Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2173
Kan jeg bruke disse katodene i en bil med å koble inverteren til bil-batteriet? Har lest litt rundt å forstått det slik at inverteren bruker 12V og jord, og det høres riktig ut. Men jeg ville bare ha det bekreftet før jeg bestiller.
Ja du kan det. Det går helt fint.

Bare det ikke er lastebil (24v). Så lenge det er vanlig bil funker det.

Gjorde det på en lett motorsykkel for en kompis en gang. funket finfint
Okay, takker for svar Dark

Hvordan blir det å "jukse" tre lysrør på en inverter som er laget for to da?
Du vil nok få litt svakere lys, men ellers tror jeg det skal gå bra.
bruke en splitter, som splitter 1 inngang til 2 utganger feks
Magnus: det jeg tenkte på, bare at jeg lager den selv.
Croyfer: var noe sånt jeg så for meg også.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
[Offtopic]Men husk de tåler ikke en dritt. Jeg monterte et på min zappy (elektrisk sparkesykkel), jeg knakk kretskortet (?) og tingen ble helt svidd og ødelagt. Dunket så vidt borti det. (Men det var jo fra clas ohlson da) [/Offtopic]

Edit: Skal du ha de inne i bilen ?

Edit 2: Er det ikke ulovlig å kjøre med neonlysa på i bilen ?
Sist endret av mkey; 14. august 2005 kl. 19:13.
Så lenge det ikke er synlig inne i bilen for andre bilister så er det lovlig, skal ha både inni å utenpå.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Sitat av mrvangen
Så lenge det ikke er synlig inne i bilen for andre bilister så er det lovlig, skal ha både inni å utenpå.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler virkelig å ha "bil neonlys", altså med beskyttelse rundt når du har dem utpå bilen. En liten stein som spretter = RIP. neonlys
funker fett det. Jeg har mixroplex katoder under setene mine i bilen. Og da jeg hadde moped hadde jeg de under skjermene. Uten beskyttelse. De knakk ikke før jeg skulle bytte plass på dem, og var litt for harhendt. Men seff er en bil noe annet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av DeXxXter
Edit 2: Er det ikke ulovlig å kjøre med neonlysa på i bilen ?
Vis hele sitatet...
Utendørsbruk av "showlys" er ulovlig når bilen er i bevegelse. Det gjelder forøvrig all slags lys som ikke er godkjent. Dvs markeringslys, kjørelys, skiltlys etc (med korrekt farge).
Ikke gjør dette med mindre du har innretning som holder spenningen under 12v. Når batteriet lades opp er du oppe i 14.4v, som vil bli fatalt for inverteren på sikt. Vet av flere som har fått svidd av inverteren med påflølgende flammer og røyk.

Jeg ville forresten heller ikke ha koblet på flere katoder en hva det er plass til. Det er sikkert ikke uten grunn at det er akkurat to uttak, sannsynligvis klarer den ikke å levere n ok effekt til 3. Det som kan skje er at inverteren kan ta kvelden her også, ettersom det ikke er sikringer på utgangene.
Sist endret av vidder; 16. august 2005 kl. 18:05.
inverteren tåler 12 volt.. alltså med mine kunskaper om denna elektronikken inni detta skal det tåle opp til 18 volt, med annet de har funnet opp noe nytt siden sommerferien begynte.. men noen av motstandene inni kan få det ganske heftig varmt da:P
Sitat av Popp
inverteren tåler 12 volt.. alltså med mine kunskaper om denna elektronikken inni detta skal det tåle opp til 18 volt, med annet de har funnet opp noe nytt siden sommerferien begynte.. men noen av motstandene inni kan få det ganske heftig varmt da:P
Vis hele sitatet...

12v har skal den tåle. Noe utover dette blir derimot i overkant, hvor har du det fra at den tåler 18v?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gikk greit å ha slike i bilen. Hadde tilogmed noen utvendig, men jeg var lur å hadde inverteren på utsiden også, så den fikk vann i seg, enda den var isolert og ble svidd. Men lysene funket fint dem.
Vann trenger seg inn overalt, sånn er det bare
Er vel noe salt i veivannet(fra vintersaltingen)sikkert det som kortsluttet alt.
Men har du bilder av bilen med alt lyset på?
http://home.no.net/mkvangen/newpics/09.JPG http://home.no.net/mkvangen/saab/299.JPG

Bør vel sies at all den dritten er fjernet nå.
Så nå ser den slik ut:

http://home.no.net/mkvangen/saab/final.JPG

sånn for å lære deg en ting.. Hehe.

Det er mye kulere når man ikke ser røra. Bare lyset.. Det gjelder egentlig all dekorlys.
generelt sett så har aldri neonlys hatt noe å gjøre på en bil da, forutenom hardt stylede japanske biler som er på utstilling på biltreff. ya rly.
Bilen så jo 100 ganger penere ut uten dem lysa å. I tilleg så hjalp det med hvite blinklys!
Sitat av cokeloop
generelt sett så har aldri neonlys hatt noe å gjøre på en bil da, forutenom hardt stylede japanske biler som er på utstilling på biltreff. ya rly.
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig med deg, men jeg hadde en søt liten mini når jeg bodde i england.
Den hadde neonlys over pottene litt arti synes jeg, selv om jeg nok ikke hadde giddi å montert det selv.

Mini med neonlys over eksospotta
Uh, hadde egentlig blitt litt lei av å se den saabmodellen men med øyebryn og litt blålys så
Kanskje jeg bør få meg en saabrussebil neste år?
Men neonpotten på jurminibilen var morsom, ikke helt den bilen man venter å se neonlys på
funker fett dette, satte uv lys og neon lys på en 12volts moped :P problemet er kanskje om det tåler ristingen?

satte også en vifte med lys i over sylinderen på mopeden (ekstra kjøling :P)
Henriken: hva stod det i frontruta på den bilen?
"On a mission for .. " ?
"On a mission for mr bridger!" syns jeg det ser ut som det står :P?
Sitat av Darris
"On a mission for mr bridger!" syns jeg det ser ut som det står :P?
Vis hele sitatet...

"On a mission for mr bridger!" står det ja. Er hentet fra filmen The italian job som inneholder mye arti mini kjøring.
Sitat av Henriken
Uh, hadde egentlig blitt litt lei av å se den saabmodellen men med øyebryn og litt blålys så
Kanskje jeg bør få meg en saabrussebil neste år?
Men neonpotten på jurminibilen var morsom, ikke helt den bilen man venter å se neonlys på
Vis hele sitatet...
Blir billig russebil av det, men husk at det er ikke noen spesiell herje bil.

Forresten, inne i bilen vistes ikke når man satt, er bare vinkelen som er teit
King of Spooning
Acidous's Avatar
Skal du ha russebil må du heller kjøpe en god gammel Volvo!
De tåler faen meg ALT!
He he...

Faren min fortalte at han hadde sklidd av veien med en Volvo 240 en gang det var glatt på veien.. Han traff en stor stein, men bilen bare spratt opp på veien igjen og han kjørte videre he he...
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Vangen
Kan jeg bruke disse katodene i en bil med å koble inverteren til bil-batteriet? Har lest litt rundt å forstått det slik at inverteren bruker 12V og jord, og det høres riktig ut. Men jeg ville bare ha det bekreftet før jeg bestiller.
Vis hele sitatet...




HeHe jeg bruker helt vanlige 30cm katoder under mopeden miin(der blir det ofte kald) så det vill nok ikke bli noe problem der skarru se