Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4143
Dette er ingen nyhet, men heller et nesten-filosofisk innlegg. Jeg skal i dag bruke tiden på å forklare mine OS-preferanser, og i tillegg fortelle min egen historie.

Først av alt, jeg har sterke bånd til Microsoft. Jeg har brukt deres software i mer enn elleve år har jeg funnet ut, i tillegg har jeg vært medlem i MSDN/TechNet. Selv om jeg ikke lengre er betalende medlem av MSDN mottar jeg fortsatt av en eller annen bisarr grunn CD-er fra tid til annen.
Jeg kan jo nevne noen av de CD-ene jeg har fått tidligere: Windows NT 4.0 Workstation, Office 2000 Beta1, Cebit 2000 pressemateriale, Reseller portfolio, Visual Studio.net, SQL Server 7.0 Preview 2, Motocross Madness Beta. Age of Empires Beta, Cart, HRD, Windows Millennium In-house, Windows Media Player 10 og Internet Explorer 4 RC2. Dette gir bare en liten anelse om spennet på produktene jeg plutselig kunne få tilsendt.

Hvor jeg vil med dette? Jo, jeg vil bare nevne at jeg slettes ikke er noen betingelsesløs Microsoft-hater, men heller en person som rett og slett har valgt å gå andre veier pga. Microsofts nylige steg.

Starten
Jeg har alltid hatt lyst til å lære Linux. Det startet for fem år siden med en cd med Corel Linux som jeg fikk. Det ble fort fjernet, ikke fordi jeg ikke likte det, men fordi jeg ikke hadde snøring på hvordan jeg skulle få isdn til å fungere i Linux. For tre år siden fikk jeg bredbånd, og kunne eksperimentere litt på de utallige maskinene som lå strødd rundt i kåken. Jeg skjønte ikke så mye, men jeg fikk med meg noe iallefall ved å lese README/INSTALL-filene som lå sammen med hver eneste tar.gz. Jeg kunne iallefall bruke en kommandolinje, har sittet med DOS og noen sære Unix-varianter som liten knøtt. Noe funket, noe funket ikke. Jeg visste iallefall ikke om RedHat's RPM. Igjen ble Linux til slutt hevet ut.

Julen 2002 tvang meg praktisk talt til å bruke Linux. Jeg fikk satt noen maskiner på 10mbit, og da ville det være kronglete å fjernadministrere en maskin med VNC, dessuten finnes det ingen gode ircd'er, bouncere eller ftpd'er til Windows. En snålt konfigurert Slackware-boks ble satt opp. Dette fungerte en stund, men jeg kunne alt for lite. Maskinen ble tatt ned, og jeg kan takke tore- og gusto for å ha dyttet meg i retning FreeBSD, og for å fått med opp den første bakken.

Andre veien rundt
Snodig det der egentlig, for jeg endte til slutt opp med FreeBSD på desktopen også. Med unntak av en Logitech QuickCam var all den andre hardwaren ganske vanilla, alt fungerte. Det var også en drøm å installere programmer via ports (pakkesystemet i FreeBSD). Dessuten var alt godt dokumentert, og uten installasjonsvansker åpnet det for å lære mer av programvaren. Hele sommeren 2003 kjørte fler og fler maskiner her i heimen FreeBSD, og i løpet av året var alle uten en eneste Windowspartisjon. Selv moren min brukte FreeBSD, skrev dokumenter med OpenOffice og printet ut via CUPS.

Jeg skal innrømme at jeg var en lett bruker å få over på noe annet, fordi jeg var avhengig av svært få ting, og jeg spiller aldri. Photoshop funket dessuten utmerket i WINE. Med andre ord, jeg valgte i utgangspunktet ikke at jeg skulle bytte bytte av prinsipp, men heller fordi jeg kunne gjøre det samme i et nytt og spennende miljø.

Hvorfor?
Etter å ha sett den første leaken av Longhorn ble jeg rett og slett skremt. Er dette veien vi alle må gå? Ren bloat, DRM og TCPA? Dessuten hadde jeg en del tid til overs. Selv om Microsoft fra tid til annen sendte meg en CD med noe programvare, tok det ikke lang tid før alt var utforsket og jeg kjedet meg igjen. Å lære noe nyttig var en god idé. Jeg lovte meg selv å være over på et annet OS før Longhorn kom som final. Jeg skal ikke si noe om teknisk overlegenhet hos noe operativsystem, men jeg vil tørre å påstå at jeg har lært mye mer ved å bruke Linux/FreeBSD enn å bruke Windows. Lite er point&click, og det meste krever noe av brukeren. Mens jeg i Windows Enterprise Server RC1 hadde trykket next next finished måtte jeg faktisk røre en .conf-fil i Apache. Første gangen tar sistnevnte litt mer tid, og føles unaturlig. Nå er det ren rutine. Alt trenger ikke være så "kronglete" heller. Hva sier du til et backend/frontend som kan bruke det meste av scannere med ett eneste generic program, istedenfor et mylder av drivere og programmvare? Bare et eksempel. Mye bare rett og slett fungerer, mens noe krever kreativ googling.

