Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 4184
Noen ganger kan det være greit å reflektere litt over meningen med livet, eller bare sette seg litt inn i andres liv.

Fikk denne linken på IRC idag. Virkelig sterke saker.

Gode bilder og rolig kommentator.
Gode bilder og kommentarer som fikk meg til å innse dramatikken i denne ulykken mer enn det jeg har gjort før. Tsjernobyl-katastrofen har egentlig alltid bare lagt som "stor ulykke med atomkraftverk" i hodet mitt, mens jeg nå fikk mer dybde og forståelse for konsekvensene av ulykker ved atomkraftverk.

Det er slike "dokumentarer" som dette som burde bli vist før regjeringen i Norge tar et eventuelt standpunkt mot/for kjernekraftverk.

Anbefales.
jeg er for kjernekraft! det er utrolig trygt, lite avfall og stort energi utbytte. det er selvfølgelig negative sider, sånn som ulykken i Tsjernobyl, men det er mer et resultat av utslitt Sovjet teknologi og elendig vedlikehold. (kommunisme funker ikke i praksis)

Atomkraft over kull anytime!
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mr.Fantastic
jeg er for kjernekraft! det er utrolig trygt, lite avfall og stort energi utbytte. det er selvfølgelig negative sider, sånn som ulykken i Tsjernobyl, men det er mer et resultat av utslitt Sovjet teknologi og elendig vedlikehold. (kommunisme funker ikke i praksis)
Vis hele sitatet...
Var da vitterlig en mennesklig svikt som utløste ulykken.
Sitat av Deezire
Var da vitterlig en mennesklig svikt som utløste ulykken.
Vis hele sitatet...
Med ett godt kjærnekraft hadde ikke den lille svikten utført en slik ulykke.
Sterke bilder. Får oss nok til å senere tenke tilbake på bildene når Tsjernobyl nevnes.
Gripende, er vel det rette ordet når man ser slikt.
Sitat av |FSK|
Gripende, er vel det rette ordet når man ser slikt.
Vis hele sitatet...
Helt enig .
Å herregud! Gripende? Rystende!

Enn så jævlig, at det går ant. Sikkert noe slikt eller lignende som fører til at menneskeheten blir utryddet

Like før en gigantisk asteriode treffer jorden, like før en nære stjerne eksploderer og stråler hele jorden med kraftige mikrobølger.

Shit! Vi har jævlig flaks som faktisk lever


Edit: Men på en annen side... Kull og gass går tomt snart anyways, og da vil det bli atomkraft, er bare et spørsmål om tid. Men kanskje like greit å å få det nå med en gang, så slipper vi å ødelegge jorden. Ødelegge ozonlaget slik at UV-strålene fra sola blir altfor skadelig og alle dør av hudkreft istede, eller noe i den duren.
Sist endret av BakkiZ; 7. mai 2006 kl. 01:52.
Blir dårlig av å se slikt. Faen. Får deg til å tenke.

Der ble min gode nattesøvn ødelagt. Alt jeg visste om Tjernobyl var at det var et atomkraftverk som gikk vest, og har aldri tenkt noe mer over det. Som sagt.. bildene og kommentarene får deg til å tenke.
menneske feilen på stjernobyl var visstnok at de skulle rense uranstavene i kraftverket og skrudde derfor av vannkjølingssystemet og glemte å skru det på igjen --> overopphetelse --> BOOM
Det stod i presentasjonen at de holdt på med et eksperiment. Selv om noe ikke gikk som det skulle, fortsatte de med eksperimentet. Det gikk tilslutt gale.
Så hele greia *snufs*

Blir kvalm med tanke på alt som gjøres med befolkningens samtykke og støtte. Vi er kort sagt føkked.
Sitat av BakkiZ
Å herregud! Gripende? Rystende!

Enn så jævlig, at det går ant. Sikkert noe slikt eller lignende som fører til at menneskeheten blir utryddet

Like før en gigantisk asteriode treffer jorden, like før en nære stjerne eksploderer og stråler hele jorden med kraftige mikrobølger.

