Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 5072
Så problemstillingen er nå denne gangen at hele skoleklassen min planlegger en tur til Amsterdam i vinterferien. Formålet med hvorfor vi skal dra dit er kanskje ganske åpenbart. (Hele gjengen er 18 år)

Jeg er dog redd for å få et direkte rødt kort fra mine foreldre for å dra dit, ettersom de vet soleklart hva som er det mest attraktive å gjøre i Amsterdam (Og spesiellt når dette blir da en "klassetur" med bare gutter som ideres øyne selvfølgelig kan finne på masse tull ).

Er det noen som har hatt samme problem stilling, men på en eller annen måte har klart å overbevise foreldre om å få tillatelse til å dra dit (da gjerne i en klassetur sammenheng. Lærer blir ikke med, grunnet at dette skjer i vinterferien kun med elever) ?

Skal nevnes at jeg har blitt tatt for weed røyking 2 ganger av foreldrene mine, så kan se for meg at dette er ganske tricky. (De er også av den typiske typen "Hasjsprøyte omg" Ola Nordmann slaget, men blamer dem ikke for det).

Men selvfølgelig vis dere mener oddsene mine er direkte lave, så er det ikke værre for meg å bite i det sure eplet å la være å bli med

Så noen som har fått lov etter rekker med argumenter eller noe i den dur?

Takker for alle mulige svar!
Sitat av MCIRON Vis innlegg
(Hele gjengen er 18 år)
Vis hele sitatet...

Dette burde være godt nok.
Vel. du er 18 år og myndig og skal da få lov til å bestemme hva du vil gjøre selv..
Sitat av MCIRON Vis innlegg
(Hele gjengen er 18 år)
Vis hele sitatet...

hva er problemet ...


*edit* haha vi 3 skrev det samme =)
Sist endret av gekko4u; 20. oktober 2011 kl. 23:16. Grunn: to slow
Sitat av MCIRON Vis innlegg
(Hele gjengen er 18 år)
Vis hele sitatet...
Det skal vell være ganske enkelt om du virkelig vil

Du drar uten hennes tillatelse. Hun blir kanskje pissed off i et par uker, men hun kommer over det

edit: hahaha 3 stykk kommenterer det samme :P
Sist endret av Dead Roach; 20. oktober 2011 kl. 23:15.
kos deg i Amster du
Sitat av moret Vis innlegg
Vel. du er 18 år og myndig og skal da få lov til å bestemme hva du vil gjøre selv..
Vis hele sitatet...
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Dette burde være godt nok.
Vis hele sitatet...
Sitat av gekko4u Vis innlegg
hva er problemet ...
Vis hele sitatet...
Kanskje han ikke vil skape konflikter mellom han og foreldrene sine?
Det å si ''Jeg stikker til Amster og røyker meg pissfjern'' er kanskje ikke det helt store å si til foreldre som tror man blir narkovrak av å røyke litt.

Uansett.. Du er over 18 og kan gjøre som du vil, juridisk sett.
Ville dog ha helt _ganske_ mye sukker på denne pilla før du serverer den til foreldrene dine.
Funker liksom ikke helt å lyve til dem eller trosse dem direkte heller. Blir bare en masse familiemas ut av slikt..
Sist endret av Bombasa; 20. oktober 2011 kl. 23:21.
Si du stikker til Amsterdam. Du er 18 år. Du er VOKSEN! Såpass må foreldrene dine skjønne!
Du er atten mann, what are you waiting for?
Sist endret av patreco; 20. oktober 2011 kl. 23:21.
Si at du skal til Tyskland for eks?
Bare for å virkelig trøkke det inn i hue hans, siden det er så få som svarer:
Du er 18! Reis!
Er vel ikke verre enn at du juger på hvor dere skal reise? Foreldre har ikke godt av å vite absolutt alt.
haha, snakk om å bli motsagt da.
Sist endret av Bombasa; 20. oktober 2011 kl. 23:23.
Si at du ønsker å besøke Anne Franks museum, og se kanalene! Det er faktisk en fin by!

Skal også sies at jeg skjønner det kan være tynne argumenter.

