Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 2069
Hei! Har kjøpt en pc etter råd her. Jeg endte med dette oppsettet:

mb: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2318969 - 1305
cpu: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2599164 - 1474
kjø: http://www.amentio.no/PartDetail.asp...c:36231%3br:pg - 415
ghp: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2597264 - 1991
ram: http://www.amentio.no/PartDetail.asp...03023;c:103402 - 1090
kab: http://www.amentio.no/PartDetail.asp...c:36139%3br:pg - 1046
psu: http://www.amentio.no/PartDetail.asp...438913;c:36217 - 1152
opt: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2587756 - 168
hd: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:2484016 - 384

Har bygd pc'n i kveld, men den fungerer ikke.. Ved oppstart skjer en av følgende ting:
- pc'n starter som forventet og begynner å loade windows for å installere, men fryser. Den fryser ikke på samme sted (det virker random)
- pc'n ser ut til å starte (vifter går, etc), men skjermen forblir svart
- cpu-vifta starter ikke, og jeg skrur av i frykt for at cpu'n skal bli for varm

Jeg har prøvd å restarte BIOS uten at det hjalp.. Jeg har prøvd med én ram-brikke, begge ram-brikkene i ulike posisjoner - uten hell. Noen som har råd?
du har installert en ny windows? ikke bare slengt inn den gamle disken?
Cpu`n skal vel slenge fra seg 1 pip i oppstartsfasen og som viser til at alt er ok? Eller gjør de ikke det lenger?
Sitat av prick Vis innlegg
Cpu`n skal vel slenge fra seg 1 pip i oppstartsfasen og som viser til at alt er ok? Eller gjør de ikke det lenger?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på om det er en oppstartshøytaler kobler til hovedkortet, noe jeg ikke har sett på et par år nå. Men han sier jo at PC'en starter og han kommer seg inn på installasjonen, så da er jo CPU'en i orden.
Ingen lyder fra pc'n.. Hd'n er ny og tom. Jeg har ikke fått starta pc'n ordentlig i dag, men jeg fikk starta installen i går, før den klikka.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Den mest klassiske feilen er at en av RAM brikkene sitter feil, men ser du har eliminert bort det problemet. Har du satt jumperne riktig i hardisken og på CD rom?
Så ingen jumpere der.. Hva mener du? Det er en sata-disk. (Quoter en kamerat)
tja, ram-brikkene kan fortsatt være defekt, selvom du har prøv dem hver for seg
maks uflaks om du har TO defekte rambrikker, men det er ikke umulig.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
SATA trenger ingen jumpere, hadde glemt det. Men du kan for sikkerhetens skyld sjekke etter om jumperne til CDromen er satt riktig. Hvis du ser bak CDrom disken kan du se at det står en plastpinne plassert over to metall pinner. Den pinnen skal stå under master. Bildet på linken under illustrerer det litt bedre.

http://dsnimg.dell.com/images/extern...ock%20view.jpg
Det er sata cdrom og (quoter samme duden).
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Hehe, ok.. Etter å ha sett over alle feilrapportene dine igjen ser det veldig ut som at det kan være noe galt med oppsettet av CPU, eller at det er noe galt med maskinvaren rundt CPU. Jeg ville nok demontert CPU og vifte fra hovedkortet. Og deretter sette det sammen igjen, og se nøye etter at alle ledninger er montert riktig.
Spør du meg, høres det mer ut som defekt HK. Da det kun er HK som er felles grunn på alle feilene.
Mye mulig det er bios feil. Søk på google og se om flere har hatt problemer med det HKet.
Sist endret av Blackkoz; 31. desember 2009 kl. 20:59.
Eliminer (koble bort / plugg ut) alt som ikke trengs for å starte maskina. Hva skjer da?
Du har vell ikke tilfeldigvis klart og monterte på en av dem der "utheverene" som går på selve kabinettet feil ?

Dem der messing dingsene som løfter hovedkortet ut fra selve kabinettet osv. Vist en av dem er feil kan det føre til att strøm går litt hit og dit på kretsene.

