Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6353
Jeg er nå 31 år og prøver med tanke på familiestifting å slutte med cannabisrøykingen min.

Har røyket hver dag de siste 14 årene, som regel en etter jobb og en nattings i hverdagen og noe mer i helger og fridager.

Jeg vil ikke si røykingen har hatt en spesielt negativ effekt på livet mitt eller at jeg ville vært et annet sted uten røyking. Tok en bachelorgrad i økonomi og ledelse, samt yrkessjåførutdanning for tunge kjøretøy etter videregående opplæring og har siden 2004 vært logistikkleder i privat sektor med bedre lønn en landsgjennomsnittet. Allikevel, ser jeg helst at jeg kan kutte ut røykingen før jeg blir far.

Har forsøkt siden nyttår, men slitt veldig i forhold til hva jeg hadde trodd. Har alltids kunnet gå flere dager uten cannabis uten problemer, og jeg har vært sikker på at det ikke er fysisk avhengighetsskapende. Nå merker jeg derimot at dette både går på psyken og fysiske abstinenser.

Etter en åtte timers arbeidsdag og fem timer siden lunsj har jeg alltid pleid å fyre en rev vel hjemme før jeg spiser en stor middag og litt snacks. I tillegg har jeg alltid tatt en før jeg skal sovne. Rutinene har jeg prøvd å bryte ved å spise meg mett rett etter jobb, bedrive fysisk aktivitet og lignende, men har endt med å ringe dealeren min for å kjøpe et lite gram 5-6 ganger siden nyttår.

Jeg har kuttet ned på forbruket, men klarer ikke dette sammenhengende. Jeg tenker ofte på hvordan tilværelsen jeg i øyeblikk er i ville vært om jeg var stein (hvor mye bedre musikken ville vært, hvor mye bedre lasagnaen ville smakt etc.).

I tillegg sliter jeg med å sovne; sovnet alltid i 23-tiden da røykerutinene var inne, men det har en gang siden besluttelsen min endt med at jeg stod opp fra sengen og kjørte ut og skaffet litt etter et totalt mislykket forsøk på å sovne. Dette var ikke dagen før jobb, så når klokka nesten hadde blitt 04 skaffet jeg litt. Dette var brysomt i og med at jeg måtte til akerselva grunnet sovende dealer og fordi jeg angret på at jeg valgte å fjerne alt fra huset i stedet for å ha noe liggende "i tilfellet" (selv om det i og for seg skulle være et steg i riktig retning)

Sliter også med kaldsvetting om kvelden og unormal fordøyelse.. Noe som løser seg igjen, så fort jeg røyker en dag.

Så har dere noen tips for hvordan jeg kan slutte? Kom over denne siden for et par uker siden og har lest mye i gamle tråder, men ikke funnet så mange svar for min situasjon.

Ble forøvrig positivt overrasket over dette rusmiddelforumet, der cannabisbruk blir diskutert på et seriøst plan, fritatt for alle stigmatiseringer, fordommer og all uvitenhet som befinner seg ute blant alle Norges folkegrupper

På forhånd takk
1. Bestemme deg for å slutte.
2. Slutt

Hvis dette ikke holder, tenk på at du kan miste både fremtidig barn (Som i verste fall kommer under barnevernet) og jobb hvis du blir tatt nede på akerselva. Det at du endrer litt på rutiner er også veldig lurt, jeg spiste mye godteri i en overgangsperiode da jeg sluttet å røyke sigaretter.
ja, tenk på alt det vonde med røykingen!
en annen ting er å innse sine egne limits, du har røyket i 14 år og gjort det til norm ved hjelp av vaner.
Jeg ville foreslått at du endret på vanene/rutinene dine før du slutter helt, altså istedet for en jo hver dag før mat o seng så trapper du ned i eget tempo.
Kaldsvettingen bukter jeg som regel med ved å sove i klær uten dyne, og prøvd mere fiber/gryn som mat?

Men å slutte tvert om funker for noen...
Jeg røykte daglig i 10 år, men har vært rein i 4-5mnd nå

Vi skal ha barn så jeg måtte slutte, det hjalp egentlig veldig på motivasjonen.

Men det jeg gjorde var å slette alle tlf nummere til folk jeg handlet av så det skal bli litt mer vanskelig å ordne hvis jeg blir sugen.
Så må du kutte ut alle vennene dine som røyker, eller hvertfall be di om ikke røyke/være steine mens du er med dem.

