Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1327
Hvor mye er fettinnholdet i leddbrusken i kylling? Er dette noe man kan gi til hunder uten at de tar skade av det?
Nei man skal ikke gi småbein og brusk til bikkjer for de svelger hele driten i en sleng og det kan sette seg fast eller skrape opp spiserør og mage, tarm.
Når de får store bein gnager de av bare litt og litt og i fibre, som er lettere for spiserør å håndtere og for magen å fordøye.
Den brusken som ligger mellom knoklene på kyllingvinger og lår er ikke stor nok til å sette seg fast i tarmsystemet til en stor hund.
La hunden din få brusken du, det går helt fint uansett hvor stor / liten hunden er. Det hunden IKKE skal ha er beina fra kyllingen da de er livsfarlige. Har erfaring med dette etter 40 år med egne hunder, de får IKKE bein i det heletatt, uansett hvilket dyr det kommer fra. Jeg har opplevd hunder som nesten har satt livet til etter å ha fått kyllingbein. Min forrige hund (ble 13 år gammel) klarte å ødelegge jekslene på å tygge bein, så da tar jeg ikke sjansen på det lenger. Det er DYRT å reparere tannskader hos veterinær, det er IKKE nødvendig for en hund å tygge bein! Det finnes så mye bra å få kjøpt hvis hunden trenger noe å tygge på som ikke blir dyrt i ettertid..
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jøss, så hunder driver egentlig med noe slags selvdestruktiv moro når de tygger bein? The more you know.
Her på Nordmøre pleier folk å gi hunder tørrfisk. Det går vel greit vel. (Tørrfisk er ikke saltet.)
Hunden kan få bein fra storfe og gris b.la, men ikke kylling. Kylling beina er veldig porøse of splinter lettere og leder til kutt og sår i munn, svelg, mage og tarm som nevnt tidligere.
Som SAGT har jeg bare egen erfaring å vise til, har hatt egen hund i over 40 år nå..
Tørrfisk vil jeg tro vil fungere greit da beina der har mye av den samme konsistensen som resten av fisken. Jeg har brukt tørrfisk før, men nå koster det så mye at det er helt uaktuelt! (Får jo biff til lavere pris jo!)
Som nevnt KAN det bli dyrt hvis hunden får (ukritisk) kjøttbein da de faktisk klarer å ødelegge tennene sine på det! Men hunden kan jo like greit finne seg en stein å tygge på så sikker er du uansett ikke..
Det har vert vanlig å gi hunder rå okselårbein som de gnager ut marg og kjøttrester fra, men det går hardt utover tennene og det er ikke uvanlig at en eller flere av fortennene på hunder som gnager slike bein knekker etter en stund.

Jeg har også sett på film at folk kaster hele rå kyllinger bort til hunden sin, så det har seg slik at bena blir harde og sylskarpe etter at de er kokt, mens de er myke før koking.
IKKE basser dine kunnskaper på hva du ser på film. Kyllingbein er noe av det verste en hund kan få og som nevnt hadde jeg en opplevelse med akkurat dette hvor hunden bare så vidt overlevde.
Hvorfor ta sjanser med din beste venn? Og vær klar over at veterinærer KOSTER..
Sitat av woff Vis innlegg
...Jeg har brukt tørrfisk før, men nå koster det så mye at det er helt uaktuelt! (Får jo biff til lavere pris jo!)
Vis hele sitatet...
Virkelig?! Det var overraskende. Best pris får man vel ved å kjøpe i sekk direkte fra produsent. Men det er sikkert ikke beleilig for folk som ikke bor på kysten.