Jeg eksperimenterte også i samme slengen med Linux, og lette etter "min" distro. Jeg hadde iallefall lært en del i FreeBSD som kunne bli nyttig i Linux. Programmene er jo for det meste det samme. Arch Linux ble til slutt den distroen jeg falt for. Nå bruker alle mine desktopmaskiner Arch, mens serverne FreeBSD. Byttet til Linux gav meg også en del innsikt i prinsipper om frihet o.l. Jeg visste forsåvidt om det, men aldri i noen stor grad.
Ingen prøver å bestemme over dine valg når du sitter med et fritt operativsystem slik som FreeBSD eller Linux. Alt fra nettleser til shell er med de avanserte distroene kun opp til deg (ingen definerer noen standard). Man møter også en verden av folk som heller ikke liker DRM, TCPA eller annet frihetsrøveri. Når man har innsett verdien av digital frihet, slik jeg gjorde, vil man kanskje tenke seg om to ganger før man bruker Windows.
Etter min mening er det også smart å bruke et system som oppfordrer til å lære noe. Windows Longhorn for eksempel prøver å gjøre alt dette med data til ren magi. PC'en blir en boks som bare skal fungere uten at man må vite noe som helst, og skjermen skal vise et eneste møl av et grensesnitt som praktisk talt er ett eneste dynamisk bilde. Dette kommer garantert til å fase ut en del av maskinene dere har hjemme. Bi-effekten av all denne enkelheten er at mannen i gatas sikkerhet blir lagt i helt andre hender. Folk gir faen, og man ender med store virus-epidemier fordi noen tar det for gitt at man skal engasjere seg når man har kjøpt et produkt som bare skal fungere.

Man bør helst ha tålmodighet, googleferdigheter og tid til overs hvis man vil prøve å sette seg inn i Linux. Å innse at Linux ikke er Windows er også et must. Andre pluss er selvfølgelig å verdsette digital frihet, og å kunne bruke en kommandolinje. Dette er prisen. Fortjenesten er økt kunnskap, frihet og tilgang til et helt annet miljø enn det man ellers er vant med.

Siste ord
Dette er ikke ment som noen bytt-til-Linux-eller-dø-artikkel, men heller litt innblikk i hvorfor en person kan finne på å bytte ut Windows med noe annet. Jeg har dratt meg i håret mang en gang over ting som ikke har fungert, men med tålmodighet og gode venner som kan hjelpe hvis google ikke svarer skal det meste gå, hvis løsningen eksisterer.

For all del, Windows har sin styrke på mange områder, men jeg tror de fleste har godt av å se en annen verden utenfor det mange kaller for Matrix.
Egentlig vet jeg ikke hvorfor jeg skrev dette, det kommer kanskje av at klokka snart er 06.00 og at jeg følte for å si min mening før jeg går til sengs.

God natt.

Arch Linux: www.archlinux.org
FreeBSD: www.freebsd.org
DRM/TCPA: http://efn.no/tcpa-faq-no.html
Sist endret av Nichotin; 30. mai 2004 kl. 06:06.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Hehe, tøft at jeg og gusto er med i historien Men sant som du sier, spiller man ikke er FreeBSD er godt valgt, spiller man litt er Linux også akseptabel. Dette er mine meninger though.

Sitter for øyeblikket i Fedora Core 2, har lyst å bytte men det er en lang vei før jeg tror jeg klarer det. Jeg var som deg jeg, begynte med min første distro da RedHat 6.2 var helt ny, og slik har det gått av og på igjen med ulike distroer...

Edit: Jeg tror faktisk hovedgrunnen for at jeg selv har vanskelig med å skifte er at jeg er så forbanna bundet til GUIet til Windows, dvs. task-baren, start-menyen og skrivebordet. Jeg har enda ikke satt meg inn i hvordan alt dette endres i linux, men slik Windows har det, elsker jeg.
Sist endret av tore-; 30. mai 2004 kl. 12:04.
Har en lignende historie, bare at det begynte med en RedHat 6.1 cd og litt utforskningslyst, men skjønte lite og det var rett og slett for vanskelig.

