Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5445
Det er to saker som har fått betydning for den nye regjeringen så langt, og det er reservasjonsrett og hasjrøyking.

Hvordan er det mulig at en stortingsrepresentant skal få så mye tyn for en j*vla spliff, mens her sitter folk bare og er enig om at leger har brutt loven og fortjener litt kjeft?

http://www.dagbladet.no/2014/03/05/n...else/32149898/

Hvordan er det mulig å holde liv å en så forskjellsbehandlende politikk??
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er to saker som har fått betydning for den nye regjeringen så langt, og det er reservasjonsrett og hasjrøyking.

Hvordan er det mulig at en stortingsrepresentant skal få så mye tyn for en j*vla spliff, mens her sitter folk bare og er enig om at leger har brutt loven og fortjener litt kjeft?

http://www.dagbladet.no/2014/03/05/n...else/32149898/

Hvordan er det mulig å holde liv å en så forskjellsbehandlende politikk??
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at det er en større forseelse av Norsk lov å bruke narkotiske stoffer enn å bryte reservasjonsretten. Ergo kan politiet reagere hardere på narkotikabruken. At man mener det ikke bør være slik er en ting, men slik er det nå i det minste enn så lenge.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg vil tro at det er en større forseelse av Norsk lov å bruke narkotiske stoffer enn å bryte reservasjonsretten. Ergo kan politiet reagere hardere på narkotikabruken. At man mener det ikke bør være slik er en ting, men slik er det nå i det minste enn så lenge.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke mene noe. Å bryte narkotikaloven ved å røyke littegranne er en forseelse som i rettsvesenet er likestilt med å kjøre i 60 i 50-sonen.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg trenger ikke mene noe. Å bryte narkotikaloven ved å røyke littegranne er en forseelse som i rettsvesenet er likestilt med å kjøre i 60 i 50-sonen.
Vis hele sitatet...
Tror fortsatt det ansees som verre. At en høyt profilert politiker innrømmer gjentatte brud på loven gjør nok ikke saken rett. Ikke at jeg mener disse politikerne blir rettferdig behandlet. Men jeg forstår at man reagerer sterkt på det slik som loven og samfunnet er akkurat nå.
Saken blir jo blåst ganske mye ut av proposjoner, som gjerne skjer med medier når det kommer til politikere. Han blir jo tydelighvis grillet om Amsterdam tur osv. Det jeg syntes er latterligst er at overalt jeg leser står det "narkotikabruk" eller lignende. Det får det jo til å høres mye værre ut enn litt cannabis. Hater virkelig å dra disse parallellene, men når det kommer til et stoff som kan lettere assosieres med alkohol i bruksmønster enn harde narkotiske stoffer føler jeg det blir veldig svartmaling å insistere på å bruke frasen narkotika. Det er jo såklart en form for narkotika, men det er stor forskjell på forskjellige typer rusmidler, og "narkotika" er vel gjerne forbeholdt sterkere saker
Sist endret av iSatan; 5. mars 2014 kl. 18:20.
Jeg finner ikke oppslaget for øyeblikket, men lederen for Søndre Bydel
politikammer i Bergen uttalte til Bergens Tidende i forbindelse med
skolerazziaene en tid tilbake at "den store mediedekningen av denne
saken har en klar hensikt fra politiets side".

Videre har man altså pågripelsene av en serie hasjrøykende Høyre-
politikere (med forgreninger til skolesaken). Minst én av disse har
offisielt flagget syn på at cannabis m.m. bør avkriminaliseres eller
legaliseres.

Slik jeg ser det, fungerer razziaene, arrestasjonene og den følgende
skandaliseringen i media som et slags "debattinnlegg" - som sier at
man ikke bare er mot lovliggjøring av narkotika, men også mot en saklig
debatt rundt emnet.

Er man politisk aktiv og engasjert for legalisering, er tydeligvis ikke
Høyre partiet man bør søke til i 2014:

http://www.hoyre.no/Nei+til+hasj.d25-T2JDW25.ips

Småkomisk blir det når slagordet deres er "Norge trenger nye ideer
og bedre løsninger". Eller - småtragisk er vel rettere ord.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er to saker som har fått betydning for den nye regjeringen så langt, og det er reservasjonsrett og hasjrøyking.

Hvordan er det mulig at en stortingsrepresentant skal få så mye tyn for en j*vla spliff, mens her sitter folk bare og er enig om at leger har brutt loven og fortjener litt kjeft?

http://www.dagbladet.no/2014/03/05/n...else/32149898/

Hvordan er det mulig å holde liv å en så forskjellsbehandlende politikk??
Vis hele sitatet...
Det er en ganske viktig prinsippsak at lovgiverne – som stortingsrepresentantene er – ikke skal være lovbrytere. Derfor reageres det hardt innad i partiet Høyre. Innrømmelsen har så vidt jeg vet ikke fått noen rettslige konsekvenser, og det er vel heller tvilsomt om den skulle få det.

