Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 9598
Den 1. februar markeres slutten på jaktsesongen. I spanske byer som Malaga og Sevilla blir flere av hundene drept eller overlatt til seg selv, fordi de ikke lenger er til nytte for eieren.

Ifølge European Society of Dog and Animal Welfare er det snakk om rundt 50 000 mynder årlig. Dersom man regner med andre jakthunder skal tallet være oppe i 150 000.
Vis hele sitatet...
Les mer: http://www.dagbladet.no/2016/02/01/n...jakt/42980798/

Her så tror jeg noen har bommet litt på vinklingen av storyen.

Norske jegere brukere flere år på trene opp sine jakthunder, enten de nå jakter ender, ryper, elg eller hjort. Og når en vet hvor mye jobb som ligger i en god jakthund virker det helt meningsløst å skyte hunden bare fordi jaktsesongen er over. Neste år er jo en ny sesong, og de rekker jo ikke trene opp en god jakthund føre den sesongen er igang.

Hva tenker dere, bullshit eller tror dere spanjoler gladelig plaffer ned sine jakthunder straks jaktsesongen er over for å slippe å ha noe styr? Hunder som kanskje har 3-4 år å trene opp...
Sist endret av frtoretang; 2. februar 2016 kl. 06:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor trur du nokon har bomma på vinklinga? Om du googler eit par av stikkorda i artikkelen finn du dette, som rett nok ikkje forklarer veldig mykje meir, men det understøtter i det minste artikkelen.
Jeg leser dette som om at det omhandler de hundene som har vist seg å ikke gjøre en god nok jobb, ikke lenger fungerer like bra etc. Med andre ord en temmelig barbarisk måte for å kvitte seg med de hundene man ikke skal bruke i neste års jakt.
Uten Filter
Trådstarter
Ja nei det vel tallene de opererer med da. 50.000 jakhunder gunnes ned i februar hvert år i Spania......nei du det har jeg vanskelig for å tro på. For det første så er vel jakt også i Spania for spesielt interesserte, og de som går så inn i jakt som hobby og livsstil de skjønner vel såpass at om de skyter årets jakthund så blir det en stusselig jaktsesong neste år.

Klart at noen er så kyniske at de ikke orker å jobbe med bikkjene men at 50 000 bare plaffer ned bikkja si i februar måned hvert år det blir søkt altså. Jeg ser det er ymse skriverier om dette - men det er jo først og fremst organisasjoner som lever at sensasjoner og fete typer.

Jeg klarer bare ikke se det at at i Spania så er en det en by på størrelse med Tromsø som er smekk full av hjernedøde og kyniske mennesker som skyter bikkja si hvert år - uten tanke for at de kanskje bør kurse mer, trene oftere etc. Og siden de rapporterer at tallet er stabilt over flere år så virker det jo som det ikke er noen ende på dårlige bikkjer, late hundeeiere og dårlige mennesker i Spania.

Nei det der blir bare for søkt for meg.
Denne reportasjen stemmer nok bra den-en skal ikke langt fra skandinavia før man merker at en del har et langt mer kynisk forhold til dyr enn her på bjerget.

Italienere er også beryktet for å ha bruk og kast mentalitet når det gjelder jakthunder.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja nei det vel tallene de opererer med da. 50.000 jakhunder gunnes ned i februar hvert år i Spania......nei du det har jeg vanskelig for å tro på.
Vis hele sitatet...
Hvor mye bevis trenger du før du er overbevist?

EDIT: Det er visstnok vanligere at de tortureres til døde enn at de "gunnes ned". Det skal medføre jaktlykke året etter.
Sist endret av Provo; 2. februar 2016 kl. 11:24.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor mye bevis trenger du før du er overbevist?

EDIT: Det er visstnok vanligere at de tortureres til døde enn at de "gunnes ned". Det skal medføre jaktlykke året etter.
Vis hele sitatet...

Som jeg sa, jeg hadde sett saken omtalt andre plasser også. Men det som slo meg var at saken var omtalt stort sett av organisasjoner som lever av sensasjoner og fete typer - endel av de du linker til er akkurat hva jeg tenkte på og endret ikke saken.

Føler dette er litt som den filmen om "tortur av sel i nord isen".........er ikke sikkert det er helt korrekt slik saken fremstilles.

