Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3260
Hei! Vi er en guttegjeng som skal nedover Europa og lurer på hva som skjer med fartsbøter og parkeringsbøter? Det er snakk om Tyskland, Tsjekkia, Latvia, Litauen og Polen.

Noen venner av oss sa at de bare kastet de ut vinduet og kjørte og aldri hørte noe igjen. Men at vi burde sjekke opp i det siden det kanskje var komt noen nye "utleverings"-lover i det siste, og at da bøtene kunne ligge å tikke til inkasso helt til vi gikk på en smell.

Noen som har peiling på slikt?
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Siste jeg kjørte til Danmark fikk jeg 1 parkeringsbot i Sverige samt 2 til i Danmark, har ennå ikke fått noe brev etter 1år ventetid. Fartsbøter har jeg ingen erfaring med ennå..
Om de gidder, så er jeg rimelig sikker på at statene kan sende bøtene dine til norske inkassoselskaper, om du søker litt rundt så tror jeg det er blitt diskutert før, evnt mener jeg å huske at det ble skrevet noe om dette i VG/Dagbladet (Om du velger å legge lit i deres svada får være opp til deg )
Det har vært en del nyhetssaker med hvor mye øst-europeere har sluppet unna med å ikke betale i farts og parkeringsbøter. Jeg har min tvil i at dette har noe å si i utlandet. Det skal sies: hvorfor være drittsekk for småpenger?
Katy Perry <3
Var i Åre for et par dager siden og fikk parkeringsbot på 800 kr. Bør jeg betale dette eller vente med å gjøre noe som helst og eventuelt betale dersom en purring kommer?
Hijacker denne tråden litt...
Hvordan er det med mer alvorlige fartsovertredelser nedover i Europa? For å gjøre det klart, så har jeg aldri kjørt nedover Europa, og har heller ikke noen planer om å gjøre det. Likevel lurer jeg. La oss si at man ikke har noen problemer med å betale bøter. Det som bekymrer er da mer alvorlige konsekvenser, som å miste lappen eller få merknader på rulleblad/politiattest. Noen som vet noe om dette? Er det et samarbeid mellom landene som gjør at større fartsovertredelser havner på norsk politiattest/rulleblad? Hva skal til for å få beslaglagt det norske førerkortet i utlandet?

Noen som har noe info?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hijacker denne tråden litt...
Hvordan er det med mer alvorlige fartsovertredelser nedover i Europa? For å gjøre det klart, så har jeg aldri kjørt nedover Europa, og har heller ikke noen planer om å gjøre det. Likevel lurer jeg. La oss si at man ikke har noen problemer med å betale bøter. Det som bekymrer er da mer alvorlige konsekvenser, som å miste lappen eller få merknader på rulleblad/politiattest. Noen som vet noe om dette? Er det et samarbeid mellom landene som gjør at større fartsovertredelser havner på norsk politiattest/rulleblad? Hva skal til for å få beslaglagt det norske førerkortet i utlandet?

Noen som har noe info?
Vis hele sitatet...
Mener på at du ikke kan miste lappen i Norge om du mister den i utlandet. (Ikke 100% sikker dog.) Se for eksempel på Petter Solberg. Han mistet lappen i Sverige, men kan fint kjøre bil i Norge likevel.
Fikk en bot på 8000,- i Sverige for noen år siden. Hender jeg får noen brev fra Kronafogdeverket. Men har ikke skjedd noe mer enn det.
Flere steder i utlandet tar politiet med seg kortterminaler som der du må betale boten før de lar der kjøre videre. usikker på eksakt hva som skjer dersom du ikke kan/ønsker å betale boten på stedet