Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  161 21862
Her er brevet. Er det greit nok? Har brukt en god stund på det. Noe jeg kan gjøre bedre, og ser dere noe i dette brevet som kan være direkte frekt?

##############################

Heisann ********!

Jeg vil med dette brevet prøve å forklare hvordan jeg opplever en del ting her på huset. Mest med tanke på deg. Jeg kommer nok til å være litt direkte, men det er nå sånn jeg er. Det er ingenting i dette brevet som er frekt ment verken mot deg, eller ****. Bare så det er sagt. Jeg er oppdratt til at når jeg føler noe er galt, forteller jeg det som det er. Det burde dere tolerere og respektere. Jeg syns dere er utrolig greie å ha med å gjøre når alt er som det skal. Derfor må vi prøve å få det sånn igjen. Så er det sagt også.

Det første jeg vil starte med er det første møtet vi hadde i sommer, når dere hadde visning for meg og når vi gikk gjennom leiekontrakten. Det var spesielt tre ting som var viktig for dere.

Disse punktene var:
* At vi var seriøse, og tok studiene seriøst.
* At vi var hygeniske, og holdt orden.
* At vi ikke festet og røyket.


Jeg personlig føler at jeg holder alle de kravene. Det som har kræsjet med oss er hva vi ser på som rent og ryddig. Dette er en subjektiv greie og det fins ikke noe fasitsvar. Men det spiller ingen rolle, av grunner som kommer lenger ned i brevet. De to andre punktene i det dere la vekt på for å bo her, holder jeg også.. Jeg ligger 1% unna i snitt i fysikk. Ikke røyker jeg eller har festet noe særlig her heller.

Først vil jeg starte med denne meldingen jeg fikk av deg igår. Den lød som følger:

Nå har du brukt opp vår velvilje.
Enten skjerper du deg eller flytter ut.
Vi har hatt en samtale med de som har flyttet ut
av bofellesskapet og sitter inne med opplysninger om deg.


Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Men jeg skjønner ikke hva jeg skrev i den meldingen før den SMS'en som kunne oppfattes som frekt. Ikke skjønner jeg hva du mener med "brukt opp velvilje" heller. Har jeg gjort noe galt tidligere som er så ille? Tolerer dere bare en feil, så fyker man ut? Jeg syns du skal spare deg for slike indirekte trusler, spesielt over SMS.

Den andre delen av SMS'en vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke. Men jeg føler at det er en trussel. Jeg vet ikke åssen "opplysninger" du sitter med om meg. Alt jeg vet er at det er bare en person som har flyttet ut herifra, å det er *******. Jeg vet ikke hva hun kan ha sagt om meg. Alt jeg vet er at hun var utrolig pirkete, og hun viste ingen interesse av å gå med på noen kompromisser heller. Å jeg føler det at det er utrolig teit å flytte inn i ett bokollektiv med andre når hun kun kan akseptere å få det sin egen vei. Dessuten, hvis hun har sagt noe om meg, som er negativt. Sier det mer om henne enn meg. Hun var ikke akkurat så hensynsfull selv. Hver gang hun hadde kjæresten sin på besøk her. Koste de seg skikkelig inne på rommet sitt, hele natten, og de var alt annet enn diskre. Dette skjedde faktisk to ganger. Den siste gangen hadde jeg tenkt å fortelle dere dette siden det ble litt for "mye av det gode". Men så skulle hun flytte, så da var det ikke så nøye. Opplysningene dere sitter på meg kan hvertfall ikke være så veldig alvorlig, for jeg bor jo her enda? Å hadde de vært alvorlig så burde dere sagt ifra? Hvis det er andre opplysninger dere sitter med på meg, som ikke har noe med leieforholdet å gjøre, er det totalt irrelevant.

Så nå, over til det som plager meg mest. Det er dette med inspeksjon! Når vi hadde møtet. Fortalte du at du hadde vært her å sett hvordan det var her mens vi har vært på skolen. Å at du ikke var fornøyd. Her vil jeg bare si det som det er. Du har faktisk ikke lov å gå inn i dette huset, uten å gi oss beskjed. Det skal også gies beskjed i god tid. Det er mulig du har gitt beskjed til de andre, men dette har ikke kommet fram til meg. Jeg er helt sikker på at du egentlig vet det. Men jeg skal få frem loven så du kan lese dette selv.
§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.
Her er ett utdrag fra husleieloven, hvor det står nøye beskrevet hvilke retningslinjer dere har å forholde dere til ved eventuelle inspeksjoner av huset. Dere må gjerne komme på tilsyn, men ikke for vanlig alminnelig husrot, det vil jeg ikke godta. Har dere derimot andre grunnlag for å komme å sjekke leiligheten ber jeg dere gi oss beskjed i god tid i forhånd slik at dette er avklart på forhånd. Det vil heller ikke bli aktuelt med ukentlige tilsyn, hvor du i tillegg truer med å sende vaskedame om du ikke er fornøyd, for Kr. 500 per gang. Her går du alt for langt. Jeg betaler 4000kr for å bo her.

Idag har jeg snakket med en rådgiver på høgskolen, jeg har snakket med politiet på politistasjonen i ********* og jeg har snakket med leieboerforeningen på telefon. Jeg har lagt fram saken så objektivt som mulig til disse instansene. Samtlige mener at det du holder på med ikke er akseptabelt. For sannheten er at det er ikke så ille her på huset. Det er selvfølgelig litt rot til tider. Men det må man regne med i ett hus hvor det bor 4 travle mennesker, og det er i 99% av tilfelle snakk om alminnelig husrot. Som du ikke har noe med, såfremt noen av de andre klager. Du har kun lov til å gripe inn hvis det er direkte fare for ødeleggelse/forfall etc.

