Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 3442
Hallaien

Jeg ska da konfe meg neste helg. Og er på utkikk etter en lekker Gaming Pc

Den skal helst ikke gå over 15k. kan strekke meg til 17-18....

Jeg har Mus/Tastatur/ Kansje skjerm.

Pc'en skal kunne takle det meste

Photoshop, Cod mw2 høyeste grafikk, og alt. + Recorde samtidig.

Har en litt gammel Vista? Kan jeg ta deler fra den?

Kan bygge Pc'n selv hvis det sparer meg for en god del.

Håper på positive svar, kommer på en liten halv time i morgen, så er jeg ikke tilbake før søndag, grunnet fotballkamp.

/Henrik
Fraråder deg å bruke opp alle pengene du får fra konfen på en pc. Bruk heller 8k på PC, sett resten inn på høyrente konto. Du vil ikke angre
Her er f.eks en PC du kan kjøpe: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10274
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
Spar pengene ja

men denne er grei til spilling trur jeg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488612
Dette er en helt grei PC, som skal klare å gjøre alt du opplyser at du skal gjøre. Nedsatt med 3 lapper er den også.
Trådstarter
50 9
Spelley- den pc'n så helt grei ut. Men vil helst over 4Gb ram. Helst opp mot 6/8 . Og er skjermkortet bra? Og har 8k fra før, og får rundt om 35 k til konfen, så ikke tenk på det
sengetøv- den ska ikke bare være grei til spilling den ska holde en stund. Og skal takle cod modern warfare 2, photoshop, visual basic, Sony Vegas. Og jeg er flink innpå p'n men er ikke helt sikker på hva som er bra og ha & ikke fult så bra og ha. Men det sånn somjeg har forstått det, så er CPU & RAM & skjermkortet det viktigste? Eller er jeg helt på jordet?
Viva La Sk33to- Nice Men har en data nå som er på 4 Gb ram, og den sliter litt med litt av hvert :S så vil helst ha mer en 4Gb RAM.

Litt OT: Har en XP nå. 4 Gb ram, og husker ikke helt det andre.. Men sjekker mer info om den i morgen og poster! Men, forening stund siden(4-6 måneder) begynte den og bråke noe sjukt! Jeg tror noe er ødelagt, mamma tror den er full av "Drit" den bråker forferdelig som jeg sa, og jeg har følelsen av at den ikke har de 4 GB'ene med RAM. Er detmulig at viftene/ ram/ cpu eller noe sånt er ødelagt? Og hvordan finner jeg utav dette?

Takk for all hjelp!
/Henrik
Ikke baserer deg på at en PC med 4 GB er treg, fordi den bare har 4 GB ram. Det kan være utrolig mye annet som spiller inn, det kan være en dårlig prosessor, et dårlig skjermkort, harddiskene er stappfulle osv osv. Hvis du har en dårlig prossesor kan du ha så mange GB's med ram du bare vil, den vil fremdeles være treg.

Har du noen gang sjekket hvor mye ram PCen faktisk bruker? Jeg har selv 4 GB og bruker sjeldent noe mer enn 50%
Sist endret av staM; 29. april 2010 kl. 23:24.
4Gb ram er nok til det meste man gjør på en PC i dag, men det er ikke verre enn at du kjøper 6GB RAM ekstra.

Som regel er det CPU / GPU som er flaskehalsen i gamle systemer.
Sitat av HenrikH Vis innlegg
Spelley- den pc'n så helt grei ut. Men vil helst over 4Gb ram. Helst opp mot 6/8 . Og er skjermkortet bra? Og har 8k fra før, og får rundt om 35 k til konfen, så ikke tenk på det
sengetøv- den ska ikke bare være grei til spilling den ska holde en stund. Og skal takle cod modern warfare 2, photoshop, visual basic, Sony Vegas. Og jeg er flink innpå p'n men er ikke helt sikker på hva som er bra og ha & ikke fult så bra og ha. Men det sånn somjeg har forstått det, så er CPU & RAM & skjermkortet det viktigste? Eller er jeg helt på jordet?
Viva La Sk33to- Nice Men har en data nå som er på 4 Gb ram, og den sliter litt med litt av hvert :S så vil helst ha mer en 4Gb RAM.

