Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 8042
Hei, jeg lurer egentlig bare på om jeg kan klare meg på 4 timers søvn, noen ganger i uka?
Vil det ha stor effekt på hvor bra jeg fungerer?
er 15 år forresten.
Sist endret av CheGabba; 9. januar 2011 kl. 23:09.
Det vil nok ha endel og si ja.

Men om du har et bra kosthold, og trener litt for ekstra overskudd, skal du nok overleve.

Optimal søvn per natt er 6 timer
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg personlig har fungert på alt mellom 2-12 timer søvn per natt de siste 16 årene, og jeg er 26 nå, om det er å anbefale vet jeg ikke.

Dog har jeg diagnose søvnforstyrrelser og ingen sovemedisiner fungerer nevneverdig på meg.
Sist endret av AtXbYeA; 9. januar 2011 kl. 23:11.
Jeg har en grense på rundt 6 timer. Får jeg i gjennomsnitt mindre søvn enn det fungerer jeg dårligere enn vanlig. Jeg kan fint klare meg på et par timer mindre en dag, men om det blir to eller tre slike etter hverandre begynner jeg å slite. Har opplevd dette mange ganger når jeg har perioder med mye jobb på sommeren. I tillegg er det vel slik at voksne i utgangspunktet ikke trenger like mye søvn som unge så for en på 15 år høres 4 timer litt lite ut. Disse tingene er nok i tillegg ganske individuelt...
Sist endret av Halalgeir; 9. januar 2011 kl. 23:12.
Kan man bruke noe teknikk eller lignende så man trenger litt mindre søvn? En jeg kjenner klarer ikke sove mer enn toppen 3 kvarter...
Fungerer definitivt veldig dårlig hvis jeg får mindre enn 6-7 timers søvn, trenger mye søvn. Men er ikke flink til å legge meg og det er mer slitsomt enn noe annet. Undervurdering av søvn er veldig skummelt.

Det er jo individuelt også, noen trenger mer enn andre.

Ang spm om teknikker, tror jeg nok ikke det. Du blir bare mer sliten dagen etter og føler du henger etter.
Sist endret av Taurean; 9. januar 2011 kl. 23:16.
Under 7 timers søvn øker risikoen for hjerte- og karsykdommer
Ungdom mellom 14 og 18 år har større søvnbehov en yngre barn og voksne. De trenger litt over 9 timer søvn per natt. Ellers er hovedregelen at voksne trenger 7 ½ til 8 timer søvn.
Vis hele sitatet...
http://www.ung.no/helse/1785_S%C3%B8vn.html

Men dette kunne du strengt tatt ha googlet selv.
Jeg vet man burde ha minst 6 timer søvn.
Men spørsmålet mitt var om det gikk fint med bare 4timer sånn 1-2 ganger i uka.
Har fungert på ca 6 timer søvn stort sett hver natt siden 8. klasse. Fungerer for meg, men det gjør aldri noe med en halvtime - time på øyet når man kommer hjem fra skolen. Får jeg noe særlig mer enn 6 timer, blir jeg bare groggy og gretten, og vil sove mer. Legger meg som oftest rundt halv 1 - 1 på natta og står opp klokka 7.

Bestefar har sovet 6 timer hver natt i ca. 40 år, går da fint med han.

Det som er litt skummelt, er at man begynner å tenke negativt når man blir sliten og trøtt. Det er ikke alltid like hyggelig.

Så, sov så mye/lite du vil, du kjenner selv om du trenger mer eller mindre søvn.
Siden du er kun 15 år betyr dette at du ikke er ferdig utvokst. For lite søvn kan påvirke veksten din, ergo. sov lenge eller bli kortvokst resten av livet, og det vil du vel ikke?
Når du har 15, og begynner å nærme deg slutten av utviklingen din, tror jeg det er mindre lurt å begynne å plutselig sløfte søvn. Tro meg, tiden du investerer i å sove de ekstra timene er tid du med glede får tilbake i dagen derpå.