Om inspeksjonen på mandag. Jeg så selv at det var en del støv på stua på mandag når sola skinte gjennom vinduet. Jeg prøvde å forklare hvorfor til deg, men det gikk tydeligvis ikke igjennom. Så jeg prøver igjen. Grunnen til dette støvet, var fordi jeg vasket på kvelden dagen før. Og som du vet like godt som meg, er ikke stua særlig godt belyst. Derfor så det rent ut på kvelden, men ikke på dagen. Da håper jeg vi har avklart det. Jeg syns også det var unødvendig å skrive: "Støvsuger står i kottet!" på lappen du hang på døra, dette ser jeg på som spydig sarkasme, og du er en voksen dame å burde være for god for sånt. Jeg vet utmerket godt at støvsugeren står i kottet.

Dette med nøkkelen til rommet mitt, som du også påpekte den dagen vi hadde møtet. Det er heller ikke noe du har noe med. Jeg leier dette huset, det er jeg som bor her. Det er jeg som bestemmer hvor den nøkkelen skal være sålenge den er tilbake dagen jeg flytter ut. Det går heller ikke utover noen andre om den nøkkelen ikke er her. Det er mitt problem. Det er også en ting til jeg stusser på med denne saken. Hvordan viste du at nøkkelen ikke sto i døra? Har du vært inne på soverommet mitt også uten at jeg har vært klar over det? Hvis du har vært det setter jeg pris på at du er ærlig å forteller det. For det syns jeg ikke er greit i det hele tatt! Er det noe som virkelig er privat, så er det soverommet mitt.

Dette med risten som jeg ødela. Jeg vet den situasjonen kom litt feil ut. Men jeg hadde ett tog å rekke, så jeg var stresset. Å jeg har bedt om unnskyldning for det. Uansett så mener jeg at du overreagerte. Jeg vet det står i kontrakten at vi skal kontakte deg hvis vi ødelegger noe. Men dette tolker jeg som en knust rute, en knekt sofa eller andre litt mer alvorlige kostbare ting. Ikke en rist til ett par hundrelapper. Så jeg syns faktisk jeg fortjener en beklagelse fra deg også. Du skjelte meg faktisk ut foran *****. Det var ikke spesielt gøy for meg. Det hele var en bagatell.

Vi som bor her. Vi er fornøyde med åssen vi har det her. Vi har ingenting vi ikke er fornøyd med. Vi syns ting funker bra her sånn som det er her nå. Å hvis det er noe vi er misfornøyd med om hverandre, er vi voksne nok til å si hva som plager oss, til hverandre. Du skrev det selv i kontrakten i avsnitt 14, punkt 8: "Husk du anses nå som voksen, mora di bor ikke her".

Du må gjerne si opp kontrakten. Men husk at leiekontrakten gjelder begge veier. Å dette brevet er som sagt, kun min mening om hele situasjonen, noe jeg må få lov til å fortelle om uten at du skal true meg eller komme med andre ufine kommentarer. Jeg har ikke gjort noe som helst som er så grovt eller alvorlig at du kan kaste meg ut. Å hvis du truer med det en gang til, akter jeg til å gå videre med saken til forliksrådet eller husleievistnemdaen. Slik behandling finner jeg meg rett og slett ikke i.

Du trenger ikke svare på mail. Jeg kommer til å printe ut denne mailen på skolen imorgen. Så kan vi gå gjennom denne mailen sammen i et møte med meg, deg og ***, når dere har tid. Tilfelle dere har noe å legge til. Jeg vil uansett at dere skal komme en tur, for jeg vil gå gjennom hele huset sammen med dere med tanke på slitasje, og jeg vil bilde-dokumentere det med kameraet mitt. Sånn at det ikke blir noe misforståelser når jeg flytter ut til sommeren.

Og helt til slutt. Så syns jeg vi skal prøve å finne en løsning på dette som alle er tjent med. Jeg liker ikke å være så kjip at jeg må dra frem lover og rettigheter for å få fram poenget mitt.

Hilsen *********.
Mobilnummer for avtale av nytt møte: *********

##########################
Jeg er veldig spent på å høre hvordan dette går videre!
Jeg er selv student og har vært borti kjip huseier før, dog ikke ei drittkjerring av samme dimensjon som hun du har. Synes det er utrolig flott at du står opp for deg selv og ikke lar deg behandle på denne måten; altfor mange leietakere kjenner ikke lovverket og finner seg i altfor mye.

Håper du får satt henne skikkelig på plass og at de som evt. leier etter deg slipper å havne i samme situasjon.

EDIT: Brevet du har skrevet over er kanskje litt i overkant muntlig? Du vil nok tjene på å være så objektiv og seriøs som mulig, selv om du har masse gode poenger.
Sist endret av Catnip; 19. januar 2011 kl. 00:22.
Sitat av prick Vis innlegg
Hva med å leie ukentlig vaskehjelp og dele kostnadene på alle? Det er ikke spessielt grise dyrt, og du kan samtidig informere huseier om det sånn at om hu har noe å pirke på så er det forsåvidt ikke dere : )
Vis hele sitatet...
Det er ikke det det handler om. Dette er en prinsippsak, enkelt og greit. Jeg finner meg ikke i det her.

Dessuten, hun truer nå med at hvis neste mandag ikke er bra nok. Vil hun ta ett straffegebyr fra den som ikke vasker sin del bra nok, på 500kr. Dette har hun hengt opp på ett stort A4 ark 2 steder i huset. På kjøleskapet og dodøren. Disse pengene skal så gå til en vaskedame som hun skal leie for å vaske det som ikke var bra nok.