Det ble lagt på is i ca. 1 år, da begynte jeg å leke meg med Corel Linux, Mandrake, og nyere versjoner av RedHat. Men ingen hadde støtte for winmodemet jeg brukte så jeg falt alltids tilbake til Windows.

Så begynte jeg på IKT driftsfag og bestemte meg for å tvinge meg selv til å bruke RedHat 7.3 i en uke. Det fungerte ganske godt bortsett fra at jeg måtte bruke Windows mye i undervisningen.

Så endte jeg opp som lærling på en plass der en RedHat 7.3 maskin kjørte som PDC for et Windows-domene, uten at jeg visste det da så var dette starten på min "GNU/Linux-karriere".
Det gikk et år med forsking på en sliten 166mhz, der jeg satte opp forskjellige distroer som Samba-server, som fungerte utmerket!
Satte tilogmed opp RAID0 på den; Webmin gjør alt så mye enklere

Så en dag mens jeg surfet på nettet kom jeg over et dokument som analyserte EULA'en til Windows, jeg leste den (for første gang i mitt liv ) og må si jeg åpnet øynene litt, men det ble glemt i noen uker før jeg prøvde å finne det igjen.
Det var da jeg kom over dette: http://www.hevanet.com/peace/microsoft.htm
I tillegg hadde jeg lest om DRM/TCPA og da fant jeg ut at jeg ikke gadd mer. Dagen etterpå byttet jeg til Slackware 9, og kjørte det i ca. 3 uker (frustrerende uker, degradert fra "Windows-wizard" til newbie er hardt..) og kom over Gentoo.

Jeg hadde prøvd "alle" linux-distroene og likte Slackware best, men jeg hadde ikke prøvd Gentoo så jeg skulle gi den en sjanse før jeg falt til ro med Slackware.

Og nå, 4 måneder senere, sitter jeg med en Gentoo installasjon fra midten av februar, like rask og responsiv som da jeg installerte. Noen strømbrudd og kerneloppdateringer er de eneste gangen maskinen har vært startet på nytt.
Det har vært en fryd, savner ikke Windows i det hele tatt.

<3 Gentoo <3
Bra du skriver dette, gir meg faktisk motivasjon til å prøve *nix igjen :-)

http://www.isber.ucsb.edu/~randall/s...on-freebsd.jpg
Meg og. I det jeg får penger til en ny harddisk, kommer jeg til å ta steget...
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Har ikke hatt linux på maskinen nå et år pga. diverse folk har disponert den når jeg har vært i militæret, men nå snart skal jeg legge inn linux på pcen, samt sette opp en box for shell, fildeling osv.

Er ikke så veldig flink, og av de erfaringene jeg har hatt med linux har jeg falt mest for Debian, med Aptitude. Har også testet RedHat og Mandrake, samt lekt litt med SuSe på en kamerat sin maskin. Tror jeg går for Debian når jeg nå skal fikse opp maskinen. Dog, trolig med dualboot med Win, bare i tilfelle rottefelle.. Har hatt problemer med å kjøre Photoshop i Wine, og det er et must å ha PS
Nichotin:
Burde du ikke få bytta den "linuxnazi" tittelen din til "opensourcenazi" ?
Bra artikkel forresten. Mange som hadde hatt godt av å lese den..
Neh. Linuxnazi klinger bedre, dessuten eier jeg linuxnazi.net sammen med IvIoyner
Man lærer seg faktisk *nix veldig fort når man oppdager at man ikke har en windowscd liggende. Etter at man har lagt inn FreeBSD. Uten forkunnskaper. Og uten windowspartisjon. Og dødtid å drepe når ingen er hjemme under sommerferien.
kvalitetsposte nichotin. Jeg liker det at du settter forkus på at dette byttet ikke er en dans på roser. Dessuten er det godt å høre at du ikke er en inbitt windowshater slik som mange andre linuxere. det gir motivasjon til å ta etter liksom.