Når det kommer til ulovlig reservasjon mot aborthenvisning og spiralinnsetting, så er det selvsagt svært alvorlig, men lovbruddet har jo ingenting med Høyre å gjøre (utover at Høyre skammelig nok ønsker å gjøre praksisen lovlig når det gjelder aborthenvisninger).

Så jeg har vel litt problemer med å se hva du egentlig reagerer så hardt på.

(Edit: Ser det kan være ganske sannsynlig at han får en straff for bruken likevel. Men jeg ser fortsatt ikke helt hva som får deg til å reagere så kraftig.)
Sist endret av Provo; 5. mars 2014 kl. 19:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er en ganske viktig prinsippsak at lovgiverne – som stortingsrepresentantene er – ikke skal være lovbrytere. Derfor reageres det hardt innad i partiet Høyre. Innrømmelsen har så vidt jeg vet ikke fått noen rettslige konsekvenser, og det er vel heller tvilsomt om den skulle få det.

Når det kommer til ulovlig reservasjon mot aborthenvisning og spiralinnsetting, så er det selvsagt svært alvorlig, men lovbruddet har jo ingenting med Høyre å gjøre (utover at Høyre skammelig nok ønsker å gjøre praksisen lovlig når det gjelder aborthenvisninger).

Så jeg har vel litt problemer med å se hva du egentlig reagerer så hardt på.

(Edit: Ser det kan være ganske sannsynlig at han får en straff for bruken likevel. Men jeg ser fortsatt ikke helt hva som får deg til å reagere så kraftig.)
Vis hele sitatet...
De to sakene er nok ikke analoge nok til å gi et bærekraftig argument, var bare forbanna i sted.

Det jeg prøver å forstå er hvordan vi kan ha to "hete" lovbrudd i luften med hvert sitt sett spilleregler.

Det er greit at stortingsrepresentater ikke skal bryte loven, men for å være ærlig vil jeg bytte ti hasjrøykende stortingsrepresentater mot hver eneste stakkars jente som sitter der med et uønsket foster og ikke mottar den hjelpen hun har krav på i henhold til lovverket fordi legen er en fucktard.

Her går det tilogmed så langt at det brukes som argument for reservasjonsrett; det har blitt tatt til orde for at siden leger allerede reserverer seg uansett så burde det bli lovlig slik at det ble i ordnete former.

Hvor er denne tilnærmingen i "eirik-skutle tok et puff"-saken som deler oppmerksomheten til nordmenn kun med forløpet til en potensielt enorm katastrofe i østeuropa?

Høyre kjører to saker som begge er preget av ideologi og selvtekt, men diskusjonen rundt og ikke minst sanksjonene mot de involvert spriker mer enn alkoholloven her og i Saudi-Arabia.

Sitat av murloc Vis innlegg
Tror fortsatt det ansees som verre. At en høyt profilert politiker innrømmer gjentatte brud på loven gjør nok ikke saken rett. Ikke at jeg mener disse politikerne blir rettferdig behandlet. Men jeg forstår at man reagerer sterkt på det slik som loven og samfunnet er akkurat nå.
Vis hele sitatet...
Nettopp.

Det "ansees" som verre, derfor skal en 24-åring som har røykt litt hasj "i likhet med obama" (måtte med) miste hele sin karriere. Samtidig skal leger åpent sitte og si at de ikke gidder jobbe mer hvis de ikke får reservere seg mot å gjøre lovpålagte oppgaver, og ikke minst vise til allerede praktisering av lovstridig reservasjon.

Hvor er høyre sin konsekvente politikk nå? Hvorfor skal de enkelt og greit "få litt kjeft", mens skutle og warloe mister levebrødet? Er ikke både rettsvesen og befolkningen forøvrig enig i hva som er det mest alvorlige lovbruddet her?

Greit nok at stortingsrepresentant tilsier et større ansvar for å ikke havne i saker som denne, men det må da gå en grense et sted for hvor hardt 60- i 50-sonen skal straffes av samfunnets selvtekt?

PS: får ikke redigert. Det jeg mente å ha med i svaret til deg, Provo, var at dette ikke er et innlegg mot Høyre i seg selv, men den politiske modellen som åpner for at det er lynsjestemningen og ikke rettsvesenet som definerer strafferammer så fort det er snakk om høyprofilsaker.
Sist endret av Tøffetom; 5. mars 2014 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hel enig i at det for være måte på heksejakt mot cannabisbruk.

Ellers stusser jeg over at det er så forferdelig at en lege, hvis oppgave er å hjelpe i sykdom, og å redde liv - av samvittighetsgrunner kan si at han ikke ønsker å hjelpe til med foster-drap.

I henhold til hipocrates ed - som ligger i hjerte av legevitenskapen er abort noe som absolutt ikke inngår. Tvert imot.

