Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 9413
Har lenge hatt et problem med en alt for lytt leilighet og har nå endelig tatt tak i saken. Bor i en eldre blokkleilighet og hører både naboen over og under ekstremt godt. Kan nesten være med i samtalen dems.

Startet med å isolere gulvet og tenkte å lage en liten tråd om prosessen. Neste prosjekt blir vegger etterfulgt av tak.


Startet med å rive av listene og skru ned 22x073 bord langs alle veggene med 2-3mm avstand til veggen:
http://img339.imageshack.us/img339/7914/listerx.jpg

Glava Trinnlyds plater legges på innersiden av plankene og fyller rommet:
http://img573.imageshack.us/img573/3063/platedel1.jpg
http://img266.imageshack.us/img266/7113/platedel2.jpg

22mm Spontplater legges på langs over både plankene i bunn og trinnlydsplatene med 8-10mm avstand til veggen:
http://img189.imageshack.us/img189/6725/spon1.jpg
http://img87.imageshack.us/img87/1839/spon3.jpg

Langs veggen fyller jeg med 16mm gummi-gulvlist etterfulgt av latex fug for å tette absolut alle åpninger langs veggen. Det gikk med enormt mye fug.:
http://img522.imageshack.us/img522/5062/fugi.jpg

Vanlig underlag for laminat rulles ut over det hele og laminaten legges:
http://img59.imageshack.us/img59/6411/laminat1.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/7711/laminat3.jpg

Grunnen til at jeg bare har lagt 1/3 av rommet er at jeg har masse møbler som må flyttes rundt på mens jeg holder på. Måtte derfor legge 8kvm gulv om gangen for å så sette møblene oppå der og fortsette videre.
Flotte greier! Dette ser bra ut. Håpar dette hjelper på, og vil gjerne høyre om resultatet.

Eg har eit spørsmål. Sponplatene "kviler" jo på isolasjonen, og berre på listene heilt ute med kanten. Er isolasjonsplatene så harde at ikkje sponplatene vil "fjære" på dei ?
Og kva gjer du med dørstokken? Golvet blir vel høgare enn kva den er no?
Sist endret av Grinder; 9. januar 2011 kl. 23:35.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grinder Vis innlegg
Flotte greier! Dette ser bra ut. Håpar dette hjelper på, og vil gjerne høyre om resultatet.

Eg har eit spørsmål. Sponplatene "kviler" jo på isolasjonen, og berre på listene heilt ute med kanten. Er isolasjonsplatene så harde at ikkje sponplatene vil "fjære" på dei ?
Og kva gjer du med dørstokken? Golvet blir vel høgare enn kva den er no?
Vis hele sitatet...
Trinnlydsplatene er ganske stabile greier og gikk fint å trå på selv uten sponplater over. Gulvet er meget behaglig å gå på og gir ikke en lyd fra seg.

Den eneste døra jeg trenger å tenke på er hoveddøra så der tenkte jeg å droppe isolasjonen akuratt forand døra. Som et slags inngangsparti hvor jeg bare isolerer rundt og legger kun laminat og lister.
sant d grinder, ville ha brukt 22x73, skrudd di fast til gulvet på 60cm-60cm. d kan vær at han får fort knirk. han må ut me dørene å så sette døra oppå laminaten. men lykke til, får ikke håpe du får knirk!!!
Sist endret av bonzoi; 9. januar 2011 kl. 23:56. Grunn: dobbel tekst
Så bra ut det der men hvis du har lagt underlaget rett på isolasjonen, vil det da ikke over tid bli skjevt?
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Så bra ut det der men hvis du har lagt underlaget rett på isolasjonen, vil det da ikke over tid bli skjevt?
Vis hele sitatet...
Takker. All logikk tilsier at det vil bli skeivt ja, men ifølge glava skal det holde. Det er ikke vanlig isolasjon som man bruker i veggene. Dette er mye mer sterkt materiale som man kan stå på uten å synke noe ned.
Sist endret av Source; 10. januar 2011 kl. 14:01.
Ser bra ut :-) Hvor tykk er den lydisolasjonen ?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Trinnlydsplater er mye mer plate enn de vanlige isolasjonsmattene folk tenker på. Det er helt vanlig å legge flytende gulv eller gips rett på disse.
Sikkerhetsklarert
Hva lå under det gamle gulvet? Om det var tomrom/dårlig isolert der så kunne du med fordel revet det først, og fyllt opp tomrommet først? Gjorde samme operasjon i stua for noen år siden, der var det 20 cm tomrom under den gamle parketten.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Ser bra ut :-) Hvor tykk er den lydisolasjonen ?
Vis hele sitatet...
Trinnlydsplatene er 22mm. Samme som borda jeg brukte rundt. Gulvet ble i underkant av 5cm høyere når alt var ferdig lagt.