Personlig sitter jeg fast i en av disse dype fallgruvene med linux.
Jeg får ikke s-ata til å funke. Etter mye surfing har jeg funnet ut at det ikke er noen offesiele s-ata drivere til kortet mitt. det skal visst være noen beta drivere der ute, men jeg har ikke den minnste anelse hvor jeg skal starte.
Dessuten spiller jeg en del(sånn ca hver 2 uke. da gjerne forskjellige quakekloner). Jeg hadde dessuten planer om å begynne å skrive litt c++. Dette blir sikkert et skikkelig stress med linux. allt er liksom laget for .net nå.
Løsningen ville være å kjøpe et nytt HK som de fleste distoene støtter som standard, men så mye arbeid gidder jeg ikke å legge i det.

vi får se hva jeg gidder å gjøre til sommeren.
jeg har et A7V600-X hk. med en VIA VT8237 s-ata kontroller.
http://uk.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V600-X&langs=11
hvis dere bryr dere.
Nichotin:
Ok da

Selv er jeg vel heller OSS-nazi
Er det ikke åpent, er det mest sannsynlig ikke verdt å bruke. Hater ikke MicroSoft, elsker Linux

//edit

hysing:

Quake går helt fint i linux
Dessuten er det mindre stress å kode c++, siden de fleste distroer har gcc inne.
hysing: Du har nok en Sillicon Image SATA kontroller. VIA VT8237 er en sørside og tror ikke via har stappet en sata kontroller inn i SB på Soket A. Tror jeg :P
hysing: http://www.viaarena.com/?PageID=297
Driverene er også inkludert i kernel 2.6.3, så f.eks. mandrake 10 burde støtte den.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Veldig fin post jeg satt på lan første gang jeg la inn linux for fullt, win98 kræsja, og påsto diskene var ødelagt, all data forsvann, siden det har det vært linux.. fikk litt hjelp men satt for det meste å prøvde meg frem.
//Offtopic: Hvor kan jeg laste ned FreeBSD
voldern:
www.google.it burde ha det.
Jeg er helt newb på linux har bare prøvd Knoppix før og det gikk greit, men når jeg prøver og laste ned Free BSD får jeg bare masse filer windows ikke klarer og forstå. Er FreeBSD et linux OS?
FreeBSD != Linux
Ministry of Love
sptz's Avatar
voldern les på www.freebsd.org du...

(nei det er ikke en linux distro)
Kjempe artikkel Nichotin, Jeg fikk netopp motivasjon til å skifte ut WinXP med en eller annen Linux distro nå jeg..

[COLOR=purple]* ztaale sitter og leser info om diverse Linux distroer[/COLOR]
Opprinnelig postet av hysing
jeg har et A7V600-X hk. med en VIA VT8237 s-ata kontroller.
http://uk.asus.com/prog/spec.asp?m=A7V600-X&langs=11
hvis dere bryr dere.
Vis hele sitatet...
Har samme kontroller, funker utmerket i kernel 2.6.3 og oppover.

Takk til alle
har egentlig sagt en drøss med ganger at jeg skal slenge sammen en boks av diverse rester jeg har liggende, og får jeg sosa meg til det, så blir det nok linux elns på den, men... tror nok ikke det blir linux på desktopen helt med det første...
Jeg er vel en av mange som har prøvd meg på Mandrake, redhat, slackware(som jeg aldri skjønte noe av) og dvs andre linux distroer.

Det jeg nå lurer på er hva jeg nå skal starte på, da jeg kan grunnlegende innen linux, men thats it. Hvilket distro skal jeg velge?
Arch Linux for eksempel. Hvis du føler at du kan det grunnleggende. Sørg for å lese faq'en og dokumentasjonen til pakkesystemet pacman.
Hva med Fedora? Blir det for mye Mandrake/RedHat?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gentoo er en fin bil, her lærer du mye, men alt for mye blir desverre skult for nye brukere pga. scriptene som gjør alt så mye lettere for enhver. Jeg kan uansett love deg at hvis du prøver deg på gentoo så lærer du mye mer på mye kortere tid en du ville gjort med fedora / mandrake.

Slackware er også fint, du må lese mye for å skjønne noe. Debian er også som slackware og gentoo rimelig hackish og jeg tør vedde på at du blitt fornøyd med en av de, uansett hvilken, hvis du bare hadde komt over den første knoten.

Gentoo tar mye tid til compilering av prorgammer, da -ALT- blir innstalert fra kildekoden, absolutt alt. Dette kan være en god ting, da programmene blir mer optimalisert for din prosessor og ditt system, og dermed i teorien er så tilpasset som du selv gjør de, men hvis det er optimalisering og fart du er ute etter så kan muligens arch linux være en distro for deg. Den har som gentoo, debian, freebsd med flere en pakkebehandler som bare krever at du skriver en bestemt kommando for å laste ned og innstalere et program, samt holde systemet oppdatert, men i motsetning til alle andre så er arch linux optimalisert for i686, dvs. alt du laster ned er ferdigcompilert (i motsetning til gentoo), men det er optimalisert så høyt at du ikke kan bruke den på f.eks. en pentium 1 prosessor.