Det finnes ingen fasit på hva som er nok søvn hver natt. Alt mellom ni og seks timer regnes som normalt, hovedregelen er at du skal sove så mye at du føler deg uthvilt hver dag.
Vis hele sitatet...
(http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=107540)

Et tips er kansje å prøve seg frem; om du legger deg en halv time tidligere en kveld, og fortsetter slik dagen etterpå, bare enda en halv time tidligere, og gjentar dette helt til du naturlig vokner rundt det klokkeslettet ringeklokken din er innstilt på, slik at du våkner naturlig etter en natts søvn, kan jeg nesten garantere at dette er optimalt. Det lar seg selvfølgelig gjøre å sove mindre enn dette, men mener å ha lest en eller annen plass at dette var en enkel måte for å finne ut hvor mye søvn din livsstil krever av deg. ( I livsstil mener jeg trening vs kosthold vs stress, osv. )

Selv om det er driiiiit kjedelig, og sinnsykt ukult å legge seg tidlig når man er 15; er det latterlig mye bedre det; enn å sitte trøtt på skolen. Ting glir bare så latterlig mye enklere på plass på skolen og generelt sett om du er opplagt og ikke er trøtt i hverdagen din.
er 18 og er stadig vekk oppe til kl 4 om natta, selv om jeg skal opp 7,30 etterpå.

ellers så kan jeg sovne ved 10 tia og våkne kl 2
Uberman sleep schedule:


Uberman sleep schedule er en måte å dele søvnen din opp i biter ved at man trener kroppen opp til å komme i REM fasen raskere, og derfor ikke vil trenge mer enn 4-5 timer søvn i døgnet. Dette gjør man ved å sove kun 30minutter av gangen ved noen timers mellomrom. Jeg suger til å forklare så sent på kvelden, men linken jeg la ut forklarer det meste du trenger å vite.

Denne linken forklarer nærmere prosessen ved det hele. Denne er dog på engelsk.

Selv har jeg tenkt å prøve dette ut i min neste ferie. ^^
Sist endret av Boo-Boo; 10. januar 2011 kl. 00:30.
Uten å oppfordre til illegale aktiviteter, har jeg erfart at amfetamin (okei, Ritalin) "utsetter" den biologiske klokka, jeg har hvertfall hatt økter hvor jeg har vært våken og produktiv i tre døgn i strekk. Jeg har vært litt sliten etterpå, men både kropp og sinn har vært med meg.

Så skal det sies, at da jeg kom hjem torsdag etter skolen (dag 4) la jeg meg 16:00 og sto opp 07:45 neste dag. Etter den litt lange søvnen var jeg tilbake til normalt..
Har et annet spørsmål som kanskje passer under samme kategori..
Har hørt mye om at det å sove f.eks. fra 03:00 til 10:00 ikkje er like bra som fra 23:00 til 06:00? Eller er det bare en vanesak? Ville tro at 7 timer ER 7 timer, og så lenge det er like stille, og mørkt rundt en så burde det ikkje ha noe og si?
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
Har et annet spørsmål som kanskje passer under samme kategori..
Har hørt mye om at det å sove f.eks. fra 03:00 til 10:00 ikkje er like bra som fra 23:00 til 06:00? Eller er det bare en vanesak? Ville tro at 7 timer ER 7 timer, og så lenge det er like stille, og mørkt rundt en så burde det ikkje ha noe og si?
Vis hele sitatet...
Det er nok dessverre ikke slik. Statistikk har vist at personer med nattarbeid har lavere forventet levealder enn personer med normal døgnrytme.

Vi mennesker har utviklet oss til dagsaktive dyr, og har i flere millioner år fulgt 24-timerssyklusen til Jorden. Vi har derfor utviklet en "biologisk rytme" hvor den logisk nok er lavest midt på natten. Har hørt (ingen fakta å vise til) at det er normalt at døende mennesker ofte sovner inn når denne biologiske "klokken" er lav; visst nok rundt kl.02.00.

Også hørt at enkelte kompliserte operasjoner gjøres på nattetid fordi det er tryggere da pga. denne biologiske rytmen.

Ikke så mye kilder å vise til her, men er overbevist om at vi har en instinktiv dagssyklus.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Det er nok dessverre ikke slik. Statistikk har vist at personer med nattarbeid har lavere forventet levealder enn personer med normal døgnrytme.

