Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3483
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg sliter veldig med ryggsmerter etter en ulykke for noen år siden hvor jeg fikk brudd i ryggen. Smertestillende som pinex / paralgin fungerer svært dårlig og jeg har lyst på noe sterkere som tar smerten men er redd for å bli avhengig av opiater. Hva er det neste på listen av smertestillende? Og er det risiko i å faktisk bli avhengig?
Anonym bruker
"Nervøs Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Risikoen for å bli avhengig av paralgin forte er der også så du er absolutt ut på vei et skummelt sted om du bruker smertestillende daglig eller så ofte som flere ganger i uken.
Jeg har prolaps i rygg, og har fått sarotex for dette. Det funker på nervesmerter og kan kanskje være noe? Eventuelt CBD olje. Det har jeg prøvd og har hatt effekt av.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg sliter veldig med ryggsmerter etter en ulykke for noen år siden hvor jeg fikk brudd i ryggen. Smertestillende som pinex / paralgin fungerer svært dårlig og jeg har lyst på noe sterkere som tar smerten men er redd for å bli avhengig av opiater. Hva er det neste på listen av smertestillende? Og er det risiko i å faktisk bli avhengig?
Vis hele sitatet...
Ja det er en risiko, men det kommer veldig ann på personen. Generelt jo mer "veljustert" du er i livet ellers vil ofte være en pekepinne på om du vil få en sterk psykisk avhengighet eller ei. Fysisk avhengighet aka dependence vil du få om det brukes daglig basta, men det er ikke det samme som en ordentlig avhengighetslidelse.

Prøvd Tramadol? Verdt et forsøk. Personlig får jeg lite til ingen smertelindring av Paralgin forte og har også opplevd paradoksal effekt (sterkere smerter) Tramadol derimot lindrer ganske sterke smerter for meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Risikoen for å bli avhengig av paralgin forte er der også så du er absolutt ut på vei et skummelt sted om du bruker smertestillende daglig eller så ofte som flere ganger i uken.
Vis hele sitatet...
Har vært og er perioder hvor jeg bruker daglig pga både ryggen men også kraftig migrene. Finnes det noen bedre alternativer?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøvd Tramadol? Verdt et forsøk. Personlig får jeg lite til ingen smertelindring av Paralgin forte og har også opplevd paradoksal effekt (sterkere smerter) Tramadol derimot lindrer ganske sterke smerter for meg.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært på tanken, og tenker kanskje å nevne tramadol til legen men føler det er litt skummelt område å trø inn i som han over nevner..
Sist endret av Corporaten; 24. august 2021 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Pensjonert Blåstål "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Corporaten Vis innlegg
Har vært og er perioder hvor jeg bruker daglig pga både ryggen men også kraftig migrene. Finnes det noen bedre alternativer?



Jeg har vært på tanken, og tenker kanskje å nevne tramadol til legen men føler det er litt skummelt område å trø inn i som han over nevner..
Vis hele sitatet...
Det kan jo tenkes det finnes mindre risikable medisiner som kan lindre, eventuelt en form for behandling som er ikke medikamentell. Av medisiner ville jeg gitt cbd en test. Om du ikke har noe historie med dårlig psyke eller det er psykiske problemer som går i familien din Kan du prøve ordinær Cannabis også.

