Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5388
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,
skal desverre for første gang i mitt liv stå til rette for et lovbrudd og sitter på en del spørsmål i den forbindelse.
Har ønsket at det blir behandlet som tilståelsesdom og det regner jeg med går i orden.

Uansett har jeg noen spørsmål rundt dette.

1. Hvor lang tid før rettsmøtet får jeg brev med innkalling? Snakker vi noen få dager eller et par uker?

2. Stemmer det at jeg etter dommen får et brev i posten der jeg skal vedta dommen med frist på 14 dager?

3. Hvor lang tid etter vedtatt dom går det før soningsinnkalling?

4. Og sist men ikke minst, når i denne prosessen kan jeg søke om soning med elektronisk kontroll (Fotlenke)?


Har dere eventuelt andre tips i forbindelse med tilståelsesdom? Noe det lønner seg å gjøre / ikke gjøre under rettssaken? Noe det lønner seg å si eller ikke si? Vits i å prøve å argumentere for lavere straff?

Tar virkelig i mot ALLE tips og erfaringer rundt tilståelsesdommer med stor takk!
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Husk at om du skal sone med EK kommer der veldig an på hva du har gjort. Men det får du tilbud om å søke etter dommen er gitt. Ellers siden du skal gå for tilståelsesdom, er det bare å legge seg flat i rettsaken og vise anger. Lykke til. Å hvis det viser seg å ende med fengsel, så er det egentlig ikke så ille. Du kan søke 2/3, å få sonet kortere enn du egentlig skal. Så lenge du oppfører deg, har sted å bo osv.
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Redd Esel: Mange års alkoholmisbruk endte med promillekjøring, så det er ingen tvil om at det venter ubetinget. Samtidig er vel dette noe som er relativt vanlig å få innvilget soning med EK.
Ellers takk for svar
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i samme situasjon som deg, TS. Fikk en skikkelig vekker (igjen) da jeg ble tatt for promillekjøring. Dette var i mai 2019. I november ringte politiet for avhør. Jeg har tidligere fått "program mot ruspåvirket kjøring" istedet for soning. Jeg ba om dette i avhør med politiet. Ga også uforbeholden tilståelse. så ble jeg innkalt til intervju med Kriminalomsorgen, som vurderte om jeg var egnet. Det mente de jeg var, da jeg har innrømmet rusproblem. Fikk så tiltalebeslutning fra Påtale dager etterpå, hvor de under tvil går inn for dette. Slipper da soning, men er i dette programmet i 10 måneder. Saken skal opp i retten i januar. Har og sett på formildende omstendigheter... Dette kan være liggetid (fra du ble tatt til dom blir avsagt), spesielle omstendigheter, kjørte du veldig kort, lite trafikkert vei.... på det jeg fikk fra påtale står det mye de anser som skjerpende : ( ønsker deg lykke til, og håper vi begge en gang lærer....
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Troende svarthå: tusen takk for svar! Jeg ønsker meg program mot ruspåvirket kjøring men sa vel ikke noe om dette i avhør, det var kanskje dumt? Kan jeg si / ønske dette i rettsmøte istedenfor eller er toget gått? Isåfall, faen...
Synes det gikk lang tid for deg å inn til avhør, selv var jeg inne en 3-4 uker etter.
Synes situasjonen er forferdelig men det går ellers bra med meg, startet fått hjelp poliklinisk og med antabus. Håper bare å få gjort opp for meg så raskt som mulig, er helt jævlig å ha saken hengende over seg.
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er påtale som skal rekvirere personundersøkelse av Kriminalomsorgen i alle tilfeller der det er aktuelt å idømme programmet.Ta og ring politiet og si du ønsker dette. I og med at du får behandling (det gjør ikke jeg), så burde de gjort det før. Om de ikke er villig, så må du nesten ta det opp når du er i rettsmøte. Si at du ikke var klar over dette alternativet.