Evt vist du ikke bruker dem og har en jævla tung kjøler så kan det være samme skjiten.
Jeg har prøvd å koble ut ting for å se om det hjelper, men nei - no luck. Tenker jeg skal koble alt fra hverandre og prøve på nytt. Jeg poster her igjen when it's done.
Sjekk det med avstansstykker mellom hk og kabinett som xsiv skrev! Kan være en 'felle' det ja!
Sjekka alt nå (avstandsstykkene og), men fant ingen feil.. Fikk starta pc'n ordentlig en gang nå, men den frøs igjen.
Hvordan fryser maskinen igrunn ? Stivner bildet helt ?

Hva type windows prøver du og legge inn på maskinen (pirat utgave?)
Sitat av xsiv Vis innlegg
Hvordan fryser maskinen igrunn ? Stivner bildet helt ?

Hva type windows prøver du og legge inn på maskinen (pirat utgave?)
Vis hele sitatet...
Bilder stivner ja. Nei, det er windows 7 utdelt av høgskolen (ikke piratversjon).
Allright liten oversikt her.

Du har sjekket over alle ledninger osv.

CPU Viften din starter ikke ?

Du får ingen post lyd når du starter (evt ikke tilkoblet høytaleren?)

HDD'en står tilfeldigvis ikke tilkoblet en raid port ?
Sitat av xsiv Vis innlegg
Allright liten oversikt her.

Du har sjekket over alle ledninger osv.

CPU Viften din starter ikke ?

Du får ingen post lyd når du starter (evt ikke tilkoblet høytaleren?)

HDD'en står tilfeldigvis ikke tilkoblet en raid port ?
Vis hele sitatet...
- Har sjekka og dobbeltsjekka alt av ledninger
- cpu-vifta starter innimellom (men det blir ikke veldig varmt inni der)
- ingen lyder whatsoever
- cd-rommen og hd'en bruker samme strømledning, men hver sine sata-kabler
Har du mulighet for og prøve med en annen windows cd ? bare for og teste ut om du kanskje har vært litt uheldig med platen du har fått.
Sitat av xsiv Vis innlegg
Har du mulighet for og prøve med en annen windows cd ? bare for og teste ut om du kanskje har vært litt uheldig med platen du har fått.
Vis hele sitatet...
Har allerede gjort det
Har akkurat samme HK og CPU(125w utgaven) og fikk et av problemene dine:
- pc'n ser ut til å starte (vifter går, etc), men skjermen forblir svart

Ringte komplett, der fikk jeg rådet om å teste allt utenfor kabinett
(har selv akkurat sendt inn ram, cpu og hk)
Sist endret av HabbaLaBiba; 1. januar 2010 kl. 02:33.
Sitat av HabbaLaBiba Vis innlegg
Har akkurat samme HK og CPU(125w utgaven) og fikk et av problemene dine:
- pc'n ser ut til å starte (vifter går, etc), men skjermen forblir svart

