Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2217
Hei.

Har en server med en disk på 109TB
Har et datastore på denne som er på 62 TB.
Fant ut at maks grensen på et store er på 64TB.
Det vil si jeg har 45 TB jeg ikke får utnyttet.
Trodde det skulle være mulig å opprette et nytt datastore og legge til dette her, men den ledige plassen\disken dukker ikke opp som alternativ når jeg forøker å legge til et datastore.

Noen som har noe smart ide på hvordan jeg kan få tak i å utnyttet denne plassen ?

Kaizen
Du sier du har "en disk", så jeg antar det vil si at du har en eller annen form for nettverkslagring. Da må du sørge for at denne nettverkslagringen deler det opp i blokker på 64TB, en for hver datastore. Så må du eventuelt kjøre striping på flere hvis du vil ha alt tilgjengelig som en disk i en virtuell maskin.

Og snart innser du at VMWare er søppel og at ingen utenfor corpoarate hell bruker VMWare. Det er også et håp om at du innser at så store volumer er noe herk å jobbe med, men det må du nesten bare få oppleve selv.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Dette er disker som står i raid 10 i serveren.
Jo , har skjønt at så store stores er noe herk. Men dette er hva jeg nå skal rydde opp i.
Hallo , så VMWare er søppel ?
Da lurer jeg på om du har noe annet alternativ en HyperV fra MS ?

Kaizen
Jeg tror du bør lese deg opp litt om anbefalt størrelse på et raid array, det er galskap å kjøre så store arrays uten flere disker i paritet. Du risikerer at enda en disk ryker innen du klarer å gjenopprette arrayet (det kan ta dager), og sannsynligheten for det stiger ganske brutalt når du har store disker. Platespinnere har også en tendens til å dø litt samtidig, som er noe du også burde tenke på. Når du kjører raid 1+0 så kjører du effektivt en stripe over to mirrors, så du kan miste en disk i hvert mirror, men du kan ikke akkurat bestemme hvilke disker du skal mister. Mister du to disker i ett speil så mister du hele arrayet.

Med mindre du har noen veldig spesielle behov så er KVM alltid et godt valg. Det finnes masse software som lager frontend til det, som f.eks. Proxmox. Selv foretrekker jeg å bare kjøre