Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 4540
Har nettopp fått meg jobb som IT konsulent. Begynner om tre måneder. Firmaet utvikler løsninger for et par offentlige institusjoner (b.la politiet selv), og jeg har plutselig kommet på at rullebladet mitt kan komme i veien. Det står ingenting om dette i annonsen. Pleier det ikke å stå at stillingen krever plettfri vandel? Sist jeg fikk en straffereaksjon var for ganske akkurat fem år siden. Dette var et forelegg på 10 000 for vold.

- Vil dette vises på vandelsattesten? Hva slags vandelsattest kan de be om?
- Uansett svar på forrige spørsmål, burde jeg være ærlig om vandelen min dersom spørsmålet blir tatt opp? Evt. før spørsmålet blir tatt opp?
Sist endret av dankmemes; 30. august 2021 kl. 22:44.
Arbeidsgiver kan kun kreve opplysninger som er relevant for arbeidet en skal utføre. Hvis de har behov for opplysninger, kan de selv hente inn både helse opplysninger og opplysninger fra rullebaldet.

Du burde ikke gi arbeidsgiver opplysninger utover det arbeidsgiver har krav på - opplysninger om vold kan skremme arbeidsgiver, og er noe arbeidsgiver ikke trenger å vite.

Med mindre jobben krever sikkerhetsklarering, så tror jeg ikke vold er noe en trenger å fortelle om.
Sist endret av itori123; 30. august 2021 kl. 23:16.
Som it-konsulent så havner du i intervjuer for prosjektene du blir pitchet til. På disse så får man spørsmålet "denne jobben krever sikkerhetsklarering, vil det være et problem å få for deg?“ om det skulle være et krav. Så får du bare svare at det kan være vanskelig. Du trenger nok ikke være ærlig om hva som står der, men du må være ærlig om at det er noe der. Utrolig uprofesjonelt å ikke opplyse om dette til kunden.
Politiet krever klarering på top secret om jeg ikke husker feil og vil bli avslått med vandel.

Sikkerhetsklarering er noe som vil komme fram i prosjektbeskrivelsen fra kunden også, så får du eventuelt gjøre det klart til arbeidsgiver at akkurat de prosjektene kan bli vanskelig å få gjennomført.