Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4875
Hei.

Ja, altså. Ta en rusmisbruker som er avhengig av heroin. Kan han få heroin resten av livet og leve normalt? Får han ingen hjerneskader over tid eller andre problemer? Kan det være løsningen for de verste rusmisbrukerne? Er det sånn at "ren" heroin eller hva man kaller det i bunn og grunn ikke påfører noe skader?!

Takker for alle informative svar.
Tenkte bare å nevne det kjapt, at en hel haug med poster med synsing og feilaktige svar har blitt slettet. Vi ser herved frem til en opplyst diskusjon basert på fakta om _ren_ heroin, ikke masse tull om Plata-narkomane.
Visse kilder hevder at ren heroin ikke er fysisk skadelig for de indre organene, basert på forskningsrapporter fra Sveits, der heroinbehandling har vært eksisterende lenge. Imidlertid er det sånn at det er blitt påvist at barn født under et heroinmisbruk fra foreldrene, eller i verste fall kun en av dem som misbruker, blir født avhengige. Men heller ikke disse barna har hatt tegn til fysiske skader på de indre organene. Psykiske problemer som følge av at heroinforbruket allerede er på et misbruksstadie vil uansett følge ren heroin som utblandet heroin i Skippergata.
Langtidsbruk av heroin kan føre til nedsatt testosteron-sekresjon hos menn og en nedsatt eller fullstendig opphørt menstruasjon hos kvinner og andre aspekter ved det endokrine systemet. Langtidsbruk kan også føre til obstipasjon(forstoppelse).
Men det er ingen bevis for at heroin eller andre opiater skader nervesystemet.

Det heroinet man får kjøpt på gata inneholder andre stoffer i tillegg til heroin som potensielt kan være skadelig, men det er en helt annen side av diskusjonen.
Det er selvfølgelig også skader forbundet med injiseringen hvis det er inntaksmetoden, men det handler heller ikke om selve heroinet.
Sist endret av exocytose; 28. september 2009 kl. 18:35.
Heroin og andre opiumsstoffer: Gir risiko for plutselig forgiftningsdød. Fordi stoffene ofte tas med sprøyte, fører bruken i praksis også med seg stor infeksjonsfare. Det dreier seg ikke bare om hiv/aids, men også hepatitt (leverbetennelse) og lokale infeksjoner på stikkstedet. Hvis man er heldig og slipper disse akutte skadene ved bruken, har opiumsstoffene liten giftighet på kroppens organer ved langvarig bruk.
Vis hele sitatet...
Dette fant jeg ved et google søk. Det gir fare for overdose og andre ting som kan komme med sprøyta og stor avhengihet - men skal man tro dette er det ikke direkte skadelig på kroppen i seg selv - og som oftest er det ikke stoffet som dreper de avhengie med mindre de tar stor overdose; det er hele livstsituasjonen som fort kan sørge for andre sykdommer.
Heroin;
Heroin lages av naturstoffet morfin, og er et halvsyntetisk opiat. I likhet med mange rusmidler er heroinen blandet med mange andre stoffer når det kjøpes på gaten. Heroin virker slik at det nedsetter aktiviteten i sentralnervesystemet slik at man blir roligere, mindre anspent og får redusert konsentrasjonsevne.

Røyking av heroin ("Chasing the dragon") kan gi en følelse av velbehag, likegyldighet, og nedsatt selvkritikk. Heroin er et stoff hvor toleransen øker raskt, og risikoen for å utvikle kronisk avhengighet er like stor ved røyking som ved injisering av stoffet.

Når rusen avtar vil en kunne oppleve abstinenssymptomer. Disse symptomene kan være svært ubehagelige, og en kan få kramper og oppkast. Hjernens naturlige produksjon av endorfiner brytes ned ved bruk av heroin. Endorfiner er kroppens naturlige smertestillende og kilde til "rusopplevelse".