Og nedtrapping funker dårlig. Slutt på dagen!

Det hjelper å spise en god middag hvis abstinensene er harde. Da får kroppen noe annet å tenke på.
For å bli trøtt måtte jeg slå av alle lys, sette på en film jeg har sett 50ganger så jeg kanden utenatt og legge meg på sofaen med øynene lukket.

Og jeg drikker 1-2 øl etter jeg har spist middag. Da blir jeg fort søvning i 9-10 tiden.
Men pass på så ikke ølen blir din nye avhengighet

Lykke til
Du bør prøve å bryte med de daglige ritualene som røykingen medfører, samtidig som du i tillegg bør prøve å løsrive deg fra situasjoner og omstendigheter som får deg til å tenke på cannabis. Kjenner du at du får lyst på en joint, smett på deg skoene og gå en tur. Det kan også hjelpe å trene en eller annen form for idrett. Selv har jeg aldri hatt noe problem med å ta lange pauser, og kjenner heller aldri noe sug, men kaldsvettingen tror jeg alle som blander tobakk i jointen/mekket sitt kjenner seg igjen i. Selv om det er ubehagelig de nettene du kaldsvetter, kan du trøste deg med at det i de fleste tilfeller går over etter noen få dager.

Det handler om motivasjon og viljestyrke. Vil du, klarer du det. Lykke til!
Du må rett å slett bare være bestemt på at du vil slutte. Dette klarer du! Som tidligere har sagt; tenk på alt det negative røykingen kan bringe med seg. Miste det nyfødte barnet osv. Kaldsvettingen er dessverre noe man går igjennom etter så lang periode med røyking, men er over etter max 4 dager. Et annet bra tips er å kvitte seg med alt røykeutstyr man har for handa og slette nr til dealere. Når man da blir "svak" har man mindre muligheter. Har du muligheten for å få deg en ny hobby er dette også veldig bra. Prat også med dine venner om at du skal slutte og si at du vil ha støtte. At de skal si nei hvis du spør om trekk eller kjøpe, og at de ikke skal tilby deg. Hvis du har dame/partner (siden du skal starte familie tenker jeg på) vil garantert hun/han hjelpe deg gjennom dette også. Det finnes ingen "downsides" med å slutte. Tvert imot!


Min slutt:
Jeg røykte hver dag i ca 10 år, flere gram for dagen. Jeg bestemte meg for å slutte pga nedsatt livskvalitet og det ble lite koserøyking, mere rutine og litt mye til slutt. Jeg var veldig bestemt på å slutte. Jeg trappet ned; røykte "nattis" i joint (tidligere bong-toker) ca halv uke før jeg slutta med det også. Fikk ikke sove første natta, men fannt ut at en øl på kvelden hjelper veldig (gjorde det 3 kvelder, nå trenger jeg ikke det lenger). Kaldsvettet 3 netter. Våkna flere ganger på natta av at alt i senga var klisse vått av svette. Jeg ga vekk alt røykeutstyret mitt til en kompis. Jeg begynte også å spille fotball. Jeg merker også at jeg spiser veldig mye mer enn jeg gjorde da jeg røykte. Ikke bevisst, men når jeg tenker på det spiser jeg sikkert nå 5-6 ganger daglig. Jeg har enda samme vennene jeg hadde, og bruker fortsatt å være med dem på coffeeshops etter jobb når de handler røyk (bor i Amsterdam) å er med dem når de røyker da de vanligvis gjør det på en bar. Da kjøper jeg øl å koser meg med det i stede. Klart jeg føler suget, men jeg tenker på hvor deilig det en gang kommer til å bli når jeg en gang tar meg en joint igjen, når jeg kan ha et sunt forhold til røykinga og ikke la det bli dagligdags. Nå har jeg vært nykter i ca 1mnd og livskvaliteten min har økt et par etasjer. Har i tillegg fått bedre hukommelse, bedre kondis (kondisen er nok pga fotballen), og ikke minst mere penger. Jeg skal vente enda 2mnd før jeg skal prøve meg på en joint igjen. Da er thc, cbd og cbg ute av blodet mitt, og jeg er HELT clean. Vet dette er litt off-topic, men tenker det kan være godt for en som skal slutte å røyke å se at det er mulig (tillome her), og hvordan andre har gjort det.