Uansett, du er myndig og tar dine egne valg. Kjør på
Man er ikke særlig voksen selv om man er 18. Man skal oppleve mye før man kan kalle seg voksen. Myndig er man dog, så du gjør likevel som du vil.

Selv om du skal til amsterdam, så -må- du ikke gjøre alt det du ikke gjør her. Men ditt valg. Foreldra dine har sikkert prøvd og gjort feil i livet de også.
Vel, myndigheten min har ikke en shit å si sålenge jeg lever under samme tak som mine foreldre. Er en del konsekvenser som blir satt opp om de finner ut at jeg har røyka. De eneste relevante svarene i denne tråden (som jeg setter pris på!) er vel fra Bombasa, Alkisen og Dr.Feelgood sålangt.

Og vær så snill, spar meg for kommentarene "du er 18! Du kan gjøre hva du vil".

Om dere mente godt med svaret setter jeg jo pris på det, men det fungerer desverre ikke slik i alle familier. Og iværtfall ikke når det er snakk om å dra til Amsterdam, med en gjeng 18 åringer , og de er klare over at Weed er tilgjenglig all the time der.

Synes egentlig det er litt rart, men er det faktisk så mange foreldre som ikke fatter tegninga om hva som mest sannsynelig skjer når en gjeng med "ferske-myndige-voksne" drar til Amsterdam? Ingen flere foreldre som har "HASJSPRØYTE!1!1!!" mentaliteten lengere?

Hoved poenget med tråden var vel om det er flere som har vært i samme situasjon, og muligens ville dele deres metoder for å få en form for "tillatelse" til å dra?

Men anyways, takker for alle innvendninger sålangt.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Man er ikke særlig voksen selv om man er 18. Man skal oppleve mye før man kan kalle seg voksen. Myndig er man dog, så du gjør likevel som du vil.

Selv om du skal til amsterdam, så -må- du ikke gjøre alt det du ikke gjør her. Men ditt valg. Foreldra dine har sikkert prøvd og gjort feil i livet de også.
Vis hele sitatet...
Joda, de har gjort det før de også, men om folk har lest Første Posten så nevner jeg at jeg allerede har blitt tatt på fersk gjerning 2 ganger tidligere, noe som gjør denne situasjonen værre
Da er det vel egentlig bare store løfter om bot og bedring som kan holde vann.
Sist endret av Taurean; 20. oktober 2011 kl. 23:46.
Kompis av meg sa til foreldra sine at han skulle til Portugal med klassen når han stakk til Amsterdam. Ikke nok med at han slapp unna med det, foreldra betalte turen hans siden det var en "skoleting".

Hvis du ikke har foreldrene dine på facebook, og de ikke kjenner dine venners foreldre kan det funke.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Da er det vel egentlig bare store løfter om bot og bedring som kan holde vann.
Vis hele sitatet...
Får vel halveis konkludere det slikt
Stikk til Køben da.

Langt fra like lukrativt som Amsterdam, men om du ikke kan juge litt for å oppleve en morsom tur med kameratene, eller bare si det rett fram som det er fordi du er redd foreldra dine mister respekt for deg.

Så ser jeg ingen annen løsning.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Stikk til Køben da.

Langt fra like lukrativt som Amsterdam, men om du ikke kan juge litt for å oppleve en morsom tur med kameratene, eller bare si det rett fram som det er fordi du er redd foreldra dine mister respekt for deg.

Så ser jeg ingen annen løsning.
Vis hele sitatet...
Vise ord. Er vel kanskje like greit å si det rett ut, vis svaret blir nei så får det bare bli slikt. Ellers så kan jeg gå for plan B og heller si at jeg drar til Rotterdam eller no (vis det faktisk virker som en mer legit by i Nederland?) Eller noe i den dur. Får vel sove på dette nå.
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Synes egentlig det er litt rart, men er det faktisk så mange foreldre som ikke fatter tegninga om hva som mest sannsynelig skjer når en gjeng med "ferske-myndige-voksne" drar til Amsterdam? Ingen flere foreldre som har "HASJSPRØYTE!1!1!!" mentaliteten lengere?
Vis hele sitatet...
Er det egentlig interessant om de fatter tegninga eller ikke? Om barnet deres tar seg et blås på klassetur i Amster, eller drikker seg kanakas i Ayia Napa - spiller vel i utgangspunktet ikke så stor rolle? Tillater du sistnevnte, er du usedvanlig trangsynt om du går bananas for førstnevnte.