Arch er rimelig ny, så jeg vet ikke om den bør anbefales. Hold deg til en hackish distro hvis du vil lære, bruk en annen mindre hackish distro (les fedora, mandrake) hvis du bare vil ha et system som du kan bruke, og tar læringen etter hvert. Merk deg dog at hvis du velger et slikt non-hackish system så er det akkurat som den dagen du satt deg ned med en windows maskin for første gang, du kan ikke en dritt og hele pek og klikk interfacen hindrer deg i å lære.

Lykke til.
Jeg tenkte jeg kunne fortelle litt om mine opplevelser.

Jeg prøvde linux først for snart 3 år siden. Red Hat 7.3 fikk jeg i hånden av en kammerat og la det inn. Gikk jo greit det, jeg hadde et skrivebord og veldig fin trommevirvel når jeg startet maskinen. Ellers vet jeg ikke helt, skjønte ikke stort, klarte ikke koble til isdn, fant ikke filene mine og var straks tilbake i Windows.

Etter dette begynte jeg å følge med litt, leste litt artikler og anmeldelser om linux og fikk med meg litt av hva som forgikk. Det meste var forsatt ganske grått , men jeg skjønte at jeg ikke kunne håpe på å finne C: med det første.

Da Red Hat 8.0 kom la jeg inn det omtrent 5 ganger, når noe gikk galt etter installasjon la jeg bare inn på nytt. Nå innser jeg at problemene mine var så lette å løse at om jeg hadde spurt noen hadde jeg klart meg langt bedre. Når jeg først hadde fått det inn ødela jeg systemet fullstendig flere ganger i uken, mest fordi jeg ikke skjønte hvordan man skulle bruke pakkesystemet.

Kjørte det sammen med Windows en stund, brukte mer og mer Linux og mindre og mindre Windows. Da Red Hat 9 kom, og jeg fikk ADSL samtidig, droppet jeg windows helt.

Da Red Hat 9 kom var jeg kjent med systemet, kunne gjøre alt jeg ville. Jeg lærte meg pakkesystemet skikkelig. Jeg var nå like flink med det nye systemet som jeg hadde vært i windows. Nå brukte jeg også mer tid på å lese dokumentasjon og artikler. Jeg begynte å sjekke ut nye ting, lærte meg å bruke kommandolinjen bedre, lærte meg litt historie og satte meg inn i hvordan systemet ble utviklet og fungerte. Jeg begynte også å snakke med andre brukere i langt større grad. Jeg sendte mail til utviklere, leverte elendige feilrapporter som ble gode etter at utviklerne fortalte meg hva jeg skulle ta med, snakket med folk som lagde pakker og delte erfaringer med andre brukere.

Innen Fedora Core 1 kom var jeg lommekjent i systemet, kunne det meste, og det jeg ikke kunne prøvde jeg å lære meg. Begynte å hjelpe andre brukere på irc og på epostlister. Jeg ble mer aktiv og var et tidlig medlem på www.fedoraforum.org der jeg nå er moderator. Core 2 kom ut og nå har jeg det helt ypperlig. Jeg er med og prøver ut test-slipper, skriver for fedorafaq.org, hjelper andre brukere og får også gjort alt jeg ønsker å gjøre med min datamaskin. Alt av programmer jeg trenger er fritt tilgjengelig, jeg kan systemet mitt godt og smiler fortsatt hver eneste gang jeg skrur min datamaskin på.



Det skal sies at det ikke er noen skam og bruke en enkel distribusjon. Eller windows for den del. Man må bruke det som passer en, og man må bruke det som fungerer. Om man har en datamaskin man ikke klarer å bruke har man kastet bort pengene sine.

Man trenger ikke kunne kompilere sin egen kjerne, bruke fluxbox eller konfigurere X manuelt. Pek og klikk er da ikke galt på noen måte, det er bare en annen måte å få input fra brukeren på, man trenger ikke skrive shutdown -h now når man kan trykke på "Slå av" knappen. At noe er lett gjør det ikke dårlig, jeg mener helt bestemt at lett er et positivt ord, og at lett må være perfekt for en som synes noe er vanskelig.