Ja, har vært lenge å vente. Er slik at jeg føler meg ferdig med saka selv, og nå skal det rippes opp igjen.
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Å ja... tror saken er sendt videre fra politiet, fikk i hvertfall beskjed om at den bare skulle videresendes da jeg signerte papirene.

Får gjøre som du sier, ta det opp i rettsmøtet og si at jeg ikke var klar over dette alternativet og at jeg ønsker det. Var det mye stress med programmet? Hvor ofte måtte du på kurs / møte?
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man må til individuelle samtaler, litt etter behov. I tillegg er det 6 samlinger i grupper med " likesinnede". I gruppene er det undevisning og deling. Slik er det lagt opp her, tipper det varierer fra sted til sted.

Men det er mulig det er for sent å ta det opp på rettsmøtet. Dette er jeg ikke sikker på. Jeg hadde høypromille, så er så glad for at jeg fikk dette tilbudet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Troende Svarthå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Min sak gikk bra. Fikk prata ned boten fra 45000 til 40000. Bra timepris : )
har selv vært utfor dette for noen år siden, men da hadde jeg "bare" 0.9 i promille. promillen bestemmer mye av straffen
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
TS her, kan dra en liten update på hvordan tidslinja ble på denne saken, foreløpig:

*Høst 2019, lovbrudd begått, kjøring med meget høy promille.
*Ca tre uker etter lovbrudd, formelt avhør hos politiet. La alle kortene på bordet her og ønsket tilståelsesdom.
*ca Februar 2020, personundersøkelse / intervju hos friomsorgen med tanke på gjennomføring av "Program mot ruspåvirket kjøring". Hadde ikke søkt om dette selv eller nevnt det i avhør såvidt jeg husket, men politiet hadde gjort jobben sin og rekvirert denne undersøkelsen da jeg var i målgruppen.
*Ca en måned etter undersøkelsen fikk jeg telefon om at jeg ble anbefalt til programmet og samtykket til gjennomføring av dette istedenfor soning.
*Våren 2020: Rettsmøte. Dømt til betinget fengsel mot at jeg gjennomfører programmet.
*Friomsorgen tok kontakt for en stund siden og jeg har nå fått dato for oppstart.

Personlig er jeg nå meget spent på hvordan dette kommer til å sparke i vei. Det er en forutsetning at deltagelse i programmet ikke medfører alt for mye fravær fra jobb, jeg har en stilling som gjør at det ikke funker og da må jeg i ytterste konsekvens hoppe av programmet. Skal uansett klamre meg til programmet gjennom sommern, har IKKE særlig lyst til å springe rundt med den fotlenka når det er godt vær, da heller i november eller januar.
Jeg vet det er et par stk på forumet her som har avbrutt et slikt program, hvor mye fratrekk i soningsdager får man etter f.eks 4-5 måneder? er det noen "Formel" for dette, jeg slipper vel å eventuelt sone alle idømte dager dersom jeg f.eks har fullført 5 av 10 mnd?
Anonym bruker
"Elektronisk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror nok det heller er jobben, ikke programmet du må hoppe av. Du må fullføre dem straffen du har fått.
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Elektronisk Titan:
Nei, dette er feil. Man kan når som helst hoppe av et slikt program, da må man sone de betingede dagene man er idømt. Fullfører man derimot programmet og stiller på møtene, slipper man soning. Det er 1-2 møter pr mnd i 9-10 mnd.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har du lenke soner du ubetinget dom sånn btw
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Rød draug:
Fullstendig klar over det. Jeg er dømt til betinget, mot at jeg følger program mot ruspåvirket kjøring. Fullfører jeg ikke programmet blir dagene ubetinget, da evt. Med lenke.
Kanskje heller sette av ferie og avspaseringsdager til å delta på programmet. Vil tro det er bedre enn fengsel eller lenke.

Fengsel er jo tapt arbeidsinntekt og lenke betyr feihetsberøvning utenom jobb og noen timer til å handle, trene, ol.

