Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4828
Jeg bor i et boligfelt i Norge, og på hovedveien i feltet er det avstikker. Denne avstikkeren er en blindvei hvor inngangen til Bohus er. Jeg ser ikke denne avstikkeren på f.eks. google maps, og jeg lurte da på om dette er en privat vei eller offentlig vei?

Skulle nemlig hjem fra byen, og måtte bremse da det kom en personbil derfra. Fyren bakk rattet bare skulte med hevet øyenbryn.

Er kanskje en bagatel, men for min del vil jeg føle meg tryggere om jeg visste.

Bohus-bygget er forresten:
Bohus Ruud Moss, Årvoldveien, Moss
Katy Perry <3
Du føler deg tryggere dersom du visste om denne veien var privat?
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Jeg bor i et boligfelt i Norge, og på hovedveien i feltet er det avstikker. Denne avstikkeren er en blindvei hvor inngangen til Bohus er. Jeg ser ikke denne avstikkeren på f.eks. google maps, og jeg lurte da på om dette er en privat vei eller offentlig vei?

Skulle nemlig hjem fra byen, og måtte bremse da det kom en personbil derfra. Fyren bakk rattet bare skulte med hevet øyenbryn.

Er kanskje en bagatel, men for min del vil jeg føle meg tryggere om jeg visste.

Bohus-bygget er forresten:
Bohus Ruud Moss, Årvoldveien, Moss
Vis hele sitatet...
Dersom det er privat veg, skal det være merket såvidt jeg vet?

Sitat av saxoni Vis innlegg
Du føler deg tryggere dersom du visste om denne veien var privat?
Vis hele sitatet...
Viste om den var det eller ikke, istedenfor å være usikker.
Det er et gangfelt
Har lite å si om veien er privat eller ikke, så lenge det er åpent for alminnelig ferdsel, så er det trafikkreglenes alminnelige vikepliktsregler som gjelder også for privatregulerte områder og i overgang mellom privat og offentlig vei.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Har lite å si om veien er privat eller ikke, så lenge det er åpent for alminnelig ferdsel, så er det trafikkreglenes alminnelige vikepliktsregler som gjelder også for privatregulerte områder og i overgang mellom privat og offentlig vei.
Vis hele sitatet...
Dette er vel ikke helt riktig, det kommer vel ann på hva den privatregulerte veien/avstikkeren er regulert som, man har ikke vikeplikt fra høyre når det gjelder parkeringsplasser, avstikkere, osv...


Ville snakket med kommunen, de som sitter på denne type info om dette er en kommunalvei eller regulert som privat vei, parkeringsplass, innkjørsel osv..
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Dette er vel ikke helt riktig, det kommer vel ann på hva den privatregulerte veien/avstikkeren er regulert som, man har ikke vikeplikt fra høyre når det gjelder parkeringsplasser, avstikkere, osv...


Ville snakket med kommunen, de som sitter på denne type info om dette er en kommunalvei eller regulert som privat vei, parkeringsplass, innkjørsel osv..
Vis hele sitatet...
Sitat av Trafikkreglene
§ 1. Definisjoner
1. I trafikkreglene forstås med:
a) Veg: Offentlig eller privat veg, gate eller plass (herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, vinterveg unntatt merket løype for beltemotorsykkel, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg) som er åpen for alminnelig ferdsel.
Vis hele sitatet...
En vei er altså definert som alle veier, gater eller plasser åpne for alminnelig ferdsel.

Sitat av Trafikkreglene
§ 7. Vikeplikt
2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.
4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.
Vis hele sitatet...
Ref. §7-4 så gjelder unntaket fra høyreregelen kun om parkeringsplassen er knyttet direkte til veien det er snakk om. Dersom det er en "avstikker" er den per. §1-1-a en vei, og veier er ikke unntatt høyrereglen så lenge den er åpen for alminnelig ferdsel.

Nå vet jeg ikke hvor langt man kan strekke begrepet parkeringsplass og hvor rundhåndet man er når det reguleres parkeringsplasser, men i dette tilfellet (streetview) kan ikke noen kalle denne utkjøringen en parkeringsplass.
Sist endret av Frenor; 19. mai 2012 kl. 16:32.
Hvis det er vikeplikt du tenker på, så har du ikke vikeplikt for ham om jeg forstår riktig. Høyreregler gjelder ikke når det er ut fra parkeringsplass.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Vel, vår vei er i hvert fall synlig på Google Maps. Den er privat og har snart vært det i et århundre. Man kan også se den, faren min, traktoren hans, bikkja vår og naboen vår på Google Street View. Ja, den er åpen for alminnelig ferdsel. Den har også utstikkere til tre andre boliger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
kummi90's Avatar
Trådstarter
Takker for svar!