Røyking av heroin er svært dyrt, og for å oppnå maksimal rus for pengene injiseres ofte stoffet ved hjelp av sprøyte. Faren for overdosering og smitteoverføring av sykdommer er veldig høy. En som er hektet på heroin trenger ofte flere doser hver dag. Heroin tar fort styring på livet ditt, og det blir vanskelig å kombinere bruk av heroin med skolegang, arbeidsliv og andre sosiale aktiviteter.
Vis hele sitatet...
Risk of use
  • For intravenous users of heroin (and any other substance), the use of non-sterile needles and syringes and other related equipment leads to several serious risks:
  • Poisoning from contaminants added to "cut" or dilute heroin
  • Chronic constipation
  • Addiction and increasing tolerance
  • Physical dependence can result from prolonged use of all opioids, resulting in withdrawal symptoms on cessation of use
  • Decreased kidney function (although it is not currently known if this is due to adulterants or infectious diseases)[34]
Vis hele sitatet...
Det er viktig å se forskjell på rent herois og det du finner på gata som ofte inneholder mye mer enn kun heroin, og derfor er MYE farliggere enn vanlig heroin når det gjelder fysiske skader.

Til slutt vil jeg si jeg ikke kan love alt av informasjonen er korrekt, og ber folk ha stor kildekritikk når de leser om dette temaet.

kilder:
http://www.klara-klok.no/wips/37831790/caseId/357996034
http://www.magiskemolekyler.no/index.php?showtopic=161
http://no.wikipedia.org/wiki/Heroin
http://en.wikipedia.org/wiki/Heroin#Risks_of_use
Sist endret av etse; 28. september 2009 kl. 18:32.
Ren heroin er noe giftig, men langt så skadelig som midlene som brukes med til å blande den ut.
Viss noen fikk ren heroin ville man også sluppet mange av de overdosene som skjer, dette er det som er hovedgrunnen til skade på hjernen hos heroin misbrukere.
I England har 48% av heroin brukere hatt minst 1 såkalt dødelig overdose. Det sier seg selv at hjernen ikke fungerer uten oksygen.
De bruker jo også heroin i blant annet Sveits og Tyskland. Jeg vil tro det er noenlunde like usunt som andre stoffer vi bruker til den slags behandling.

Den som fortsatt er stygt er skadene på blodårene som regelmessige injeksjoner vil gi.
Sitat av Chopin Vis innlegg
Hei.

Ja, altså. Ta en rusmisbruker som er avhengig av heroin. Kan han få heroin resten av livet og leve normalt? Får han ingen hjerneskader over tid eller andre problemer? Kan det være løsningen for de verste rusmisbrukerne? Er det sånn at "ren" heroin eller hva man kaller det i bunn og grunn ikke påfører noe skader?!

Takker for alle informative svar.
Vis hele sitatet...

Om man kan leve normalt kommer jo ann på hva som er normalt.
de kan ikke leve normalt som deg og meg, men han kan leve et tilnærmet normalt liv, man blir ikke kvitt suget, men man kan leve med det.
Det som ofte blir gjort er at de går igjennom Legemiddelassistert rehabilitering (LAR), hvor de får substitusjonsbehandling med moderate doser.
De blir ikke så rusa som de hadde blitt ellers, da dette er meget strengt, og det er individuelle doser til alle.
Nå lurer jeg litt på hva du mener med skader, om de bruker rent stoff, rene srøyter, og unngår overdoser, så kan de leve et langt liv.
Men de som har skitne sprøyter og ikke passer på dosene, går ofte tidligere.
Nå skal det sies at det er andre skader på kroppen, som tannfelling osv, man ødlegger jo også organer med dette stoffet.
Sitat av Helenemor Vis innlegg
man ødlegger jo også organer med dette stoffet.
Vis hele sitatet...
Les paranoy sin post i denne tråden. Hvis du fortsatt mener at heroin ødelegger organene kan du vel legge frem kilder for påstanden din?
Ren heroin gir ikke tannskader som tannfelling alene. Dette er et somatisk sykdomstilfelle, som enkelt forklart skyldes den livsførselen en heroinmisbruker har til vane å føre. Ikke er det blitt påvist organskader av ren heroin heller. Slike skader kan heller tilbakevises til et hasardiøst omgang med blandingsmisbruk, som for øvrig ikke må forveksles med utblandet heroin, og som i slike tilfeller kan avgi organskader.

Undersøkelser gjort i Sveits i nyere tid har aldri påvist noen organskader som følge av kontrollert inntak ren heroin. I siste instans er det som sagt gjort hjerneundersøkelser på barn av heroinmisbrukere, som med unntak av at de blir født heroinavhengige, viser fysisk god helse - også på organene. Det er imidlertid ikke nok undersøkelser på dette området i følge motstandere av heroinbehandling til at en kan ta det for god fisk. Det har likevel ikke hindret Sveits i å fortsette sitt herointilbud til kroniske misbrukere under kontrollerte former i et sprøyterom.