18 møter over 9 måneder er gjennomførbart og skylde på jobben bare viser for meg at du ikke tar dette alvorlig og kanskje burde blitt dømt til ett opphold bak murene.
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tearz83:
Jeg skjønner hva du mener men det blir litt unyansert av deg å si at jeg ikke tar det på alvor, du vet jo ikke hva jeg jobber med? Ei heller noe mer om min livssituasjon. Kjenner du til programmet skjønner du kanskje at jeg har hatt et problematisk forhold til alkohol, men mer vet du ikke.
Jeg vet det er mye forsømmelse mot påvirket kjøring og det er greit, men å si at jeg ikke skjønner alvoret når du ikke vet hva jeg har foretatt meg siste året av behandlinger mm, det klarer jeg ikke å ta på alvor.
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Edit: fordømmelse skal det stå, ikke forsømmelse.
Man kan bare døme utifra det som står her, men fremdeles så ser jeg ikke hvordan jobben skal være ett hinder for 1-2 møter i mpneden. Alternativene er jo ,sosial restriksjon eller fengsel. og hvis jobben ikke kan godta at man er borte 1-2 ganger i måneden så er jeg heller ikke hvordan de skal godta det andre.

La oss bare anta at du har en jobb med mye arbeid og uforutsette ting som skjer. Da er en nesten umulig å gjennomføre pga restriksjonene som følge med. Har ikke hørt om noen som har fått til noe særlig variabel arbeidstid med dette.

Men kan jo hende jeg tar feil og at det er fullt mulig.

Men har du en vanlig åtte til fire jobb så burde det ikke være noe problem.

Men igjen da burde kurset ikke være noen problemer, ingen arbeidsgiver gir deg fri for å sone straff, så da er det ferie og fridager som må brukes.

Er egentlig veldig nysgjerrig på hva slags jobb du har, som er så viktig at du vil ta verre straffeformer over en lett en?
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tearz83:
Det er for meg ikke lettere med programmet enn fotlenke, tvert om. 3 uker så er det over, istedenfor å holde på fra nå til påske.

Det er flere ting du bør tenke over før man sier at straffen er lettere, og ag man vurderer lenka fremfor programmet.

Har du f.eks tenkt over at reiseavstand til friomsorgsKontoret kan være veldig lang of kronglete når man ikke har bil?
Ang. Jobb er det ikke viktig hva jeg driver med da jeg ikke vil bli gjenkjent. Det er ikke heller nødvendigvis arbeidsgiver som er problemet alltid, ei heller feriedager og avspasering. Det kan være et problem men ikke nødvendigvis.

Kanskje jobber man med mennesker? Med kunder / brukere som er veldig avhengig av deg som person, slik at Selve følelsen av jobbfravær Ikke er god? Kanskje et man den eneste på arbeidsplassen sin som kan å bruke et viktig datasystem fyllt ut? Eller betjene en bestemt maskin? Eller programmere noe til å starte opp riktig? Eller driver man for seg selv og kan i verste fall risikere problemer for sine ansatte? Kanskje er det mye skam forbundet med hendelsen og svært få /ingen vet om det siden det skjedde et annet sted i landet? Er jeg sjefen din, eller lærern til dattra di kanskje? Legen din? Naboen?

Poenget mitt er at det er mange variabler i hver slik sak som svært få kjenner til. Det som kan virke som en lett straff for noen kan være verre for en annen, arbeidsgiver eller ei. Det er mange grunner til at jeg er heldig og får tilbud om dette fremfor soning, på samme måte mange grunner til at det kan være vanskelig å gjennomføre. Det handler fint lite om å se alvoret i ting :-)
Vel nå var det nå du som selv sa at dette kunne bli problematisk pga jobb. Tearz tok jo tak i det du skrev naturligvis. Om det ikke var jobben så burde du vel heller skrevet det da?