Har vært i Spania noen gange men kan ikke si at jeg kjenner folkeslaget godt nok til å si om det er en generell hang til å torturere mishandle jakthunder.

Jaja kan jo være at jeg bare er litt naiv og godtroende. Men det er nå helt greit det - for ellers så mister man jo helt trua.
Sist endret av frtoretang; 2. februar 2016 kl. 14:19.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Føler..
Vis hele sitatet...
Hvor mye man bruker egne følelser er vel det som definerer hvorvidt man er objektiv eller subjektiv.
Selv de reneste fakta kan sees bort ifra hvis man føler for det..
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men det som slo meg var at saken var omtalt stort sett av organisasjoner som lever av sensasjoner og fete typer - endel av de du linker til er akkurat hva jeg tenkte på og endret ikke saken.
Vis hele sitatet...
Slik som The Telegraph, National Geographic og The Guardian? Om ikke flere internasjonale medier eller frivillige dyrevernorganisasjoner er tilstrekkelig for å overbevise deg, hva slags krav til bevis er det du opererer med? Du nekter å tro det før tusenvis av spanjoler møter opp på trappa di med torturerte hunder på slep?
Du får servert artikkel på artikkel fra seriøse (og useriøse) kilder og godtar ingen av dem (?). Hvis ingen av disse mediene er troverdige for deg kan man begynne å lure på hva du faktisk tar for god fisk. National geographic, kanskje mest av alt, er ikke kjent for å blåse opp tall for å få lesere.
Reindriftsamer i Norge har en rimelig lik mentalitet når det kommer til hunder. Hunden er ikke et kjæledyr, den er et verktøy. Det samme gjelder f.eks de som driver med hundekjøring. Det er riktig nok ikke snakk om at det er holocoast for hunder vært år. Men er hunden ikke lengre skikket til jobben så avlives den. F.eks på Villmarkssenteret i Tromsø så avlives gamle og syke hunder. Hunder som fint kan leve mye lengre.
Sitat av murloc Vis innlegg
Reindriftsamer i Norge har en rimelig lik mentalitet når det kommer til hunder. Hunden er ikke et kjæledyr, den er et verktøy. Det samme gjelder f.eks de som driver med hundekjøring. Det er riktig nok ikke snakk om at det er holocoast for hunder vært år. Men er hunden ikke lengre skikket til jobben så avlives den. F.eks på Villmarkssenteret i Tromsø så avlives gamle og syke hunder. Hunder som fint kan leve mye lengre.
Vis hele sitatet...
Kilder til dette? Både om samer og Villmarkssenteret. Jeg vet at det var en "anonym varsler" i forbindelse med Villmakssenteret, og at de hadde mattilsynet på besøk for å undersøke. Men at de begge bedriver slakt av hunder det øyeblikket de ikke kan nyttes som brukshunder er noe nytt for meg.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Slik som The Telegraph, National Geographic og The Guardian? Om ikke flere internasjonale medier eller frivillige dyrevernorganisasjoner er tilstrekkelig for å overbevise deg, hva slags krav til bevis er det du opererer med? Du nekter å tro det før tusenvis av spanjoler møter opp på trappa di med torturerte hunder på slep?
Vis hele sitatet...

Som jeg avsluttet forrige post, da velger jeg heller å være naiv og godtroende.

Men jaja av en befolkning på nesten 50 mill så må en vel nesten forvente 50K gærninger.
På Irland avlives hvert år titusener av unge friske hunder hunder som av ulike anledninger ikke lenger er ønsket, f eks greyhound-hunder som ikke lenger trekker inn nok penger:

http://www.hundarutanhem.se/Situationen-pa-Irland/
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Som jeg avsluttet forrige post, da velger jeg heller å være naiv og godtroende.