Problemet med slike sprøyterom har delvis vært at det er vanskelig å opprettholde tilbudet til de utvalgte gruppene over lengre tid, fordi at tunge misbrukere oftes har vanskeligheter for å følge opp rutiner og avtaler. Derfor er det mange som frykter at det vil gå troll i ord i motstandernes spådommer, fordi at tilbudet rent generelt legger for store krav til misbrukerens pliktoppfyllelse og for liten vekt på misbrukerens levemønster. Hva hjelper det for eksempel med at du kan få en enkeltdose heroin kl. 10.00 neste morgen, hvis abstinensene slår ut klokka 04.00 på natta?

At misbrukeren da vil ty til gatestoffets urenheter, som for øvrig blir for det meste renset bort i et løsemiddel kalt vann, er av stor sannsynlighet og en problemstilling som må tas til vurdering ved et behandlingstilbud til tunge rusmisbrukere i form av gratis ren heroin. I slike tilfeller blir det da gitt bort heroin hydroklorid, istedet for enten acetat- eller -karbonatsaltet som oftest eksisterer på gata, og som må nøytraliseres før det kan injiseres - vanligst med sitronsyre. Blodet vårt måler omlag 7,5 i pH ved normale forhold eller noe deromkring hvis jeg ikke husker feil - så en pH-meter eller pH-papir sammen med en svak syre gir bedre vilkår for at blodårene vil både se bedre og kunne fungere bortimot optimalt, spesielt om sterilisert vann eller injeksjonsvæske (som da inneholder en buffer mest sannsynligvis, så du ser ikke helsepersonell stå med pH-papir og lakmus før injeksjon).

I tillegg har de riktig filterbomull med riktig lengde på fibrene, rett desinfeksjonsmiddel til å smøre på hudoverflaten ved injeksjonsstedet - normalt benyttes isopropyl alkohol (isopropanol) min. 75% ren - som fordamper umiddelbart etter påføring og ditto helt nye injeksjonsutstyr, der nålspissen ikke er skadet eller utsatt for støt eller lignende som kan forårsake visse usynlige hakk eller skraper på spissbladene eller tuppen og sløve ned injeksjonsstikket, eller bøye nålhodet litt i en eller annen retning som kan være medvirkende årsak til et uheldig bomskudd - som i alle de nevnte tilfeller kan være med å gi injeksjonssted og blodåre en hard omgang juling.

I tillegg vil det benyttes nye injeksjonssteder for hver injisering og fullstendig kontroller av brukerens blodårer og helse, slik at tidlig intervensjon eller behandling kan bli gitt før en eventuell infisering, byll eller annet dritt får blomstre. Bytte av injeksjonsårer sparer da altså på blodårene, fordi stikkstedet får tid til å heles før et eventuelt nytt stikk kommer. Dette igjen er ikke fysiske skader, men et tilfelle av den livsførselen og eventuell kunnskapsmangel, eller som oftest den "craven" for heroin, som er årsaken til. Med "crave" mener jeg sug som gjør at heroinisten blir slapp (lat) i gjennomføringen av et sikkert skudd (sikker injeksjon), og som igjen vil medføre lokale skader og injeksjonsfare for kroppen - heller ikke dette skyldes ren heroin sådan!

Videre er det bare 10% av de overdoserelaterte dødsfallene som skyldes heroin alene, og vi snakker her om utblandet gateheroin, og ikke potent ren heroin hydroklorid som gis i sprøyterommene ved heroinbehandling (hvilket må ytes mer forsiktighet ved dosering enn gateheroinet!), og dette er et lite antall i forhold til overdoserelaterte dødsfall der årsaken har vært blandingsmisbruk, som da ikke må forveksles med utblandet heroin. Et problem knyttet til overdoserelatert heroindødsfall er såkalt heroinindusert lungeødem. Det skal tilføyes at dette er lite kjent blant heroinbrukere, men forekommer. Dette er et akutt tilfelle hvor det forekommer vann i lungene pga sviktende pumpeevne i venstre hjertehalvdel.