Shit! Vi har jævlig flaks som faktisk lever


Edit: Men på en annen side... Kull og gass går tomt snart anyways, og da vil det bli atomkraft, er bare et spørsmål om tid. Men kanskje like greit å å få det nå med en gang, så slipper vi å ødelegge jorden. Ødelegge ozonlaget slik at UV-strålene fra sola blir altfor skadelig og alle dør av hudkreft istede, eller noe i den duren.
Vis hele sitatet...
Vi har jo faktisk andre energi muligheter enn bare kull, gass og olje ( la på den ,siden du sikkert vet at oljen også går tom tilslutt ). Det er jo flere alternativer.
Det verste er jo at disse folk har fått minimalt med hjelp og støtte etter ulykken. Om det hadde skjedd i USA hadde ofrene for en slik ulykke fått mye mer i støtte og hjelp.
Et av de store problemene var at kontrollstavene var lagd av kull, i alle vestlige reaktorer er kontrollstavene lagd av grafitt... Dette var visstnok en av grunnene til at de ikke klarte å kontrollere fisjonen når det begynte å gå virkelig galt...
Herregud så emo alle plutselig ble. Homser?

Fikk meg ikke til å tenke over livet, men idealisme og tanken om det perfekte samfunn, som kollapset.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg fascineres mer av hvordan mennesker kan gi uttrykk for medlidenhet og felles forståelse når de faktisk aldri har, eller noen gang kommer til å sette seg inn situasjonen i Tsjernobyl (eller noen andre plasser i verden).
Sitat av Silhouette
menneske feilen på stjernobyl var visstnok at de skulle rense uranstavene i kraftverket og skrudde derfor av vannkjølingssystemet og glemte å skru det på igjen --> overopphetelse --> BOOM
Vis hele sitatet...
Trodde det var som noen andre nevnte, at de eksperimenterte. De testet hvor mye kraft de kunne få ut, og presset kraftverket for mye, men du har halveis rett, for jeg tror eksperimenteringa resulterte i overoppheting og BOOM...
Det der var helt vanvittig sterkt..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av laksen
Et av de store problemene var at kontrollstavene var lagd av kull, i alle vestlige reaktorer er kontrollstavene lagd av grafitt... Dette var visstnok en av grunnene til at de ikke klarte å kontrollere fisjonen når det begynte å gå virkelig galt...
Vis hele sitatet...
Nei, det var ikkje problemet. Kol == Grafitt. Vanlig steinkol blir aldri brukt i reaktorer. Så er nok grafittmoderatorer som var brukt der også. Problemet var design av reaktoren, samt uerfarne operatører.

Les http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster#Causes som gir ganske god oppsummering av emnet.
Jeg var klar over skaden som hadde blitt spredd utover østblokklandene og slikt. Men tall er og blir tall. Det er først når du ser hvilke mennesker som blir påvirket av slike katastrofer at man begynner å bry seg.

Jeg kan ikke la være å tenke på det livet jeg har idag, for så å tenke på at ingen av de som det ble vist bilder av kan oppleve det. De kan aldri leve et normalt liv. Som han sa: "When these kids grow up, they will be sent to a mental instituiton, they will never experience a normal life."
Christ, nå ble jeg en veldig myk mann. Herregud så sterkt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Linken som postades funkar inte längre :-(. Men idag har jag bokat en resa till Tjernobyl och Pripyat! Reser till Keiv 6 juli och hem till Oslo igen den 8:e. Jag ska återkomma med en rapport när jag har kommit hem, men än så länge verkar det bli en väldigt billig resa, runt 4000 NOK med flyg, boende och själva utflykten samt mat.

Kan knappt vänta!!!
hm ja, sterke saker. Jeg har nettopp eksamen hvor jeg trekker inn tsjernobyl-ulykken, så bra du kom med dette. Selvom det er lenge siden da takker. Og tenk deg, 24000 år for å få all radioaktiviten ut av kroppen.
Sitat av Sinister
Det verste er jo at disse folk har fått minimalt med hjelp og støtte etter ulykken. Om det hadde skjedd i USA hadde ofrene for en slik ulykke fått mye mer i støtte og hjelp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må USA blandes inn i alle jævla diskusjoner? Jeg er absolutt ikke noen USA-elsker, men folk bruker jo mer energi på å hate og kritisere USA enn noe annet. Skjerpings!