Men jaja av en befolkning på nesten 50 mill så må en vel nesten forvente 50K gærninger.
Vis hele sitatet...
De har jo fortsatt tyrefekting noen steder. Dyreplageri for underholdningens skyld er en del av deres kultur.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Kilder til dette? Både om samer og Villmarkssenteret. Jeg vet at det var en "anonym varsler" i forbindelse med Villmakssenteret, og at de hadde mattilsynet på besøk for å undersøke. Men at de begge bedriver slakt av hunder det øyeblikket de ikke kan nyttes som brukshunder er noe nytt for meg.
Vis hele sitatet...
Bestevennen min er reindriftssame same og typen til en venninne jobber på villmarkssenteret. Jeg kan dessverre ikke komme med annet enn anekdotiske bevis for dette. Men det er fornuftig om man tenker over det. Er man reindriftssame og borte store deler av året er det ikke så lett å passe på en hund som ikke kan være med.

Men for all del, dette trenger ikke gjelde alle. Men jeg vet faren til kompisen min har skutt flere hunder opp igjennom fordi de ikke har kunnet "jobben" sin. På villmarkssenteret så adopterte typen til venninnen min hundene for å unngå avliving.

Men er dette så sjokkerende? Det er vel så vidt jeg vet vanlig med veddeløpshester også? Samt hele kjøtt og pelsindustrien. Er det SÅ mye verre å ale opp hunder for et spesifikt behov for så å avlive dem? Hva er forskjellen på å ale opp griser og lam for så å avlive dem for kjøttet?

Nå mener jeg jo at pelsindustrien bør legges ned. Jeg mener også at produksjon av kylling å svinekjøtt er rimelig uetisk slik det foregår idag. Jeg er ikke noen fanatiker og har hatt hund hele livet. Men hva er egentlig forskjellen på å skyte brukshunder og alle andre dyr man avliver?

Om de tortureres som noen påsto over her så er det selvfølgelig totalt uetisk og unødvendig.
Sist endret av murloc; 2. februar 2016 kl. 18:23.
Til trådstarter: Har du vurdert muligheten for at det faktisk ikke er eierne selv som har trent opp disse hundene? Men at disse, muligens, er allerede opptrente hunder som kjøpes som en-gangs hunder ved hver jaktsesong?

Ang saken så kan jeg ikke akkurat ikke si at jeg er så altfor mye overrasket.
Selv så mottar jeg hyppige nyhetsbrev fra PETA - Og blir dermed også ofte oppdatert på nye saker, bilder og videoer som ordene "grotesk" og "barbarisk" ikke er i nærheten av å beskrive engang (en av mange eksempler: https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=CKeE_SPSbio). Og denne saken her topper absolutt ikke listen over de mest brutale og groteske som jeg til nå har fått med meg.

Missforstå meg ikke, jeg forsøker ikke å unnskylde denne typen behandling av dyr i det hele tatt. Det er både grusomt, barbarisk og ellers ting som ord aldri vil kunne komme nærheten av å beskrive. Heller gir det meg ikke akkurat et bedre syn på jaktindustrien, spanjoler og menneskeheten generelt.
Sist endret av supernatural; 2. februar 2016 kl. 18:57.
Sitat av supernatural Vis innlegg
Til trådstarter: Har du vurdert muligheten for at det faktisk ikke er eierne selv som har trent opp disse hundene? Men at disse, muligens, er allerede opptrente hunder som kjøpes som en-gangs hunder ved hver jaktsesong?

Ang saken så kan jeg ikke akkurat ikke si at jeg er så altfor mye overrasket.
Selv så mottar jeg hyppige nyhetsbrev fra PETA - Og blir dermed også ofte oppdatert på nye saker, bilder og videoer som ordene "grotesk" og "barbarisk" ikke er i nærheten av å beskrive engang (en av mange eksempler: https://www.youtube.com/watch?time_c...&v=CKeE_SPSbio). Og denne saken her topper absolutt ikke listen over de mest brutale og groteske som jeg til nå har fått med meg.

Missforstå meg ikke, jeg forsøker ikke å unnskylde denne typen behandling av dyr i det hele tatt. Det er både grusomt, barbarisk og ellers ting som ord ikke er i nærheten av å beskrive. Heller gir det meg ikke akkurat et bedre syn på jaktindustrien, spanjoler og menneskeheten generelt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi alle kan være enig i at å plage dyr unødvendig er galt. Men setter man som premiss at avlivingen foregår på en etisk måte blir spørsmålet noe annet. Spørsmålet blir da; hvilke dyr skal man ale opp å avlive og hvorfor. I dette tilfellet får hunden særbehandling. Det er altså greit å gå ut å skyte dyr i øst og vest for sport og matauk. Men skyter man hunden så er det galt.

