på noen sinnsykt mange ganger, og mye mer. Gjorde jeg ikke disse tingene fikk jeg noe sinnsykt angst, og masse mulige vonde tanker om ulykker som ville skje om jeg ikke gjorde tingene.

Nå har jeg blitt MYE bedre, og jeg klarer å unngå å gjøre slike tanker ved å bare ikke gjøre de og tenke på noe helt annet, noe som gjør at jeg til slutt glemmer disse tingene jeg må gjøre

Men jeg har problemer med slike tanker nå også, så klart, som blant annet å måtte slette noe på pc'en helt uten grunn. Jeg kan laste ned en film ned på pc'en og dersom jeg finner ut at det er litt dårlig lyd på den, f.eks så får jeg opp tanker om å måtte slette den og laste den ned på nytt igjen.
Jeg må også trekke for gardinene 3 ganger og slå av og på lyset 1 gang før jeg kan legge meg.
Men ikke i nærheten av så ille som før, heldigvis
Tror det er noe man vokser av seg. Det er ting man gjør som man føler seg trygg med, som egentlig i virkeligheten ikke er nødvendig.
Gjør jeg et eller annet med en av hendene mine (Som å slå i noe, knytte den sammen osv.), må det liksom gå opp. Mønsteret må være parrarelt. Så slår jeg engang i sofaen med venstre hånd, gjør jeg det med høyre hånd 2 ganger, så eng gang med venstre, så omvendt. VELDIG komplisert, men har liksom alltid den tanken om at 4, 16 osv. er "Bra" tall, og at jeg derfor for eksempel roper 3 ganger til når jeg har ropt 1 gang.. Rart, men jeg blir rastløs hvis jeg ikke gjør det :L
god som gull
Slå av lyset etter meg hver gang jeg forlater et rom.
Lukke igjen alle dører etter meg.
F.eks må skolebøkene ligge helt rett inntil bordkanten på pulten. Sånn er det med ting på PC-bordet mitt hjemme også
Må gjøre ting parralellt, f. eks hvis jeg sparker en sten med venstre fot må den samme stenen sparkes med høyre fot.

Som sagt før meg er det ganske normalt med små tvangstanker, så lenge du ikke får dødsangst og shit.
Sist endret av mar10an; 21. mai 2011 kl. 23:33.
Sitat av jaannibaaj Vis innlegg
Jeg må sjekke 2-3 ganger at jeg har satt vekkerklokka på riktig tid. Har foreløpig aldri forsonet meg.
Vis hele sitatet...
Me too. Men jeg forsover meg fortsatt hver eneste dag.

Noen ganger, hvis jeg tenker over det, MÅ jeg gjøre noen ting i partall.
Sist endret av IpN; 21. mai 2011 kl. 23:35.
Har som en rar tvangstanke å tenke for meg situasjoner i hodet og hvordan det ville godt, hele tiden nesten. En annen er at om jeg tenker noe som ikke er fint om andre, tror jeg at de reagerer på det^^
Sitat av IpN Vis innlegg
Noen ganger, hvis jeg tenker over det, MÅ jeg gjøre noen ting i partall.
Vis hele sitatet...
Samme her! Som jeg skrev i en annen tråd:

Sitat av bullshizz Vis innlegg
Jeg fikk en tvangstanke da vi lærte om partall og oddetall tidlig på barneskolen. Siden partall var "vennetall" og oddetall "lonertall" elns, syntes jeg synd på oddetall! Dermed måtte jeg unngå at ting ble gjort et antall ganger som var oddetall, slik at tallene ikke ble lei seg...
Vis hele sitatet...
Her gang jeg leser noe, det være seg en setning eller bare et ord må jeg dele det opp i like såkalte "blokker".

La oss si: Algebra er noe skikkelig dritt.

Dette blir automatisk delt opp i hodet mitt slik: Alg ebr aer noe sk ikk eli gdr itt.

Legg merke til at det er satt opp symmetrisk med fire bokstavklynger på tre bokstaver rundt en bukstavklynge på to.

Har slitt med dette en god stund og er hos behandling hos psykolog.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Det er mange flere eksempler jeg kunne gitt dere.
Jeg blir GAL av det her ! Jeg orker snart ikke mere. Det er helt forjævli å ha det sånn !