Sitat av Catnip Vis innlegg

EDIT: Brevet du har skrevet over er kanskje litt i overkant muntlig? Du vil nok tjene på å være så objektiv og seriøs som mulig, selv om du har masse gode poenger.
Vis hele sitatet...
Jeg suger til å skrive formellt. Det har aldri vært min greie.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Her er brevet. Er det greit nok? Har brukt en god stund på det. Noe jeg kan gjøre bedre, og ser dere noe i dette brevet som kan være direkte frekt?
Vis hele sitatet...
Brevet er helt greit.

Men jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor i all verden du er så redd for å være ''frekk''. Jeg vil tippe at dette er din første leilighet du leier? Jeg tror du har fått ett totalt feil bilde av hvordan ting fungerer. Det er ikke slik at om ikke du får en god refreanse av denne gamle kjerringa at du kommer til å slite med å finne deg en plass å bo i ettertid. Det er heller ikke slik at hun kan sette i gang ett helvete for deg om du velger å svare krast på frekke tilbakemeldinger.

Man skal ikke finne seg i alt, til enhver pris. Dette bør du lære deg, for det er faktisk en fin kunnskap å ha senere i livet. Holder du på sånn som nå så kommer du en eller annen gang til å bli overkjørt så det holder.

Skriver ikke dette for å være frekk, syns bare det virker helt absurd hvordan dere lister dere rundt i denne situasjonen når dere blir regelrett behandlet som dritt.
Det var ett greit brev, og burde få henne til å se alvoret i saken. Jeg har litt å pirke på f.eks at du burde sette hermetegn foran sitater, slik som: "Dette er ett sitat".
Jeg ville også utelatt alle de setningene som omhandler hun som har flyttet ut og hva hun eventuelt kan ha sagt om deg. Det er vel uansett ikke viktig her?
Sitat av jegermeg Vis innlegg

Dessuten, hun truer nå med at hvis neste mandag ikke er bra nok. Vil hun ta ett straffegebyr fra den som ikke vasker sin del bra nok, på 500kr.
Vis hele sitatet...
*kniiis*

Vet du hva du gjør?
Ikke løft en forbanna finger hele helga!
La det se litt rotete ut når hun kommer. Hun kommer til å bli pottesur!
Hun gir dere ''bot'' og dere nekter selvfølgelig å betale!

Det som skjer videre er:

1) Hun gir opp (not happening?)

2) Hun prøver å kaste dere ut. (Henvis til at dette ikke er lov og at dere blir boende)

3) Hun går til politiet. Hun betaler om det blir sak. Dere vinner saken.

Win-win dette?
Sist endret av Bombasa; 19. januar 2011 kl. 00:42.
Gleder meg til å høre hvorda møte gikk
Brevet er konge! Se å få sendt det ^_^ Litt skriveleif her og der, hvis du virkelig vil kan du få en skikkelig kyndig til å gå over det raskt. Langt brev - passende i denne situasjonen!
Veldig spennende tråd! Håper du får eid denne dama sånn skikkelig^^

Prøver å bøtelegge deg? Hadde heller sagt motsatt: om du kommer å sniker her igjen eller kjatter og maser om allverdens minste ting burde du gi meg 500 isteden så slipper du å drite deg ut!

Kanskje ikke gå imot Ho da Hehe :P men ihvertfall si veldig direkte og klart til ho at du vil bli ferdig med dette!

Ho dama der er maktsyk, sikkert en fetish ho har med å drive på slik!
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Brevet er helt greit.

Men jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor i all verden du er så redd for å være ''frekk''. Jeg vil tippe at dette er din første leilighet du leier? Jeg tror du har fått ett totalt feil bilde av hvordan ting fungerer. Det er ikke slik at om ikke du får en god refreanse av denne gamle kjerringa at du kommer til å slite med å finne deg en plass å bo i ettertid. Det er heller ikke slik at hun kan sette i gang ett helvete for deg om du velger å svare krast på frekke tilbakemeldinger.

Man skal ikke finne seg i alt, til enhver pris. Dette bør du lære deg, for det er faktisk en fin kunnskap å ha senere i livet. Holder du på sånn som nå så kommer du en eller annen gang til å bli overkjørt så det holder.

Skriver ikke dette for å være frekk, syns bare det virker helt absurd hvordan dere lister dere rundt i denne situasjonen når dere blir regelrett behandlet som dritt.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter denne. Drit i om du er frekk eller ikke, det er fullstendig irrelevant. Så lenge du forholder deg saklig er det på ingen måte et minus at du er direkte. Det kommer nok til å bli bråk av dette, men stå på ditt, hold deg til saken, og oppfør deg ryddig. Vis at du er villig til å få en oppklaring, men vær samtidig veldig klar på at du ikke har tenkt å finne deg i alt mulig. I så måte synes jeg brevet ditt er helt greit.

Jeg kunne riktignok tenkt meg at du endret første avsnitt litt. Det blir litt vel beklagende. Om du absolutt føler for å beklage at brevet er veldig direkte holder det med en setning, et helt avsnitt med beklagelser er unødvendig. Jeg forstår at du ønsker å ha et godt forhold til huseier, men det er nesten så man får inntrykk at du beklager at du ikke finner deg i brudd på rettighetene dine.
fy for ei kjerring :-p hadde ikke bodd på den plassen om det skulle vært sånt.. håper det ordner seg etter det brevet der :-) Og det med at hu setter inn en vaskekjerring, bare la henne gjøre det vell om det ikke blir klarhet i sakene.. Ingen kan tvinge dere til å betale for det, å dere har gratis vask :-)
Sitat av Bartman2k Vis innlegg
fy for ei kjerring :-p hadde ikke bodd på den plassen om det skulle vært sånt.. håper det ordner seg etter det brevet der :-) Og det med at hu setter inn en vaskekjerring, bare la henne gjøre det vell om det ikke blir klarhet i sakene.. Ingen kan tvinge dere til å betale for det, å dere har gratis vask :-)
Vis hele sitatet...
Jeg vet. Jeg hadde flyttet om jeg hadde hatt muligheten. Men det koster, hvertfall å bo alene. Fredrikstad er også en veldig dyr by. :/

##

Da går jeg å legger meg! Jeg vil oppdatere dere om saken i morgen når jeg har funnet ut mer.