Jeg skjønner at Norge har rett til selvbestemt abort. Hadde det vært et problem å benytte seg av denne retten så hadde det vært en ting. Men det er det jo faktisk ikke. Leger som ønsker å benytte seg reservasjonsretten er et svimlende mindretall. Blant kommende norske legestudenter er det ca ingen som sier dem ønsker å benytte seg av reservasjonsretten. Om man ikke er fornøyd med fastlegen sin er det bare å bytte. Det er ingen begrensning på å ta kontakt med abortklinikk direkte. Hva er egentlig problemet? Og hvorfor skal en av disse få legene som av samvittighetsgrunner og i henhold til hipocrates ed - ikke ønsker å hjelpe til med fosterdrap - være en dårlig lege, usikket til å være fastlege?

Om man er voksen nok til å ha sex - så må man være voksen nok til å ta følgende. Da bør man også være voksen nok til å kunne ta en telefon til en abortklinikk for å bestille time...

Om dette er utrolig vanskelig, så kan man heller diskutere dette vs å forkaste gode leger som ikke ønsker å gå utover sin hipocratiske ed.
1. Det største alvoret er ikke forseelser, men prinsippet om at en lovgiver ikke er lovbryter. Det betyr ikke at man må være ustraffet for å bli valgt inn i et folkevalgt organ i Norge, men at man ikke innehar rolle som lovgiver (mener og bestemmer hvordan samfunnet skal være) for så å være lovbryter.

2. Hva gjelder privatisering av reservasjonsrett så er politiet i sin alminnelighet gitt full adgang til å etterforske, ta ut siktelse og påtale samt gi straffereaksjoner, men det er en praksis på at for de lovområder man har tilsynsorgab (i dette tilfellet fylkeslege/helsetilsynet) så er det tilsynet som av hensynet til lovens behov for fagkompetanse for å avdekke lovbrudd som etterforsker og påtaler i en sak for så å sende den over til politiet. Så her er det nok i første omgang borgerne som ikke har gjort jobben med å melde i fra. Hadde dette vært meldt ville nok helsetilsynet iverksatt et tilsyn.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om man er voksen nok til å ha sex - så må man være voksen nok til å ta følgende. Da bør man også være voksen nok til å kunne ta en telefon til en abortklinikk for å bestille time....
Vis hele sitatet...
Om man er voksen nok til å velge ett legestudie, gjennomføre det og begynne som fastlege, bør man være voksen nok til å ta konsekvensene av det. Nemlig gjøre jobben din og henvise de som ønsker abort til abort uten tull og tøys. Det MINSTE de kan gjøre er å reservere seg mot kvinnelige pasienter.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mange leger har sikkert et helgenkompleks. Det kommer med territoriet. Så begynner man å se hvordan man kan fleske ut dette imaget og utvikler Høye Tanker. De Høye Tankene føler til at man blir indignert og skuffa når det man ser på som gudegitte sannheter for yrket dems, ja for selve Personen, ikke blir fulgt opp 100% av de rundt seg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ellers stusser jeg over at det er så forferdelig at en lege, hvis oppgave er å hjelpe i sykdom, og å redde liv - av samvittighetsgrunner kan si at han ikke ønsker å hjelpe til med foster-drap.


Jeg skjønner at Norge har rett til selvbestemt abort. Hadde det vært et problem å benytte seg av denne retten så hadde det vært en ting. Men det er det jo faktisk ikke. Leger som ønsker å benytte seg reservasjonsretten er et svimlende mindretall. Blant kommende norske legestudenter er det ca ingen som sier dem ønsker å benytte seg av reservasjonsretten. Om man ikke er fornøyd med fastlegen sin er det bare å bytte. Det er ingen begrensning på å ta kontakt med abortklinikk direkte. Hva er egentlig problemet? Og hvorfor skal en av disse få legene som av samvittighetsgrunner og i henhold til hipocrates ed - ikke ønsker å hjelpe til med fosterdrap - være en dårlig lege, usikket til å være fastlege?

Om man er voksen nok til å ha sex - så må man være voksen nok til å ta følgende. Da bør man også være voksen nok til å kunne ta en telefon til en abortklinikk for å bestille time...

Om dette er utrolig vanskelig, så kan man heller diskutere dette vs å forkaste gode leger som ikke ønsker å gå utover sin hipocratiske ed.
Vis hele sitatet...
Fosterdrap? Unnskyld meg men slike ladede ord har ingen plass i en saklig diskusjon.
Det er tydelig at du ikke har vært i en situasjon der abort er det rette valget, dette er en kvinnes rett, for det er nettopp henne dette går mest ut over. I spesifikke tidspunkt i en ung kvinnes liv er en graviditet en svært belastende situasjon å være i når det kommer til utdannelse og introduksjon i arbeidslivet.

