Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2937
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Stikker helt plutselig, og lite planlagt på en ferie til Hellas. Kommer i det jeg pakker ned toalettsaker, at medisinene kanskje går under hva Tollkonstabel Qualm-Quisling mener er narkotikatransport.

Eller er det bare freaking..? Skal ta en sånn 100mg om kvelden når jeg trenger det. Så jeg tar med meg 8 stk, men regner med at den flate greske chartersveinfylla får meg trøtt nok uten.

Noen problemer med dette, om jeg ikke har med meg kopi av resepten etc?
Ikke umulig, at det kan bli en del problemer uten (kopi av) resept, ja. Så du bør ta med deg resept eller kopien av denne.
Jeg gjorde det samme i Amsterdam og Barcelona. Spurte på apoteket som sa det bare gjaldt b og a prep. Ble uansett ikke sjekka så kan ikke svare sikkert.
Jeg tok med quetiapine til Spania for noen uker siden, esken hadde et klistremerke med navnet mitt og hvor mange jeg skulle ta osv (som alle reseptmedisiner har). Min hadde blitt åpnet i kofferten så jeg, da brettene var strødd rundt, men ble ikke konfiskert da de så navnet mitt på esken.
Ofte når jeg lurer på noe så bruker jeg Google.

Søker du for eksempel på 'ta med medisin til utlandet' får du med en gang svar på det du lurer på. En stor fordel med dette er at man også kan finne korrekt informasjon fra troverdige kilder og ikke bare synsing.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_...r/default.aspx
Sist endret av Saerdna; 19. august 2016 kl. 22:29.
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Trådstarter
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Ofte når jeg lurer på noe så bruker jeg Google.

Søker du for eksempel på 'ta med medisin til utlandet' får du med en gang svar på det du lurer på. En stor fordel med dette er at man også kan finne korrekt informasjon fra troverdige kilder og ikke bare synsing.

http://www.legemiddelverket.no/Bruk_...r/default.aspx
Vis hele sitatet...
Fire svar i denne tråden. To som gir meg innsikt i erfaringer gjort av andre, en som anbefaler Google (jeg har sjekket dette også, men ville gjerne også høre om noen på dette flotte forumet hadde erfaringer), og en som bare synser uten å henvise til noe.

Resepten har jeg ikke, da apotekdama tok denne. Faktisk en sånn papirresept. sjekket på den nettsiden, men fant ingen "kopi" der. Desverre. Men da plukker jeg opp boksen og tar med meg den, blir neppe fengsla som smugler hvis jeg forsøker å ta med meg 6 tabletter med en relativt vanlig medisin...
Om ikke ting er endret så er det slik at om en skal reise utenlands så skal en ha med en medisinliste fra legen, og den skal være på engelsk.
Var slik før, en som jeg reiste sammen med måtte ha det i forbindelse med ferien pga epilepsimedisin. Noen land har strenge regler på den type medisiner og en medisinliste med dosering etc skal da gjøre at du slipper inndratte medisiner og i verste fall tull med tollen/politi.

Når det er sagt så har jeg selv reist i europa uten å ha med slikt fordi jeg glemte det. Reiste med 4 ukers forbruk av blant annet sobril og seroquel.
Var ikke noe stress, og om det nå skulle blitt stress så var min løsning å evt fikse nødvendig dokumentasjon i ettertid. Slapp jo det da.
Hvorfor gjøre det vanskelig når alt du trenger er et skriv fra legen din?
Hehe var jo ikke akkurat at jeg anbefalte ts å reise uten papirer, var mer at jeg delte mine refleksjoner rundt worst case scenarioer da jeg ankom flyplassen med ryggsekken pakket og kom på at jeg hadde glemt å ordne papirer på medisinene. Og siden jeg hadde billigbilett så var det ikke et alternativ å utsette flyturen fra gardermoen for å fikse papirene. Så jeg tenkte fluck it og sjanset på at jeg ville slippe straff om jeg skulle bli stoppet.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om ikke ting er endret så er det slik at om en skal reise utenlands så skal en ha med en medisinliste fra legen, og den skal være på engelsk.
Var slik før, en som jeg reiste sammen med måtte ha det i forbindelse med ferien pga epilepsimedisin. Noen land har strenge regler på den type medisiner og en medisinliste med dosering etc skal da gjøre at du slipper inndratte medisiner og i verste fall tull med tollen/politi.

Når det er sagt så har jeg selv reist i europa uten å ha med slikt fordi jeg glemte det. Reiste med 4 ukers forbruk av blant annet sobril og seroquel.
Var ikke noe stress, og om det nå skulle blitt stress så var min løsning å evt fikse nødvendig dokumentasjon i ettertid. Slapp jo det da.
Vis hele sitatet...
Fastlegen min som gir meg resept på quetiapine sa at alt man trenger er den lappen som apotekaren klistrer på medisinesken. På den lappen står jo navnet ditt osv.