Litt OT: Har en XP nå. 4 Gb ram, og husker ikke helt det andre.. Men sjekker mer info om den i morgen og poster! Men, forening stund siden(4-6 måneder) begynte den og bråke noe sjukt! Jeg tror noe er ødelagt, mamma tror den er full av "Drit" den bråker forferdelig som jeg sa, og jeg har følelsen av at den ikke har de 4 GB'ene med RAM. Er detmulig at viftene/ ram/ cpu eller noe sånt er ødelagt? Og hvordan finner jeg utav dette?

Takk for all hjelp!
/Henrik
Vis hele sitatet...
Viva sitt forslag til PC er prima: http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10390 . Ville heller gått for det. Ikke bruk mer en 10k på en PC. Det er ikke ofte du merker markant ytelse forbedring bare du går opp i pris, denne PCen vil med andre ord være mer en godt nok for ditt formål.

Når det gjelder PCen din som bråker så mye, kan det være mange årsaker til dette. Viftene blir automatisk stilt opp på høyrere ettersom temperaturen på cpu/gpu går opp - dette øker volumet fra PCen. Ellers kan det være en skrue på en vifte som er gått løs, slik at viften vibrerer inntil kabinettet. Det lureste du kan gjøre er å åpne kabinettet, skru på PCen og prøve å lokalisere selv hvor lyden kommer fra.
Sist endret av Spelly; 29. april 2010 kl. 23:29.
Trådstarter
50 9
staM - Ok, min feil. Det er vell det andre det går på. Jeg har ment at 4GB holder. Men ettersom det gikk så treigt begynte jeg og lure, takk for svar med at andre ting kan spille inn! Btw. Hva er GPU ? Har hørt at pagefile spiller inn og.. Stemmer dette? Har hørt at hvis den er over 70% jobber pc'n treigt. Min ligger på alt fra rundt om 30-60.

Spelley- Ok! Skal prøve og åpne opp og se etter løse deler. Kan støv spille en rolle og? / kan jeg ødelegge noe hvis jeg åpner den da dataen går? Og det er ikke bare litt lyd. Jeg sitter i kjelleren, og hører ikke når noen kommer ned trappen når alle dørene er åpne, og det er 2 små ganger.. Den bråker forferdelig!
Støv kan spille en rolle til at PCen bråker mer: støv = varme = mer rpm på viftene = mer bråk
En liten forhåndsregel: Alltid trekk ut strømmen til PC'en før du begynner å rote inni den.
Trådstarter
50 9
staM - Ok, min feil. Det er vell det andre det går på. Jeg har ment at 4GB holder. Men ettersom det gikk så treigt begynte jeg og lure, takk for svar med at andre ting kan spille inn! Btw. Hva er GPU ? Har hørt at pagefile spiller inn og.. Stemmer dette? Har hørt at hvis den er over 70% jobber pc'n treigt. Min ligger på alt fra rundt om 30-60.

Spelley- Ok! Skal prøve og åpne opp og se etter løse deler. Kan støv spille en rolle og? / kan jeg ødelegge noe hvis jeg åpner den da dataen går? Og det er ikke bare litt lyd. Jeg sitter i kjelleren, og hører ikke når noen kommer ned trappen når alle dørene er åpne, og det er 2 små ganger.. Den bråker forferdelig!

Ok! Vet dere om en skjerm til disse pc'ene dere har foreslått som egner seg til gaming? Er ikke sikkert at jeg har skjerm!


Og vet dere om noen veldig gode cleaner programs? Jeg har lyst
og ta recovery på pc'n men får ikke lov, grunnet diverse ting. Er det en måte jeg kan "booste" pc'n på? Noen gode programmer som cleaner? / fjerner det du ikke trenger. Eller vet dere om noen tips/triks?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av HenrikH Vis innlegg
staM - Ok, min feil. Det er vell det andre det går på. Jeg har ment at 4GB holder. Men ettersom det gikk så treigt begynte jeg og lure, takk for svar med at andre ting kan spille inn! Btw. Hva er GPU ? Har hørt at pagefile spiller inn og.. Stemmer dette? Har hørt at hvis den er over 70% jobber pc'n treigt. Min ligger på alt fra rundt om 30-60.