Denne reservasjonen vil ramme de en graviditet allerede hadde belastet de mye i fra før: små samfunn der ryktene går som ild i tørt gress. Å gjøre det hakket vanskeligere å få abort, ved å måtte komme seg til sentrale sykehus der de kan få den utført uten arkaiske personlige meninger som leger burde ha holdt for seg selv.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Nemlig gjøre jobben din og henvise de som ønsker abort til abort uten tull og tøys.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet i debatten er jo hvorvidt dette da skal være en pålagt oppgave for fastlegene eller ikke, ikke hvorvidt de skal gjøre jobben de er pålagt.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Fosterdrap? Unnskyld meg men slike ladede ord har ingen plass i en saklig diskusjon.
Det er tydelig at du ikke har vært i en situasjon der abort er det rette valget, dette er en kvinnes rett, for det er nettopp henne dette går mest ut over. I spesifikke tidspunkt i en ung kvinnes liv er en graviditet en svært belastende situasjon å være i når det kommer til utdannelse og introduksjon i arbeidslivet.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke fosterdrap noe verre å hevde enn at det er en kvinnes rett. Fosterdrap benyttes i en kontekst av moral og samvittighetsgrunner og "en kvinnes rett" debatteres ut i fra de juridiske rettighetene. Og når man diskuterer ut i fra to ulike perspektiver så er det ikke så lett å enes. Ja, det er juridisk en kvinnes rett, men det utelukker jo ikke det faktum at et foster, embryo eller hva du vil kalle det ender livet. Så blir jo da spørsmålet om avgjørelsen rundt når livet begynner (og dermed avliving) kan avgjøres juridisk?

Jeg tror man bør holde debatten til reservasjonsrett og ikke til abort for da blander man to ulike, men nært beslektede temaer.

At noe er uheldig eller ubehagelig (utdannelse, arbeidsliv, etc.) vil jo aldri kunne legitimere avliving, fosterdrap eller hva du vil kalle det etter min mening.
Sist endret av Simplex; 6. mars 2014 kl. 00:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Simplex Vis innlegg
Nå er vel ikke fosterdrap noe verre å hevde enn at det er en kvinnes rett. Fosterdrap benyttes i en kontekst av moral og samvittighetsgrunner og "en kvinnes rett" debatteres ut i fra de juridiske rettighetene. Og når man diskuterer ut i fra to ulike perspektiver så er det ikke så lett å enes. Ja, det er juridisk en kvinnes rett, men det utelukker jo ikke det faktum at et foster, embryo eller hva du vil kalle det ender livet. Så blir jo da spørsmålet om avgjørelsen rundt når livet begynner (og dermed avliving) kan avgjøres juridisk?
Vis hele sitatet...
Jeg mener fremdeles det er et tåpelig forsøk på å spille på følelser. Hvor går grensen?
Ser du det på som når egget befruktes? Sekundet celledelingen starter? eller når de første hjertecellene begynner sin preprogrammerte rutine ved å trekke seg sammen i pulser?
For å dra det til det ekstreme, så kan man sammenligne det med anti-onanikampanjene til religiøse fundamentalister ved å si at onanering (for menn) er spærmdrap, de runker vekk hundrevis av potensielle liv om gangen. Eller kvinners mens, der dyrebare potensielle liv blir tapt en gang i måneden fordi at kvinnen ikke gjorde sin menneskelige plikt å ble gravid.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg mener fremdeles det er et tåpelig forsøk på å spille på følelser. Hvor går grensen?
Ser du det på som når egget befruktes? Sekundet celledelingen starter? eller når de første hjertecellene begynner sin preprogrammerte rutine ved å trekke seg sammen i pulser?
Vis hele sitatet...
Jeg erkjenner at jeg ikke har noe fasitsvar på når livet begynner og når det vil være et drap (selv om jeg har min personlige mening). Poenget mitt er at et slikt spørsmål ikke kan avgjøres juridisk, men må avgjøres moralsk fordi vi har ulik oppfatning av når livet begynner og når det er et drap. Og for at det skal kunne avgjøres moralsk ut i fra den enkeltes moral og etikk er man avhengig av reservasjonsretten.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg prøver å forstå er hvordan vi kan ha to "hete" lovbrudd i luften med hvert sitt sett spilleregler.

Det er greit at stortingsrepresentater ikke skal bryte loven, men for å være ærlig vil jeg bytte ti hasjrøykende stortingsrepresentater mot hver eneste stakkars jente som sitter der med et uønsket foster og ikke mottar den hjelpen hun har krav på i henhold til lovverket fordi legen er en fucktard.

Her går det tilogmed så langt at det brukes som argument for reservasjonsrett; det har blitt tatt til orde for at siden leger allerede reserverer seg uansett så burde det bli lovlig slik at det ble i ordnete former.

Hvor er denne tilnærmingen i "eirik-skutle tok et puff"-saken som deler oppmerksomheten til nordmenn kun med forløpet til en potensielt enorm katastrofe i østeuropa?

