Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 862
Hei, jeg lurer på om det går ann å bruke javascript i c#?

jeg skal få en messagebox til å komme opp når jeg trykker på en knapp, men Messagebox finns ikke i c# aspx, bare hvis du lager et windows form, og jeg skal lage en nettside.

er det noen som vet hvordan man kan dette? har googlet en del nå, men ingen ting har virket hittil.

altså, jeg trenger ikke å bruke javascript, hvis dere har en bedre løsning.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Uhh... ASP og Javascript er helt forskjellige - ASP utføres på serveren for å generere koden som brukeren får se. Bruk ASP til å spytte ut Javascript-kode som fremkaller boksen. Bruk også gjerne noe annet enn vanlig alert() da denne er fugly, og det sikkert finnes bedre løsninger.
For å bruke javascript i C# (og i PHP, VB, Java, Python, Ruby, Pascal......), skriver du kanske enkelt

Kode

<script>
//javascript her...
</script>
Hvis du vil lage en messagebox i javascript, skriver du

Kode

alert('tekst');
i javascripten.

Evt skaffe deg et rammeverk som lager bedre løsninger, som feks jquery UI.
Sist endret av Jannis!; 4. mars 2011 kl. 09:35.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Jannis! Vis innlegg
For å bruke javascript i C# (og i PHP, VB, Java, Python, Ruby, Pascal......), skriver du kanske enkelt

Kode

<script>
//javascript her...
</script>
Vis hele sitatet...
Nå må ikke du, som OP, blande konsepter. Views er ikke i C#, de er i HTML og blir parsed av motoren. Du kan ikke kalle hele stacken C# bare fordi backenden er det.
Sist endret av nso; 4. mars 2011 kl. 10:01.
Selvfølgelig ikke...

Jeg var nok litt trøtt, det går ikke an å skrive <script> i C#, fordi det ikke er en C#-kommando.

Det jeg mente, var at koden din må spytte ut det jeg skrev, ikke at du skal skrive det i koden.

Enten igjennom Response.Write, eller så skriver du det rett inn i .aspx, .ascx, .cshtml eller .vbhtml - filen din.
Vil som Jannis sa, anbefale et rammeverk som f.eks jQuery. Dette er et meget kraftig rammeverk som har svært mange muligheter.

http://www.visual-blast.com/javascri...ery-impromptu/

Der har du for eksempel en redesignet alertbox.

I viewet kan du bruke <script></script> og ha en onclick parameter på knappen din. Dette må som nevnt tidligere pushes ut html'en du genererer.

Videre vil jeg anbefale ASP.NET MVC dersom du ikke bruker det per i dag.