Vil også si at det som ble sagt og bildene om chernobyl var utrolig bra.
Sitat av Skeid
Hvorfor må USA blandes inn i alle jævla diskusjoner? Jeg er absolutt ikke noen USA-elsker, men folk bruker jo mer energi på å hate og kritisere USA enn noe annet. Skjerpings!
Vis hele sitatet...
Enig. Hvordan skal USA slutte å oppføre seg som verdenspoliti hvis vi ikke forventer annet?
pfff. Det sinister sier er riktig som juling da.
En vekker for oss i bortskjemte norge.
Setter perspektiv på diverse.
Sitat av max-mekka
pfff. Det sinister sier er riktig som juling da.
Vis hele sitatet...
Åja, så om noe er riktig, så er det bare å si det.
Pærer er grønne.
Solsikker er gule.
Det norske flagget er rødt, hvitt og blått.
...

Tar du poenget?
fantastisk dokumentar bildeserie.
Sitat av Silhouette
menneske feilen på stjernobyl var visstnok at de skulle rense uranstavene i kraftverket og skrudde derfor av vannkjølingssystemet og glemte å skru det på igjen --> overopphetelse --> BOOM
Vis hele sitatet...
wrong!
I et atomkraftverk er det som skjer at de sender et proton inn i et uranatom. Dette uranatomet sender da fra seg tre nye protoner som treffer nye uranatomer som igjen sender ut 3 protoner hver. Mao det blir en kjedereaksjon dvs energi. For at ikke at hele greien sprenger som følge av denne voldsomme reaksjonen setter de inn styrestaver som sørger for at kun 1 av de 3 utsendte protonene får treffer et nytt uranatom.

Det som skjedde på Tsjernobyl var at kjedereaksjonen hadde mistet piffen. De dro ut styrestavene for at det skulle bluse opp igjen. dvs at alle de tre protonene fikk treffe et nytt uranatom. Da fikk det plutselig en voldsom ukontrollert oppblusing og det gikk gale før noen fikk gjort noenting.
Sitat av Leif Motorvei
Det som skjedde på Tsjernobyl var at kjedereaksjonen hadde mistet piffen. De dro ut styrestavene for at det skulle bluse opp igjen. dvs at alle de tre protonene fikk treffe et nytt uranatom. Da fikk det plutselig en voldsom ukontrollert oppblusing og det gikk gale før noen fikk gjort noenting.
Vis hele sitatet...
Hvor har du hørt dette?
Hørest ut som noen virkelig dumme som styrte det dersom de tok ut de stavene.

Edit: Så at det stod på wikipedia, men ikke under causes...
Sist endret av TanteSpiker; 4. juni 2007 kl. 19:28.
Sitat av Skeid
Åja, så om noe er riktig, så er det bare å si det.
Pærer er grønne.
Solsikker er gule.
Det norske flagget er rødt, hvitt og blått.
...

Tar du poenget?
Vis hele sitatet...
ja, jeg tar poenget, men jeg er ikke enig. Se hvordan det har gått med 11.september, hvor mye media det har fått, og sympati. Hadde det sprengt en bilbombe midt i NY ville det blitt en heftig verdensnyhet, det sprenger jo bilbomber hele tiden i midtøsten, og det får ikke veldig mye oppmerksomhet.
Tar du poenget?
Sist endret av bendiks; 4. juni 2007 kl. 19:14.
Noen som vet om dette har hatt en alvorlig effekt i andre land, f.eks. her?
Har lest at noen steder fikk man 50 kBq i Norge, noe som er veldig farlig, tror jeg..
Sist endret av TanteSpiker; 4. juni 2007 kl. 19:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grantax
Noen som vet om dette har hatt en alvorlig effekt i andre land, f.eks. her?
Har lest at noen steder fikk man 50 kBq i Norge, noe som er veldig farlig, tror jeg..
Vis hele sitatet...
50 kBq er meiningslaus stråledose.
1Bq er den mengda radioaktivt materiale som må til for å få en kjernereaksjon per sekund, og eininga er dermed lik s^-1

Strålingsdoser blir målt i Sievert, Sv, som er 1J/kg, altså en rimelig drøy dose som er dødelig på kort tid. Sievert har to faktorer, Q og N, der Q kjem an på partikkeltype, og N an på vevet som absorberer energien. Det er altså en ekvivalent, som beskriver effekten av stråling.

Uansett så er 50kBq totalt meiningslaust. 50000 kjedereaksjoner i et menneske per sekund ville faktisk frigjere såpass store mengder energi at vi ville dø kjapt.

det er heller snakk om at vi fikk en strålingsdose på microsievert-nivå, altså det samme til et par ganger så mykje stråling som fra et røntgenbilde hos tannlegen. I norge utgjorde enkelt sagt ikkje radioaktiviteten en helsefare for menneske, slik vi behandla den. hadde vi ukritisk spist kjøtt av sauer som beita på radioaktiv sopp, så hadde vi fått i oss større doser, pga. bioakkumulering. Derfor var nedforing av dyr viktig for å begrense skadevirkningane.