Har du viljestyrke nok, klarer du alt! Stå på! Håper mitt innlegg er til noe hjelp.
Lykke til.
Sist endret av WayGone; 7. februar 2011 kl. 05:33. Grunn: skriveleif :p
Bruk det at du har tenkt på å stifte familie som gulrot.
Og du må bare ville det veldig hardt.
Prøv og endre kompis miljø, om det er noe av saken til at du røyker.
Testa tipset til enerlighter inatt, sov i en joggebukse, og det funka som bare det!
Mitt beste motivasjons tips: Tenk på alle pengene du sparer, du vil merke at du har mye mer penger til overs.
Sist endret av vacant; 7. februar 2011 kl. 23:54.
Alt handler om viljestyrke, og dead turkey fungerer for noen mens andre må ha sakte men sikker avvenning, dersom det er veldig vanskelig så kan hallusinogener ha avvennende effekter dersom de blir brukt riktig
Sitat av Korn Vis innlegg
Jeg er nå...
Vis hele sitatet...
Hei, befinner meg på mange måter i samme situasjon som deg, og som flere nå har nevnt, går det mye på viljestyrke.
For om det du virkelig vil er å slutte, så klarer du det, men du må ville det innerst inne. For det går ikke om du ikke virkelig har bestemt deg. Og i det øyeblikket du er helt ærlig mot deg selv når du sier at du skal slutte, blir det straks enklere (ikke nødvendigvis enkelt). Når du ikke får sove etter en halvtime-tre kvarter, stå opp, sett på en film, les en bok eller på freak, så legger du deg igjen når du føler deg klar til å sove. Eventuelt så kan du prøve å sovne til en film eller TV, det fungerer for meg.
Det kan være lurt å forberede seg mentalt før du skal slutte helt og gjerne tilpasse det mot en langhelg, slik at det å sovne sent ikke blir et alt for stort problem.
Jo mer innstilt du er i forkant jo lettere blir det.

Jeg vil anbefale å trappe litt ned mot slutten, for så å kutte brått. Sørg da for å ikke ha noe i huset og si i fra til venner/røyke-kompiser, slik at ikke de kommer innom for å fyre en.
Det er den første natta som er verst, noen ganger den andre, den tredje er som regel litt greiere og så blir det bare enklere og enklere etterhvert som dagene går.
Som nødløsning kan noen øl eller tilsvarende i kjøleskapet være et alternativ, alt etter som hvor glad du er i alkohol. Selv har jeg ingen problemer med alkohol og kan fint ha øl stående så lenge at jeg må sjekke dato stemplingen, men det hender jeg drikker en 3-4 øl, bare for å sovne litt lettere den første natta.
Matlysten, fordøyelsen og alt blir som normalt etter få dager, man må bare passe på spise, selv om mat ikke frister, gå for noe som alltid smaker godt, da blir det som regel enklere. Min favoritt er en skikkelig brødskive, med grov leverpostei, godt med sprøstekt bacon og toppet med to speilegg som er akkurat passe stekt (denne fungere også utmerket etter en fuktig aften, morgen som kveld).

Om du ikke ønsker å slutte helt, men kanskje ta en blås i ny og ned når anledningen byr seg, så vil jeg anbefale deg og vente en stund før du gjør det. Det er lurt å innarbeide seg nye vaner, slik at ikke de gamle får så lett rotfeste.

Uansett, jeg er sikker på at du klarer det. Lysten vil nok alltid være der, men den blir enklere å holde på avstand med tiden, lykke til.
nå har jeg bare røyka i 2 år da, fjern hver eneste dag og sug etter det hvis det har vært tomt.

Det som fungerte bra for meg ivhertfall var å begynne å pumpe jern og endre kosthold så det blir ett mål og jobbe etter og en grunn til ikke å gjøre det. Har funka 11 dager uten så langt, eneste er nattesøvnen som det blir lite av fortsatt men, sånn er det vel bare en stund

Lykke til!
Sist endret av take'a'hit!; 9. februar 2011 kl. 02:10.
Jeg er også litt i samme situasjon, 30 år og røykt de siste 15. Har de siste 3-4 månedene kuttet ned til kun helge røyking. Dette er i grunn kun for å spare litt penger til en ferie.

