Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3211
Hei freaks, har lenge hatt lyst til å søke meg opp til bachelor innenfor Informatikk: programmering og systemarkitektur.

Tok gikk yrkesfag i 2009/2010 og fikk fagbrev i 2012. Det vil si at jeg da mangler R1 matematikk som er et av opptakskravene. (Kommer til å søke meg inn med realkompetanse når jeg får tatt R1.)

Jeg var fullstendig håpløs i matematikk og datt av allerede på ungdomsskolen, sist jeg hadde matematikk var i 2009 og det var av typen 1P-Y.

Jeg har 11 måneder på å begynne med R1 og få bestått eksamen.
Har sett litt på oppgavene som R1 har og skjønner fint lite.

Noen som har gått det samme løpet og tatt R1 som privatist?

Ser noen plasser at det anbefales å ta 1T først, men tviler sterkt på at jeg kommer meg gjennom både 1T og R1 på 11 måneder med mer en fulltidsjobb som også må ha fokus.

Alle tips og tilbakemeldinger settes stor pris på.
Jeg hadde nok ikke klart R1 uten 1T først, og det var nok nettopp derfor ingeniørforkurset jeg tok på Bjørknes var lagt opp med 1T, R1 og deretter R2.
Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg hadde nok ikke klart R1 uten 1T først, og det var nok nettopp derfor ingeniørforkurset jeg tok på Bjørknes var lagt opp med 1T, R1 og deretter R2.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, fant dette som alternativ https://udl.no/d/forkurs-ingenior-matematikk og virker som en grei start slik jeg ser det.
Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å ta 1T før du angriper R1 om du har 1P-Y fra 2009 som utgangspunkt.
Enkelte studiesteder gir deg mulighet til å starte på utdanningen så lenge du består R1 innen et bestemt punkt i studieløpet. Anbefaler deg å undersøke dette da det kan hjelpe med å få tids-kabalen til å gå opp!
Tok 1T da jeg gikk på VGS, men droppa ut av det og bytta til P-matte etter et halvt år ettersom jeg fikk 2'ere på tentamen. Fire år senere (3 av dem uten matte) bestemte jeg meg for å ta opp R1 og R2 som privatist. Dette gikk faktisk overaskende greit, og så lenge du er villig til å putte inn litt innstats så vil du klare det du også. Samtidig som jeg jobbet fikk jeg tatt R1, R2 og Fysikk på ca 9 måneder.
Takker for alle tilbakemeldinger, setter stor pris på innsikt fra dere.

tenker å få startet et forkurs nå i helgen og deretter starte på R1 rett etter det, blir nok mye googling og youtube underveis. Tenker å sette av iallefall 2 timer pr dag til jeg kommer meg gjennom R1 boka og oppgavene jeg finner som er relevante på siden for så å repetere frem til eksamen.

Dere som har tatt dette løpet og studert selv hjemme, hvor mye tid satte dere av?
Ser at om man tar R1 på skolebenken så er det ca 140 timer.

Prøver å estimere et realistisk tidsbruk for å få kabalen til å gå opp.
1T vår og R1 høst er vel godt innafor?
Er ikke første gang jeg anbefaler Lektor Thue, og det er ikke uten grunn. Dette var til stor hjelp for meg.

1T

R1

R2

Husk at matematikk for de fleste er et modningsfag som krever en del arbeid før forståelsen faller på plass.
Det er ufattelig mange som tror de kan pugge seg til gode karakterer på usannsynlig kort tid. Ikke gå i den fella. Det er kanskje mulig på lavere nivå, men når du skal ha matte på universitetsnivå, så kommer man ofte til kort med kun hastepugging. Manglende forståelse fra tidligere nivåer vil gjerne bite deg i ræva
Jeg gikk rett fra fagbrev til Universitetet (Y-veien elkraft, men er mye likt her). Første semester hadde vi R1 og andre semester R2. Det klarer du helt fint så lenge du virkelig går inn for det mange jeg henger med strøk på matten første forsøk pga hastepugging rett før eksamen. Som jeg ser så har du ett år på å ta R1, så ikke stress med at du ikke vil klare det!