Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2594
Litt info om meg:
Født i 1987 (så snart 21 år)
Går skole deltid (tirsdag og tordag)

Min historie:
Jeg har hatt en nattjobb i nesten to år hvor jeg har jobbet to netter i uken (natt til fredag og natt til lørdag). Der har jeg hatt 117.95kr timen + 76,53kr natt-tillegg (pr. time), alså 194,48kr timen tilsammen.
Nå har det seg sånn at jeg nylig fikk halvert stillingen min på denne nattjobben, og jeg fikk dermed behov for en ny jobb for å kunne betale husleie, strøm, mat osv.

Etter noen uker med leiting kom en kompis av meg og sa at jeg kunne få jobbe med han og to andre snekkere på ett hus de holdt på å bygge(jeg er utdannet verken snekker eller håndtverker). Jeg startet der forige fredag (11.04), og har jobbet tre dager siden (overtid alle tre dagene). Jobben min er å rydde, isolere vegger og tak med glava, skru litt, stable stillas osv. Men jeg har ett problem...jeg får bare 85kr timen. Synes selv dette er grusomt lite..og jeg må nesten jobbe tre ganger så mye for og tjene det jeg tjente på en natt i den gamle jobben min.

De andre tre jeg jobber med har 400,- timen...og ja, jeg vet de burde tjene mer siden de er utdannede snekkere, men synes fortsatt forskjellen er litt stor. Føler meg som en utnyttet polsk snekkergutt på ti år..såå

Spørsmål:
Har de lov og betale meg så lite i timen?
Burde jeg ikke få så og så mye ekstra pr time jeg jobber overtid / overtidstillegg?
Jeg isolerte ett loft i dag, det fantes ikke gulv, jeg måtte balansere på noen tynne bjelker, og holdt på og falle ned flere ganger (langt ned ), burde jeg få risikotillegg eller noe lignende?

_
Har søkt på forumet, men var vanskelig og finne noe som matchet helt..
I følge denne sida: http://www.ung.no/okonomi/44_L%F8nn.html skal minsteløna vera 118 kr i byggebransjen for ungdom. I og med at du snart er 21 år, skal du ha betrakteleg mykje betre løn.
Sitat av Savyer
Det er ingen minste lønn uansett alder etc. Men det er noe som heter tarifflønn, det er den lønnen som din organisasjon har forhandlet seg fram til, det vil da være din minstelønn. Selv om du ikke er organisert kan du prøve å kreve det.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke noe minstelønn i Norge. Jeg ville tatt en prat med de som bygger huset - og se hva dere kommer frem til, det er helt klart underbetalt.
Minste lønn i byggebransjen:

a) For faglærte: kr 134,75,-

b) For ufaglærte uten bransjeerfaring: kr 120,50,-.

For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: kr. 125,50,-

c) For arbeidstakere under 18 år: kr 81,-

Arbeidstilsynet
Sitat av Deezire
Det finnes ikke noe minstelønn i Norge. Jeg ville tatt en prat med de som bygger huset - og se hva dere kommer frem til, det er helt klart underbetalt.
Vis hele sitatet...

Det er ingen lovpålagt minstelønn i Norge, Det det står svart på hvitt i Arbeidsmiljøloven er at man skal ha betalt i kroner og øre.(Nå har jeg ikke tatt med "Lov om Almenngjøring av Tariff")

Høres ut som dette huset er en typisk "svartjobb" hvor det ikke blir betalt skatt eller ført opp noe lignende. Tipper vel og på at du får penga i hånden.Nå skal ikke jeg moralisere dette, men hvis det er det så kan du tenke deg frem til om du har noe forsikringer eller lignende

Kompisene dine tjener 400,- i timen sier du? Og du 85,-? Det er jo opp til deg om hva du synes om det og jeg er enig med deg om at det er mye mindre enn de andre, selv om de evt har fagbrev. Se på prosentforskjellen og regn ut at en lærling uten noe som helst erfaring har "krav" på 30 % av fagarbeiderlønn og regn det ut til ca 120,- i dette tilfellet.

Mitt tips til deg er å skaffe deg en ny jobb.


PSa det gjelder overtidsbetaling har du krav på 40 % overtid når timene ila en uke stiger over 40 timer i uka eller 9 timer på en dag.
De har ikke 400 kr i timen?
Sitat av Savyer
Minste lønn i byggebransjen:

a) For faglærte: kr 134,75,-

b) For ufaglærte uten bransjeerfaring: kr 120,50,-.

For ufaglærte med minst ett års bransjeerfaring: kr. 125,50,-

c) For arbeidstakere under 18 år: kr 81,-

Arbeidstilsynet
Vis hele sitatet...