Spelley- Ok! Skal prøve og åpne opp og se etter løse deler. Kan støv spille en rolle og? / kan jeg ødelegge noe hvis jeg åpner den da dataen går? Og det er ikke bare litt lyd. Jeg sitter i kjelleren, og hører ikke når noen kommer ned trappen når alle dørene er åpne, og det er 2 små ganger.. Den bråker forferdelig!

Ok! Vet dere om en skjerm til disse pc'ene dere har foreslått som egner seg til gaming? Er ikke sikkert at jeg har skjerm!


Og vet dere om noen veldig gode cleaner programs? Jeg har lyst
og ta recovery på pc'n men får ikke lov, grunnet diverse ting. Er det en måte jeg kan "booste" pc'n på? Noen gode programmer som cleaner? / fjerner det du ikke trenger. Eller vet dere om noen tips/triks?
Vis hele sitatet...
Pagefil brukes for å swappe ut minnet dersom det blir fullt, mao, swappes mye til pagefil har du for mye i hovedminnet (RAM), desto mer som er i pagefil desto tregere er aksessen.

Dog er minnehåndtering veldig forbedret i nyere OS, f.eks Vista \ 7 kontra gamle os f.eks XP.

Selv holder det med 6GB RAM for min del, men så multitasker jeg som fy med både spill og applikasjoner og lydopptak etc, merket betydelig forskjell fra 4GB med 32Bit til 6GB med 64bit.
Trådstarter
50 9
Jeg multitasker med.

Gaming: MW2 + WeGame(Recording) + Skype / Itunes / Spotify / Youtube

Sosialt: Msn + FF kansje 5+ tabs + Itunes / Spotify / youtube / Sony vegas / visual basic.

Hva tror du jeg trenger AtXbYeA? 4 eller 6 eller 8 ?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg ville iallefall gått for 64bit OS, og noe Intelbasert, og da er du ganske stuck hvis du velger i7 basert oppsett, siden det er triplechannel, og da blir valgene 3 - 6 - 12 - 24 GB og da ville jeg såklart gått for 6GB.
Trådstarter
50 9
Tror det faller på Viva sin. Hva skjerm burde jeg kjøpe?
BenQ har rimelige og gode skjermer med full HD: 22" LED og 24" (nedsatt 25%)
Men husk at å ha et godt hovedkort er ekstremt viktig! kjøp et nyere hovedkort siden det har veldig mye å si hvor raskt system du skal ha.

for hovedkort bestemmer hastigheten som de andre komponentene snakker på. f.eks hva skal du med en super prosessor, rask og mye RAM, et kjempebra skjermkort. men hvis du har et dårlig hovedkort så vil disse komponentene ikke yte fullt ut, og derfor BØR du ha et nytt hovedkort. legger heller litt ekstra i hovedkort når jeg kjøper det.
Trådstarter
50 9
Er hovedkortet ii viva sin data godt nokk?
Jeg kan garantere at du kommer til å angre på at du brukte alle konf pengene dine på noe som "går ut på dato" på noen få år.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg kan garantere deg at du kommer til å få mange mange glade og morsomme dager tilsammen hvis du bruker konfe pengene dine på pc

Nesten alt "går ut på dato" da, med mindre du vil trådstarter skal kjøpe 30 kilo gråstein som han kan leke med.
Sist endret av Fleff; 30. april 2010 kl. 17:56.
Trådstarter
50 9
otimate - Det kan du ikke garantere
Jeg trenger den til skole, og gaming, og diverse andre ting

og "alle" konfepengene mine er ikke bare 10k og hvis du LESER så ser du at jeg har 8k fra før, dvs 2k fra konf hvis du ikke er helt dumb
Ikke bruk mer enn 10.000 på en datamaskin!