Der har skjedd en voldsom utvikling den siste tiden, nå er systemene raskere, mer stabile, bedre og best av alt, langt enklere å bruke enn når jeg startet. Det viktigste når man starter er at man ikke gjør den feilen jeg gjorde. Sett deg inn i det grunnleggende for systemet med en gang. Om man prøver å tenke seg og gjette seg frem til løsninger uten noe grunnlag tar man som regel feil og gjør veldig gale valg. Tenk alt du vet om windows om du bruker det, og tenk at du skal lære alt dette og mer til.

Men det kommer jo helt an på hva man vil, vil man bygge bil, eller kanskje bare kjøre?

Selv bruker jeg Fedora Core 2, og er storfornøyd. Jeg kan forsatt ikke kompilere min egen kjerne, har enda ikke brukt noen annen distro enn Red Hat/Fedora og jeg bruker faktisk forsatt grafiske programmer når jeg kan. Frihet, enkelhet, et skrivebordsmiljø der det meste ser og oppfører seg likt og et flott miljø rundt distribusjonen er viktig for meg.
Les en god anmeldelse her: http://www.madpenguin.org/cms/html/47/1570.html

Valg av distribusjon er vanskelig. Tenk over hva du vil gjøre, hva du vil bruke tiden din til og hva du egentlig er ute etter før du velger. Ikke velg distribusjon på grunnlag av at en eller annen gjøk på et forum sa at den og den er best. Der er flere distribusjoner, de fleste er gode, men de har forskjellige mål og forskjellige brukere, men velg en distribusjon som har et miljø rundt.
Sist endret av foolish; 1. juni 2004 kl. 00:36.
Ja. Idag starta jeg min linux karriere. Skal tvinge meg til å bruker det i minst en uke nå, og se hvor det går hen.

Har akkurat fått fiksa keymap og amsn. Så Q3 og UT er neste steg. /me fell in love with linux.

Slackware -> Flux-box == Å anbefale
nå skal jeg faen installere linux igjen. 2 år siden sist slackwarebox.. er litt keen på gentoo nå som det skrytes sånn av. Er det passelig for en som har holdt på litt i slack og diverse ande unixs?
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Hvis du gidder å bruke god tid på installeringa, og har troen og orken til å lese readme files, tror jeg gentoo går supert.
jeg har mange ganger hatt lyst til å prøve linux, men har ingen som er tilstede for å hjelpe meg når ting går til helvete og de som kjenner meg, eller dvs alle vet at jeg ikke er så veldig flink.

Jeg prøvde linux første gang for 6-7årsiden lå med linux på en cd i pcformat, jeg var som jeg fortsatt er den største n00ben du finner, jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle logge meg på, tror faktisk det var noen problemer med tastaturet.

så igjen for 1og et halvt år siden, men som vanlig hadde jeg ikke kunnskap til noenting, derfor klarte jeg ikke å få x til å fungere, siden har jeg hatt linux på en server som står og går her, men den kjører gammel kernel fordi jeg ikke klarer å installere slik at den booter fra disken jeg prøvde både mbr og root partition huske rikke helt hva det stod, uansett.
det er meget mulig det ikke er min feil at denne gangen at x'en ikke fungerer på serveren, pga debian er litt ustabilt om du bruker unstable/testing packages. men det er så ekstremt treige til å putte ting under stable kategorien., men jeg tviler egentlig sterkt, får som oftest aldri til noe etter jeg redigerer configer selv.
jeg har blitt for avhengig av bsplayer(vdeo avspiller) og mp3 spilleren min (Ikke winamp.)
pluss at jeg spiller litt innimellom.

jeg er klar over tcpa/drm og har sett screenshots fra longhorn og blir nesten kvalm av det.

bra skrevet Nichotin
Første gangen jeg prøvde linux var når vi skulle prøve å sette opp en CS-server på en 133Mhz maskin. Jeg husker at jeg brukte LAANG tid på å få den nett, men ingen greide noen gang å connecte.

Mitt neste møte med linux har blitt mer vellykket: Jeg bygde om en pc slik at den kunne funger som router. Jeg ville også at den skulle fungere som webserver, ftp, mysql og psyBNC server. Ettersom jeg var avhengi av to nettverkskort for å få dette til falt valget tilslutt på ClarkConnect. En Red-Hat distro som var modifisert og tilpasset slik at den fungerte som router og alt det andre jeg nevnte. Ikke trengte jeg mye linux kunnskaper heller.. Var vel 10 "OK" trykk, og litt innskrivning av IP-addresser, så fungerte ALT. Tilogmed ADSL med Telenor fungerte.. Maskinen surrer og går fortsatt den, men nå er ClarkConnect på vei ut... Debian, litt mer avansert, skal inn..

