Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3260
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Heisann folkens! Jeg har en leietaker som snart flytter ut. Han har røykt på rommet, mot leiekontrakten. Jeg har derfor lyst å bruke en del av depositumet til å leie inn et vaskefirma til å vaske ned hans rom, for å bli kvitt røykelukt. Noen som har erfaring med dette, og hvordan man går frem for å gjøre dette på en lovlig måte? Jeg er ikke ute etter å lure ham, og vil gjøre dette ordentlig.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette skjedde meg med, at jeg var den som leide. Leietaker bestilte et ganske så dyrt vaskefirma, fiksa flisene(som ikke var ødelagt engang...) og bestilte maler. Dette kom over depositumet og måtte derfor betale ekstra.
Det vanlige er vel å gå over leilighet med leietaker og bli enig om hva som skal gjøres.

Foreslå for leietaker at han enten må betale det eller at dere tar det fra depositumet. Lag en liten avtale på det. Er leietakers ansvar å vaske ut.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leietaker vasker ut, lukter det røyk enda så lei inn folk... trekk ifra beløpet på depositum. - case solved.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Leietaker vasker ut, lukter det røyk enda så lei inn folk... trekk ifra beløpet på depositum. - case solved.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om lukten, det handler om at tak, vegger etc. blir misfarget.
Det er ikke den enkleste vaskeoppgaven, så derfor pleier utleier å leie inn profesjonell hjelp når slike ting forekommer.

Personlig ble jeg trukket 10k fra depositum når jeg flyttet ut fra en 65kvm leilighet, etter mye innendørs damping.
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge det står i avtalen at røyking inne ikke er tillatt, så må leietaker ta kostnad for dette. Leietaker kan kreve å rette opp i problemet selv, men utleier må fremdeles godkjenne resultatet. Om han har røyket inne over lenger tid, holder det nok ikke med vask, da røyk setter seg i tapet/vegger og tak, så ofte må det males.

Jeg ville løst det ved at jeg gikk igjennom leiligheten/rommet med leietaker, og fant ut da hvor stor problemet var, etter at han har hatt 1 forsøk på å gjøre utleieobjektet i samme stand som det var ved overtagelse, minus normal bruksslitasje.

Hadde min leietaker vasket godt ned, og det fremdeles luktet røyk, hadde jeg krevd at det ble malt, i samme farge som rommet var, på leietakers regning. Om leietaker ikke maler godt nok/ihht. samme standard som det var før, ville jeg bedt personen enten skaffe maler på egen regning, eller at jeg skaffet maler på leietakers depotisum.

Om leietaker nekter/ikke erkjenner å ha røyket, men det er klare bevis for dette, så er det bare å kjøre en sak på det.
Røklukt er ikke så problematisk som folk later til å tro. Det viktigste er å vaske grundig. Svært grundig. Det inkluderer tak og vegger, bak komfyr, bak kjøleskap etc. Så kan det leies inn enten disse foggerne eller ioniseringsmaskinene. VAskefirma bruker slikt etter brannvask og de gjør underverk.

Ville gjort det slik at du snakker med leietaker. Forklarer at du ikke synes noe om at røkeforbudet ble brutt, men at utleier skal få sjansen til å berge hele depositumet, dersom leiligheten faktisk blir grundig vasket ned og leietaker leier inn maskin som fjerner all lukt.

For leietaker så kan det være kritisk å faktisk beholde depositum for å ha råd å få annen leiekontrakt. Da må leietaker stå på selv for å rengjøre og sanere pga røkingen. Og resultatet kan bli akkurat like bra som om profesjonelle til 500 kr timen eks mva skal gjøre jobben.

Men røking inne over tid setter spor, både lukt og missfarging. Og du må nok forklare i store bokstaver om dette til leietaker slik at de skjønner at de ikke er nok å bare dra en fuktig klut over. All nikotin og røkrester skal vekk fra vegger og tak. Og det skal ikke være lukt. Så er det et enkelt valg for leietaker. Enten innfri eller miste deler av depositum.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Røklukt er ikke så problematisk som folk later til å tro. Det viktigste er å vaske grundig. Svært grundig. Det inkluderer tak og vegger, bak komfyr, bak kjøleskap etc. Så kan det leies inn enten disse foggerne eller ioniseringsmaskinene. VAskefirma bruker slikt etter brannvask og de gjør underverk.

Ville gjort det slik at du snakker med leietaker. Forklarer at du ikke synes noe om at røkeforbudet ble brutt, men at utleier skal få sjansen til å berge hele depositumet, dersom leiligheten faktisk blir grundig vasket ned og leietaker leier inn maskin som fjerner all lukt.

For leietaker så kan det være kritisk å faktisk beholde depositum for å ha råd å få annen leiekontrakt. Da må leietaker stå på selv for å rengjøre og sanere pga røkingen. Og resultatet kan bli akkurat like bra som om profesjonelle til 500 kr timen eks mva skal gjøre jobben.

Men røking inne over tid setter spor, både lukt og missfarging. Og du må nok forklare i store bokstaver om dette til leietaker slik at de skjønner at de ikke er nok å bare dra en fuktig klut over. All nikotin og røkrester skal vekk fra vegger og tak. Og det skal ikke være lukt. Så er det et enkelt valg for leietaker. Enten innfri eller miste deler av depositum.
Vis hele sitatet...
Veldig enig i dette, leietager må få en mulighet til å rette på "skaden". Å vaske en leilighet krever ikke fagarbeidere på samme måte som f.eks elektrikere.
Er noe usikker på hvordan det juridiske er med røykeforbud, om du i det hele tatt har noe kontakraktsbrudd der. Husleieloven er ufravikelig og det er mange eksempler på det med hund f.eks. Sånne forbudslister er mer en tillitsgreie når man annonserer og velger leietager.

§ 1-2.Ufravikelighet
Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er mindre gunstige for leieren enn det som følger av bestemmelsene i loven her.
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Røykeforbudet står tydelig i kontrakten, og ble også kommunisert muntlig på forhånd i møte. Leietaker skal såklart få vaske ut som vanlig, og får anledning til det, så går vi gjennom dette sammen. Hvis lukten da er vekke vil det ikke være noe problem.

Men: Hvis jeg leier inn vaske firma for å utbedre dette, er det nok å fremlegge faktura i banken og få tilsvarende av depositums beløpet inn på min konto? Er nysgjerrig på den juridiske prosessen.

-OJ
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Men: Hvis jeg leier inn vaske firma for å utbedre dette, er det nok å fremlegge faktura i banken og få tilsvarende av depositums beløpet inn på min konto? Er nysgjerrig på den juridiske prosessen.

-OJ
Vis hele sitatet...
Du og leietager må være enige om kravet og begge godkjenne utbetalingens fordeling. Hvis ikke må du klage inn til HTU.

https://www.forbrukerradet.no/forsid...eie/depositum/
Det går an å bli kvitt både lukt og misfarging med ett strøk sperregrunning på vegg og tak, deretter maling. Hos et noenlunde rimelig byggevarefirma får du sperregrunning, vegg og takmaling til et medium soverom for en tusenlapp. Da er rommet fresht til nestemann.