Høyre kjører to saker som begge er preget av ideologi og selvtekt, men diskusjonen rundt og ikke minst sanksjonene mot de involvert spriker mer enn alkoholloven her og i Saudi-Arabia.
Vis hele sitatet...
Ja, enkelte bruker enkelte legers ulovlige praksis som argument for reservasjonsretten. Og det er et forferdelig dårlig argument. Men enkelte bruker sannelig nøyaktig samme argument for legalisering av cannabis også -- uansett om vi synes det er mer passende i den konteksten eller ikke. Det er jo heller ingen som helst tvil om at reservasjonsretten har fått enormt mye mer fokus i media og i den offentlige debatt enn hasjrøykingen til Skutle. Høyre har selvsagt ingen mulighet til å innføre sanksjoner mot leger som sannsynligvis har brutt loven ved å nekte å henvise til abort, noe jeg regner med at du er fullt klar over, så jeg skjønner ikke hvem du egentlig retter din harme mot.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
PS: får ikke redigert. Det jeg mente å ha med i svaret til deg, Provo, var at dette ikke er et innlegg mot Høyre i seg selv, men den politiske modellen som åpner for at det er lynsjestemningen og ikke rettsvesenet som definerer strafferammer så fort det er snakk om høyprofilsaker.
Vis hele sitatet...
Hva slags "politisk modell" snakker du om da? Hvis du skal kritisere noen for å piske opp lynsjestemning, så er det vel heller media du må rette pekefingeren mot?

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ellers stusser jeg over at det er så forferdelig at en lege, hvis oppgave er å hjelpe i sykdom, og å redde liv - av samvittighetsgrunner kan si at han ikke ønsker å hjelpe til med foster-drap.

I henhold til hipocrates ed - som ligger i hjerte av legevitenskapen er abort noe som absolutt ikke inngår. Tvert imot.
Vis hele sitatet...
Enhver ed av denne typen er ment å reflektere sunn moral, ikke diktere den. Man kan ikke som voksent menneske komme og si at "Jeg skulle gjerne gjort denne delen av jobben min, men ei lita regle jeg leste opp etter endt studie sier at jeg ikke kan gjøre det." Det er fullt mulig at den hippokratiske ed, som angivelig ble formulert fire hundre år før vår tidsregning, enten ikke tar hensyn til eller ikke går overens med vår moderne forståelse av hvordan enkelte etiske dilemma best løses. Den hippokratiske ed forbyr faktisk abort: "Ei heller vil jeg gi noen kvinne en substans som fører til at hun aborterer." Betyr det at leger bør -- eller kanskje -- nekte voldtektsofre abort, eller nekte å henvise til abort de kvinner som er dømt til å miste livet som følge av svangerskapet? Som du sikkert er enig i: Nei, selvsagt ikke.

Problemene med reservasjonsretten er mange. Det aller mest åpenbare, er at det ikke er en rettighet å bli fastlege. Kan du ikke, av personlige moralske overbevisninger, utføre de arbeidsoppgaver det medfører å være fastlege, så må du bli noe annet enn fastlege. For eksempel kan du jobbe på sykehus, i privat praksis eller i humanitære organisasjoner, eller du kan ta spesialutdanning og jobbe innenfor felter som ikke har noe med abort å gjøre.

I tillegg er det fra før mulighet for å reservere seg fra å utføre selve abortinngrepet, noe som burde være reservasjonsrett nok. Fastlegene pålegges ikke å utføre aborten, de pålegges å henvise til en lege som utfører aborten. Og så lenge de er fastleger, så er deres praksis subsidiert av skattebetalernes penger, som igjen vil si at de er ansatt av oss for oss, og må følgelig følge våre spilleregler. Vi kan selvsagt ikke stille helt urimelige krav til legene heller, og derfor pålegges ingen å måtte utføre selve abortinngrepet. Hensynet til personlige moralske kvaler er altså allerede tatt.

Men det som virkelig er verdt å merke seg er at det er ingen som helst moralsk distinksjon mellom det å henvise til en lege som utfører abort, og det å henvise til en lege som henviser til en lege som utfører abort. Det får nøyaktig det samme sluttresultatet -- man har ingenting med selve aborten å gjøre, men setter i gang en prosess som ender med at kvinnen får ta aborten hun har rett på. Med dette oppnår man altså kun to ting: 1) man øker mengden byråkrati, og 2) man skamløst utnytter sårbare kvinners sørgelige, tunge og svært vanskelige situasjon til å flagge sin egne religiøse og moralske overbevisning, på bekostning av at man overlesser kvinnene med enda mer skam og skyldfølelse enn de hadde i utgangspunktet. Jasså, du ble voldtatt? Her, ta en implisitt beskyldning om at du er en drapskvinne i tillegg. Dette er å trampe de svake ned i gjørma. Reservasjonslegene er ikke bare skyldige i å handle med elendige moralske resonnementer; det de gjør er fullstendig moralsk motbydelig. De burde ikke bare miste stillingen som fastlege, de burde bli fratatt legelisensen, siden de viser så tydelig at de er mer opptatt av å rope til verden hvor fortreffelige de er, med uheldige og voldtatte kvinner som sin såpekasse, fremfor å utføre den jobben de er satt til å gjøre.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg ser på reservasjonsrett litt som om du har en byguide som er på diett, og dermed nekter å fortelle folk hvor McDonalds ligger. Metaforen blir enda rarere om turguiden sier "Nei, vil ikke, er på diett, men kollegaen min nedi gata der, ser du? Han er ikke på diett og kan fortelle deg hvor McDonalds ligger".

