Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 7584
Tatt for hasjkjøp, kastet på glattcelle

Omtrent halvparten av kjøperne hadde ingenting på rullebladet fra før, og har nå potensielt fått jobbplaner osv. ødelagt. Horribelt spør du meg.

Jaja, nå er vel nedre Akerselva "ryddet", dvs. miljøet flytter seg noen kvartaler vekk, et år eller to går uten at noe skjer, også kommer det en ny ryddeaksjon. Hurra for onkel.

Tillegg (fra artikkelen):

Plettfri vandel
Blir du tatt for å kjøpe hasj,
er du utelukket fra en rekke
jobber og utdannelser som
krever plettfri vandel:

Jobb i Politi- eller lensmanns-
etaten

Statsautorisert eiendomsmegler

Natteravn (i Oslo)

Flyveleder

Ulike stillinger i selskapet
Norwegian

Flere typer sikkerhetsvakter

Reiselivshøgskolen

Ambulansearbeider

Flyver- og navigatørutdanning
i luftforsvaret

Megler i konfliktrådet

Låsesmed

Brukshunddommer

Egen advokatbevilling

I tillegg får du ikke innreise
til USA
Vel, de burde jo tross alt vite hva de risikerte ved å kjøpe det i første omgang. Litt barnslig, men "den som er med på leken, må tåle steken". De har ingen andre å skylde på enn seg selv.
hmm, jeg trodde det "forsvant" fra rullebladet etter noen år?
Om du er over den kriminelle lavalder, 15 år. Forsvinner dette aldri. Men er du under 15, går dette på ungdomsrullebladet, som blir visket ut på din 18 års dag.
Sitat av mxyzptlk

Brukshunddommer

Egen advokatbevilling

I tillegg får du ikke innreise
til USA
Vis hele sitatet...
1. Hva er "Brukshunddommer"?

2. Kan man ikke bli advokat? Det har jeg aldri hørt om.

3. Det med innreise til USA er heldigvis litt mer fleksibelt da.
det er ikke automatisk slik at de som ble busta for hasj en gang
i tenårene aldri får sette sin fot på amerikansk jord.
1. Vet ikke.

2. Ikke jeg heller.

3. Godt å høre det da, men jeg ville nesten trodd det ble enda strengere etter 11/9-03?

Joda, er man med på leken osv. Og snuten har jo faktisk sagt fra en stund nå at de ville slå til. Det er det at de slår til (mot kundene) i første omgang jeg syns er kjipt. Det skal da gå an å slå til mot selgerne uten å ødelegge livet til vanlige mennesker som bare vil ta seg en blås.

Det er forøvrig gledelig at det jobbes med en ordning om forenklet forelegg.
offtopic: 11/09-03? Mente da veldig sikkert at det var 11/09-01.
Sitat av drwho
offtopic: 11/09-03? Mente da veldig sikkert at det var 11/09-01.
Vis hele sitatet...
Det var det ..Lagde Daim sjokolade samme dagen det smallt
HasjKJØPERE, faktisk. Synes kanskje det var litt drøyt å ta en så omfattende razzia mot kjøpere. Men likevel, det er selvfølgelig deres egen skyld, og jeg synes for så vidt det er greit at kjøp og salg tas utenfor det offentlige rom; både for utenforstående som ikke trenger å måtte bry seg med å se ulovligheter (som det jo er, enten vi liker det eller ikke) og for de involverte, som (som vi nå ser) er mer utsatt der.
de fleste som har gått forbi dette området den siste tiden, altså fra og med sommeren la godt merke til alle de som solgte "åpenlyst". selv ble jeg spurt flere ganger..hm
Fullt fortjent å bli utelukka fra jobba. Skjønna godt dei som ikkje vil ansette narkisa/narkolangera.
så..om en røyker hasj en gang (satt på spissen) så er man en narkis?
Nei, men nå er det vel sånn så det er forbudt, altså man burde pga straffer osv holde seg unna.
Uff, så evig latterlig som det går ann...
Hvordan tror snuten at dette skal hjelpe?
Dette skaper bare mennesker som får enda dårligere forhold til snut. Og hvis man virkelig skal sette det på spissen skaper det kriminelle...