Dessuten, en STOR takk til laksir som rettet på brevet å sendte det på PM til meg. Det ble en drøm å lese!
Herregud. Flytt RETT ut.
Det er totalt uakseptabelt at du skal bli inspisert i eget hjem.
Så lenge leiligheten/huset er ryddet og ingenting er ødelagt når dere flytter ut har hun ingenting hun skulle ha sagt.
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Herregud. Flytt RETT ut.
Det er totalt uakseptabelt at du skal bli inspisert i eget hjem.
Så lenge leiligheten/huset er ryddet og ingenting er ødelagt når dere flytter ut har hun ingenting hun skulle ha sagt.
Vis hele sitatet...
Såklart er det uakseptabelt, men skal man virkelig la seg trakasseres ut av sitt ''eget hjem''? Skal man løpe avgårde med halen mellom bena fordi man blir behandlet som dritt? Er man voksen så løper man ikke fra problemer, man løser dem.

Og etter hva jeg har lest, så trenger denne dama å bli fortalt rettighetene sine, ellers vil hun gjøre akkurat det samme med de neste stakkarne som flytter inn.
Noen nevnte tidligere noe om at dersom det har blitt slitasje på leiligheten så kan dette trekkes fra depositumet. Ikke skyt meg om jeg tar feil, men mener å huske at depositum kun skal benyttes til å dekke eventuelle skader, og at normal slitasje som må påregnes i hus som er i daglig bruk ikke skulle gjelde under dette.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Noen nevnte tidligere noe om at dersom det har blitt slitasje på leiligheten så kan dette trekkes fra depositumet. Ikke skyt meg om jeg tar feil, men mener å huske at depositum kun skal benyttes til å dekke eventuelle skader, og at normal slitasje som må påregnes i hus som er i daglig bruk ikke skulle gjelde under dette.
Vis hele sitatet...
Det stemmer det. Men det er mye krangler ute å går mellom huseiere og leietakere om hva som er normal slitasje. Hvor stor skal ripa i parketten være før det er en selvpåført skade kontra en normal slitasje er en problemstilling i seg selv. Hadde selv en lang og fæl krangel med mine huseiere da jeg flyttet sist. De forlangte å trekke 6000 av depositumet mitt, mens etter vi hadde vært i forliksretten så endte de opp med å bare få 1200 kr.

Tommelfinger regel nr 1 når man leier noe er å ALLTID ta bilder av leiligheten med en gang man flytter inn. Hadde ikke jeg hatt dette hadde jeg måttet ut med hele beløpet. Huseier prøvde å kreve meg for skader som allerede var i leiligheten da jeg flyttet inn.
Du kan vel ha ett par fester i året? ta den første nå snart og sett opp nabovarsel, muhahahaaa
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Gleder meg til å lese fortsettelsen på dette dramaet..!
Jeg merker jeg blir ordentlig irritert på denne dama selv.. =)
Noen oppdateringer fra TS? Venter spent på resultatet !
si til ho at detta faen ikke går ann :P
så lenge hybelen er ryddig når du flytter ut har det vell ingenting å si..
prøv å få de til å skjønne det

Digg å bo på en hybel man omtrent må rive ned før huseier sier så mye som et ord :3
Sitat av tarjei1994 Vis innlegg
Digg å bo på en hybel man omtrent må rive ned før huseier sier så mye som et ord :3
Vis hele sitatet...
Haha ser den, etter å ha flyttet i den nye hybeleiligheten som jeg bor i nå, har ikke husverta banka en gang på døra :P jeg flytta inn i august
Psykopater; de hører virkelig hjemme på sivilisasjones søppeldynge. Frustrerende lesing, håper alt ordner seg.
Jeg ville byttet låser og varslet klart ifra om at utleier kan få lov til å se over etter siste vask før jeg flytter ut... Dette er helt uakseptabel oppførsel og et alvorlig overtramp mot privatlivet å drive og låse seg inn når leietaker er borte og ikke har gitt sitt samtykke.

Vær så snill og anmeld dama for innbrudd, så kanskje hun ikke gjør dette mot de som skal bo der etter deg...
Hvordan bor dere? Bor du i et hus hvor underetasjen er utleie? Hvis ja, er det trapp ned fra overetasjen hvor hun bor, eller må hun ut og inn en annen dør?
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Her er brevet. Er det greit nok? Har brukt en god stund på det. Noe jeg kan gjøre bedre, og ser dere noe i dette brevet som kan være direkte frekt?

##############################

Heisann ********!

Jeg vil med dette brevet prøve å forklare hvordan jeg opplever en del ting her på huset. Mest med tanke på deg. Jeg kommer nok til å være litt direkte, men det er nå sånn jeg er. Det er ingenting i dette brevet som er frekt ment verken mot deg, eller ****. Bare så det er sagt. Jeg er oppdratt til at når jeg føler noe er galt, forteller jeg det som det er. Det burde dere tolerere og respektere. Jeg syns dere er utrolig greie å ha med å gjøre når alt er som det skal. Derfor må vi prøve å få det sånn igjen. Så er det sagt også.

Det første jeg vil starte med er det første møtet vi hadde i sommer, når dere hadde visning for meg og når vi gikk gjennom leiekontrakten. Det var spesielt tre ting som var viktig for dere.