Noen måte å bli kvitt det?
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å bestille time hos din fastlege allerede på mandag. Det finnes både medikamentell og terapisk behandling for Tvangslidelser
Antidepressiva blir ofte brukt i medikamentell behandling av tvangslidelser:

http://nhi.no/sykdommer/psykisk-hels...else-3093.html

Ønsker deg lykke til
Sitat av Kruse Vis innlegg
Selv må jeg dobbelt sjekke at jeg har låst bilen og døren hjemme, jeg må vite 100 % at det er låst når jeg dra hjemmeifra eller går fra bilen.
Vis hele sitatet...
Har en del,blant annet de du nevner, og er jeg alene hjemme må jeg sjekke om dører, vinduer osv. er igjen mange ganger. Må også sjekke om kaffetrakteren er av osv. mange ganger.

Om noen flytter på eks. klokka mi som jeg har lagt på pulten min, må jeg flytte det tilbake. Det samme gjelder bøker også videre.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
JA det har jeg ! Og det er helt forjævli !

Jeg må gjøre ting flere ganger hvis ikke så betyr det ulykke.
Skal gi deg noen eksempler:

Tenker jeg på en ting når jeg legger meg ned i senga, og den tingen er f.eks. "Jeg får sparken" så må jeg legge meg ned på nytt. Og sånn kan jeg holde på i en halv time, før jeg får lagt meg.

Hender når jeg er ute å kjører også at hvis jeg ikke får vridd rattet til begge sider uten å stoppe opp så må jeg gjøre deg igjen og igjen.

Når jeg skal ta på meg en jakke f.eks. og den kommer inntil LÅRET mitt så betyr det ulykke. Da må jeg ta den av igjen og ta den på uten at den toucher låret mitt. Leggen er godkjent.

Hender også at jeg må sette meg ned flere ganger fordi jeg tenkte på noe som ikke er positivt når jeg satt meg. Da må jeg reise meg og sette meg ned mens jeg tenker på noe positivt.

Skal jeg ta opp en ting fra gulvet kommer hjernen min fram med sånne idiotiske regler som at hvis du kommer nær gulvet eller noe som helst rundt tingen så betyr det ulykke. Da må jeg jo ta opp den tingen uten å komme nær noe og det går til tider søren ikke hvor mye jeg prøver !

Det værste av alt er når det gjelder trappa ! Fy faen å mange ganger jeg har løpt opp og ned den pga at på det siste trinnet har jeg tenkt "Jeg får sparken \ verden går under (Selvom jeg ikke trur noe på sånt)" osv.

Det å ta på kun det høyre øyet betyr også ulykke. Da må jeg også ta på det venstre for det betyr lykke.

Så hvis du hadde sett meg komme hjem så hadde du sett jeg hadde kjørt utrolig rart når jeg kjørte inn i gården, jeg hadde løpt opp og ned trappa 4-5 ganger før jeg så skal sette meg ned 4-5 ganger etter hverandre.



Det er mange flere eksempler jeg kunne gitt dere.
Jeg blir GAL av det her ! Jeg orker snart ikke mere. Det er helt forjævli å ha det sånn !

Noen måte å bli kvitt det?
Vis hele sitatet...
Ruudi,Ruudi,Ruudi jeg som trodde du var.. oppegående
hmm tror ikke jeg har noen alvorlige, men har noen små ritualer som bare må gjøres.

1 - Må skjekke en bestemt liste med nettsider hver morgen. Samme faen hvor dårlig tid jeg har.
2 - Når jeg er sulten blir jeg veldig rastløs og saumfarer de samme stedene etter mat som jeg vet ikke er der (kjøleskap, skap og skuffer), om igjen og om igjen til jeg gidder og lage noe.
3 - Blir litt urolig når jeg ser noe som er brettet ujevnt. For eksempel et ark som er brettet slik at kantene ikke overlapper skikkelig. Da må jeg bare begynne og pille og brette det skikkelig.
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Samme her! Som jeg skrev i en annen tråd:
Vis hele sitatet...
Jeg syntes også synd på oddetall da jeg var liten! Haha. Nå må jeg slå på lysbryteren, kremte osv. 2 eller 4 ganger, er helt sykt. Men er heldigvis ikke så ofte, og kun når jeg er alene.
Da jeg var liten hadde jeg det sånn at hvis jeg snudde meg 360 grader en vei, måtte jeg snu meg 360 grader tilbake igjen. Det var veldig irriterende, men det gikk over litt etter litt
- Må sjekke at alarmen på mobilen er aktivert hver kveld. Og dette gjør jeg gjerne 4-5 ganger før jeg kan legge ifra meg mobilen å sove.
- Sjekker langskapet etter mat 10 ganger daglig. Fordi om jeg vet at det ikke er kommet noen ny mat i skapet, åpner jeg det likevel i håp om at nissen har vært på tur.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Sitat av MasterCorruptor Vis innlegg
hmm tror ikke jeg har noen alvorlige, men har noen små ritualer som bare må gjøres.