Lurer på om vi kan anmelde oslo-politiet for grov uforstand i tjenesten jeg? Og driver ikke politikerne stadig og maser om at de skal gå etter "storfisken" og ikke "misbrukerne"?
Ifølge dem er vi jo misbrukere bare vi tar 1 trekk av jointen.. Så da kan de faen meg holde seg unna!
Sitat av Forconin
Lurer på om vi kan anmelde oslo-politiet for grov uforstand i tjenesten jeg?
Vis hele sitatet...

Jeg blir fryktelig imponert om du klarer å anmelde politiet for å arrestere noen som har begått et lovbrudd. I norge er det faktisk ikke lov å benytte, selge eller kjøpe narkotika. Dermed er politiet i sin fulle rett til å hanke inn alle de kan ta på fersken. Greit nok at det er kjipt å bli tatt og alt sånnt, men er du med på leken, ja, da får du sannelig tåle å få deg en smekk også.
Vet ikke om noen leste se og hør her en uke ller to tilbake..

Det har jo vært snakk om sporfunn av kokain og speed på stortingets toaletter.. Så dette var ett stort tilbake klask dem i trynet slag. Da mener jeg til alle de personene som tror vi som bruker stoffer er late raddisser som bare går på sosialen.. Det her ble jo ganske Sterkt frabevisst da en mann sto fram i se og hør og sa han hadde sniffet kokain sammen med en av stortingets menn på theatercafen sine toaletter.

Så tenk litt på dette dere som går rundt der og tror at vi som leker med og bruker narkotika.. Vi har en jobb vi også, vi er ikke late eller noe.. Vi står faktisk på krava vi også..
Sitat av MysterialPhysco
Vet ikke om noen leste se og hør her en uke ller to tilbake..

Det har jo vært snakk om sporfunn av kokain og speed på stortingets toaletter.. Så dette var ett stort tilbake klask dem i trynet slag. Da mener jeg til alle de personene som tror vi som bruker stoffer er late raddisser som bare går på sosialen.. Det her ble jo ganske Sterkt frabevisst da en mann sto fram i se og hør og sa han hadde sniffet kokain sammen med en av stortingets menn på theatercafen sine toaletter.

Så tenk litt på dette dere som går rundt der og tror at vi som leker med og bruker narkotika.. Vi har en jobb vi også, vi er ikke late eller noe.. Vi står faktisk på krava vi også..
Vis hele sitatet...
Flinke MysterialPhysco..

De fleste som røyker Cannabis i norge lever et nogenlunde "normalt" liv med skole/jobb osv.. Og når våre kjære politikere kan sitte på jobb med kokainen og amfetaminen sin bør faen meg vi få røyke jointen vår i fred.

Og når politikerne prøvde bortforklare funnene med at "Det er jo mange andre innom her hver dag"... Hvem drar til Stortinget for å ruse seg hvis man ikke jobber der og bruker det på jobb? Kanskje en journalist eller to men vil nå heller tro at det er noen ansatte der som bruker det. (Ikke absolutt politiker men..)
Sitat av MysterialPhysco
Vet ikke om noen leste se og hør her en uke ller to tilbake..

Det har jo vært snakk om sporfunn av kokain og speed på stortingets toaletter.. Så dette var ett stort tilbake klask dem i trynet slag. Da mener jeg til alle de personene som tror vi som bruker stoffer er late raddisser som bare går på sosialen.. Det her ble jo ganske Sterkt frabevisst da en mann sto fram i se og hør og sa han hadde sniffet kokain sammen med en av stortingets menn på theatercafen sine toaletter.

Så tenk litt på dette dere som går rundt der og tror at vi som leker med og bruker narkotika.. Vi har en jobb vi også, vi er ikke late eller noe.. Vi står faktisk på krava vi også..
Vis hele sitatet...

