Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1417
Long story short: Jeg rygget 600 meter fra en kompis med 5 andre kompiser i forskjellige biler bak som en "gig" nært midnatt, kjørte over 2 fartsdumper først og merket at bilens frontfanger tok ned i asfalten. Like etter kom en oppoverbakke hvor jeg skjønte at front fangeren ble å ryke om jeg valgte å rygge over den også så jeg skulle rygge inn på en liten utstikker for å så kjøre ut riktig vei.

Når jeg skulle svinge inn satt skoen min fordi jeg ikke hadde tatt på hælkappen seg fast i gassen og jeg endte med å rygge utfor en 10-12 meter skrent ned mot sjøen, bilen stoppet heldigvis i en stein. Farten var mellom 10-15 km/t så det gikk ikke spesielt fort, men begynte å kave me rattet for å treffe autovernet istedenfor den åpne luken ned mot sjøen. Jeg ringte politiet og opplyste dem om hendelsen.

Politiet kom og beslagla førerkortet mitt for uaktsom kjøring

Hva kan jeg forvente meg? er 18 år og er enda i prøveperioden men har ingen andre prikker. Lest litt på nettet hvor en 26 åring fikk 3500 kr i bot for å uaktsomt rygge på hav.
Mener det er rutine å beslaglegge førerkort på stedet ved slike "uhell" etter saken blir gjennomgått får du vell søke om å få det, evt om de finner ut at du ikke har gjort noe straffbart som å være ruset etcetcetc.

Har ingen kilder så ikke ta alt for god fisk. Men det skjedde med min mor også da hun kjørte på en syklist som buste over fotgjengerfeltet i mørket uten refleks.
Hvis du har gitt tilsvarende forklaring som her til politiet så må du regne med straff.
Utforkjøringer

Ved ileggelse av straff for uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, og denne har medført utforkjøring, bør tap av førerett fastsettes fra 6 til 12 måneder.
Vis hele sitatet...
Rygge i mellom 10-15 km/t ER fort, vil ikke forundre meg om politiet kaller det "grov uforstand".
Det at du fremdeles er i prøveperioden teller IKKE formildene.
Taper man føreretten på grunn av brudd på trafikale adferdsregler i prøveperioden må det tas full førerprøve uavhengig av hvor lang tapsperioden har vært.
Vis hele sitatet...
Har sett eksempler på bøter fra rundt Kt 4000,- og opp til Kr 15000,-
Det kommer helt ann på hvor "graverende" de synes det er
Det store spørsmålet blir jo hvorfor du ringte politiet fremfor falken? Politi trenger en kun kontakte ved personskader.
Et vanlig uhell i trafikken er jo sjelden en politisak.

Spørs om du ikke bør tenke kraftig gjennom hva som "egentlig hendte" også avgir du en mer korrekt forklaring når du snakker med snuten neste gang.
Det at det skjedde under tøysekjøring (fritidsproblemer?) på offentlig vei er jo super uaktsomt. Hva med å vente med sånne "gigs" (wtf) til du faktisk klarer å kjøre skikkelig, eller enda bedre, bare la være? Du virker ikke moden nok til å føre en bil. Ta på deg skoa, du kommer til å få bruk for de.