Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 607
Tenkte jeg skulle si litt om mitt førsteinntrykk av Age of Empires III. Da dette kan være interessant for folk som enda ikke har anskaffet seg en kopi av det.

Gameplayet har gått mer over til at du er en utforsker fra en sivilisasjon som er på jakt etter nye kontinenter å tjener penger på. Dette gjør at du kan få tilsendt varer hjemmefra og etter som man vinner fler og fler slag så kan man oppgradere disse utsendelsene. Prinsippet er ganske stilig, men det tok noen minutter før jeg forsto hvordan det fungerte.

Interfacet er noe mer skrøpelig. Det kan ikke skaleres og tar opp alt for mye av skjermen. Det mangler også en zoom-funksjon som gjør at du får bedre oversikt over kartet. Jeg kan delvis skjønne dette fordi det ville gjort det lettere for en med en raskere maskin. En mellomløsning for multiplayer hadde egnet seg.

Grafikken er helt ok, men jeg følte at alt ble litt for tett innpå som jeg nevnte i sta. De har lagd en utrolig kul effekt med kanonkuler og hvordan kriger utføres.

Ellers så er AI-en ganske god. Det var en hard første kamp, og jeg brukte lang tid på å vinne over dem. De har sluttet å sette ut en og en mann over hele mappet. Noe som gjør at du plutselig møter en hel hær av NPC-er.

Man kan også lære nye ting av de lokale innbyggerne, nemlig indianerene. Her kan du kjøpe billige soldater også. Det er også mange "smågaver" rundt om kring, som gir en liten ekstra puff.

Hvis man har spillt noen av de eldre versjonene av Age of Empires så tar det ikke lang tid før man har satt seg inn i det. Hvis ikke så bør man ta en tutorial.

Testen ble utført på en Athlon AMD 2500+ med et ATi Radeon 9700 pro og gikk helt knirkefritt på medium innstillinger.

Alt i alt så likte jeg spillet veldig godt og jeg håper at Microsoft slipper en oppdatering på lik linje med den som ble sluppet til Battlefield 2. Veldig bra, Microsoft!
Sist endret av Deezire; 11. oktober 2005 kl. 21:47.
Jeg hadde en skrekkblandet fryd når jeg startet det for første gang. Selv likte jeg ikke Age of Mythology noe særlig for det ble for fancy pancy. Så tenker jeg lister opp det jeg liker og det jeg ikke liker:

Liker
Grafikken er oppdatert og veldig detaljert
Nye stilige units (skikkelige kanoner, og ikke bare skyt og stikk av kanoner)
Native indians og tradeposts
Mer fokus på handel og ressurser

Liker ikke
For stort display som du nevner
scrollingen på bildet
Skattene
Det at man må bytte til et annet bilde for å komme til hjembyen sin. Blir for separat syns jeg.
Bygge tette murer er blitt vanskelig iom. den nye grafikken


Konklusjon:
Må nok bruke mer tid på å lære meg å bli vant med det "nye" gameplayet. Spillet virker solid, og gir nye utfordringer. Noe vil det alltid være man ikke liker, men alt i alt tror jeg at når man tar seg tid å lære de nye skrivebordsnarveien så sitter spillet som glans. Såvidt jeg kunne se så var det som du sier ikke noe zoome funksjon, selv om det var gameplay størrelse innstillinger i options (veldig bra setning.)

Foreløpig etter å ha spillt det to ganger får det en 8 av 10 mulige av meg.
Interfacet er noe mer skrøpelig. Det kan ikke skaleres og tar opp alt for mye av skjermen
Vis hele sitatet...
Feil. Den aller første instillingen i "options" er "Minimize UI", dette vil gjøre menyen omtrent halvparten så stor. Tar 1 sek å finne hvis du faktisk prøver.