Hehe, mange "late raddisser" på stortinget om dagen da

Uansett brukes de toalettene av mange ansatte, besøkende etc (inkludert journalister fra Se&Hør......)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av |) /-\ |\|
Fullt fortjent å bli utelukka fra jobba. Skjønna godt dei som ikkje vil ansette narkisa/narkolangera.
Vis hele sitatet...
Hmm, er ikke helt enig her. Se for deg at Jens Stoltenberg ble tatt for hasjrøyking den gang han drev med dét, og Stortinget krever sansynligvis sikkerhetsklarering, noe han ikke ville fått med cannabismisbruk på rullebladet. Hvem hadde DA vært statsminister i dag?

Å diskriminere i jobbmarkedet pga. ruspreferanser er ikke kult. Hvis jeg som leder i en bedrift hadde bedt jobbsøkere opplyse om deres forbruk av alkohol (alt over juleølen og akevitten på nyttårsaften blir IKKE ansatt) samt seksuell legning, så hadde jeg antakeligvis blitt saksøkt for diskriminering.
Sist endret av Tias; 28. februar 2006 kl. 10:29.
Helt enig Tias, gi S'berg fyken
Not Penny's boat
argh's Avatar
Ser ikke helt hvordan dette skal hjelpe på noen måte, nå er ikke jeg kjent med miljøet der. Men det vil vel kanskje bli mindre bevegelser en liten stund og etterhvert vil det gå tilbake slik det engang var. Evt. miljøet flytter seg. Jeg vil si at man kan ikke stoppe det, og på den måten politiet gjør dette på, å gå etter kjøperne synes jeg ikke noe om. Det vil bare føre til at folk kanskje sliter med å finne seg jobb senere til evt. andre problemer.
Ja jeg vet at det er ulovlig, men jeg mener at politiet bør prioritere selgerene. De bidrar i større grad mtp. kriminalitet.

Kanskje hadde avkriminalisering av små mengder vært noe,
Kommer bare til å skje det samme som med plata. Miljøet sprer seg istedet for å være oversiktlig så politiet iallefall kan holde kids på 10-12 år unna. :S
Pluss mange får som sagt sine fremtidige karrierer ødelagt pga rullebladet. Det gir absolutt IKKE noen forebyggende effekt. Større mulighet for at de gir mer faen og bruker mer rusmidler når de først har fått rulleblad..
Dette er jo deres egen feil, så egentlig så har jeg ikke noe medfølelse.
Nei, medfølelse får de ikke... Men er fremdeles ikke veien å gå for å forebygge...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Må si meg helt enig med Forconin her.

Jeg synes de burde bruke forebyggende tiltak som å gå etter langerene som sitter på dopet.

Men gjort er gjort, de gjorde det sikkert bare for å skremme folk fra å kjøpe seg shit.
Saken her er vel strengt tatt ikke hvor vidt denne aksjonen er "urettferdig" og "kjip" for enkeltindividene som blir tatt for hasjkjøp/salg og får "ødelagt" rullebladet, som Aftenposten så fint formulerer det, men derimot det at aksjonen sannsynligvis er lite virkningsfull for å få bukt med kjøp og salg av hasj på Grüner, eller i hele Oslo, for ikke å si Norge.

Jeg har skrevet en ganske omfatende oppgave om rusmiddelproblematikk på vidregående og i den forbindelse intervjuet jeg personer som har jobbet med rusproblematikk i lang tid. Basert på disse personenes uttalelser, mine egne sluttninger etter å ha sett eksempler fra andre steder i verden og statistikken på området konkluderte jeg i min oppgave blant annet med at det er lite effektivt å forfølge brukerene (i denne situasjonen kjøperene).

Det beste (og etter min mening eneste. Her er jeg ikke alene) måten å behandle rusproblemer i samfunnet er ved skadereduserende tilltak, samt å slå ned på de store bakmennnene og prøve å forbedre rusmiljøet, istedenfor å prøve å fjerne det, hvilket udiskutabelt ALLTID leder til at man flytter det/sprer det.

Dagens "krig mot narkotika" er omtrent like dødfødt som en "krig mot onani".
felix_poker: er den mulig å få lest denne oppgaven?
Sitat av felix_poker
Dagens "krig mot narkotika" er omtrent like dødfødt som en "krig mot onani".
Vis hele sitatet...
Felix: Beste og mest treffende beskrivelsen av Krig Mot Narkotika jeg har sett..