Det å slutte etter langtids bruk kan være litt av en prøve på viljestyrken. Jeg har noen få gode råd:
1) gå en lang tur eller tren et 2-3 timer før leggetid.
2) i en overgangs periode(første uken eller 2), drikk 2-3 øl på kvelden. men ikke la det bli en ny dårlig uvane
3) finn en hobby du kan bruke en del tid på. helst en hobby som ikke gir assosiasjoner til røyking (mao, ting du ikke har pleid å gjøre i påvirket tilstand tidligere)

Svetten vil som oftst gi seg etter en liten uke, søvnløsheten tar noe lengre tid å få bukt med, trening hjelper.
Uro/energi vil nok vedvare en god stund. gjerne så lenge som måneder.

lykke til
Jeg blir misunnelig, jeg har røyka daglig i 5 år(ca 5 gram om dagen, mye bong og bøtte), og jeg kaldsvetter som faen i over en uke når jeg ikke røyker.. og etter andre dagen blir pupillene mine DRITSVÆRE, også da normal når jeg røyker, eneste som hjelper er piller når jeg ikke har hasj eller weed. Jeg har ikke vaner engang, jeg røyker så lenge jeg kan.
pils, godteri, fysisk aktivitet.
Sitat av Niklert Vis innlegg
pils
Vis hele sitatet...
bytte ett rusmiddel mot et mer skadelig ett er vel ikke akuratt sjakktrekket?
Sitat av Norsefire Vis innlegg
bytte ett rusmiddel mot et mer skadelig ett er vel ikke akuratt sjakktrekket?
Vis hele sitatet...
Veeel, jeg har som sagt røykt i snart 10år og sluttet på dagen for ett halvt år siden, og jeg hadde nok ikke klart det uten ei øl på kvelden etter jobb.

Det er jo ikke noe farlig så lenge du ikke drikker deg full.

Kan fint gå ukevis uten å drikke øl selv om jeg brukte det til å slutte med hasjen.
Meget god, saklig og informativ tråd, creds til alle som har bidratt !

Selv synes jeg det som hjelper mest er å bedrive tiden med noe annet gøy (finn gjerne en hobby du liker). Da glemmer i hvert fall jeg å tenke på hasj, i stedet for å sitte hjemme i sofaen og ønske at jeg var fjern.
Jeg syntes folk som mener det er helt greit å drikke en- eller to- eller tre- øl på kvelden har litt feil instilling.. Iallefall i denne situasjonen, mannen skal ha barn og vil ikke ruse seg lengre. Det sender et utrolig dårlig bilde til barna å sitte å drikke øl hver eneste kveld, selv vil jeg ikke at barna mine skal røre alkohol før de er 18 år, men sånn samfunnet fungerer i dag blir dette bare ønsketekning.

Selv kan jeg velge helt selv om jeg skal ha et par dager fri fra røyken eller ikke, det handler om selvkontroll. De siste dagene har jeg røkt bare nattings, og noen dager har jeg ikke røket noe. Trikset mitt (Sier ikke det funker for alle, for alle er vi så utrolig forskjellige) er rett og slett å ha noe å gjøre hele tida, ikke bli sittende i sofaen hvor du vanligvis blir sittende når du er stein. Spis heller et par knekkebrød eller brødskiver om du begynner å bli hypp på trekk, og hold deg i aktivitet. fungerer veldig bra for min del iallefall - Har ikke akkurat røkt så lenge som deg, men er vel på mitt 5 år ellernoe i den duren.
ekirts, jeg skrev spesifikt at det var i en overgangs periode på 1-2 uker. ikke hver kveld... ser du noen her som mener mannen skal drikke øl hver kveld resten av livet ?
Det er nok forskjell på folk.

Jeg har igrunn aldri drevet hverdagsrøyking, men har tidligere røyket såpass mye at jeg har kjent med meg selv at noe er galt når jeg ikke har fyrt meg en. Det som hjalp hos meg er å ta et lite steg om gangen. Jeg slutta å kjøpe meg flis etter å ha gjort mine plikter i hverdagen, og starta med å kun røyke til helgs, og etter det så har jeg begynt med å kun røyke til da jeg skal på fylla(noe som ikke er så ofte). Siden så har bare interessen generelt dabbet av, og kan nå godt sitte i en røykfull stue til en kompis uten at det skulle friste.

Må også si som nevnt ovenfor meg; du må kutte kontakten med røykevennene dine, la de gå fra gode venner til gode kjenninger, og prøve å få mer kontakt med dine nyktre venner. Hasj er verdensmester på å gjøre en tom hverdag interressant, så det kan være viktig å fylle dag med diverse aktiviteter/gjøremål.

