Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1468
Har planer om å hjelpe en vennine med å få spilt inn musikk på pcen.

Vi krangler hele tiden om hva som trengs for at det skal bli skikkelig, og når får jeg sjekke ut litt hvem som har rett.

Hun spiller gitar og synger, til dette mente hun at hun trengte et utstyr til 6000kr.

Vet ikke hva som er riktig, et Creative Soundblaster Audigy Platinum burde holde, jeg vet ikke hva kontakter som brukes, håper dere kan være behjelpelig.

Hun mener også at hun må ha en miksepult, jeg ser jo hele tiden programmer har dette med, så jeg mener det er unødvendig, og at hun kan bruke det som er på pcen, hva som gir best lyd er jo en annen sak, men det er jo litt budsjett her i bilde...

takk takk!
Send en mail til . Han kan svare deg på alt

Han heter forresten Mads..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
En kamerat kjøpte nettop utstyr (mikser + mikrofon + diverse som jeg ikke aner hva er) til 40000. Ble bra lyd med det utstyret hvertfall...
The Rhymenocerous
polle's Avatar
En jeg kjenner som har gitt ut plate, brukte bare ett (!!!) program når dem spilte inn det, husker ikke hva det het, men det var vist faan så dyrt, men når det er cracka så er det vel ikke mye penger som skal til.
Som sagt, bare ett program og ett gutterom som ble brukt, og han har gitt ut plate, og den har god kvalitet.
(det er snakk om ett helt band her)
Vel, skal man titte litt på software i første omgang, så trenger man egentlig bare Sound Forge hvis man skal ta opp, og redigere lyd. veldig kjekt program som tar for seg det meste av å redigere lydfiler, og å recorde lyd.

Det hun så trenger er en skikkelig god mikrofon, som kan ta opp stemme uten å oppfatte for mye bakgrunnsstøy og noise som man ikke vil ha med.. Behringer B-2 er en veldig god studiomikrofon, som er egnet til å få best mulig kvalitet på lyder som blir tatt opp via mic'en, koster 2900,-.

har hun en ok pc til jobbing med lyd og slikt, så trenger du ikke mer, men dette med kabler fra gitaren og til lydkortet osv er jeg mer usikker på hvordan skal gå til. men dette er da en meget billig og grei måte å gjøre det på. og jeg tror også det er lurt å starte i det små.

gjøremål:

1. skaffe Sound Forge 5.0 (el nyere hvis det finnes)
2. skaffe en veldig god mic til opptak av stemme
3. ordne et rom som er veldig lydtett
4. prate med en dude som har peiling på kabler og slikt (mange av de som jobber i musikksjapper som selger gitarer, platespillere osv vet hva du trenger)

tror det blir noe slikt.. ellers får du ønske henne lykke til i musikkbransjen, den er hard. hm, håper du fikk noe nyttig ut av dette da.. hehe
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
hun er sinsykt opphengt i denne mixe-bordet, finnes det i Sound Forge ?
Spørr henne hva hun ønsker å gjøre med en mixepult.. det som går på en proff mixepult i et studio, går veldig bra med bare det å ha Sound Forge. menne, spørr henne hva i svarte hun vil med en mixepult i første omgang, hva ønsker hun å gjøre med den? så kan jeg svare på om hun trenger SF til det eller ikke.. SF er et skikkelig ok program.
Soundblaster Audigy Platinum (du får ikke gode ASIO-drivere til Extigy-utgaven såvidt jeg har hørt) og software skal holde, men det kommer litt an på hvor mange innganger hun trenger å bruke samtidig under opptak. Men jeg anbefaler uansett ikke ekstern mixer, ville heller funnet et annet lydkort med flere innganger (det finnes lydkortprodusenter som har spesialisert seg på slikt, f.eks. Terratec) slik at miksingen kan gjøres digitalt.

Av software er det vel Cubase som er mest brukt til harddisk-recording (og morsomst pga alle freeware-effektene du finner på nettet ) ). Tar du dette med i prisen blir det fort 2000-4000 ekstra, altså de "minste" utgavene. Alt av freeware når det gjelder harddisk-recording suger.
Better than thou.
www.prolyd.no
Websiden deres er ikke helt topp, men de har grisepeil på slikt som dette.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Opprinnelig postet av polle
En jeg kjenner som har gitt ut plate, brukte bare ett (!!!) program når dem spilte inn det, husker ikke hva det het, men det var vist faan så dyrt, men når det er cracka så er det vel ikke mye penger som skal til.
Som sagt, bare ett program og ett gutterom som ble brukt, og han har gitt ut plate, og den har god kvalitet.
(det er snakk om ett helt band her)
Vis hele sitatet...
Kan du finne ut hva det programmet het?????
Prolyd og andre butikker har peiling, så spør dem, men her er et par pekepinner for god lyd...

Spiller gitar og synger? For å få bra lyd på sangen burde du ha en bra mic, du kan ikke slå feil med en Shure SM-58 og et pop-filter (NØDVENDIG). Pris ca 1500-2000 spenn tror jeg. Shure SM-58 er de facto standard i musikkbransjen for en bra mic til ikke alt for mye penger.

Gitar? har hun halvakustisk trenger du jo ikke mic, da gitaren har greie nok ting her.

Lydkort? Gi faen i Creative, da du ikke får bra ASIO drivere eller noe til det. Kjøp heller et Terratec EWX 2496. Det har kun stereo inn/ut (rca kontakter) men har 24-bits / 96 KHz opptak og bra lyd. pris ca 1000-1500 kr tror jeg nå.

Så får du tak i en cracka Cubase VST eller Cakewalk Sonar, og SoundForge 6, Reason 2.0 er alltid fint, og en bøtte VST-plugins. Det hjelper. Men prioritet 1: bra mic til tale og bra lydkort til å ta opp med.
Er det bare gitar og vokal som skal spilles inn kan hun kjøpe et 4 kanalers "ministudio" med inngang for mikrofon og gitar/bass. Noen modeller kommer også med innebygget trommemaskin. Prisen er ca. 5000,-
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
tore: jeg ville gått på hagstrøm og spurt. det er en musikkutstyrsforretning i sentrum utover mot nordnes. du går gjennom gågaten og fortsetter videre i samme gate til du ser en masse gitarer i noen vinduer på høyre side. et annet tips kan være de store bokstavene på vinduene som utgjør "Hagstrøm"