Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 922
Hei!

Jeg har en liten ting jeg lurer på.

Om jeg f.eks laster ned en random film/spill/whatever på TPB og laster med kanskje 10kb/s skjer det av og til at nettet blir ekstremt tregt og at jeg f.eks ikke får lastet nettsider o.l

Mens om jeg f.eks laster ned et program fra microsoft (random) med la oss si 900 kb/s fungerer det fint å laste nettsider.

Er dette pga jeg har mye flere koblinger når jeg laster ned fra TPB(Som bruker bittorrent teknologi) mens når jeg laster ned, tja, la oss si visual c++ studio så laster programmet ned direkte fra server?

Har aldri helt forstått meg på dette
Det har med antall tilkoblinger å gjøre. Benytter du Torrent-teknologien kobles du opp mot flere peers, mens om du laster ned fra et nettsted, er det én enkelt tilkobling.

Prøv å still ned antallet "connections" i din torrent-klient.
Sist endret av Amitabha; 31. januar 2011 kl. 21:23.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Det har med antall tilkoblinger å gjøre. Bittorrent kobler deg opp mot flere peers.
Vis hele sitatet...

Jess, var dette jeg trodde.

Hvor mange tilkoblinger er normalt for en vanlig router å tåle, uten at dette skjer?
Når du laster ned fra direct download er du connecta direkte til en server, og fildelingen går bare en vei. Når du er connecta på bittorrent, kobler du deg til mange andre rundt omkring i verden, og de til deg. Fildelinga går altså begge veier, noe som belaster hjemmenetverket ditt. (Skyt meg om jeg tar feil, det er godt mulig)

Edit: treeig.
Sist endret av VikingOnABoat; 31. januar 2011 kl. 21:25.
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av VikingOnABoat Vis innlegg
Når du laster ned fra direct download er du connecta direkte til en server, og fildelingen går bare en vei. Når du er connecta på bittorrent, kobler du deg til mange andre rundt omkring i verden, og de til deg. Fildelinga går altså begge veier, noe som belaster hjemmenetverket ditt. (Skyt meg om jeg tar feil, det er godt mulig)
Vis hele sitatet...
Jeg vet hvordan teknologien fungerer. Spørsmålet var om grunnen var nettopp pga dette (Tenker da på nedlastningen).
Prøv å senke globale connections til ~200 og per torrent til ~50. Kan også være greit å sette begrensninger for hvor mange upload slots du vil ha per torrent også.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jess, var dette jeg trodde.

Hvor mange tilkoblinger er normalt for en vanlig router å tåle, uten at dette skjer?
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvor mye en "seeder" laster OPP. Du kan få bedre hastighet på en torrent med 1 seed, enn en med 100. Kommer helt an på hvor mye personene laster opp.

Tviler på at instillinger hjelper så veldig mye. Du får enten finne en annen torrent eller smøre deg med tålmodighet.
Sist endret av Xernox; 31. januar 2011 kl. 21:39.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Prøv å senke globale connections til ~200 og per torrent til ~50. Kan også være greit å sette begrensninger for hvor mange upload slots du vil ha per torrent også.
Vis hele sitatet...
Har også vært borti latterlige routere som ikke takler mer enn 50\30, så du kan starte lavt og bygge deg oppover til du møter en smertegrense.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Det kommer helt an på hvor mye en "seeder" laster OPP. Du kan få bedre hastighet på en torrent med 1 seed, enn en med 100. Kommer helt an på hvor mye personene laster opp.

Tviler på at instillinger hjelper så veldig mye. Du får enten finne en annen torrent eller smøre deg med tålmodighet.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om hastigheten på nedlastingen, men hastighetene ellers på nettet når han benytter seg av torrent-teknologien. Aksepterer torrent-klientene for mange connections, kan det føre til at routeren ikke klarer å håndtere all traffikken, og da blir nettet strupet.


Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har også vært borti latterlige routere som ikke takler mer enn 50\30, så du kan starte lavt og bygge deg oppover til du møter en smertegrense.
Vis hele sitatet...
Hehe, det er godt mulig. Har selv aldri vært borti routere som ikke takler antallet jeg oppga, men for all del - de finnes nok. =)
Sist endret av Amitabha; 31. januar 2011 kl. 22:02.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hei!

Jeg har en liten ting jeg lurer på.

Om jeg f.eks laster ned en random film/spill/whatever på TPB og laster med kanskje 10kb/s skjer det av og til at nettet blir ekstremt tregt og at jeg f.eks ikke får lastet nettsider o.l

Mens om jeg f.eks laster ned et program fra microsoft (random) med la oss si 900 kb/s fungerer det fint å laste nettsider.

Er dette pga jeg har mye flere koblinger når jeg laster ned fra TPB(Som bruker bittorrent teknologi) mens når jeg laster ned, tja, la oss si visual c++ studio så laster programmet ned direkte fra server?

Har aldri helt forstått meg på dette
Vis hele sitatet...
Har du satt begrensning på opplastings-hastigheten i storrent-klienten?
Sist endret av davidentotre; 31. januar 2011 kl. 22:19.