Vi mennesker har utviklet oss til dagsaktive dyr, og har i flere millioner år fulgt 24-timerssyklusen til Jorden. Vi har derfor utviklet en "biologisk rytme" hvor den logisk nok er lavest midt på natten. Har hørt (ingen fakta å vise til) at det er normalt at døende mennesker ofte sovner inn når denne biologiske "klokken" er lav; visst nok rundt kl.02.00.

Også hørt at enkelte kompliserte operasjoner gjøres på nattetid fordi det er tryggere da pga. denne biologiske rytmen.

Ikke så mye kilder å vise til her, men er overbevist om at vi har en instinktiv dagssyklus.
Vis hele sitatet...
Det var noe dritt, får prøve å legge om døgnrytmen alikavel da


For dere intresserte .. : )
Sist endret av daaa; 10. januar 2011 kl. 11:42.
Som du ser, er alt her personlige erfaringer og behov.

Forskning viser at søvn er viktigst i ungdomsalderen, spesielt viktig altså for deg som er 15 år.

Noen klarer seg med 6 timer, andre trenger betydelig mer.
Har sett en artikkel som sier at i ungdomsalderen bør man ha så mye som 10 timer hver natt for at hjernen skal kunne
utvikle seg best mulig.
hvis du er 15 er det nok greit å ha litt god søvn sånn at du har litt overskudd til skole.. du er heller ikke ferdig utviklet og da er det viktig med nok. men det ingen fasit akkurat.. kommer ann på aktivitetsnivå blant annet. det er ikke noe behaglig å gjespe seg igjennom dagene.. 6-8 timer er normalen for voksne.

Sitat av Euforia Vis innlegg
Som du ser, er alt her personlige erfaringer og behov.

Forskning viser at søvn er viktigst i ungdomsalderen, spesielt viktig altså for deg som er 15 år.

Noen klarer seg med 6 timer, andre trenger betydelig mer.
Har sett en artikkel som sier at i ungdomsalderen bør man ha så mye som 10 timer hver natt for at hjernen skal kunne
utvikle seg best mulig.
Vis hele sitatet...

ninja. - -
Mer søvn betyr ikke nødvendigvis mer energi og bedre tilværelse.
Når kroppen din sovner, går den gjennom forskjellige søvn-sykluser. Det er totalt fem etapper i en syklus. En syklus varer cirka 90 minutter, men det varierer litt fra person til person.

Når du våkner, så er du enten energisk og klar for dagen, eller uggen og ganske ødelagt. Mange tror at dette er et resultat av for lite, eller mye/nok søvn. Feil! Det er et resultat som følge av når du våknet opp i slutten av en syklus(vekket av en vekkerklokke, urinering, bråkete naboer), eller midt i.

Har du noen gang våknet en times tid før du egentlig skal opp, og følt deg våken og klar for dagen? Men så tenker du "Ærh, jeg kan jo sove en hel time til." Så legger du deg og våkner opp en time senere...Ødelagt. Dette er fordi du avbrøt en syklus.

Edit: ser en fin skriveleif der. Admin, vil du fikse?
Det er et resultat som følge av når du våknet opp i slutten av en syklus(vekket av en vekkerklokke, urinering, bråkete naboer), eller midt i.

->
Det er et resultat som følge av når du har våknet opp: I slutten, eller midt i en syklus(vekkerklokke, pissetrengt).
Sist endret av daaa; 10. januar 2011 kl. 12:13.
CheGabba's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle gode svar, jeg tror jeg skal prøve å få til 6timer søvn hver natt.
Sov 3timer inatt. Og på skolen idag, sovna jeg flere ganger mens det var time :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dårlig ide. Du fucker opp produksjonen av testosteron og veksthormon. Du legger lettere på deg fett, er mer utsatt for å få man-boobs, og du kommer til å få mindre muskler enn om du fikk 7-8 timer kvalitetsøvn hver natt. I tillegg til det får du dårligere konsentrasjon og humør, osv.. Priorieter søvn! For mye søvn er heller ikke bra naturligvis, men du reduserer rett og slett ditt livspotensiale hvis du ikke sover sikkerlig
Sist endret av Conseal; 30. januar 2011 kl. 19:20.
Søvnsyklusene varer i omlag 90 minutter, og man bør helst våkne mellom disse - da er man mest "våken" fra før, slik at det er enklere å stå opp. Våkner du midt i en syklus vil du føle deg uopplagt.