1 - Må skjekke en bestemt liste med nettsider hver morgen. Samme faen hvor dårlig tid jeg har.
2 - Når jeg er sulten blir jeg veldig rastløs og saumfarer de samme stedene etter mat som jeg vet ikke er der (kjøleskap, skap og skuffer), om igjen og om igjen til jeg gidder og lage noe.
3 - Blir litt urolig når jeg ser noe som er brettet ujevnt. For eksempel et ark som er brettet slik at kantene ikke overlapper skikkelig. Da må jeg bare begynne og pille og brette det skikkelig.
Vis hele sitatet...
Må gjøre punk 1 og 3 jeg og
Høres ut som de fleste "lider" av gode rutiner. Tvangstanker er hakket mer alvorlig enn mange av tillfellene nevnt tidligere.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Må legge til at vist jeg ser en video på youtube f.eks og lyden er litt rar må jeg skru videoen av åpne spotify og kjekke.

Også ta tommelen på venstre hand mellom peikefingeren og langefingeren menst jeg vrir hode sakte til høyre før jeg skal ut for og gi et signal til åndene om og beskytte meg sånn at jeg ikke crasher med bil eller sykkel.
Må også si at jeg ikke tror på ånder :s
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
- Sjekker alltid døra 3-4 ganger før jeg legger meg, selv om det bor andre i huset her.
- Sjekker alltid under senga, retter opp sengebeina.
- Må trykke av data skjerm og tv-skjerm, for det lille lyset er så JÆVLIG irriterende å ha på, selv om jeg ikke ser det.
- Sjekker bildøra ett par ganger.
- sjekker alarmen på mobilen 2 ganger før jeg legger meg, stiller volumet osv, selv om jeg ikke våkner av den..
Sist endret av Biggie smalls; 22. mai 2011 kl. 02:19.
Har to ting, hver kveld etter jeg han lagt meg til å sove så må jeg stå opp fra sengen å gå til stuen og kjøkkenet for å sjekke at alt er slått av osv. Å jeg må altid ha nesespray i lommen når jeg er ute, uansett om jeg er forkjølet eller ikke ellers får jeg litt angst å det har jeg da helt til jeg er kommet hjem å får puttet den tilbake i lommen.
jeg må dra forhuden min fram og tilbake minst 400 ganger før jeg sovner veit ikke hvorfor men.!
Sist endret av bumpman; 22. mai 2011 kl. 03:45. Grunn: leif
Volumet må stå på et partall.

Tells det?
Sitat av bumpman Vis innlegg
jeg må dra forhuden min fram og tilbake minst 400 ganger før jeg sovner veit ikke hvorfor men.!
Vis hele sitatet...
Kjøpt ny skritteller nå?
Jeg må alltid ta 3 raske puffs uten å blåse ut før jeg pæser spliffen videre
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Må ha de faste tingene jeg har med meg i hver sin faste lomme, fks mobil i høyre, lommebok i venstre osv, hvis ikke blir jeg helt rastløs.

Kan også plukke opp en random ting, for å så sette den ned igjen noen cm vekk, fordi den "passet bedre der"
http://nrk.no/nyheter/distrikt/troms...mark/1.7629077

Kan gå gale med disse tvangstankene.
Da jeg var yngre, måtte jeg dekke til tv'n jeg hadde på rommet hver gang jeg skulle nappe loffen. Jeg husker Mamma spurte meg hvorfor tv'n alltid var dekt til med diverse klesplagg. Gikk heldigvis over etterhvert.
Sist endret av PerOe; 26. mai 2011 kl. 20:24.
Jeg sleit veldig med tvangstanker før alt fra at jeg måtte vaske henda VELDIG mye, til at jeg måtte sjekke om alt var slått av / låst opptill 5-6 ganger, og 10 på det værste. Endte med atj eg slo ting av og på for å sjekke det aswell..

Husker ikke helt åssen jeg kom ut av det, though.
Jeg har alltid mobil og ipod i høyre lomme, og penger, busskort og nøkkel i venstre.

Den ene gangen jeg hadde lånt bort ipoden min til en i klassa som skulle spille la jeg den i venstre lomma, det endte med at jeg kjeftet på henne fordi jeg trodde hun hadde tatt den. Ble ganske flau når jeg fant ut at den var i den andre lomma
Lagre stilene mine, trøkker på lagre 3-5 ganger før jeg avslutter og starter den igjen, for å være sikker.. lol