Jeg ville heller anbefalt deg å invistere i:
1x Godt kabinett
1x GOD PSU
1x God skjerm

Da kan du heller kjøpe de komponentene som gir best bang for buck, og bytte ut denne innmaten hvert 1,5 år eller når det trengs! =)

Dette syns iaffal jeg er bedre enn å bruke opp alt på en datamaskin, som er old etter 3 måneder.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det går hvertfall IKKE 3 måneder før den er old skewl.

For all del, kjøp pc'n Vi bor i Norge, et av de rikeste landene i verden.

Er det noe vi ikke har råd til så trenger vi det ikke.
Trådstarter
50 9
Ok. Takk for mange svar!

Poster specs om pc'n jeg sitter på nå. Skal bare finne dem,

Intel(R) Core(TM) 2 CPU
6600 @ 2.40GHz
2.39 GHz, 2,00GB of RAM
NVIDIA GeForce 7950 GX2


Det var det jeg fant...

* Fant ut at D driven min er så og si helt full! 120Gb, kan det ha noe med at dataen er treig? Og lager mye lyd?

Lyden er som en høy frese lyd.
La han nå bestemme hvor mye han vil bruke på PC selv da. Like greit å bruke en del på PC med en gang, så slipper han å oppgradere på en god stund.
En liten heads up for denne: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...DPC&scid=10960

27" for 2500kr er ikke å forakte.
Sist endret av Ozma; 2. mai 2010 kl. 12:38.
Ville heller satset på skjerm fra Samsung. De lager vanvittig gode skjermer.

Sånn som denne:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/p...px?plid=140981
Sitat av HenrikH Vis innlegg
Og har 8k fra før, og får rundt om 35 k til konfen, så ikke tenk på det
Vis hele sitatet...
Optimist..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Inge90 Vis innlegg
La han nå bestemme hvor mye han vil bruke på PC selv da. Like greit å bruke en del på PC med en gang, så slipper han å oppgradere på en god stund.
Vis hele sitatet...
Det funker ikkje slik med IT-utstyr. Har du et budsjett på 10k og vil ha best mulig pc om ett år er det bedre å kjøpe en pc til 5k no, og en ny til 5k om et år. Du vil da ha bedre pc om ett år enn om du bruker 10k no.

Å kjøpe siste nytt er generelt sett å kaste penger ut vinduet - det tar kanskje tre måneder meir før det er forelda enn om du kjøper noko som har halve prisen.
Det kommer jo noe nytt hele tiden. Kjøper man seg en bra PC nå, så kan man jo ha den i kanskje 4-5 år, istedet for å oppgradere annenhvert år.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Inge90 Vis innlegg
Det kommer jo noe nytt hele tiden. Kjøper man seg en bra PC nå, så kan man jo ha den i kanskje 4-5 år, istedet for å oppgradere annenhvert år.
Vis hele sitatet...
Ja, det var jo det eg sa? Om du kjøper det beste av det beste i dag, så vil fortsatt en pc til 10k kjøpt om ett år vere betre. Det er uten unntak slik at om du vil ha god ytelse om et år så er det langt bedre å la dei pengane stå på konto og kjøpe nytt. Så enkelt. Den vil ikkje holde i fire-fem år, den vil kanskje holde tre måneder lenger enn ei maskin til 2/3 av prisen.

Moores lov har holdt stikk så langt, og den seier at ytelse per krone blir dobla minst kvar 18. månad.