Og du har rett.

Hvorfor kan ikke bare politikerne se på statistikk.

Fremgangsmåte

Se statistikk over rus(mis)bruk i Norge og nederland i 1970 ca.

Se så på samme statistikken fra 2005...

Se forskjellen i OD, Heroinmisbrukere osv..
Se så forskjellen i politikk...

Har du et visst intelligensnivå ser du hva som må gjøres...
Sitat av cryo
felix_poker: er den mulig å få lest denne oppgaven?
Vis hele sitatet...
Hehe. Har ikke tall på hvor ofte jeg har referert til denne oppgaven, så det er vel
på tide å poste den snart?

Jeg har den ikke tilgjengelig nå, men den kommer snart. Husk samtidig at det er
et drøyt år sidne jeg skrev den, og at jeg bare fikk 4 Jeg mener allikevel at jeg
lærte en god del av arbeidet, og at det kan være nyttig lesestoff i denne sammenhengen.
Null medfølelse fra min side..!
Vis de først skal kjøpe/selge eller i det hele tadt henge på en sånn plass så bryr jeg meg heller lite om de blir tadt og ikke får lov å være snut !
Sitat av drwho
offtopic: 11/09-03? Mente da veldig sikkert at det var 11/09-01.
Vis hele sitatet...
oops (tjue tegn nu?)

Jeg har stor medfølelse med de som ble tatt. Jeg ser ingenting galt i å røyke hasj, men så måler jeg "galhetsgraden" etter min egen moral og ikke norske lover...
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
129 personer høres mye ut.. noen her fra nFF som ble tatt?
Sitat av eXilim
Null medfølelse fra min side..!
Vis de først skal kjøpe/selge eller i det hele tadt henge på en sånn plass så bryr jeg meg heller lite om de blir tadt og ikke får lov å være snut !
Vis hele sitatet...
Som jeg presiserer i det første innlegget mitt i denne tråden er det egentlig veldig lite relevant om noen har medfølelse for de som ble tatt eller ikke (dette sier jeg selv om jeg personlig har blitt tatt for cannabis og vet akkurat hvor kjipt det er). Det som betyr noe er at aksjonen bare bidrar til å flytte/spre hasjsalget, og til å ekskludere en del potensielt kompetente personer fra en del yrker. I tillegg skaper slike "heksejakter" motvilje mot politi og politikere, slik Forconin og andre nevner.
Jau. Og.. Jeg har også blitt tatt noen ganger. Seks ganger faktisk, og kun i ett av tilfellene holdt politiet seg til loven når de gikk til aksjon (det skal nevnes at dette har vært i private hjem, ikke ute på gaten, og jeg har ingen formening om den siste aksjonen foregikk etter boka eller ikke). Det er ikke rart folk får motvilje til snuten når de selv gjør seg til kriminelle i jobben. Bedre blir det ikke når de herjer med mannen i gata sånn som dette, selv om det er aldri så lovlig rent teknisk.
|) /-\ |\|] du er meg en fjomp du.
La hasjrøykere røyke til de stuper og la dem få hvilke jobber de vil.
Sitat av Forconin
Felix: Beste og mest treffende beskrivelsen av Krig Mot Narkotika jeg har sett..

Og du har rett.

Hvorfor kan ikke bare politikerne se på statistikk.

Fremgangsmåte

Se statistikk over rus(mis)bruk i Norge og nederland i 1970 ca.

Se så på samme statistikken fra 2005...

Se forskjellen i OD, Heroinmisbrukere osv..
Se så forskjellen i politikk...