Disse punktene var:
* At vi var seriøse, og tok studiene seriøst.
* At vi var hygeniske, og holdt orden.
* At vi ikke festet og røyket.


Jeg personlig føler at jeg holder alle de kravene. Det som har kræsjet med oss er hva vi ser på som rent og ryddig. Dette er en subjektiv greie og det fins ikke noe fasitsvar. Men det spiller ingen rolle, av grunner som kommer lenger ned i brevet. De to andre punktene i det dere la vekt på for å bo her, holder jeg også.. Jeg ligger 1% unna i snitt i fysikk. Ikke røyker jeg eller har festet noe særlig her heller.

Først vil jeg starte med denne meldingen jeg fikk av deg igår. Den lød som følger:

Nå har du brukt opp vår velvilje.
Enten skjerper du deg eller flytter ut.
Vi har hatt en samtale med de som har flyttet ut
av bofellesskapet og sitter inne med opplysninger om deg.


Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Men jeg skjønner ikke hva jeg skrev i den meldingen før den SMS'en som kunne oppfattes som frekt. Ikke skjønner jeg hva du mener med "brukt opp velvilje" heller. Har jeg gjort noe galt tidligere som er så ille? Tolerer dere bare en feil, så fyker man ut? Jeg syns du skal spare deg for slike indirekte trusler, spesielt over SMS.

Den andre delen av SMS'en vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke. Men jeg føler at det er en trussel. Jeg vet ikke åssen "opplysninger" du sitter med om meg. Alt jeg vet er at det er bare en person som har flyttet ut herifra, å det er *******. Jeg vet ikke hva hun kan ha sagt om meg. Alt jeg vet er at hun var utrolig pirkete, og hun viste ingen interesse av å gå med på noen kompromisser heller. Å jeg føler det at det er utrolig teit å flytte inn i ett bokollektiv med andre når hun kun kan akseptere å få det sin egen vei. Dessuten, hvis hun har sagt noe om meg, som er negativt. Sier det mer om henne enn meg. Hun var ikke akkurat så hensynsfull selv. Hver gang hun hadde kjæresten sin på besøk her. Koste de seg skikkelig inne på rommet sitt, hele natten, og de var alt annet enn diskre. Dette skjedde faktisk to ganger. Den siste gangen hadde jeg tenkt å fortelle dere dette siden det ble litt for "mye av det gode". Men så skulle hun flytte, så da var det ikke så nøye. Opplysningene dere sitter på meg kan hvertfall ikke være så veldig alvorlig, for jeg bor jo her enda? Å hadde de vært alvorlig så burde dere sagt ifra? Hvis det er andre opplysninger dere sitter med på meg, som ikke har noe med leieforholdet å gjøre, er det totalt irrelevant.

Så nå, over til det som plager meg mest. Det er dette med inspeksjon! Når vi hadde møtet. Fortalte du at du hadde vært her å sett hvordan det var her mens vi har vært på skolen. Å at du ikke var fornøyd. Her vil jeg bare si det som det er. Du har faktisk ikke lov å gå inn i dette huset, uten å gi oss beskjed. Det skal også gies beskjed i god tid. Det er mulig du har gitt beskjed til de andre, men dette har ikke kommet fram til meg. Jeg er helt sikker på at du egentlig vet det. Men jeg skal få frem loven så du kan lese dette selv.
§ 5-6. Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.
Her er ett utdrag fra husleieloven, hvor det står nøye beskrevet hvilke retningslinjer dere har å forholde dere til ved eventuelle inspeksjoner av huset. Dere må gjerne komme på tilsyn, men ikke for vanlig alminnelig husrot, det vil jeg ikke godta. Har dere derimot andre grunnlag for å komme å sjekke leiligheten ber jeg dere gi oss beskjed i god tid i forhånd slik at dette er avklart på forhånd. Det vil heller ikke bli aktuelt med ukentlige tilsyn, hvor du i tillegg truer med å sende vaskedame om du ikke er fornøyd, for Kr. 500 per gang. Her går du alt for langt. Jeg betaler 4000kr for å bo her.

Idag har jeg snakket med en rådgiver på høgskolen, jeg har snakket med politiet på politistasjonen i ********* og jeg har snakket med leieboerforeningen på telefon. Jeg har lagt fram saken så objektivt som mulig til disse instansene. Samtlige mener at det du holder på med ikke er akseptabelt. For sannheten er at det er ikke så ille her på huset. Det er selvfølgelig litt rot til tider. Men det må man regne med i ett hus hvor det bor 4 travle mennesker, og det er i 99% av tilfelle snakk om alminnelig husrot. Som du ikke har noe med, såfremt noen av de andre klager. Du har kun lov til å gripe inn hvis det er direkte fare for ødeleggelse/forfall etc.

Om inspeksjonen på mandag. Jeg så selv at det var en del støv på stua på mandag når sola skinte gjennom vinduet. Jeg prøvde å forklare hvorfor til deg, men det gikk tydeligvis ikke igjennom. Så jeg prøver igjen. Grunnen til dette støvet, var fordi jeg vasket på kvelden dagen før. Og som du vet like godt som meg, er ikke stua særlig godt belyst. Derfor så det rent ut på kvelden, men ikke på dagen. Da håper jeg vi har avklart det. Jeg syns også det var unødvendig å skrive: "Støvsuger står i kottet!" på lappen du hang på døra, dette ser jeg på som spydig sarkasme, og du er en voksen dame å burde være for god for sånt. Jeg vet utmerket godt at støvsugeren står i kottet.