Altså; er det ett så stort problem å henvise folk? Så lenge du ikke personlig skal dra fosteret ut med dine egne hender så mener jeg du ikke har noe å klage på.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Om man er voksen nok til å velge ett legestudie, gjennomføre det og begynne som fastlege, bør man være voksen nok til å ta konsekvensene av det.
Vis hele sitatet...
Jepp. Hvis man derimot velger to legestudier, er det bare å fjase i vei.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Fosterdrap? Unnskyld meg men slike ladede ord har ingen plass i en saklig diskusjon.
Vis hele sitatet...
For en lege som av samvittighetsgrunner ikke ønsker å hjelpe til med abort - er fosterdrap en korrekt term. Det er jo faktisk det det er. Et drap på et foster. Man kan pynte på det så mye man vil - kalle fosteret en ubetydelig celleklump etc. Det er like mye et drap på et gryende menneskeliv - som noen få leger synes det er vanskelig å være med på å utføre. Spørsmålet er om vi ikke skal ha plass til leger som følger vanlig hippocratisk lege-etikk. Om leger skal bli tvunget til å være med å bidra til fosterdrap eller ikke. Om dette er noe vi skal forvente av alle mennesker som har viet sitt yrke til helbredelse og å redde liv - og som har vanskeligheter med å være med på noe som er totalt motsatt av hva man har viet sitt liv til.

Ellers absolutt for at norske kvinners rettigheter etter norsk lov, skal ivaretaes. Om det er veldig vanskelig å ta kontakt med abortklinikk direkte, så kan man diskutere dette. Men har lite forståelse for dette hylekoret om hvor forferdelig det er at noen leger ønsker rett til å avstå fra medvirkning til foster-drap (mener dette er korrekt term - da det absolutt er slik det føles for dem få legene det gjelder)

Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg ser på reservasjonsrett litt som om du har en byguide som er på diett, og dermed nekter å fortelle folk hvor McDonalds ligger. Metaforen blir enda rarere om turguiden sier "Nei, vil ikke, er på diett, men kollegaen min nedi gata der, ser du? Han er ikke på diett og kan fortelle deg hvor McDonalds ligger".

Altså; er det ett så stort problem å henvise folk? Så lenge du ikke personlig skal dra fosteret ut med dine egne hender så mener jeg du ikke har noe å klage på.
Vis hele sitatet...
Håpløs sammenligning. Om man personlig ikke har noen problemer med abort er det sikkert vanskelig å forstå personer som har det. For å sette seg inn i tankegangen til dem som har vanskelig med å hjelpe til i prosessen med abort: kan det heller sammenlignes med f.eks..: Jeg ønsker å drepe mitt nyfødte barn, kan jeg få en henvisning av deg til klinikken som utfører slike drap?

Provo: Rent personlig har jeg ingen problemer med å hjelpe til henvisning til abort av et voldtektsoffer. Derimot kan det hende at jeg i visse situasjoner kan få sterke kvaler med å anbefale abort. Man kan for eksempel snuble over tilfeller der enkelte bruker abort som en prevensjonsform. Da kunne det vært greit å kunne si at nei du.. Dette må du faktisk ordne sjøl. Jeg ønsker ikke å være del av denne prosessen.

For meg personlig er det rart å se hvor stort oppstyr denne saken har laget i media og blant folk generelt. For det er faktisk ikke et problem. Isåfall et svimlende minimalt ett. Og ellers mener jeg dette har veldig lite å gjøre med normal, tradisjonell lege-etikk - og at protestene fra de få leger som føler det er vanskelig - er helt og holdent i tråd med slik etikk.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg mener fremdeles det er et tåpelig forsøk på å spille på følelser. Hvor går grensen?
Ser du det på som når egget befruktes? Sekundet celledelingen starter? eller når de første hjertecellene begynner sin preprogrammerte rutine ved å trekke seg sammen i pulser?
For å dra det til det ekstreme, så kan man sammenligne det med anti-onanikampanjene til religiøse fundamentalister ved å si at onanering (for menn) er spærmdrap, de runker vekk hundrevis av potensielle liv om gangen. Eller kvinners mens, der dyrebare potensielle liv blir tapt en gang i måneden fordi at kvinnen ikke gjorde sin menneskelige plikt å ble gravid.
Vis hele sitatet...
Bare for å snu på fjøla så kan man si at et nyfødt barn er mindre verdt enn ei bikkje. IQ-en er minimal, mindre enn mange dyrs. Og barnet vil dø iløpet av få dager på egenhånd.. Men om dette var lov - så ville det nok fortone seg bestialsk for de fleste av oss. Og nøyaktig hvor grensen går mellom hva som er bestialsk eller ikke - er flytende. Enkelte vil hevde at et menneskeliv starter ved befruktning. Og dem er teknisk sett korrekte. Det er riktignok bare et gryende menneske-liv som ikke har nådd sitt potensial - men slik er det også med en nyfødt baby - bare på et senere tidspunkt.

