Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1860
Finnes det noen nettsider der man får kjøpt nøkkel-emner som man kan slipe selv?

Jeg har bare fått en nøkkel til garasjen fra borettslaget og trenger en i reserve dersom jeg mister denne..
Kan du ikke bare stikke på Jernia for å få dem til å slipe en ny? Og har du liksom en nøkkel slipemaskin? Ellers tror jeg det kan bli sykt vanskelig å få til å lage en nøkkel som funker
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Kan du ikke bare stikke på Jernia for å få dem til å slipe en ny? Og har du liksom en nøkkel slipemaskin? Ellers tror jeg det kan bli sykt vanskelig å få til å lage en nøkkel som funker
Vis hele sitatet...
Neppe. Siden dette er i et borettslag er det med svært høy sannsynelighet snakk om en systemnøkkel.
Sist endret av Spelly; 24. august 2017 kl. 08:25.
Det er en systemnøkkel og det er nok ikke så vanskelig å slipe en slik selv for en som driver med finmekanisk håndverk daglig.
Du kan jo spørre på monter. Siden de selger slipte nøkler kan de sikkert selge deg noen uslipte. Bare enklere det

Uansett hvis dette ikke er en standardnøkkel blir du bare nødt til å høre med borettslaget om de kan bestille en ny til deg eller si at du har mistet den du har. Tvilsomt at du som privatperson kan kjøpe emner til spesielle nøkler over nettet.
Sist endret av opus221014; 24. august 2017 kl. 10:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det er en systemnøkkel og det er nok ikke så vanskelig å slipe en slik selv for en som driver med finmekanisk håndverk daglig.
Vis hele sitatet...
Systemnøkler er vanskelig å få tak i da de er patenterte og det produseres ikke emner til dem utenom fra eier av patentet og de gir ikke ut disse over en lav hånd.
Enkelte systemnøkler er dog mulig å få kopiert, enten ved at patentet er utgått og man får tak i emner(mister minit/jernia er stedet å lete) eller ved at man sliper ned de hakkene som går nedover emnet(fungerer ikke på alle nøkler).
Sist endret av moret; 24. august 2017 kl. 10:22.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det er en systemnøkkel og det er nok ikke så vanskelig å slipe en slik selv for en som driver med finmekanisk håndverk daglig.
Vis hele sitatet...
Masse systemnøkler som har utløpt patent, men Jernia etc nekter generelt å slipe flere på et prinsipelt grunnlag.

Mister Mint på Oslo City er en av de få jeg vet om som ikke bryr seg om den slags så lenge patentet er utløpt. Raskt og rimelig!