Men kan du være sikker på at du får sone med fotlenke om du dropper ut av dette opplegget? Skulle du får avslag på det så blir det jo brått 3 uker i fengsel og må vel være mer problematisk både for arbeidsgiver, kunder, datasystemet og alt annet om du blir bort i 3 hele uker i strekk?

Forresten om du faktisk er uerstattelig på jobb i så stor grad at 1-2 dager fravær per måned i 9 måneder blir vanskelig så blir kanskje dette en fin ting for deg? Da ser jo sjefen hvor viktig du er og senere kan du kanskje bruke det for høyere lønn?
Sist endret av _abc_; 13. juni 2020 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fregnete Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
_abc_:
Det stemmer, men jeg skrev at det ikke burde "medføre alt for mye fravær", alt for mye altså. I tillegg skrev jeg at å hoppe av programmet var ytterste konsekvens, det kan altså finnes mye midt i mellom.
Kanskje kan de tilpasse tidspunktene noe? Kanskje kan det gjøres intensivt i perioder? Jeg vet jo ikke, har aldri før gjort et lovbrudd, ikke fått fartsbot en gang. Nå føler jeg bare at nysgjerrigheten og janteloven herjer i innleggene over her, jeg sanser en "du er ikke så jævla uerstattelig"-holdning som jeg ikke gidder å diskutere. Jeg har også skrevet at det er mange grunner til at det kan være vanskelig å gjennomføre, ikke bare jobb som mange henger seg opp i. Eksemplene jeg gir på arbeidsoppaver som kan gjøre det vanskelig er for øvrig bare eksempler, har ikke sagt hva jeg driver med. Av andre eksempler på grunner nevner jeg reisevei, det kan også være familiære årsaker med omsorg for barn som skal hentes i barnehage etc, dersom dagene blir lange. Sier ikke at eksemplene gjelder meg, men med litt fantasi er det ikke vanskelig å finne en haug med variabler som kan gjøre det lettere for noen med fotlenke kontra kurs.

_abc_: Ja, jeg har fått beskjed om at eventuell soning blir gjennomført med elektronisk kontroll, det har jeg søkt om og fått innvilget.

Uansett gidder jeg ikke å sitte på et anonymt nettforum for å rettferdiggjøre og forsvare at jeg vurderer å sone istedenfor å gjennomføre programmet. Hadde jeg skrevet historien fullt ut hadde nok mange flere forstått, men det gjør jeg ikke siden den er såpass spesiell at den er gjenkjennbar. Det er i grunn derfor jeg også skriver anonymt her da jeg har vært bruker på forumet så lenge at en del vet hvem jeg er, men kanskje ikke kjenner til situasjonen slik den står.

Jeg ønsket egentlig bare å oppdatere tråden slik at noen som evt. kommer etter meg i omtrent samme situasjon kan finne informasjon her. Jeg kommer derfor ikke til å fortsette diskusjonen slik den nå arter seg, men oppdatere igjen om noen uker / måneder med videre forløp.

Utover det respekterer jeg folk sine meninger, men jeg står for at jeg mener det er håpløst å gi kritikk rundt noe man ikke kjenner bakgrunnen til.
Hvorfor spør du da om meninger på at anonymt forum?

Men men jeg skjønner fremdeles ikke greia, er alle variablene du lister opp gjeldende for deg? Og jeg kunne selvsagt laget poster som tok for seg alle variablene. Men jeg synes det er bedre å gå utifra hva folk poster, enn å og gjette å ta forbehold.

Med de variablene så kan jeg jo skjønne at det vil være å foretrekke å hoppe av programmet, men programmet er jo der av en grunn. Kanskje for deg og dine problemer med alkohol så kan det være bra og fullføre, eller har du tatt andre grep i livet ditt nå.

Ellers så virker det som om du har sjekket ut konsekvensene av å hoppe av. Og har fått godkjent ek. Og med de tidene vi er i så er det jo ikke så vanskelig og å være sosialt tilbaketrukket i tre uker.