Faktum er at vår menneskelige moral er forskjellig. Og spørsmålet er om en som har problemer med å hjelpe til i prosessen med å utføre hva han karakteriserer som drap på et gryende menneskeliv - ikke er skikket til å være fastlege. Det er nemlig veldig lett å argumentere for at slikt ikke inngår i tradisjonell lege-etikk.

Ellers: Dodecha - så har jeg vært i en situasjon der abort synes å være det rette valg (for veldig mange). Jeg smalt en one night stand på tjukka.

Det skal også sies - at mange av dem som velger abort, angrer senere. Og at svært mange av dem som var i tvil, men ventet til etter 12 ukers grensa, eller av andre årsaker ikke tok abort likevel - er hjertens takknemlige for at dem ikke tok dette valget. Faktum er at abort aldri er en lettvinn løsning. Og rent personlig vil jeg påstå at det utføres altfor mange aborter i Norges land.
Sist endret av Bearass; 6. mars 2014 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om leger skal bli tvunget til å være med å bidra til fosterdrap eller ikke.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev over: Det er ingen moralsk forskjell for legens vedkommende med regelverket som er i dag, og regelverket som antageligvis vil komme. Leger har i dag mulighet til å reservere seg mot å utføre abortinngrepet, men er pålagt å henvise til abortlege. Med nytt regelverk vil de ha mulighet til å reservere seg mot å henvise til abortlege, men er pålagt å henvise til en lege som henviser til en abortlege. Legens "bidrag til fosterdrap" er akkurat det samme i begge tilfeller. Det er meningsløs idioti.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Spørsmålet er om vi ikke skal ha plass til leger som følger vanlig hippocratisk lege-etikk.
Vis hele sitatet...
"Vanlig" legeetikk er å henvise til abortlege. Den hippokratiske ed "forbyr" utførelsen av abort, ferdig snakka, så om vi skulle lagt den ned som lov ville vi fått et samfunn svært få vil ha. Den sier ingenting om henvisning til abort (eller henvisning til henvisning til abort), og fungerer i alle tilfeller ikke som et urokkelig og ufeilbarlig moralsk diktat med definisjonsmakt over hva som er moralsk rett og ikke. Den hippokratiske ed er ment å reflektere moral, og har i seg selv ingen større moralsk autoritet enn "Lille trille".
For f.eks en ung jente - kan abort synes som det rette valg. Moralen i samfunnet er at abort er en grei løsning. Hun møter full oppbacking på alle plan på en slik løsning. Og blir kanskje personlig overbevist om at abort er veien å gå. Kanskje - om hun treffer en moden og reflektert lege, som stiller de rette spøsmålene. Foreslår adopsjon og andre ting. Så kan hun tenke annerledes, føle på ubevist kval, og velge å bære fram barnet likevel. Og være takknemlig for det. Dagens hylekor mot leger som ønsker reservasjonsrett synes å ikke ta slike scenarioer med i ligningen. Abort skal det liksom henvises til uten spørsmål.. Ellers så har man ingenting i fastlege-yrket å gjøre
Dette er bare stråmannsargument, Bearass. Ingen påstår at legen på død og liv må avstå fra å belyse saken fra flere sider og få pasienten til å ta et veloverveid valg. Men vi i "hylekoret" hevder at dette til syvende og sist skal være kvinnens valg, og at legen ikke skal ha rett til å velte enda mer skam og skyldfølelse over på kvinnen ved å implisere at hun dreper et annet menneske -- bare for å skape enda et moralsk uvesentlig ledd mellom seg selv og abortlegen. Aborthenvisninger er en del av fastlegeyrket, og de står helt fritt til å jobbe utenfor fastlegesystemet om de ikke liker arbeidsoppgavene stillingen medfører.
Provo: Rent personlig er jeg ikke så interresert i lov-verket. Jeg er mere interresert i hylekoret som mener at man er uskikket som fastlege om man ønsker å benytte seg av reservasjonsretten. Og hvor forferdelig det er at en lege ikke ønsker å være med på en slik prosess. Jeg ønsket derfor å komme med en innvending.

Personlig skulle jeg gjerne sett at det ble enda enklere å kontakte abortklinikk direkte (selv om dette er fullt mulig den dag idag) - så en som ønsker å benytte seg av reservasjonsretten ikke trenger å komme med noensomhelst henvisning. De ytters få leger som ønsker reservasjonsrett kunne også greit ha opplyst om dette på eventuelle hjemmesider etc. Så en som ønsker å utføre abort slipper å møte opp hos en slik lege i det hele tatt.

Problemet er som sagt minimalt. Og kan lett gjøres enda mindre..

Endel pasienter vil også ønske en slik fastlege - om man har samme moralske syn på en slik sak.. Og dermed identifiserer seg med en slik fastleges verdisyn
Sist endret av Bearass; 6. mars 2014 kl. 13:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har noe med at "narkotika" er og blir slått hardt ned på uansett, siden det er en kriminell handling i å konsume eller å anskaffe. At det er slik kan man diskutere, men dessverre så sier lovverket at det er ulovlig. Det er betenkelig at politiet tilsynelatende bruker saken som et politisk middel, og det mener jeg er mye verre en selve lovbruddet.