Først finner du ut når du vil stå opp, så finner du maks HELE sykluser i det tidsrommet, og så velger du å legge deg slik at du får sovet nok sykluser, og slik at du får kun hele sykluser.
PS: Gjennomsnittlig innsovningstid (fra man legger seg i senga) er 14 minutter.

Det fins et verktøy for å få hjelp til dette, så slipper du å regne på det hver gang du skifter søvnmønster: http://sleepyti.me/
Hvor mye søvn man trenger er individuelt, men man har "estimates" i forhold til alder, kjønn, psykisk og fysisk tilstand så for å få vite nøyaktig hvor mye søvn du bør ha mener jeg at du bør snakke med lege.
6-8 timer skal holde for de fleste, men har en kompis som ikke klarer en dritt uten mindre enn 9 timers søvn, en annen so m ikke klarer å sove lenger enn 6 timer i strekk. Hos meg personlig varierer søvnmengden veldig, og sliter litt med å få gjevnt over like mye søvn hver natt fordi jeg liker så godt å sitte oppe. Det er et problem.
Sitat av daaa Vis innlegg
Det er et resultat som følge av når du våknet opp i slutten av en syklus(vekket av en vekkerklokke, urinering, bråkete naboer), eller midt i.
Vis hele sitatet...
Hater når jeg våkner av at noen urinerer på meg…
hehe, tror jeg var litt fjern når jeg skrev det..
Her har dere en chart, polyphasic sleep. Metoden går ut på å effektivisere søvnen ved å sove så lite som mulig, og oppnå dyp søvn ved flere siestaer(20 min). Les hele artikkelen under hvis det virker intressant.
Name:  2_mans.png
Views: 387
Size:  33,7 KB




Hele artikkelen
Ett ord: Individuelt.

Søvn er noe som er forsket relativt mye på! Vet ikke om du har elektronisk tilgang på The Lancet eller lignende, men der finner du mange mange mange artikler om søvn, søvnvaner, søvnmønstre osv. Noen klarer seg på 4 timer natten konstant, andre trenger 10 timer, noen har søvnmønstre som ikke passer helt inn i 'hverdagen' vår, altså at de egentlig er mest opplagte rundt formiddagen eller middagen i stedet for på morgene, mens andre igjen er godt tilpasset '9 til 4' - dagen. Hvis du virkelig vil finne ut av hva som er best for deg, så kan du oppsøke en spesialist på området (litt usikker på hvor vanlig dette er i Norge, kanskje du finner noe ved universitetene).
Hvor mye søvn du trenger er avhengig av hvordan du lever livet ditt. Om du trener masse, har lange skole/arbeidsdager så er det jo selvsagt at du trenger mer søvn enn en som bare sitter hjemme i mørket hele dagen. Du kan jo også "lure" kroppen din med forskjellige midler for å tro at du har fått mer søvn enn du egentlig har med både sosialt aksepterte midler som kaffe og sukker, men også med andre ting som f. eks amfetamin. Jeg tror alle må tilpasse sin søvn etter sin hverdag!
Personlig overlever jeg på ca 5-7 timer søvn i hverdagen, og 9-13 timer søvn i helgene. Jeg klarer meg bra, men merker presset fredag kveld.

Anbefaler å finne ut hva som fungerer best for deg
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Når jeg gikk på ungdomskolen hadde jeg 10 timer søvn, funket perfekt. Nå er det bare 6 timer, merker forskjellen for å si det sånn. Ingenting er så deilig som å ta seg en 12 timers i helgene.
Trenger 8-12 timer søvn. Før jeg mindre en 8 holder jeg på å sovne i lastebilen. Og da dør folk lol
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Trenger 8-12 timer søvn. Før jeg mindre en 8 holder jeg på å sovne i lastebilen. Og da dør folk lol
Vis hele sitatet...
Statoil-koppen er vel en god venn av deg da?
Sitat av Toadftw Vis innlegg
Og da dør folk lol
Vis hele sitatet...
Fantastisk.