Ringte komplett, der fikk jeg rådet om å teste allt utenfor kabinett
(har selv akkurat sendt inn ram, cpu og hk)
Vis hele sitatet...
Testa du alt utenfor kabinnettet, og du måtte sende inn uansett?
Sitat av Fourty-Two Vis innlegg
Testa du alt utenfor kabinnettet, og du måtte sende inn uansett?
Vis hele sitatet...
Ja, men kan da ikke skade å prøve. Igjen jeg kom meg aldri så langt at noe bootet, 0 BIOS what so ever
Prøver igjen: Eliminer (koble bort / plugg ut) alt som ikke trengs for å starte maskina.
Det betyr at du ikke skal koble til dvd spiller, ekstra minne OG eliminere software (operativsystem...)
Kun HK, power, prosessor og grafikkort. Start opp og stopp i bios... Vent.... Fryser den da?
Sitat av woff Vis innlegg
Prøver igjen: Eliminer (koble bort / plugg ut) alt som ikke trengs for å starte maskina.
Det betyr at du ikke skal koble til dvd spiller, ekstra minne OG eliminere software (operativsystem...)
Kun HK, power, prosessor og grafikkort. Start opp og stopp i bios... Vent.... Fryser den da?
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd det.. No luck. Så det virker som om feilen ligger i en av de tinga ( HK, power, prosessor eller grafikkort).
Oki... Da har du iallefall kommet et stykke på vegen.. Skaff deg returnr. fra leverandør, begynn å pakke inn igjen delene og vent til postkontoret åpner...
Sitat av woff Vis innlegg
Oki... Da har du iallefall kommet et stykke på vegen.. Skaff deg returnr. fra leverandør, begynn å pakke inn igjen delene og vent til postkontoret åpner...
Vis hele sitatet...
Kan jeg bruke angreretten? Regner vel med at jeg ikke kan det da noe er feil..
Sist endret av Fourty-Two; 1. januar 2010 kl. 17:11.
Joda, det kan du selfølgelig! Så lenge det ikke er DU som har forårsaket feilen er det jo heller ikke ditt problem.. (Hvis du ønsker å 'oppgradere' delene er jo dette veien å gå uansett. Men det skader neppe å gjøre leverandør oppmerksom på at det leverte produktet ikke fungerte. De finner det jo ut selv ganske så fort!)
jeg slet noe jææævlig med pcen min der pcen frøs.
Avogtil fikk jeg tilogmed blåskjerm..

Tydet blåskjermen, og ifølge feilbeskjeden, og et par dager på google fant jeg ut at jeg hadde en defekt rambrikke og i tillegg FOR MYE ram i pcen

Det jeg prøver å si er; prøv noen andre rambrikker
Hmm, når jeg trykker på linken til hovedkortet står det AM2+ mens CPU er AM3. Bare feil link eller?
Hovedkortet er AM3

Men går de ikke om hverandre da?
Sist endret av HabbaLaBiba; 1. januar 2010 kl. 20:10.
Sitat av SeNaH Vis innlegg
Hmm, når jeg trykker på linken til hovedkortet står det AM2+ mens CPU er AM3. Bare feil link eller?
Vis hele sitatet...
Det er am3.. Det står det på selve kortet og på produktsida på amentio:
ASUS Mainboard S-AM2+ AMD790FX ATX 4xPCI-E VGA(512) Audio GbLAN 1394 SATA-II Raid Retail (M4A79-T Deluxe)

Qty/Pack: 1

Socket: AMD Socket AM3
Vis hele sitatet...
Høres ut som RAM problemer i mine øyne :S
Hvor mange rambrikker har du?
Ser at brikkene er dual channel. Vis du ikke har rambrikker i alle portene må du passe på å plassere de riktig
Sitat av Heigren Traceur Vis innlegg
Høres ut som RAM problemer i mine øyne :S
Hvor mange rambrikker har du?
Ser at brikkene er dual channel. Vis du ikke har rambrikker i alle portene må du passe på å plassere de riktig
Vis hele sitatet...
Har prøvd med ulike plasseringer og med kun en brikke, men det hjelper ikke..
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
tja, ram-brikkene kan fortsatt være defekt, selvom du har prøv dem hver for seg
maks uflaks om du har TO defekte rambrikker, men det er ikke umulig.
Vis hele sitatet...
jeg Quoter meg selv.
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
jeg Quoter meg selv.
Vis hele sitatet...
Greit, så ikke det siste. Har ingen andre brikker jeg kan prøve.
Sitat av Fourty-Two Vis innlegg
Greit, så ikke det siste. Har ingen andre brikker jeg kan prøve.
Vis hele sitatet...
hva med vennene dine? har du spurt om noen av dem har samme hastighet på minne som du kan låne i en time eller to?
Sitat av Slurpeedelic Vis innlegg
hva med vennene dine? har du spurt om noen av dem har samme hastighet på minne som du kan låne i en time eller to?
Vis hele sitatet...
Sitter på LAN med noen folk nå, men nei, de har eldre pc'er.