Har du et visst intelligensnivå ser du hva som må gjøres...
Vis hele sitatet...
kan du vise meg de statistikkene? Url?
Sier ikke at de eksisterer, men skulle gjerne sett dem da dette er ett veldig mye brukt argument av hasj liberalister.
Og ellers så syns jeg det er greit at de virkelig slår ned på det miljøet nede ved elva. Det er ikke så kult for dama mi å gå hjem fra jobb, når hun hver dag må gå forbi en masse somaliere som står å roper hore til henne. Det er ikke så jævla mye kule folk som står der å selger akkurat. Når folk er så dumme at de kjøper der nede, og støtter opp om ett jævla dårlig miljø, istedet for å få seg egne dilere, så værsågo!
Jau, etter |) /-\ |\|s logikk er de aller fleste nordmenn alkoholikere, og bør heller ikke få jobb.
Siterer noe jeg fant på ett diskusjonsforum på aftenposten, som jeg syns var litt vittig.
28/02 15:38
Vanlig narkopolitikk: straff de kyniske langerne, hjelp de avhengige brukerne. Hasjpolitikk: straff de veltilpassede brukerne, hjelp de vanskeligstilte langerne. Dette forklarer hasjproblemets natur. Problemet er at hasj er forbudt, og ikke tilgjengelig på polet som det burde være.
Sitat av Helt
|) /-\ |\|] du er meg en fjomp du.
La hasjrøykere røyke til de stuper og la dem få hvilke jobber de vil.
Vis hele sitatet...
Så lenge de ikke røyker for mye og ikke på jobb... Om ikke legalisering er et alternativ syntes jeg iallefall dekriminalisering bør være det!!!

Sitat av lanze
Siterer noe jeg fant på ett diskusjonsforum på aftenposten, som jeg syns var litt vittig.
28/02 15:38
Vanlig narkopolitikk: straff de kyniske langerne, hjelp de avhengige brukerne. Hasjpolitikk: straff de veltilpassede brukerne, hjelp de vanskeligstilte langerne. Dette forklarer hasjproblemets natur. Problemet er at hasj er forbudt, og ikke tilgjengelig på polet som det burde være.
Vis hele sitatet...
Evt. med klarering/en type for resept fra legen din!
Hvis hasj skulle vært lovlig kun for de som har medisinsk behov for det, ville dette kun gjeldt folk med kreft, MS og andre alvorlige sykdommer hvor det har blitt påvist positive effekter av hasj. Hva med oss som bare vil bruke det rekreasjonelt? Til og med WHO har jo konkludert med at dette er mindre skadelig enn alkohol, og bør derfor logisk sett frigis på lik linje med alkohol (dog med de samme begrensningene).
Hmm.. Som sagt før her.. Hvem f... går på stortinget for å bruke dop.. Det er jo idiotisk.. Og å jobbe som journalist er jo faktisk en bra jobb.. Bedre enn hva jeg kunne fått til .. Så her ville jo det vært en oppegående person som gikk inn og brukte dasslokket til stortinget som snorte lokk

Jeg mener også at har man ett ærend på stortinget så er man vel nogenlunde oppegående person..

Dette hadde kansje vært relevant i 1980 da hippiene levde Da hadde det nok vært en del mere "late raddiser" som bare gikk på sosialen fordi narkotika var så ukjent i Norge.. Men nå lever vi 2006 da.. MYE har forandret seg siden den tid.. Kokain og speed som idag regnes som 2 tunge rusmidler blir brukt av forretningsfolk i hele verden.. Det er en grunn til at Kokain omtales som ett "rikmannsdop".

Jeg sier ikke at speed kan sammenlignes med ett rikmannsdop men da dette gir noe alla den samme rusen er dette ett alternativ når man har dårlig råd ved for hyppig bruk av kokain..
Sitat av lanze
Og ellers så syns jeg det er greit at de virkelig slår ned på det miljøet nede ved elva. Det er ikke så kult for dama mi å gå hjem fra jobb, når hun hver dag må gå forbi en masse somaliere som står å roper hore til henne. Det er ikke så jævla mye kule folk som står der å selger akkurat. Når folk er så dumme at de kjøper der nede, og støtter opp om ett jævla dårlig miljø, istedet for å få seg egne dilere, så værsågo!
Vis hele sitatet...
Om dama di blir kalt hore, eller hva skjeldsord av annen art, er fortsatt ikke god nok grunn til å "slå ned på" dette miljøet på samme gamle inneffektive måten! Man har jo sett, gang på gang, at det ikke gir resultater på lang sikt. Det hjelper ikke å flytte/spre problemet ved å straffe brukere. Hvis man skal kunne ha en kjangse mot den demoniserte fienden "narkotika" må man først akseptere at man ikke kan beseire denne fienden fullstendig, fordi mennesker har ruset seg på forskjellige måter siden tidenes morgen. Man må akseptere at rusmisbruk er noe som kan reduseres, kontrolleres (til en viss grad), settes innenfor visse rammer, men ALDRI fjernes for godt.
Dessuten har lanze beskrevet et problem med somaliere, ikke med narkotika. La oss slå ned på somaliere i Norge! De skaper jo også en del problemer...