Du må bare spørre rett ut. Si at du fikk det en gang og følte det hjalp på smertene. Min erfaring er at det beste er bare å spørre rett ut om preparatet man ønsker. Å gå rundt grøten har aldri gitt meg de medisinene jeg har prøvd å fiske etter.
Fikk tramadol for smerter i ryggen. Funket fjell! Men igjen så kommer mine smerter i perioder, så har ikke fått mer enn en pakke av gangen. Men de funket for meg i hvertfall, ta en prat med legen din!
Det er bare å si til legen at PF gir for kortvarig og mangelfull smertelindring og i tillegg forstoppelse, og spørre om det finnes alternativer. Kun det, ikke en masse forklaringer og utenomsnakk. Legen vil da sannsynligvis la deg prøve tramadol, som er et mye bedre preparat på alle måter. PF er håpløst for din type plager (jeg har det samme).
Sitat av Mallpunk Vis innlegg
Det er bare å si til legen at PF gir for kortvarig og mangelfull smertelindring og i tillegg forstoppelse, og spørre om det finnes alternativer. Kun det, ikke en masse forklaringer og utenomsnakk. Legen vil da sannsynligvis la deg prøve tramadol, som er et mye bedre preparat på alle måter. PF er håpløst for din type plager (jeg har det samme).
Vis hele sitatet...
Ja da skal jeg gjøre det. Takk for tips folkens!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har selv prøvd tramadol utallige ganger, både for smertelindring og rus. Sleit en del med store smerter i rygg, og tramadolen tok knekken på smertene ganske greit. Så som andre nevner over her er det absolutt verdt å prøve.
Når det kommer til avhengighets-spørsmålet ditt så vil jeg personlig si at det skal litt til for å bli avhengig av tram, isåfall er det mer mentalt enn fysisk jeg har kjent på et par ganger. Knasker man mengder lenge nok merker man det naturligvis på kroppen når man slutter, men prøv å unngå å gå i den fella.
Sett en grense for deg selv rundt maksdosen du kan ta daglig, og ta så klart mindre om du ikke trenger hvis smertene er tålelige. Det kan variere fra dag til dag.

Det er en hårfin balanse mellom å ta smertene i stor nok grad til at hverdagen ikke blir for kjip og å ta lite nok/kort nok tid til å unngå å bli for hekta.
Du må uansett regne med et visst sug hvis du tar rusgivende smertestillende daglig i mer enn noen uker, men det tåler man med litt disiplin og nok å tape.

En i kretsen min tok litt forskjellige smertestillende Opiater etter brudd og endte til slutt med å synes Nobligan depot, 150mg/døgn fungerte best. Minst kvalme mot mest smertedemping.

Buprenorfin kan muligens funke bra?
Tramagetix 150mg OD pleier og være greit til og begynne med. Bruker du OD så sliper du og tenke på noe mer ang dosering
Støtter Krystallkongen.Sliter selv med kroniske ryggsmerter og brukte Paralgin i årevis.Den utspilte sin rolle og jeg har de siste åra brukt Norspan smerteplaster.Det er buprenorfin som gradvis gir smertelindring i løpet av en uke plasteret sitter på.Jeg har fått det gjennom spesialist,så har det på blå resept.Ellers er det ganske dyrt.Ingen misbrukspotensiale med det,men er selvfølgelig vanedannende.

mvh CC,
Sitat av Chip Charley Vis innlegg
Støtter Krystallkongen.Sliter selv med kroniske ryggsmerter og brukte Paralgin i årevis.Den utspilte sin rolle og jeg har de siste åra brukt Norspan smerteplaster.Det er buprenorfin som gradvis gir smertelindring i løpet av en uke plasteret sitter på.Jeg har fått det gjennom spesialist,så har det på blå resept.Ellers er det ganske dyrt.Ingen misbrukspotensiale med det,men er selvfølgelig vanedannende.

mvh CC,
Vis hele sitatet...
Er ikke ingen misbrukerpotensiale og vanedannende litt motstridende uttalelser?
Sitat av Jorg Vis innlegg
Er ikke ingen misbrukerpotensiale og vanedannende litt motstridende uttalelser?
Vis hele sitatet...
Misbrukspotensialet til Buprenorfin er betydelig lavere enn ved bruk av andre smertestillende som Oxynorm/Oxycontin, Tramadol o.l.

Det er en grunn til at det brukes til å substituere de tyngste, mest misbrukte Opiatene.

Jeg har selv erfart at det å sprekke noe jævlig for så å anskaffe Subutex for å avslutte sprekken med mindre ubehag enn å kutte tvert.

Man skal uansett være forsiktig ved bruk av Opiater/Opioider da absolutt alle kan og blir misbrukt.