(Nitpicks: eg veit moores lov ikkje er det. Men i praksis kan den lesast som det)
Sitat av otimate Vis innlegg
Jeg kan garantere at du kommer til å angre på at du brukte alle konf pengene dine på noe som "går ut på dato" på noen få år.
Vis hele sitatet...
Går vel heller ut på dato om 2 mnd?
Vis alle går rundt og tenker at det kommer noe bedre om en måned, så hadde ingen hatt en pc.. Vis du får de tankene på hue, kan du gjøre en ting; Ikke kjøp en pc.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av erlnd2210 Vis innlegg
Vis alle går rundt og tenker at det kommer noe bedre om en måned, så hadde ingen hatt en pc.. Vis du får de tankene på hue, kan du gjøre en ting; Ikke kjøp en pc.
Vis hele sitatet...
Eller bare gjør som meg, kjøp forrige hopp i hardware, har hatt denne PC'en i 3 år nå, betalte 5000,- for den med skjerm og drar bortimot alt jeg orker å gjøre på PC'en uansett.
Spilling foregår uansett på PS3\PS2\Xbox360\Xbox eller Wii.
Trådstarter
50 9
Ozma- Syns 27" blir for stort, skal ikke ha mer en 24"
Inge90 - Den er 1 lapp dyrere en den jeg har bestemt meg for :/
nikkibever - Er det optimist når du tror du får 35k, når du har rik familie? Og stor familie. Dumbass
kimaarntzen - Er du dumb? Kjøper jeg den dataen jeg har sett på nå, klarer jeg meg fint med den i hvertfall 2 år før jeg eventuelt oppgraderer! Den varer ikke bare 2 måneder(!) Dumbass
Til min konfirmasjon kostet jeg på meg en pc på 8k, det er et år siden og den drar alle nye og gamle spill fortsatt. Ikke med den beste grafikken men den drar fortsatt alt.
Trådstarter
50 9
L33tSmiley - Jeg ska dra alt av spill i høyeste grafikk. Og Photoshop, Visual Basic, Sony Vegas, og andre krevende programmer. Og Pc'n skal vare en god stund.
Ja, da kjøper du en så dyr PC som du vil så du har en stund
Trådstarter
50 9
Inge90 - Skal holde meg under 15k! Men vil ha oppgraderings muligheter, som det er på den jeg har sittet sammen no, der har jeg mulighet for x2 skjermkort.
Det med at HW "foreldes" kan diskuteres litt. Ati kommer med en ny serie hvert år og mitt 5870 er fortsatt high-end og det er ikke kommet noen bedre kort fra nVidia som er bedre enn dette til den samme prisen, og ikke griller PCen din innvendig.
Det som virket veldig bra for meg, var og kjøpe det nest beste som var, mye billigere enn det fancy nye men still en kjempegod maskin
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
En pc for 15k holder myye lengere enn 2-3 måneder som mange påstår her. Selvfølgelig, man har ikke det nyeste av hardware, men om man kjøper de riktige komponentene så drar den de nyeste spillene i sikkert 2 år fremover.

ddr3, usb3 og en cpu socket som ikke er utdatert er en god suppe om man vil beholde hovedkortet lenge. Sli/crossfire support skader heller ikke.
Sitat av HenrikH Vis innlegg
Fleff - Endelig en som har litt vett i hodet
Vis hele sitatet...
kjøp komponenter for 15k du blir sikkert veldig fornøyd når du ser de samme komponentene koster dobbelt så lite om 6 måneder.
Sist endret av Spelly; 2. mai 2010 kl. 22:46.
Jeg kjøpte selv PC til konfirmasjonen min, jeg vil tørre å påstå at det er langt i fra dumt å kjøpe en dyr pc.
En pc er (mest sannsyenlig) noe du bruker ofte, så hvorfor ikke ha en bra en?

Min pc kostet vell ca. 11 tusen, og jeg har den samme fortsatt. (Jeg er tre år eldre enn deg)
Jeg er fortsatt veldig fornøyd med pcen min, kjøpte 2GB ekstra ram i fjord, og jeg har kjøpt et nytt skjermkort i år, ATI HD 5850, i tilleg til mitt originale nvidia 8800GTS. Bruker begge to nå, har kobla til tre skjermer og én prosjektor(Som jeg også kjøpte til konfen). Når du først har testa oppsett med flere skjermer, går du ikke tilbake

Har også kjøpe en del mer harddiskplass, når jeg fant ut hvor billig det var, gikk jeg fra 500GB til 3TB rimelig fort.

Men ja, kjøp en dyr PC om du vil, jeg vil egentlig annbefale å legge av en to-tre tusen til senere oppgradering i tillegg. Du vet aldri når en komponent går i stykker, eller du rett og slett vil ha noe bedre.
Ting du kjøper i konfen kan lett vare en stund

Sitat av spelley Vis innlegg
kjøp komponenter for 15k du blir sikkert veldig fornøyd når du ser de samme komponentene koster dobbelt så lite om 6 måneder.
Vis hele sitatet...
*Halvparten så lite
Sist endret av olli408; 2. mai 2010 kl. 22:48.
Sitat av olli408 Vis innlegg
Jeg kjøpte selv PC til konfirmasjonen min, jeg vil tørre å påstå at det er langt i fra dumt å kjøpe en dyr pc.
En pc er (mest sannsyenlig) noe du bruker ofte, så hvorfor ikke ha en bra en?