At de arresterer 129 folk, hvorav 50 eller mer, ikke hadde rulleblad fra før av, burde ha fått en bjelle til å ringe. Det er bare å innse at deler av samfunnet ønsker å benytte seg av andre rusmidler, til tross for at de er ulovlige, og da er det kanskje på tide å titte litt på lovverket.
På en annen side, er det pr. dags dato ulovlig, så de som ble tatt, får ta seg til takke med at de bor i Norge, og ikke får livstid, men heller et surt forelegg e.l. Lek med ild, brenn deg.
offtopic: Jeg velger å tro at det med somaliere var en spøk. Jeg er sjef for fem somaliere, og alle sammen er skikkelige, samvittighetsfulle og arbeidssomme folk. Jeg tror heller problemet med drittslengende utlendinger på Løkka har med dårlig integrering, arbeidsløshet osv osv osv (alle har jo hørt dette før) å gjøre.
Sitat av MysterialPhysco
Vet ikke om noen leste se og hør her en uke ller to tilbake..

Det har jo vært snakk om sporfunn av kokain og speed på stortingets toaletter.. Så dette var ett stort tilbake klask dem i trynet slag. Da mener jeg til alle de personene som tror vi som bruker stoffer er late raddisser som bare går på sosialen.. Det her ble jo ganske Sterkt frabevisst da en mann sto fram i se og hør og sa han hadde sniffet kokain sammen med en av stortingets menn på theatercafen sine toaletter.

Så tenk litt på dette dere som går rundt der og tror at vi som leker med og bruker narkotika.. Vi har en jobb vi også, vi er ikke late eller noe.. Vi står faktisk på krava vi også..
Vis hele sitatet...
Å du mener at se og hør ikke bare har funnet opp det greiene der? se og hør gjør jo ikke noe annet enn å finne på sladder å dritt.
Møkkablad spør du meg.
Men alikavell støtter jeg at dem ikke skal ta kjøperne, kan heller bruke litt mere tid å finne storfisken.
Sitat av Vomitpuke
Å du mener at se og hør ikke bare har funnet opp det greiene der? se og hør gjør jo ikke noe annet enn å finne på sladder å dritt.
Møkkablad spør du meg.
Men alikavell støtter jeg at dem ikke skal ta kjøperne, kan heller bruke litt mere tid å
finne storfisken.
Vis hele sitatet...
Å du Bør lese hva jeg har skrivd!

I se og hør står det.. ja bare sladder.. Men denne personen hadde stått frivillig fram.. Med stort bilde og det var en 2-siders reportasje om han..
Ja, så er det slik at det hele tiden vil være politi til stede for å sjekke at det ikke blir solgt noe stoffer? Må jo bruke helvetes mye ressurser på noe slikt? Hvis de ikke gjør det, kan jo bare dealerne stelle seg der til neste uke og fortsette...
Er alle selgere skremt vekk fra elva nå, eller henger de der ennå?
har det blitt færre av dem?

Skal til oslo om en dag eller 2
Sitat av plater
Er alle selgere skremt vekk fra elva nå, eller henger de der ennå?
har det blitt færre av dem?

Skal til oslo om en dag eller 2
Vis hele sitatet...
Jeg tuslet oppover akerselva sammen med noen andre nffere her om dagen og vi fikk tilbud selv om vi ikke var ute etter å kjøpe... så tja.
Tja, han som ble sparka fra jobben min for tyveri for noen måneder siden sto visst og pusha der i helgen, så tja.