Som nevnt så har jeg hatt hund hele livet, og det hadde ikke falt meg inn å avlive den før absolutt nødvendig. Men jeg kan forstå at man gjør det med bruksdyr generelt.
Sitat av murloc Vis innlegg
Jeg tror vi alle kan være enig i at å plage dyr unødvendig er galt. Men setter man som premiss at avlivingen foregår på en etisk måte blir spørsmålet noe annet. Spørsmålet blir da; hvilke dyr skal man ale opp å avlive og hvorfor. I dette tilfellet får hunden særbehandling. Det er altså greit å gå ut å skyte dyr i øst og vest for sport og matauk. Men skyter man hunden så er det galt.

Som nevnt så har jeg hatt hund hele livet, og det hadde ikke falt meg inn å avlive den før absolutt nødvendig. Men jeg kan forstå at man gjør det med bruksdyr generelt.
Vis hele sitatet...
Den moralske intuisjonen til mange slår i min mening galt ut her. Man ser at visse dyr ales opp for mat, men samtidig at man aldri ville gjort det samme med en hund. Denne floken løses da av mange ved å si at det egentlig er greit å gjøre det samme med hunder. Mens den egentlige løsningen, i min mening, er at det egentlig ikke er så greit å gjøre det med andre dyr heller.

Det sagt, så finnes det selvsagt grader her som over alt ellers. Hvor godt liv har dyret hatt mens det har levd, hvor lenge har det fått leve, hvor human er avlivingen, og i hvor stor grad er det man får ut av det et unødvendig luksusprodukt? Kjøtt er ikke nødvendig, det bare smaker godt. Så selv om jeg er kjøtteter, har jeg problemer med å forsvare det moralsk. Men andre ting er enda mer unødvendig, slik som luksuskåper. I dette tilfellet er det snakk om hunder som bare skal brukes på jakt én gang for sportens skyld. Og å avlive dem (selv uten grov tortur) tjener ingen som helst hensikt utover å være et overtroisk rituale og å frita eieren fra ansvaret med å beholde den til året etter. Det hadde ikke vært greit uansett hva slags dyr det var snakk om.
Sist endret av Provo; 3. februar 2016 kl. 09:00.
Sitat av Provo Vis innlegg
Den moralske intuisjonen til mange slår i min mening galt ut her. Man ser at visse dyr ales opp for mat, men samtidig at man aldri ville gjort det samme med en hund. Denne floken løses da av mange ved å si at det egentlig er greit å gjøre det samme med hunder. Mens den egentlige løsningen, i min mening, er at det egentlig ikke er så greit å gjøre det med andre dyr heller.

Det sagt, så finnes det selvsagt grader her som over alt ellers. Hvor godt liv har dyret hatt mens det har levd, hvor lenge har det fått leve, hvor human er avlivingen, og i hvor stor grad er det man får ut av det et unødvendig luksusprodukt? Kjøtt er ikke nødvendig, det bare smaker godt. Så selv om jeg er kjøtteter, har jeg problemer med å forsvare det moralsk. Men andre ting er enda mer unødvendig, slik som luksuskåper. I dette tilfellet er det snakk om hunder som bare skal brukes på jakt én gang for sportens skyld. Og å avlive dem (selv uten grov tortur) tjener ingen som helst hensikt utover å være et overtroisk rituale og å frita eieren fra ansvaret med å beholde den til året etter. Det hadde ikke vært greit uansett hva slags dyr det var snakk om.
Vis hele sitatet...
Da er vi vel stort sett enige.

Jeg mener helt klart fortsatt att det finnes tilfeller hvor det å skyte bruksdyr er forsvarlig. Gamle arbeidshunder, gamle trekkhester osv. Innen gårdsdrift hvor marginene er små så skjønner jeg rett og slett at man ikke alltid kan ta vare på den gamle hunden eller hesten lengre. Men bruksdyr på denne måten er noe annet enn rike folk som går på jakt, men som ikke gidder å ha hund. All form for rituell slakt er stort sett bare pølsevev.
En ting er å avlive en sau, men føler det er noe litt annet å avlive en hund som man har bygget et bånd til. Ettersom sauen som oftest bare står der og tygger drøv, mens hunden derimot hører etter på hva du vil den skal gjøre.