Med stor velvilje kan jeg gå med på at dette kan kalles en fysiologisk skade, men tankekors er at lungeødem får du lett av å være i for store høyder likeså. Da må du komme deg til lavlandet igjen, så vil prognosene straks bli bedre. Det er heller ikke påvist at alle kroniske brukere av ren heroin, eller utblandet for den saks skyld, vil være disponert til å få dette. Med stor ironi i stemmen kan jeg nevne at morfin er et velegnet preperat til å behandle lungeødem i kombinasjon med vanndrivende midler, i tilfeller hvor det er forårsaket av hjerteinfarkt. Ellers er det ulike behandlingsvilkår til ulike tilfeller og årsaker til lungeødem. Dette er ihvertfall underlagt akutte tilfeller og gir ikke skader som vedvarer, og kan dermed ikke kalles en organskade som medfølge av ren heroin.

Følgelig viser jeg til dette:

"..overdoseproblematikken knyttet til heroinbruk, og understreker at dødsrisiko er også avhengig av heroinets renhetsgrad, som varierer betydelig mellom ulike land. I Norge har heroinrenheten vært relativt høy. Når det gjelder tiltak mot overdoser peker hun bl.a. på at de land som har greid å redusere antallet, er kjennetegnet av lett tilgjengelige behandlingsplasser, at rusmisbrukerne får behandling i fengslene og at den medikamentelle behandling er godt integrert i resten av behandlingsapparatet."
Vis hele sitatet...
Ergo kan man konkludere med at heroinoverdoser kan bekjempes med enda bedre kontrollerte forhold ved rusmisbruket enn dagens gjeldende hjelpe- og behandlingsapparat. Imidlertid er det også mistanke om at flere av heroinoverdosene som skyldes heroin alene, er følge av selvmord - og i andre tilfeller eventuelt av genetisk betingede sykdomstilstander som gjør det vanskelig å dosere opiater pågrunn av for dårlig nedbrytningsevne i leveren som fører til alvorlig respirasjonsdemping, og er i så tilfelle det toksiske ved ren heroin. Ellers er det lite toksisk heroin ute å går i Norge, men man finner det i andre former bl.a. i England, USA og andre nasjoner med høy bestand av heroinmisbrukere. Fellesbetegnelsen på slike toksiske heroin-produkter er visstnok Black Tar Heroin, som det har vært advart om i flere instanser. Dette er den tiden jeg gidder å bruke på å lete frem kilder og poengtere nok en gang at rene halvsyntetiske stoffer i opiatgruppen er sjeldent farligere enn de syntetiske opiatene som blir gitt i hopetall til smertepasienter av legene, selv om de har et frynset rykte på gata!

Kilde 1 - Helsetilsynet
Kilde 2 - Tidsskriftet
Lungeødem

NB!
For øvrig er jeg generelt en motstander av heroin av ulike erfaringsmessige årsaker, jeg kan derimot ikke motsi de faktiske forhold som frem til i dag foreligger for heroin under kontrollerte forhold. Jeg liker ikke at det dukker opp stadig nye misbrukere av stoffet, men vil heller ikke være pådriver av propaganda eller synsing, som kan ødelegge mulighetene for at tunge rusmisbrukere skal få et tilfredsstillende tilbud de også. Jeg liker heller ikke å diskutere hvorvidt heroin er fysisk skadelig eller ikke, for det er liten tvil om at den er psykisk skadelig! Ikke undervurder den sistnevnte skaden er mitt råd. Men ikke overse de tunge misbrukernes menneskerettigheter heller, tross alt er de syke! Og fortjener ergo behandling, selvom det skulle ta livet av dem. Det er min mening, da..

"Hvis et samfunn nekter de fattige retten til å tilhøre samfunnet, det samfunn vil ikke jeg leve i!"

Sitat fra en eller annen betydelig mann, som jeg ikke husker navnet på eller i hvilke tilfelle jeg leste det i. Sikkert noe vås, men allikevel forståelig nok - ut i fra de demokratiske prinsippene her til lands.

OBS! Sitatet er endret til å passe inn i hukommelsen min og dette temaet!
denna karen her er vel en av de mere kjente heroinister....

http://no.wikipedia.org/wiki/William_S._Burroughs

hunter