Dette med nøkkelen til rommet mitt, som du også påpekte den dagen vi hadde møtet. Det er heller ikke noe du har noe med. Jeg leier dette huset, det er jeg som bor her. Det er jeg som bestemmer hvor den nøkkelen skal være sålenge den er tilbake dagen jeg flytter ut. Det går heller ikke utover noen andre om den nøkkelen ikke er her. Det er mitt problem. Det er også en ting til jeg stusser på med denne saken. Hvordan viste du at nøkkelen ikke sto i døra? Har du vært inne på soverommet mitt også uten at jeg har vært klar over det? Hvis du har vært det setter jeg pris på at du er ærlig å forteller det. For det syns jeg ikke er greit i det hele tatt! Er det noe som virkelig er privat, så er det soverommet mitt.

Dette med risten som jeg ødela. Jeg vet den situasjonen kom litt feil ut. Men jeg hadde ett tog å rekke, så jeg var stresset. Å jeg har bedt om unnskyldning for det. Uansett så mener jeg at du overreagerte. Jeg vet det står i kontrakten at vi skal kontakte deg hvis vi ødelegger noe. Men dette tolker jeg som en knust rute, en knekt sofa eller andre litt mer alvorlige kostbare ting. Ikke en rist til ett par hundrelapper. Så jeg syns faktisk jeg fortjener en beklagelse fra deg også. Du skjelte meg faktisk ut foran *****. Det var ikke spesielt gøy for meg. Det hele var en bagatell.

Vi som bor her. Vi er fornøyde med åssen vi har det her. Vi har ingenting vi ikke er fornøyd med. Vi syns ting funker bra her sånn som det er her nå. Å hvis det er noe vi er misfornøyd med om hverandre, er vi voksne nok til å si hva som plager oss, til hverandre. Du skrev det selv i kontrakten i avsnitt 14, punkt 8: "Husk du anses nå som voksen, mora di bor ikke her".

Du må gjerne si opp kontrakten. Men husk at leiekontrakten gjelder begge veier. Å dette brevet er som sagt, kun min mening om hele situasjonen, noe jeg må få lov til å fortelle om uten at du skal true meg eller komme med andre ufine kommentarer. Jeg har ikke gjort noe som helst som er så grovt eller alvorlig at du kan kaste meg ut. Å hvis du truer med det en gang til, akter jeg til å gå videre med saken til forliksrådet eller husleievistnemdaen. Slik behandling finner jeg meg rett og slett ikke i.

Du trenger ikke svare på mail. Jeg kommer til å printe ut denne mailen på skolen imorgen. Så kan vi gå gjennom denne mailen sammen i et møte med meg, deg og ***, når dere har tid. Tilfelle dere har noe å legge til. Jeg vil uansett at dere skal komme en tur, for jeg vil gå gjennom hele huset sammen med dere med tanke på slitasje, og jeg vil bilde-dokumentere det med kameraet mitt. Sånn at det ikke blir noe misforståelser når jeg flytter ut til sommeren.

Og helt til slutt. Så syns jeg vi skal prøve å finne en løsning på dette som alle er tjent med. Jeg liker ikke å være så kjip at jeg må dra frem lover og rettigheter for å få fram poenget mitt.

Hilsen *********.
Mobilnummer for avtale av nytt møte: *********

##########################
Vis hele sitatet...
Hei, du har sikkert sendt denne for lenge siden, men etter litt lesing, så ser jeg at du skrev "printe ut på skolen". Det at du skal printe det ut på skolen, får deg til å virke mindre voksen, og er egentlig en unødvendig faktor i brevet
Det vil da se mer seriøst ut, fra mitt perspektiv. Dog, hun kan jo fort ta dette som mangel på informasjon, utifra det jeg har lest, hehe

Uansett, lykke til! Du hat alt juridisk på din side, i tilfelle dette blir noen sak.

Og avsnitt 14, pungt 8, i kontrakten, er noe som tar seg veldig dårlig ut å skrive i en kontrakt. Noe du også i og for seg kan ta opp om det blir en eventuel sak ut av det. For alt utleier vet så er jo moren din syk, eller verre. Noe som gjør dette ganske støtende i en kontrakt.

Blir kanskje litt barnslig å ta med, og ganske unødvendig, men tanke på at du har både hele freak, og det juridiske rettssystemet på din side, men det hørtes smart ut i mitt hode.
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Hvordan bor dere? Bor du i et hus hvor underetasjen er utleie? Hvis ja, er det trapp ned fra overetasjen hvor hun bor, eller må hun ut og inn en annen dør?
Vis hele sitatet...
Nei. Vi har ett hus. De som er huseiere bor ikke her i det hele tatt. De bor ett par kilometer unna.
Any update?
Sist endret av WhiteHat; 20. januar 2011 kl. 02:19.
Ble det ikke noe møte i går mellom dere?
Sitat av Dæng Vis innlegg
Ble det ikke noe møte i går mellom dere?
Vis hele sitatet...
Jeg har sendt brevet, og jeg har send sms om at jeg har sendt brevet. Har ikkke hørt noe enda.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg har sendt brevet, og jeg har send sms om at jeg har sendt brevet. Har ikkke hørt noe enda.
Vis hele sitatet...
Hiv deg forran pcen når du hører noe! Avslutningen på denne saken må deles med resten av nFF!
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Jeg har sendt brevet, og jeg har send sms om at jeg har sendt brevet. Har ikkke hørt noe enda.
Vis hele sitatet...
Kanskje hu skjønte selv hvor dumt dette ble, og la seg på en måte litt "flat" ved å bare gi F ^^

Og ja, vi venter spent på endelig resultat, del med nFF

Men alikevel, lykke til
Etter å ha lest gjennom denne tråden føler jeg meg gammel som fjell. Det er ikke bare useriøse innlegg, men også rett og slett uprofesjonelt søppelsnakk fra enkelte. Barnslig om jeg får si noe på det. Selv om at det er dårlig behandling av leietaker trenger ingen kaste drit om husværten. Jeg forstår tankegangen, men ordleggingen sier mer om dere enn om noe annet i denne saken.