Og der kom det med allmenngjøringen ja,men merk at dette gjelder kun bygg/anleggsbransjen. Beklager OT!
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Dani87
De har ikke 400 kr i timen?
Vis hele sitatet...
Jo, de fakturerte nettopp for 100timer og fikk 40 000,-


Sitat av JoeNasty
Høres ut som dette huset er en typisk "svartjobb" hvor det ikke blir betalt skatt eller ført opp noe lignende. Tipper vel og på at du får penga i hånden.Nå skal ikke jeg moralisere dette, men hvis det er det så kan du tenke deg frem til om du har noe forsikringer eller lignende

Mitt tips til deg er å skaffe deg en ny jobb.
Vis hele sitatet...
Nei, de har snakket med regnskapsføreren om hele greia, og jeg blir og betale skatt. Så hele greia foregår vist "rett".
Har vurdert ny jobb ja..men desverre ikke lett å finne.
Sitat av ^ProXo^
Jo, de fakturerte nettopp for 100timer og fikk 40 000,-
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på å ha 400 kroner i timelønn og å fakturere 400 kroner per time. De 400 kronene man fakturer inneholder mva, arbeidsgiveravgift, din lønn +++

Men er forsåvidt enig i at 85 kroner er veldig lite.
regner med du jobber svart?
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Sitat av pelle pirat
regner med du jobber svart?
Vis hele sitatet...
Nei, ansatt av firmaet til foreldrene mine og innleid av snekkerne, alt er 100% lovelig.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
walbergz har helt rett!

Snekkerne fakturerer for 400 kroner, men sjølveste arbeideren sitter igjen med et mindretall av pengene. Bedriften de jobber for får en del, mens resten går til skatter, avgifter, forsikringer, pensjon, feriepenger, osv.. Det samme gjelder for et enkeltmannsforetak.
Det er vel ikke stort værre enn å ta en snakk med dem? Og høre hva dem sier. Si at du syntes lønnen er litt dårlig, og spørre om en evt. lønnsstigning.. Mener, du tjener jo rundt 115 kr dersom du jobber i en butikk, + masse UBtillegg.
Eller evnt kontakte en fagforening å høre hvilke rettigheter du har
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Okei, uansett om de ikke får betalt 400,- i timen..så tyder ting på at jeg er underbetalt med 35,- i timen.
Om de fakturerte snekkerfirmaet med 40 000 for 100 timer, er jo dette laaaangt fra lønnen til snekkerene. Jeg tviler sterkt på at de 40 000 er lønnen til snekkrerene.

Et eksempel her:

100 timer = 40 000

1: Regner med materiell ikke er inkl.
2: Moms på 25%= 10 000
3: Firma tar hvertfall 25%= 10 000
4: Av de 40 000 er jo 8 500 av dem dine.

= 40 000
- 28 500
= 12 500\3 snekkere= 4 166,- pr snekker for 100 timer!

Det kan neppe stemme! Regn med at snekkrerene bare går å skryter på seg. De har neppe 400 kroner timen anyaway.
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Sitat av hyys
Om de fakturerte snekkerfirmaet med 40 000 for 100 timer, er jo dette laaaangt fra lønnen til snekkerene. Jeg tviler sterkt på at de 40 000 er lønnen til snekkrerene.

Et eksempel her:

100 timer = 40 000

1: Regner med materiell ikke er inkl.
2: Moms på 25%= 10 000
3: Firma tar hvertfall 25%= 10 000
4: Av de 40 000 er jo 8 500 av dem dine.

= 40 000
- 28 500
= 12 500\3 snekkere= 4 166,- pr snekker for 100 timer!

Det kan neppe stemme! Regn med at snekkrerene bare går å skryter på seg. De har neppe 400 kroner timen anyaway.
Vis hele sitatet...
Ja, fikk med meg at ikke snekkerne får 40 000 i hånden. Du har missforståd, de er tre snekkere, de fakturerte for 40 000 hver(for de 100 timene). Det vil si 120 000, - de 8500,- mine.

Alle de tre snekkerne har vær sitt firma (hver av firmaene har kun 1 ansatt, som da er seg selv). De tre firmaene har leid meg inn sammen.
Sist endret av ^ProXo^; 21. april 2008 kl. 21:57.
Betalingen til snekkerne høres helt normal ut, muligens litt billig tilogmed. Betalingen din er derimot helt latterlig, men en ting jeg virkelig ikke forstår er hvordan du kan si at det er vanskelig å få deg jobb? Nå? man får jo omtrent jobber kasta etter seg?
^ProXo^'s Avatar
Trådstarter
Enig der atomet..latterlig!

Nei, du har rett der...bare jeg som er kresen på jobber, vil ikke ha en jobb hvor jeg må stå i en butikk o.l. Og heller ikke en jobb som krever fagbrev.
Få deg jobb innom PU. Ikke fett betalt, men bransjen skriker etter mannfolk. Det er bare narkomane og voldsforbrytere som blir møtt med nei
hva er PU?
Ok, markedet minsker jo en del når du utelukker butikk, men hva med f.ex. telefonsalg? Er du flink til å selge kan du vel tjene ganske bra med kroner der. Kanskje noe kundeservice-greier?
ut utdanna snekker skal ha mer enn 85kroner timen!

Jeg er 16 år og jobber på en fabrikk, går som 17åring.
der tjener jeg 80% av hjelpearbeiderlønn.
Så jeg får 104,xx kroner i timen, + feriepenger
All utdanning jeg har er 1.året Mekken.
dette er en sommerjobb riktignok men.
Sitat av Deamon
hva er PU?
Vis hele sitatet...

Psykisk utvklingshemmende