Foreldre med "HASJSPRØYTE!1!1!!"-mentalitet er trangsynte, og samtidig under gjennomsnittet reflekterte og/eller naive. Jeg har hvert borti mange med samme syn på cannabis, og stort sett er det ikke værre enn å sette seg ned en times tid med refleksjon 101, mens du forklarer realiteten; ikke propagandaen de ble servert som unger.
dere er 18 og myndige og bestemmer selv over hva dere gjør.. ser ikke problemet med og dra :P
Trenger foreldrene dine vite hvor du skal? Si til dem at du skal til danmark om det er ett problem? Eller bare hytta, eller sover hos en kompis i noen dager. Burde fungere om du ikke tør å konfontere dem med det.
Skitur/hyttetur?
Lyg heter det så fint.
Du kan jo lese gjennom denne "artikkelen", Her står det mye som du heller kan si en at du skal til amster og røyke deg fjærn

http://www.partyferie.com/amsterdam-...light-district
man MÅ ikke alltid fortelle sannheten. Just saying.
Mine foreldre godtar faktisk det meste, hvis jeg bare er ærlig om ting. Vet ikke om å ljuge om hvor du skal er den beste løsningen; la oss si at de finner ut at du dro til amster, da er det jo lite tvil om hva du gjorde der, og alt blir mye verre.

Mitt beste råd er bare å være ærlig, og si at du har lyst til å dra til amsterdam, hvis de sier nei kan du begynne å argumentere med at du faktisk er 18 år, og at du må lære deg å ta valg på egen hånd, er en sikker vinner!
Kom på en måte du kanskje kommer unna på, om foreldrene dine er godtroende til deg. Du vil være med kompisene på tur,
da kan dere ikke bare beskylde meg for at jeg skal innta masse skumle substanser. Uansett hva dere tror, så er det deres sak. Men jeg er gammel nok til å bestemme over meg selv. Tro hva dere vil tro. Snakkes når jeg kommer hjem.

Regner med du kommer hjem like fin og hel, så foreldra dine glemmer sikkert hele turen like fort.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Si du stikker til Amsterdam. Du er 18 år. Du er VOKSEN! Såpass må foreldrene dine skjønne!
Vis hele sitatet...
DING 18 år, ENDELIG VOKSEN!
Selv om du er 18 år og myndig vil det ikke si at du er viksen. Jeg har sett mange 18 åringer som er/oppfører seg som drittunger.
Sliter med akuratt dette problemet selv! har helt nazi foreldre som helst vil forhindre meg å gjøre alt med kameratene mine siden de vet jeg/de har røyka/røyker, og har derfor et stort problem med å finne en forklaring når jeg skal dra til amster til våren. Om jeg er borte et par dager pleier de som regel å raide rommet mitt for å finne brukerutstyr o.l, tar helt av.
Enig! er 20 selv og oppfører meg som om jeg skulle være 16 av og til.. kan gjerne dra av meg sjorta og danse macarena i butikken Haters gona hate!

Sitat av spelley Vis innlegg
DING 18 år, ENDELIG VOKSEN!
Selv om du er 18 år og myndig vil det ikke si at du er viksen. Jeg har sett mange 18 åringer som er/oppfører seg som drittunger.
Vis hele sitatet...
Du trenger veil ikke nødvendigvis si hvor du skal?
Si det rett ut. Si at du drar med klassekamerater ned til Amster. Ja, godt mulig du tar deg en blås, men det er lovlig der nede. Hva er det værste de kan gjøre?

Moren min vet godt om at jeg har blaza, og er konstant på vakt etter tegn om jeg har røyka. Så jeg kommer bare til å være helt ærlig med ho når jeg finner på å dra til Amster.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Si at du skal til Tyskland for eks?
Vis hele sitatet...

Been there, done that. Hadde et helvete med å forklare hva jeg gjorde der når jeg kom hjem. Skal du dra denne, må du ha planen klar
Si at du vil se Anne Frank sitt hus. Det er historie, bror! De kan ikke nekte deg HISTORIE!
Bare nevn det for din mor/far neste gang dere preiker om noe, f.eks.
"Jeg tenkte kanskje å reise til Nederland med noen kompiser snart, har du vært der før?"