Min pc kostet vell ca. 11 tusen, og jeg har den samme fortsatt. (Jeg er tre år eldre enn deg)
Jeg er fortsatt veldig fornøyd med pcen min, kjøpte 2GB ekstra ram i fjord, og jeg har kjøpt et nytt skjermkort i år, ATI HD 5850, i tilleg til mitt originale nvidia 8800GTS. Bruker begge to nå, har kobla til tre skjermer og én prosjektor(Som jeg også kjøpte til konfen). Når du først har testa oppsett med flere skjermer, går du ikke tilbake

Har også kjøpe en del mer harddiskplass, når jeg fant ut hvor billig det var, gikk jeg fra 500GB til 3TB rimelig fort.

Men ja, kjøp en dyr PC om du vil, jeg vil egentlig annbefale å legge av en to-tre tusen til senere oppgradering i tillegg. Du vet aldri når en komponent går i stykker, eller du rett og slett vil ha noe bedre.
Ting du kjøper i konfen kan lett vare en stund



*Halvparten så lite
Vis hele sitatet...
*halvparten så mye


jeg kjøpte min pc i slutten av sommerferien, jeg gav da 10 000 for den. jeg var nylig innom komplett for å sjekke igjen, og jeg kan ikke akkurat si at prisen på akkurat de delene jeg hadde har sunket så veldig mye (kanskje snakk om 5-600 totalt)
Da trådstarter ikke klarer å holde alle spørsmål om sin nye PC samlet i en tråd, tenkte jeg at jeg skulle hjelpe til:

Sitat av HenrikH
Da Bestiller Jeg!

Dette bestilles:

Fractal Design Miditower, "Define", Sort
Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB
Microsoft Windows 7 Home Premium OEM
BenQ 24" LCD G2412HD Sort
AMD Phenom II X6 1055T
MIST 1000W avtagbare kabler, rev. 2
Sapphire Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Gigabyte GA-790FXTA-UD5, Socket-AM3
OCZ DDR3 4 GB Platinum Edt.Dual Ch.(2)
Fractal Design vifte, Silent Series
Scythe CPU-kjøler Katana 3
Sony DVD Recorder 24x SATA

Har alt jeg trenger for og bygge?
Trenger jeg noen kabler?
Passer ALLE delene?

Er det bygd inn mottaker for trådløst internett, eller må jeg kjøpe?
Vis hele sitatet...
Sitat av smyegel
Tror ikke det er noe innebygd trådløs på det Hoverdkorte nei... så da må du kjøpe... men er vel bare å kjøpe med en sånn usb dongle fra Linksys eller noe... 300 kr eller noe dem koster...

Følger somregel med det du trenger av kabler til hovedkortet... men det er veldig opp å ned....

Burde passe det ja utifra det jeg kan se

Tror du har fått med det meste....

Happy Building....
Vis hele sitatet...
Noe som funker for meg: http://www.bestbuy.no/product.asp?sku=82659
Føler at man får mye for prisen
Alle komponentene er up to date og den koster bare 4k
Skjermkortet er super-awesome, mener jeg
Sitat av otimate Vis innlegg
Jeg kan garantere at du kommer til å angre på at du brukte alle konf pengene dine på noe som "går ut på dato" på noen få år.
Vis hele sitatet...
Der er en fyr med vett i hodet

Som han sier, bruker du konf penger på noe som på en måte går ut på dato om noen år er du rett og slett litt hekta o.O

Kjøp deg en moped eller w/e, bare ikke bruk opp konf penga til NoLifing
Sist endret av WriteXRiot; 6. mai 2010 kl. 08:21.
ivister penger i ein billig gaming pc, spilling er ikkje alt, invister i noko, høgrentekonto, aksjefond