Og folkehelseinstituttet har da også konkludert med at Chernobyl ikkje førte til nokon endringer i kreftsituasjonen i norge...
"Siden kan ikke vises" Ny link please?
Sitat av Blackspot
"Siden kan ikke vises" Ny link please?
Vis hele sitatet...
Deezire har lagt inn en ny link.
Sitat av Grantax
Hvor har du hørt dette?
Hørest ut som noen virkelig dumme som styrte det dersom de tok ut de stavene.

Edit: Så at det stod på wikipedia, men ikke under causes...
Vis hele sitatet...
Det var det faktisk læreren min som fortalte da han underviste i natur og miljø. Med mindre skolen driver med vranglære, så tror jeg du kan ta det for god fisk
Sitat av Leif Motorvei
Det var det faktisk læreren min som fortalte da han underviste i natur og miljø. Med mindre skolen driver med vranglære, så tror jeg du kan ta det for god fisk
Vis hele sitatet...
jeg hadde en lærer som sa at jorden kom til å gå under i 2012 og at lyset endret hastighet (og dette var en naturfags lærer).
vi kan nok ikke ta alt som blir sagt på skolen for god fisk.
Sist endret av HMX; 4. juni 2007 kl. 22:42.
Sitat av HMX
jeg hadde en lærer som sa at jorden kom til å gå under i 2012 og at lyset endret hastighet (og dette var en naturfags lærer).
vi kan nok ikke ta alt som blir sagt på skolen for god fisk.
Vis hele sitatet...
Enig i det. Men hvis man ikke tar til seg det som blir sagt på skolen, eller tar det som god fisk før man har funnet ut av noe annet, så er liksom litt vitsen med skole vekke
Er det bare hos meg linken i første post ikke fungerer?

http://www.magnuminmotion.com/essay_chernobyl/
Sitat av max-mekka
ja, jeg tar poenget, men jeg er ikke enig. Se hvordan det har gått med 11.september, hvor mye media det har fått, og sympati. Hadde det sprengt en bilbombe midt i NY ville det blitt en heftig verdensnyhet, det sprenger jo bilbomber hele tiden i midtøsten, og det får ikke veldig mye oppmerksomhet.
Tar du poenget?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at bilbomber i midt-østen ikke får oppmerksomhet er som du selv sa, at de sprenges hele tiden. NY er ikke en krigssone i motsetning til store deler av midt-østen og derfor vil en bilbombe i NY fortjene mer mediadekning.
Sitat av krompraft
Er det bare hos meg linken i første post ikke fungerer?

http://www.magnuminmotion.com/essay_chernobyl/
Vis hele sitatet...
Den funker ikke hos meg heller:S
Sitat av sum_user
Den funker ikke hos meg heller:S
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ikke så rart siden tråden er over ett år gammel, så da er vel siden tatt vekk fra det store intærnet.
Makan til tempo man forlanger av en stakkars freaker.
Sist endret av robinson; 4. juni 2007 kl. 23:48.
Deezire postet en ny link ett sted på side to i denne tråden. Go nuts..
Sitat av buttercup
Grunnen til at bilbomber i midt-østen ikke får oppmerksomhet er som du selv sa, at de sprenges hele tiden. NY er ikke en krigssone i motsetning til store deler av midt-østen og derfor vil en bilbombe i NY fortjene mer mediadekning.
Vis hele sitatet...
du sier noe der, men hva tror du ville blitt størst nyhet? En bombe som sprenger i indre mongolia, eller en bombe som sprenger i usa?
jaG
Produktutvikler
Sitat av max-mekka
du sier noe der, men hva tror du ville blitt størst nyhet? En bombe som sprenger i indre mongolia, eller en bombe som sprenger i usa?
Vis hele sitatet...
så klart en bombe i the US of A...

for å si det pent, verden ville nok tatt rennafart og driti i mongolia vis det hadde eksplodert i USA.. vis det bare sett litt ut som en terror aksjon, ville det nok ikke tatt lang tid før det står i feite overskrifter over hele verden...
Sist endret av jaG; 5. juni 2007 kl. 00:02.