Angående abort saken, så synes jeg det er artig at abort motstanderne er så glad i livet at de gir totalt faen i fosteret etter det er født.. Hykleri kalles det.
Bearass: Hva synes du er verst? Ei dame/jente som dør i snuskete abort, eller kanskje tar selvmord p.g.a. graviditeten? Eller er det å ta livet av en liten slimklyse som er verst?

For før det ble selvbestemt abort, så var det ikke så sjeldent at damer/jenter tok selvmord når dem ble gravide på "feil tidspunkt". Ellers hendte det også ofte, at mennesker som aldri skulle ha vært gift, ble gift nettopp p.g.a. en graviditet. Jeg behøver ikke å gå lengre enn min egen mor og far for å finne dette. Og jeg vet om mange!
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, enkelte bruker enkelte legers ulovlige praksis som argument for reservasjonsretten. Og det er et forferdelig dårlig argument. Men enkelte bruker sannelig nøyaktig samme argument for legalisering av cannabis også -- uansett om vi synes det er mer passende i den konteksten eller ikke. Det er jo heller ingen som helst tvil om at reservasjonsretten har fått enormt mye mer fokus i media og i den offentlige debatt enn hasjrøykingen til Skutle. Høyre har selvsagt ingen mulighet til å innføre sanksjoner mot leger som sannsynligvis har brutt loven ved å nekte å henvise til abort, noe jeg regner med at du er fullt klar over, så jeg skjønner ikke hvem du egentlig retter din harme mot.


Hva slags "politisk modell" snakker du om da? Hvis du skal kritisere noen for å piske opp lynsjestemning, så er det vel heller media du må rette pekefingeren mot?


,
Vis hele sitatet...
Har ikke den sottende regjering mulighet til å påvirke straffeloven? Dette var nytt for meg.

Og hva i all videste verden har det å si at argumentasjonen vi begge enes om som feilaktig også brukes av "noen" i cannabisdebatten?

Politisk modell blir vel et litt flåsete begrep fra min side. Det jeg reagerer på er hva de folkevalgte bruker tiden sin på. Når politikken er redusert til cannabisbruk hos enkeltindivider og leger som ikke vil peke mot abortklinikken begynner jeg å lure på om vi ikke burde kutte litt ned på selv det øverste leddet av byråkratiet.

Tydelig at hverken media eller politikerne har noe reelt å ta tak i når det kommer til innenrikspolitikk.
Sist endret av Tøffetom; 6. mars 2014 kl. 23:55.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har ikke den sottende regjering mulighet til å påvirke straffeloven? Dette var nytt for meg.

Og hva i all videste verden har det å si at argumentasjonen vi begge enes om som feilaktig også brukes av "noen" i cannabisdebatten?

Politisk modell blir vel et litt flåsete begrep fra min side. Det jeg reagerer på er hva de folkevalgte bruker tiden sin på. Når politikken er redusert til cannabisbruk hos enkeltindivider og leger som ikke vil peke mot abortklinikken begynner jeg å lure på om vi ikke burde kutte litt ned på selv det øverste leddet av byråkratiet.

Tydelig at hverken media eller politikerne har noe reelt å ta tak i når det kommer til innenrikspolitikk.
Vis hele sitatet...
Jo, den sittende regjering kan sende et lovforslag til Stortinget. Så er det opp til stortinget å stemme på dette. Er det 50% eller mer for, så blir loven vedtatt. Mens hos en grunnlov er det 2/3 som må stemme for. Noe som mye strengt talt tyder på, ikke vil skje med det første! Hverken når det gjelder flertall i folket, eller hos politikerene!
Og bryter en minister eller stortingsrepresentant loven, som dem selv har vedtatt, bør selvsagt dette få alvorlige følger for denne persons politiske karriere!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jo, den sittende regjering kan sende et lovforslag til Stortinget. Så er det opp til stortinget å stemme på dette. Er det 50% eller mer for, så blir loven vedtatt. Mens hos en grunnlov er det 2/3 som må stemme for. Noe som mye strengt talt tyder på, ikke vil skje med det første! Hverken når det gjelder flertall i folket, eller hos politikerene!
Og bryter en minister eller stortingsrepresentant loven, som dem selv har vedtatt, bør selvsagt dette få alvorlige følger for denne persons politiske karriere!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i prinsippet, men hvorfor er det sånn at dette kun er gjeldende for bagateller dersom det er narkotika i bildet?

Hvorfor er det så ille å ta en spliff for en av landets lovgivere, mens det ikke er samme "regler" som gjelder ved å kjøre for fort? Er ikke argumentasjonen direkte overførbar? Er det ikke en av våre lovgivere som gjør et lovbrudd her og? Rettsvesenet sidestiller ihvertfall disse?

Så lenge dette ikke er en konsekvent praksis over hele lovverket så kan ikke det alene forklare reaksjonene mot eksempelvis Skutle.
Sist endret av Tøffetom; 7. mars 2014 kl. 05:18.