Noe i den duren, hvis du merker at de blir litt gretten å sur så er jo det bare å jo gi opp eller rett og slett si at du skal til england or some shit. Eller kjøben som nevnt over.
Si til dem at du ikke er 12 år gammel lenger og at de må skjønne du begynner å vokse opp, og at du må gjøre dine egne valg.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Er det ulovlig å innta weed i Amsterdam som norsk statsborger. I forhold til Norsk lov?
Det er jo bare å si at narkotika ikke er grunnen til dere drar til amter, si dere liker tulipaner eller at du drar til fordi du er en seksuell predator og har tenkt å pule alle horene etc..
Grow some balls, du er 18.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Er det ulovlig å innta weed i Amsterdam som norsk statsborger. I forhold til Norsk lov?
Vis hele sitatet...

Ja.

Norske lover gjelder også for norske statsborgere i utlandet.
Mener å ha lest at så lenge du har norsk statsborgerskap, så gjelder de norske regler uansett hvor du er. Så om du kommer hjem å må ta en pisseprøve, tror jeg du kan få bot.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Mener å ha lest at så lenge du har norsk statsborgerskap, så gjelder de norske regler uansett hvor du er. Så om du kommer hjem å må ta en pisseprøve, tror jeg du kan få bot.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har brukt stoffet i Norge eller er påvirket av det i Norge så er det ikke ulovlig.
Sist endret av DikkeDikk; 21. oktober 2011 kl. 14:39.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Det er jo bare å si at narkotika ikke er grunnen til dere drar til amter, si dere liker tulipaner eller at du drar til fordi du er en seksuell predator og har tenkt å pule alle horene etc..
Grow some balls, du er 18.
Vis hele sitatet...
Haha, det hadde nok funket tipper jeg!

''Mamma, jeg vil reise til Amsterdam for å utforske min seksualitet, planen min er å pule alt av horer jeg finner, til og med menn!''

Men det finnes jo tusenvis av forskjellige ting dere kan gjøre i Nederland utenom å røyke vettu. Bare si til moren din at det bare virker som et kult land, og du har lyst til å utforske nye plasser men vil ikke reise så langt som til syden f.eks.
Hasjrøyking og besittelse av hasj i Amsterdam er ikke ulovlig. Legemiddelloven § 31 er ikke gitt anvendelse utenfor Norge.
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Hvis du ikke har brukt stoffet i Norge eller er påvirket av det i Norge så er det ikke ulovlig.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Bare se på frp fyren som kjøpte hore i utlandet f. eks
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Men det finnes jo tusenvis av forskjellige ting dere kan gjøre i Nederland utenom å røyke vettu.
Vis hele sitatet...
Serriøst!? Faen, da gikk jeg glipp av mye sist jeg var der..


- Hehe, men som nevt tidligere i tråden kan det kanskje være en god idé å si du skal til et annet land? Det man ikke vet har man vel ikke vondt av?
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jo, det er det. Bare se på frp fyren som kjøpte hore i utlandet f. eks
Vis hele sitatet...
Selv om en lov er gyldig i utlandet betyr ikke det at resten er det. Det er vel ikke ulovlig å kjøre på venstre side av veien i England selv om man er norsk?

http://freak.no/forum/showpost.php?p...6&postcount=17
Sist endret av Mith; 21. oktober 2011 kl. 14:50.
Du har bare et stort problem med den turen i vinterferien (februar right?)
Fra og med 1. Januar 2012 blir det forbudt å selge weed (fra coffee shops) til turister.
Mente å ha lest det i blant annet VG for en stund siden. Men siden den kilden sier kan velger jeg å stole på en bekjent som nettopp kom hjem fra Amster, som forteller at det er fakta.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jo, det er det. Bare se på frp fyren som kjøpte hore i utlandet f. eks
Vis hele sitatet...
Norge kan rett og slett ikke bestemme lover i andre land.
EDIT: Ser nå at loven gjelder bare sexkjøp, men uansett.
Sist endret av DikkeDikk; 21. oktober 2011 kl. 14:58.