På en annen side. Kjenner noen som kjører slede med hund og avler de. Det er ikke sånn at de uten videre tar livet av alle hundene som ikke duger. Først prøver de å adoptere de bort eller omplassere de, fungerer jo utmerket godt for en 40 åring som bare skal ha litt hjelp på joggeturen. Hvis dette ikke går så blir de avlivet. Dette gjelder også hunder som blir syke over lengre tid og som ikke viser tegn til bedring ettersom det koster fort en del å ha dyrlege besøk hvis man har 20 hunder å se til. Det som spiller inn her er at det koster faktisk en del å ha dyra - og det å ha en hund du ikke kan bruke til noe, og du har 20-30 andre, blir fort dyrt. Det betyr for så vidt ikke at eieren nødvendigvis ikke er glad i dyret.

Men det å kjøpe en hund, bruke den i 1 jaktsesong, deretter avlive den. Eventuelt torturer. Det blir bare dumt. En trent jakthund koster vel også litt, og den har ofte mer enn én sesong under beltet før den er ferdig.


Så tips til de som vil ha en hund; kontakt en hundekjører. De har alltids en hund de vil bli kvitt eller nærmer seg utgått datoen.
@Hayer: Jeg er egentlig ikke helt enig med deg. Hvis en driver stort, så får en selvsagt ikke et slikt forhold til en sau, gris eller ku som ei familiebikkje. Men de bikkjene det er snakk om her, tror jeg neppe er "familiebikkje". Og iallfall ku (det er det jeg har erfaring med), "står ikke bare der og tygger drøv". Det kan kanskje se slik ut for menigmannen, men jobber du litt med dem, så ser du også at dem har personlighet som dyr flest (med litt størrelse på). Og koser du en del med kuene (noe som egentlig er viktig, men ofte oversett), så får du også et bånd til dem.

Jeg har selv vært med på å slakte 5-7 kuer. Og fleste av disse har jeg hatt et mer eller mindre personlig forhold til. Ikke slik som kjæledyr jeg har hatt, men det er der. Og 3-5 av disse sto jeg og holdt i, når dem fikk kula i hodet. Jeg ble valgt til den jobben, nettopp fordi jeg hadde kost litt med dem, og de var da mye roligere. Så jeg klådde dem litt oppunder haka/på halsen og godsnakket med dem rett føre. Mens jeg holdt grima når det smalt. Jeg synes dette var/er alt annet en morsomt, men jeg viste også at det måtte gjøres. Det ene er, at det er faktisk delvis dette en bondegård lever av. Og det andre, så var det egentlig noen ganger det beste for dyret ved sykdom.
Den ene kua hadde fått 3 antibiotikabehandliger p.g.a. lungebetennelse, men betennelsen kom igjen. En annen hadde fått spenetråkk (en annen ku hadde tråkket på spenen), så denne var nærmest mos. En ku som melker bare på 3 spener, forsvarer seg sjeldent økonomisk. Denne synes jeg var litt ekstra ille, for denne kua var ganske nervøs da hun kom i fjøset som kvige (kvige = før den har fått sin første kalv, ku = etterpå). Så jeg dullet og tullet litt med henne, og hun ble roligere. Hun så rett og slett ut, til å bli en bra ku!

Og jeg har hatt en god del opplevelser med kuer, som nå er gode minner. Sau er kanskje ikke så "skarpe mellom ørene", men å påstå at det er bare "gresspisemaskiner", blir borti natta feil!
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. februar 2016 kl. 10:51.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av murloc Vis innlegg
Er man reindriftssame og borte store deler av året er det ikke så lett å passe på en hund som ikke kan være med.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke reindriftssamene kunne ta hunden med? Regner med du tenker på flyttsamene, som flytter etter flokken til kysten om sommeren. Om man driver med reindrift, driver man jo med det hele året. Dessuten brukes det ikke mye hund i reindrifta lenger, nå har de jo snøscooter.

Dyrevelferd har alltid stått sterkt hos samene, de har jo levd tett på naturen og dyr i lang tid.

https://www.regjeringen.no/no/dokume...ltur/id105658/