Lykke til!
Sist endret av imba; 9. februar 2011 kl. 14:04.
Sitat av ekirts Vis innlegg
Jeg syntes folk som mener det er helt greit å drikke en- eller to- eller tre- øl på kvelden har litt feil instilling.. Iallefall i denne situasjonen, mannen skal ha barn og vil ikke ruse seg lengre. Det sender et utrolig dårlig bilde til barna å sitte å drikke øl hver eneste kveld, selv vil jeg ikke at barna mine skal røre alkohol før de er 18 år, men sånn samfunnet fungerer i dag blir dette bare ønsketekning.
Vis hele sitatet...
Det er jo bare i en slags overgangsperiode. Di første ukene uten hasj og uten søvn er harde. Hvertfall hvis du jobber i tillegg.
ekirts: Nå synes jeg du overdriver veldig her. Det er ikke snakk om å erstatte en avhenighet med en annen. Det er snakk om å komme seg igjennom harde abstinenser med ett hjelpemiddel, som kan hjelpe en misbruker til å bli en bruker eller en ikke-bruker. Jeg har gått igjennom cannabis abstinenser flere ganger, og alkohol har virkelig hjulpet meg, jeg er ikke alkoholiker i dag, jeg foretrekker fortsatt cannabisrusen, men den har jeg kuttet ut, da jeg har ett stort avhengighetspotensiale ovenfor det.

Hvor mange er det ikke i norge, england, spania, irland, som tar en øl på kvelden til vanlig? Har ikke leger sagt at 1 enhet alkohol om dagen har posetive egenskaper for helsen? Er det ikke bedre å erstatte ett midlertidig moderat bruk av alkohol med ett potensielt farlig langvarig misbruk av cannabis?

Uansett så må en og hver person finne ut hva som fungerer for dem, liker du ikke hva en øl gjør med deg, så la det være. Bare ikke drikk deg full, det vil gi deg flere problemer enn de du prøver å kvitte deg med.
Sitat av technot Vis innlegg
ekirts, jeg skrev spesifikt at det var i en overgangs periode på 1-2 uker. ikke hver kveld... ser du noen her som mener mannen skal drikke øl hver kveld resten av livet ?
Vis hele sitatet...
Oi! Mente det ikke slik, beklager men det kom nok ut litt feil.

Mener at noen faktisk legger til seg den vanen, og fortsetter med en pils om kvelden nesten hver dag.. si ikke at det ikke skjer, for jeg kjenner flere som holder på sånn. Hvorfor bytte ut et rusmiddel med et annet? Hvor går grensen? Er det like "greit" å få piller av legen? Kanskje bare mitt forhold til alkohol som gjør at jeg mener det jeg mener - er det ikke fint at alle ikke har samme meninger alltid?

Uansett, lykke til, trådstarter
En god grunn til å kutte ned på forbruket, som jeg husket i dag etter en periode med tørke på det brune, du blir høyere jo mer sjeldent du røyker.
Sist endret av Bundy; 9. februar 2011 kl. 19:10.
Den eneste måten å få bort avhengighet er å bli avhengig av noe annet. Prøv World of Warcraft, hørt at det er sunner enn Cannabis.
Les boken fri fra avhengighet motiverende.
du kan lage et skap.. skapet med det rare i? du bør si det til din bedre halvdel..
Sitat av Omaha Vis innlegg
1. Bestemme deg for å slutte.
2. Slutt

Hvis dette ikke holder, tenk på at du kan miste både fremtidig barn (Som i verste fall kommer under barnevernet) og jobb hvis du blir tatt nede på akerselva. Det at du endrer litt på rutiner er også veldig lurt, jeg spiste mye godteri i en overgangsperiode da jeg sluttet å røyke sigaretter.
Vis hele sitatet...
onkelen min bruker dette daglig, og barnevernet vet om det, og hadde ingen formening om det, barnevernet ser ikke alvorlig på cannabis
Det kommer selvfølgelig helt ann på. Men barnevernet ser abselutt alvorlig på cannabisbruk, iallefall misbruk!
Barnevernet ser ikke på om det er misbruk eller bruk, da all bruk blir regnet som misbruk i norge.
Det barnevernet ser på er om (mis)bruket går utover barn(a).
Å røyke to ganger hverdag i 14 år, for så å plutselig slutte er vanskelig.
Har lest artikler om å slutte med tobakk røyking, men det sier jo seg selv at det lønner seg å kutte det ned sakte, men sikkert.