Videre vil jeg ønske trådstarter lykke til, men ber om at du forholder deg rolig uansett hva utfallet fra saken skulle være. Tror nok med stor sikkerhet at dette skal gå din vei, men for all del ikke få en cocky holdning ovenfor husvært og/eller noen andre. Behold roen!

Selv om at brevet er sendt inn vil jeg bare tipse om å bruke fotnoter eller vedlegg når det refereres til noe i en tekst. Dette fører til et mer ryddig, oversiktelig og ikke minst leselig dokument for de som skal lese; husvært, advokat, annen juridisk instans, o.l.

Ønsker også å bli oppdatert i denne saken, så jeg håper at du skriver mer siden.
Sist endret av waf; 21. januar 2011 kl. 09:06.
makan til frekk dama, ta og hold oss oppdatert
Sitat av waf Vis innlegg
Etter å ha lest gjennom denne tråden føler jeg meg gammel som fjell. Det er ikke bare useriøse innlegg, men også rett og slett uprofesjonelt søppelsnakk fra enkelte. Barnslig om jeg får si noe på det. Selv om at det er dårlig behandling av leietaker trenger ingen kaste drit om husværten. Jeg forstår tankegangen, men ordleggingen sier mer om dere enn om noe annet i denne saken.

.
Vis hele sitatet...
Man betaler faktisk for en tjeneste , å da er det å forvente at hus utleier forholder seg etter lover å regler, akkurat som det er å forvente at leietager forholder seg etter lover å regler, huseiere er ikke seine med å gå til feks media når leietager har gjort noe, så man må forvente at det blir litt drittslenging når huseier eller leietager ikke forholder seg etter loven

Her virker det som Huseier egentlig ikke vil at noen skal benytte seg av huset, hun skal bare ha penger! Slike hus eiere som ikke forholder seg etter loven skulle blitt straffet!

Men akkurat her viste man vel hva man gikk til når man skrev under kontrakten, selv om en slik kontrakt ikke er gyldig, så jeg synes ikke det er så ille som om man ikke viste om at det skulle bli slik , når man skrev under kontrakten!

Så huseier her har jo på en måte vært real og opplyst om hvordan tilstanden er! så er enig med deg
Må si meg noe enig med waf.

Å svare "Hun oppfører seg som en jævla bitch, bare gi faen i hva hun sier!" burde være grunnlag for suspensjon/kastrering.

Selv synes jeg brevet var i overkant muntlig, men tviler på det har noe å si til eller fra. Ha i bakhodet at alt som blir sagt/skrevet mellom dere kan i verste fall ende opp i saksdokumenter.

Venter spent på oppdatering!
Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men man kan jo ikke sitte her å synse om alt mulig uten å ha sett kontrakten som partene har inngått. Det blir jo som å misse på hoppkanten.

Beklager om den er lagt ut, men jeg har som sagt ikke lest alle innleggene.

Det er bestandig 2 sider av en sak...
@kjelle392: Tror du bør sette deg inn i husleieloven før du kommer med en slik påstand. En husvært har ikke lov til å by på kontrakt med andre regler enn ha som står der. Nettopp for å beskytte leietakeren fra husværter som dette.
Sist endret av waf; 21. januar 2011 kl. 16:50.
Ingen grunn til å komme med personangrep mot huseier, selv om hun helt klart ikke følger spillereglene helt. Så lenge TS tar opp dette med henne på en skikkelig og profesjonell måte så er jeg overbevist om at det kommer til å ordne seg. Hadde jeg vært deg hadde min tålmodighet vært borte, og hvis dette fortsetter syns jeg du skal ta kontakt med politiet slik at eventuelt de kan ta over og gi henne en liten opplæring i loven.

Lykke til, ordner seg skal du se!
Sitat av kjelle392 Vis innlegg
Nå har jeg ikke lest alle innleggene her, men man kan jo ikke sitte her å synse om alt mulig uten å ha sett kontrakten som partene har inngått. Det blir jo som å misse på hoppkanten.

Beklager om den er lagt ut, men jeg har som sagt ikke lest alle innleggene.

Det er bestandig 2 sider av en sak...
Vis hele sitatet...
En kontrakt kan aldri gi deg dårligere vilkår enn hva du har rett på i følge loven, man kan altså ikke lage en privat avtale som går over loven
Heisann freaks.

Jeg har ikke hørt ett ord fra verken henne eller mannen hennes siden jeg sende brevet på onsdag. Jeg tror enten så har mannen hennes, som er ganske "chill", tatt en prat med henne. Eller så sitter henne å planlegger ett tilbakeslag as we speak.

Jeg tar det uansett med knusende ro. Har funnet et nytt sted å bo tilfelle alt sjærer seg her.

Lover å holde dere oppdaterte på hva som skjer.
Har ikke lest hele tråden, bare første siden.

Fikk flashbacks fra militæret av det du skrev i førsteposten jegermeg!
Trist at det skal være sånn, og at noen kan være så jævlig vanskelige.

