Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3875
Er en kar som skylder meg mye penger. Men er en venn av familien så vill ikke lage så mye drama, men bare dra til han og riste han litt i nakken. Men ikke registrert adresse på telefon nummeret og ikke funnet noen som vet hvor han har flyttet. Noen som har noen smarte ideer hvordan man kan finne han?
Har'u fullt navn og en venn i helsevesenet kan denne vennen teoretisk søke opp folkeregistrert adresse til den det gjelder. Da jeg jobbet på Ullevål måtte jeg fra tid til annen bruke denne søkefunksjonen for å innhente info om pårørende etc.
Da får du søke skatteetaten om opplysninger fra folkeregisteret.

Har du virkelig så lite som skjer under korona restriksjoner og ferie at du skal begynne å kreve eldgammel gjeld fra en familievenn .
Sist endret av knert1; 15. juli 2020 kl. 17:16.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
Har'u fullt navn og en venn i helsevesenet kan denne vennen teoretisk søke opp folkeregistrert adresse til den det gjelder. Da jeg jobbet på Ullevål måtte jeg fra tid til annen bruke denne søkefunksjonen for å innhente info om pårørende etc.
Vis hele sitatet...
Nå skal det nevnes at slike søk loggføres og er synlige i vedkommendes journal, så jeg tviler på at du får noen til å gjøre dette. Dersom vedkommende bor på skjult adresse vil heller ikke vanlig helsepersonell få tilgang ettersom det da må "søkes om" å få tilgang, noe du ikke får uten en god grunn.
Bruker han ingen form for sosiale medier? Kan fort finne folk gjennom bilder og poster
Ja nei det er vel ikke veldig enkelt for oss lekmenn? Politi kan finne mobil, tracke kortbruk og raskt finne mannen. Du og jeg not so much.

Om han skyr sosiale medier, står registrert som UFB i offentlige registre så får du enten resignere eller leie inn folk som kan slikt. Om fyren har gode grunner til å ligge lavt så gjør han vel akkurat det og da blir det vanskelig uten tilgang til mobildata eller kortdata.
Sist endret av _abc_; 15. juli 2020 kl. 21:59.
Sitat av random72093 Vis innlegg
Nå skal det nevnes at slike søk loggføres og er synlige i vedkommendes journal, så jeg tviler på at du får noen til å gjøre dette. Dersom vedkommende bor på skjult adresse vil heller ikke vanlig helsepersonell få tilgang ettersom det da må "søkes om" å få tilgang, noe du ikke får uten en god grunn.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, og ingen sykepleier eller lege ville sannsynligvis søkt opp personalia til en person for moroskyld, men i teorien er det fullt mulig å hente ut data. Blålystilgang kan man juge om men man kommer nok til å få et forklaringsproblem i etterkant.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Da får du søke skatteetaten om opplysninger fra folkeregisteret.

Har du virkelig så lite som skjer under korona restriksjoner og ferie at du skal begynne å kreve eldgammel gjeld fra en familievenn .
Vis hele sitatet...
Nå ville jeg heller satt meg tvilsom på moralen til «familievennen» som skylder han «mye» penger for så å stikke av.

Er jo sikkert ikke snakk om 100 lapper heller når man vil gå gjennom bryet for å finne han tenker jeg.
Dette er en mørk hemmelighet om hvordan man kan finne noen, selv om de skulle ha skjult adresse og har gått i dekning.

Gå til et bibliotek, helst et lite ett hvor de ikke har en klar politikk på slike ting. Utgi deg for å være personen, og si at du vil forandre adresse/telefonnummer på din konto. Enten spør du hva de nåværende opplysningene er, eller du kan få bibliotekaren til å snu skjermen mot deg, så du kan fange opp detaljene. Det hjelper hvis du er sjarmerende og bibliotekaren er usikker, eller i det minste ikke er mistenksom som utgangspunkt. Du kan også si at du vil forandre detaljene på bibliotekskontoen til et barn på samme måte.
Men det fordrer vel to ting Sanjar? Både at den du søker faktisk har lånekort, og at du befinner deg i riktig by? En som har gode nok grunner til å ligge lavt en periode befinner seg ikke nødvendigvis i samme by der han egentlig bor. Er heller ikke sikkert det er en lesehest med lånekort.
Det er ganske vanlig å ha nasjonalt lånekort i disse dager. Det er ingen garanti, selvsagt, men vedkommende kan ha vært uforsiktig og ikke tenkt over den muligheten.
Tror man må oppgi fødselsnummer/personnummer på biblioteket, Sanjar. Ikke bare navnet.

Det måtte hvertfall jeg når jeg skulle sjekke opplysningene de hadde på meg.
Tror man må oppgi fødselsnummer/personnummer på biblioteket, Sanjar. Ikke bare navnet.

Det måtte hvertfall jeg når jeg skulle sjekke opplysningene de hadde på meg.
Vis hele sitatet...
Mange små biblioteker har ikke gode rutiner på denslags. De vil gjerne være personlige og imøtekommende. Dessuten kan bibliotekaren være urutinert, slik at litt karisma kan få det gjort. De fleste som lager seg bibliotekskort, skaffer også nasjonalt lånekort, så forandringer i adresse kommer frem over hele linja. Det krever selvsagt av vedkommende ikke har plugget alle hull, men bibliotekskortet ditt er gjerne noe du ikke tenker over. Hvis du har flyttet til et nytt sted og det har gått noen år, kan det hende at du skaffer/forandrer på lånekortet ditt, uten å tenke over at det kanskje er en satan som leter etter deg.

Hvis man er virkelig oppsatt på å lete opp noen, kan det å reise utenfor byen til et lite bibliotek være et alternativ, i tilfelle opplysningene du trenger ligger ute på en slik ganske ubeskyttet konto. Jeg vet nemlig at dette er en metode som har blitt brukt mot folk som har skaffet seg hemmelig adresse.
Frelsesarmèen driver å finner folk. Og de er hvist gangske flink til det også. Vet ikke om de driver med dette enda. De gjorde det på 80-tallet i alle fall.
Kan godt tenkes at de ikke er veldig naive og skjekker hvilken grunn du har for å finne vedkommende.
Sist endret av Arex_x; 16. juli 2020 kl. 17:08.
Trådstarter
50 1
Blokka meg på facebook men søkte han opp fra en kompis sin facebook men ikke noe ny info der...
Bruk en MC gjeng. Tar en halvtime så får du vite det.
Koster 1000 spenn.