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hva lå under det gamle gulvet? Om det var tomrom/dårlig isolert der så kunne du med fordel revet det først, og fyllt opp tomrommet først? Gjorde samme operasjon i stua for noen år siden, der var det 20 cm tomrom under den gamle parketten.
Vis hele sitatet...
Hmm, det kan godt hende ja. Det tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Nå kommer jeg til å irritere meg litt over det kjenner jeg.
Det ville dog vært en stor og vanskli oprasjon å dratt opp det gamle gulvet pga plassemangel. Må ha alt av møbler stabla på en side av rommet mens jeg bygger på den andre.
Sist endret av Source; 10. januar 2011 kl. 17:42.
du får dra opp en liten bit for å se om det er noe da, ikke vits å irritere seg over det om det er isolert der fra før :-p trenger jo ikke å lydisolere der også.. godt nok at det ikke er tomrom :-)
Hvis noen trenger større inspirasjonskilde så finner du det her http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ptimalisering/

ufattelig mange bilder og bygg
Du skriver at du skal ta veggene også. Men du har lagt gullvet og fuget de fast til veggene. Burde du ikke ta veggene først, så gulvet? Lurer meg på om du ikke har skapt deg ekstra arbeid der. Sjøl om du ikke river veggene som er nå, og bygger de ut, så blir det feil.

Går greit, helt til du eller neste mann skal pusse litt opp. Da stikker litt av gulvet under veggen.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dæng Vis innlegg
Du skriver at du skal ta veggene også. Men du har lagt gullvet og fuget de fast til veggene. Burde du ikke ta veggene først, så gulvet? Lurer meg på om du ikke har skapt deg ekstra arbeid der. Sjøl om du ikke river veggene som er nå, og bygger de ut, så blir det feil.

Går greit, helt til du eller neste mann skal pusse litt opp. Da stikker litt av gulvet under veggen.
Vis hele sitatet...
Tja, nå blir jo leiligheten helt som ny. Blir en god stund til neste oppussing. Angående veggen så tenkte jeg at siden den nye veggen blir utennpå den gamle og da også over gulvet blir det som en ekstra isolasjon for de værste punktene som er langs veggen nede ved gulvet. Den nye veggen vil altså ikke ha noe kontakt med det originale i bygget. I mitt hode virker det hvertfall veldig logisk. Tenkte ut dette før jeg begynte.

Det eneste problemet jeg ser her er vel om neste mann skulle lagt nytt gulv eventuelt, men dette blir lenge etter jeg har flytta ut.
Sist endret av Source; 10. januar 2011 kl. 23:37.
Hehe Fort gjort å gjøre tabber Gjore ett par selv når jeg pusset opp leiligheten. Min tabbe var å ikke rette opp veggen før jeg gipset. Fra punkt A til punkt B, var det 3cm forskjell. Så når jeg gipset og skrudde fast platen. Ble den i spenn. Så når jeg kom til den dagen jeg tapeserte og malte, så sprakk gips platen. Så jeg fikk en stygg knekk i hele platen fra gulv til tak.

Måtte gjøre alt om igjen Men vet bedre nå til neste gang
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Source Vis innlegg
Tja, nå blir jo leiligheten helt som ny. Blir en god stund til neste oppussing. Angående veggen så tenkte jeg at siden den nye veggen blir utennpå den gamle og da også over gulvet blir det som en ekstra isolasjon for de værste punktene som er langs veggen nede ved gulvet. Den nye veggen vil altså ikke ha noe kontakt med det originale i bygget. I mitt hode virker det hvertfall veldig logisk. Tenkte ut dette før jeg begynte.

Det eneste problemet jeg ser her er vel om neste mann skulle lagt nytt gulv eventuelt, men dette blir lenge etter jeg har flytta ut.
Vis hele sitatet...
Den nye veggen vil jo være festet i den nye, som igjen står på det gamle gulvet.
om han ikke planlegger og bare montere veggen i det nye taket og veggen.
da lager han seg en liten lyddempe celle
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
om han ikke planlegger og bare montere veggen i det nye taket og veggen.
da lager han seg en liten lyddempe celle
Vis hele sitatet...
Planen er å lage en liten celle uavhengig av det originale i bygget ja (i den grad det går ann selfølgelig). Nå har jeg ikke fått sett så mye på vegg enda, men dette kommer jeg tilbake til hvordan jeg planer å fullføre.