Selv sover jeg ca 6 timer hver natt, men burde ha 7-8 for å fungere helt optimalt.

Søvn påvirker deg på alle måter, det jeg selv merket når jeg sov mindre var grovt svekket korttidshukommelse og manglende konsentrasjon.
I hele 10. klasse så fikk jeg meg kun 4 timer søvn om "natta". Så tok jeg igjen tapt søvn i helgene.
Fungerte meget bra for min del igrunn. Men man er totalt utslitt når lørdagen presser på da, og man trenger en dag eller to på å få nok søvn =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
I hele 10. klasse så fikk jeg meg kun 4 timer søvn om "natta". Så tok jeg igjen tapt søvn i helgene.
Fungerte meget bra for min del igrunn. Men man er totalt utslitt når lørdagen presser på da, og man trenger en dag eller to på å få nok søvn =)
Vis hele sitatet...
Å tro at man kan "ta igjen" tapt søvn er bare en illusjon, det går bare ikke.
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Å tro at man kan "ta igjen" tapt søvn er bare en illusjon, det går bare ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke imot deg, men her er et par artikler som gjør det;
http://www.dinside.no/848280/ja-du-kan-ta-igjen-sovn
http://www.scientificamerican.com/ar...ch-up-on-sleep


Her er en artikkel som staterer det du sier
Sitat av Amitabha Vis innlegg
Å tro at man kan "ta igjen" tapt søvn er bare en illusjon, det går bare ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg har sovet lite i et tre dager på rad, så sover jeg lett 15 timer den fjerde dagen.

Kanskje ikke pga av søvnmangel, siden dette ikke kan taes igjen, men heller utmattelse?
Sitat av CheGabba Vis innlegg
Hei, jeg lurer egentlig bare på om jeg kan klare meg på 4 timers søvn, noen ganger i uka?
Vil det ha stor effekt på hvor bra jeg fungerer?
er 15 år forresten.
Vis hele sitatet...
Hvis du tilvenner kroppen din å overleve på 4 timer søvn døgnet syns jeg synd på deg når du er 50!
Sitat av Prinz_Valium Vis innlegg
Hvis du tilvenner kroppen din å overleve på 4 timer søvn døgnet syns jeg synd på deg når du er 50!
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Trenger man mindre / mer søvn da?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hvis jeg har sovet lite i et tre dager på rad, så sover jeg lett 15 timer den fjerde dagen.

Kanskje ikke pga av søvnmangel, siden dette ikke kan taes igjen, men heller utmattelse?
Vis hele sitatet...
Håper for guds skyld at du aldri sover i et tre, og heller prioriterer senga di.

Greit, jeg var muligens ganske kortfattet i det jeg skrev, men om man har underskudd på søvn over en lang tidsperiode, skal det enormt mye til for å kunne "ta igjen" den tapte søvnen, hvis det i det hele tatt er mulig.
Sist endret av Amitabha; 31. januar 2011 kl. 18:10.
har en merkelig søvn vane som jeg prøver å vri på plass, men det er ikke så enkelt.
mandag står opp 06.30
for å gå på jobb. ligger meg igjen
tirsdag 03.30 opp 06.30
for å gå på jobb. sover igjen
tirsdag 17 til 18
sengetid igjen
onsdag 06.00 og opp 09.30
for jobb som begynner kl ti sengetid
tors 06.00 opp 13 00
for å gå på jobb sengetid
fre 03.30 opp 06.30
for å gå på jobb og en nap
fre 17 til 18
natt til lør og søndag ca ti timer søvn om jeg har fri.

går konstant i en litt egen verden med et slags usynlig lokk over hodet. passelig opplagt midt på natten og virkelig trøtt og sliten hele morgenen formiddag ettermiddag og kveld. selvfølgelig mer tankefull småsur og smågretten.

prøver forskjellige ting. men leste litt her i denne tråden og det ga meg friskt mot til å se om jeg får gjort noe med det på ordentlig. altså ikke bruk av narkotika som noen nevnte hehe.