Annbefaller alle å leke seg litt med linux.. VELDIG moro..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva er egentlig poenget med å bruke linux?

Det er greit hvis du skal bruke det til Cs server, webserver osv..


Men sånn til vanlig bruk.
Hvorfor bruke Linux?
Opprinnelig postet av fredrikweb
Hva er egentlig poenget med å bruke linux?

Det er greit hvis du skal bruke det til Cs server, webserver osv..


Men sånn til vanlig bruk.
Hvorfor bruke Linux?
Vis hele sitatet...
Da spør jeg deg, hvorfor bruke windows, det koster jo penger? Linux er jo gratis, ja så hvorfor bruke noe som er gratis ? Steike meg, les hva du skriver man.

Hvorfor kjøre toyota når man kan kjøre ferrari?
Joda.

Men er det enste grunnen?
Datamaskiner handler om å bruke det som passer en best, og for noen av oss er rett og slett linux bedre til vårt bruksområde. Hvis man mestrer det, er det på samme måte som Windows et utmerket system som kan gjøre det aller meste man ber om. Titt også på tråden min i unix-forumet om å teste ut linux, så skjønner du kanskje hvordan ting gjøres annerledes på plattformen.
Opprinnelig postet av fredrikweb
Joda.

Men er det enste grunnen?
Vis hele sitatet...
Leste du posten min? Veldig mange som verdsetter friheten man får. Forøvrig er det også mange som liker å bruke et operativsystem der man har mer kontroll.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Opprinnelig postet av fredrikweb
Hva er egentlig poenget med å bruke linux?

Det er greit hvis du skal bruke det til Cs server, webserver osv..


Men sånn til vanlig bruk.
Hvorfor bruke Linux?
Vis hele sitatet...
jeg tar gjerne spørsmålet opp igjen, for jeg har nå kjøpt meg en AMD 64 prosessor. Jeg skal installere OS på nytt og vurderer å kjøre dualbooting. Problemet er imidlertid at jeg ikke ser noen grunn til å bruke Linux til dags dato, og at svaret på fredrikwebs spørsmål var dårlig.

Det eneste jeg ønsker å bruke min maskin til er å se på film, høre musikk og redigere video. Er det da noen fordel å bruke Linux?

Ønsker ikke å høre at det er større frihet, at det er gratis, eller noe sånt. Bryr meg fint lite om det. Det eneste jeg tenker på er økt ytelse, RAM bruk og tiden det tar å starte opp maskinen.

Virker på meg at Linux på maskiner som ikke er servere, kun er en image-ting eller et slags oppgjør mot Microsoft...
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Er MINST like raskt som Windows... Å vist du bruker spesial pakker for din AMD64 får du garanter HØY ytelse! :P
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
asylth: Hverken jeg eller noen andre her har en agenda for å få deg konvertert til en Linux-distribusjon. Tingen med distroer er at det faktisk ikke er så lett. Det finnes distroer med forskjellige målgrupper. Man har de brukerne som har lært seg Windows og er rett og slett ikke interessert i å knote i en terminal eller å lære seg veien rundt i det nye huset sitt. All respekt - man skal da få ting gjort? Det er da man bør installere Lycoris, Mandrake, Lindows, Fedora eller SUSE (det finnes flere, men disse har et godt fokus i allefall). Om man først spør seg selv: Hvorfor skal jeg kjøre Linux? Jeg liker jo Windows.. Hva er det Linux kan gi meg når jeg ikke bryr meg om pris eller frihet? Da er nok svaret at Linux ikke gir deg en eneste ting - selv om maskinen kommer til å bli raskere. Jeg kan ikke uttale meg om hastigheter på Windows-fokuserte distroer ettersom jeg aldri har brukt dem - men tregere enn Windows går det nok ikke. Responstiden på mine eldre maskiner i FreeBSD er ihvertfall meget bra. Man må ha viljen inne til å prøve noe nytt, ellers er man tilbake i Windows igjen før dagen er omme. Det sier seg selv at et helt annet operativsystem kan føles rart selv om man har alle brukerapplikasjonene man trenger i Linux såvel som Windows. Feelingen er en helt annen.

Det er akkurat som å kjøre en bil man aldri har kjørt før. Giringa er litt rar de første ti minuttene, men etterhvert blir man vant med det og tenker ikke mer på det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Opprinnelig postet av fredrikweb
Hva er egentlig poenget med å bruke linux?

Det er greit hvis du skal bruke det til Cs server, webserver osv..