Det er fortsatt veldig lytt rundt fra kantene i leiligheten så det er ikke tvil om at en ny vegg må til som dekker over de ytre kantene og senker lydvibrasjonene fra vegg.
Sist endret av Source; 11. januar 2011 kl. 12:57.
Regner med du har planer om å lekte opp på gamle veggen ? isåfall ville jeg gått over med laser etterpå å sett at det er beint, å om ikke justere lektene så det er beint ;-)
Sikkerhetsklarert
For å enklest sikre en rett veg så skru lekter fast i tak og gulv, ca 1cm(eller mer om den er veldig skjev) fra eksisterende vegg, Sett så opp vertikale stendere mellom disse (selvfølgelig må de settes i lodd) Da vil du ha en rett vegg. Og du vil samtidig ikke være i kontakt med den gamle veggen.

Nå mistet du en del takhøyde når du la gulv utenpå det gamle gulvet. I utganspunktet gjør det ikke noe, men du sier du skal isolere taket også, og da blir det fort liten takhøyde igjen. (krav til oppholdsrom er 2,4m tror jeg) Hvertfall om du skal senke taket med lydbøyler.

Du trenger ikke tenke så mye på dette med tomrom i gulvet. Siden dette er en leilighet i en blokk er det nok støpte etasjeskiller, og da er det betong under det gamle gulvet. Det eneste du gikk glipp av var noe takhøyde.
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
For å enklest sikre en rett veg så skru lekter fast i tak og gulv, ca 1cm(eller mer om den er veldig skjev) fra eksisterende vegg, Sett så opp vertikale stendere mellom disse (selvfølgelig må de settes i lodd) Da vil du ha en rett vegg. Og du vil samtidig ikke være i kontakt med den gamle veggen.

Nå mistet du en del takhøyde når du la gulv utenpå det gamle gulvet. I utganspunktet gjør det ikke noe, men du sier du skal isolere taket også, og da blir det fort liten takhøyde igjen. (krav til oppholdsrom er 2,4m tror jeg) Hvertfall om du skal senke taket med lydbøyler.

Du trenger ikke tenke så mye på dette med tomrom i gulvet. Siden dette er en leilighet i en blokk er det nok støpte etasjeskiller, og da er det betong under det gamle gulvet. Det eneste du gikk glipp av var noe takhøyde.
Vis hele sitatet...
Takk for tips. Har 25cm å gå på for å være innenfor kravet så føler jeg har grei plass der. 2,7m mellom tak og gulv og gulvet bygde opp ca 5cm.

Leste forreten på Glava at man burde ha 10 cm mellomrom fra lektene til veggen. Tror leiligheten som er liten fra før vil virke ganske mye mindre når veggene er lagt, men satser på at det blir verdt det.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Lydmessig skal det ikke ha noe å si om du har 1cm eller 10cm klaring.
Mellomrom fra lektene til veggen som du har lest er mellomrom om veggen er betong. når skal du lekte opp på en gammel vegg da kan du ha helt inntil.
Har gjort det samme selv i et hus vi har kjøpt nå nylig, holde på med stua. lekta på gamle veggen for litt ekstra isolasjon å mindre arbeid. lekta opp men brukte laser for å sjekke at alt var beint, noen plasser var gamle veggen skjev, å da så vi jo det så der satt vi opp lektene så di sto beint å på baksiden lå vi noe kapp å skrudde fast. Så nå er stua 100% bein og lektene er helt inntil veggen.
Men skal lekte i kjelleren også til grunnmuren , og der må vi ta lektene ca 5 cm ifra veggen (på yttervegger i betong) for å unngå fukt osv.
Så du kan bare lekte rett på veggen om du ikke skal rive ned den gamle.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvordan gikk dette? Ferdig?
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
hvordan gikk dette? Ferdig?
Vis hele sitatet...
Ferdig med gulvet. Tar meg en liten pause før jeg starter på vegger og tak. Kommer til å fortsette i denne topicen med bilder fra det.
Okei, hvordan ble resultat? hører du prating osv fra leiligheten under? :-)
Aztec
Source's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
Okei, hvordan ble resultat? hører du prating osv fra leiligheten under? :-)
Vis hele sitatet...
Desverre gjør jeg nok det. Forbedring, men fortsatt ganske lytt. Hører hvertfall ikke ordrett hva de sier lenger.

Tror veggen blir viktig for å få det mer lydtett.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det mest effektive for å dempe sånn type lyd, er jo ved bruk av lydhimling i etasjen under, men ikke sikkert naboen er så interessert i det nå som han slipper å høre på at du tramper rundtomkring ;p