Ønsker deg lykke til!
Stå på ditt og vær seriøs, så ordner det seg nok til slutt
Hørtes ut som rekruttperioden for militæret! Det minste lille støvkorn=ikke godkjent.....
For en drittkjerring. Når det er du som leier, kan ho ikke bare valse inn uten din tillatelse. Står det ikke noe om det i kontrakten?

lykke til
@waf: Selvsagt har det alt å si hva som er underskrevet! Det er desverre sånn at man nærmest i desperasjon underskriver hva som helst, og det fremgår ingen steder her så vidt jeg ser at det er en standard husleiekontrakt.
Sitat av kjelle392 Vis innlegg
@waf: Selvsagt har det alt å si hva som er underskrevet! Det er desverre sånn at man nærmest i desperasjon underskriver hva som helst, og det fremgår ingen steder her så vidt jeg ser at det er en standard husleiekontrakt.
Vis hele sitatet...
Det du ikke er klar over er at man ikke kan inngå kontrakter som stiller leier i en dårligere stilling enn loven sier. Loven kommer før kontrakt...
Hør her: Jeg er fullstendig klar over hva loven sier, men det må da være lov å kartlegge fakta i saken før man i det hele tatt begynner en diskusjon over flere sider med ANTAGELSER.

Det er ikke sikkert det ble benyttet en standardkontrakt i det hele tatt, men noe som utleier har skrevet selv. Hvis da utleier har AKSEPTERT denne ved å skrive under, ja da er verden ikke så svart/hvitt at den ikke gjelder OM den skulle vise seg å gi dårlige betingelser enn loven. Det kan hende den går begge veier, slik at det som evt. IKKE er etter boka oppveies av f.eks. goder ANDRE veien.

Dette er jo som hvis jeg spør: "Hvor store skader får bilen min om jeg kjører på en murvegg i 50-sone". Noen spør: "Hvor fort har du tenkt å kjøre?". Jeg svarer: "Det er 50-sone her - etter loven er det ikke lov å kjøre fortere"....
Og igjen. Man kan godt skrive en kontrakt hvor utleier får vilkår som er bedre enn det loven sier. Det er ok, men å skrive en kontrakt, som i dette tilfellet, hvor vilkårene er dårligere enn det loven sier er ikke ok. Det ble ikke skrevet noen standardkontrakt, noe som du vil se hvis du leser alle innleggene. Det har ingenting å si. Det er loven som gjelder. Dette handler ikke om å kartlegge fakta i denne saken, dette er juss.
@kjelle392: Vet ikke om jeg skal gråte eller le. Det at du forsvarer dine synspunkter mot den norske lov er jo et større skudd i hodet enn ett forsøk i russisk rullet med fulladet revolver. Uansett hva han har skrevet under tillates det ikke dårligere vilkår enn hva som står i husleieloven.

Eksemplet ditt lukter forresten verre enn kokt kumøkk. Uansett om du kjører i en 30, 50, 80 eller 100 sone skal du til en hver tid kjøre etter forholdene. Dersom man ser at noe blokkerer veien foran vil de med mer enn 2 aktive hjerneceller ha vett nok til å slippe gassen og bremse ned for å hindre enhver ulykke.
Sitat av kjelle392 Vis innlegg
Hør her: Jeg er fullstendig klar over hva loven sier, men det må da være lov å kartlegge fakta i saken før man i det hele tatt begynner en diskusjon over flere sider med ANTAGELSER.

Det er ikke sikkert det ble benyttet en standardkontrakt i det hele tatt, men noe som utleier har skrevet selv. Hvis da utleier har AKSEPTERT denne ved å skrive under, ja da er verden ikke så svart/hvitt at den ikke gjelder OM den skulle vise seg å gi dårlige betingelser enn loven. Det kan hende den går begge veier, slik at det som evt. IKKE er etter boka oppveies av f.eks. goder ANDRE veien.

Dette er jo som hvis jeg spør: "Hvor store skader får bilen min om jeg kjører på en murvegg i 50-sone". Noen spør: "Hvor fort har du tenkt å kjøre?". Jeg svarer: "Det er 50-sone her - etter loven er det ikke lov å kjøre fortere"....
Vis hele sitatet...
Jeg har gjort søk etter kilder som støtter ditt syn. Til informasjon finnes de ikke. Grunnleggende rettskildelære forteller oss at en kontrakt ikke er likestilt med loven. Det vil dermed være revnende likegyldig hva som står i kontrakten, så lenge det strider mot loven. Er det et vilkår i kontrakten som strider mot husleielovens § 1-2 er det vilkåret ugyldig, da har det lite å si hvorvidt det finnes andre vilkår som er mer gunstige. Det gjøres ingen avregning i så måte. Jeg anbefaler å ta en kikk i Ot.prp.nr.82 (1997-1998) side 150 og NOU 1993:4 side 101.
Fatter ikke dette skal være så vanskelig. Det må jo være hevet over enhver tvil at alle fakta må legges fram.

Her er noe som Leieboerforeningen har svar på tilsvarende spørsmål (min utheving):

I strid med loven?
Er det lov å avtale noe som strider mot bestemmelsene i husleieloven?
Svar:
Utgangspunktet er at husleieloven ikke kan fravikes til skade for den som leier. Det er imidlertid lov å fravike loven til skade for leieboeren, dersom det framgår av den enkelte paragraf at partene kan avtale det de ønsker. Det framgår for eksempel av lovparagrafen om oppsigelsesfrist, at partene fritt kan avtale oppsigelsesfristens lengde. Leieboeren blir altså bundet av den avtalte oppsigelsesfristen, selv om den er mindre gunstig for leieboeren enn lovens frist. Det er lov å fravike loven til fordel for leieboeren, selv om det ikke står i paragrafen at det er avtalefrihet.

I tilfeller hvor det er avtalefrihet ligger loven i bakgrunnen, og brukes bare hvis det oppstår spørsmål som partene ikke har avtalt noe om, eller hvor avtalen er uklar.

Se husleieloven § 1-2
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.lbf.no/artikler/default.asp?CKey=7924

Igjen: Hva sier kontrakten?