Men sånn til vanlig bruk.
Hvorfor bruke Linux?
Vis hele sitatet...

Gcc my man... jeg utvikler litt her og der, bare hobbyprosjekter for det meste, men endel småseriøse ting også.. og da er linux veldig fint.. for man har alt som skal til for å programmere (ivertfall i de fleste distroer).

Jeg har mer kontroll, har satt opp maskinen min sånn som jeg vil.. skal ikke gidde å gå i detaljer der..


Men om man bare bruker pc til nedlasting, filmer, irc og web så har det egentlig ikke noe å si hvilket OS du bruker, fordi de oppgavene er standard ting som de fleste OS tar seg fint av..
Jeg er nå på vei over på linuxplattformen, satte den ene laptopen min opp med debian for et par uker siden, og den andre har kjørt fedora core 2 i flere måneder. En av grunnene til at jeg liker linux er denne: "Uptime 120 days 17 hours 22 minutes". Det er hentet fra en gammel datamaskin jeg har stående i kjelleren. Den blir brukt til ftp, irc, eggdrop, Xbox Media Player, webserver osv. Og den kjører helt greit. Maskinen kjører i dag slackware 9, jeg installerte det - og siden har jeg ikke hatt behov for å restarte eller slå av den maskinen.

En windows 2003 server jeg også har blir treg etter en ca 30 dager og må rebootes. Linuxmaskinen bare fungerer.
Opprinnelig postet av asylth

Virker på meg at Linux på maskiner som ikke er servere, kun er en image-ting eller et slags oppgjør mot Microsoft...
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke - du ser ingen grunn til å bruke linux fordi du ikke bryr deg om frihet og at det er gratis? For noen er det hovedgrunnene. Andre liker bare systemet fordi det er "det de liker", slik som meg. Hadde alle mennesker hatt samme tilnærming til ting, så hadde alle hørt på samme musikken.
Jeg er en av de som faktisk går rundt og helt ærlig mener at et åpent system er lettere å bruke enn et lukket. Jeg synes helt ærlig at GNOME er lettere å bruke enn windows. Dessuten er potensialet i et åpent system langt større.

La meg utdype litt.

Hva trengs for at et system skal være lett å bruke?

1. Samkjøring! De forskjellige delene av systemet må oppføre seg likt. Mennesker er vanedyr, de aller fleste husker hvordan man skal bruke en datamaskin, de kan det ikke. Det er langt lettere å bruke et system der man alltid finner de samme knappene og funksjonene på samme sted. Her er et åpent system helt overlegent, da man har kildekode og kan forandre på alle delene slik at de blir mer like. I Windows har man gjerne en 20-30 applikasjoner fra forskjellige leverandører som alle har sin måte å gjøre ting på. I GNOME finner du alltid brukervalg under "Rediger" og alle knappene i alle programmene har teksten under ikonene om du velger det.

2. Enkel filbehandling! Filer er vanskelig. Filnavn, filattributter, åpning av filer, kopiering, flytting osv. er alt vanskelig. Tenk etter, hvor mange har du sett som ikke har skjønt forskjellen på "Opp" og "Tilbake" i explorer? I GNOME har man løst dette med å gjøre alle mapper til et eget objekt. Filbehandleren ER filene, der er ingen knapper for frem, tilbake eller opp. Man trenger ikke vite hvor filene ligger, man husker bare hvordan man trykker for å komme seg dit. Dra og slipp er den eneste måten å flytte og kopiere filer på som gir noen mening for brukere uten erfaring. Rare tastekombinasjoner og merkelig sjargong er håpløst. Trykk på filen, hold inne musknappen, dra fra den ene mappen til den andre og slipp. Slik må det være. Om man skal åpne en fil i et program må dialogen der være enkel.

3. Alt ser likt ut! Applikasjonene bør se like ut. Om en er grønn, en blå med feiende flott grafikk og en kommunegrå blir det forvirring. I åpne systemer kan man få applikasjonene til å se like ut.

4. Ting må fungere. De aller fleste sitter med et inntrykk av at datamaskiner er noe herk. De fungerer ikke, man klarer ikke logge seg på, printeren fungerer ikke, programmet fryser, virus, ormer og elendighet. Man bør kunne putte i nettverkskabelen og straks være på internett, om man går inn i et rom der man har trådløs forbindelse så bør det fungere uten mer konfigurasjon. Om der er en printer et sted på nettverket som står som delt så bør den automatisk være tilkoblet uten noe mer fikling.

Her ligger windows foran de åpne systemene, et godt stykke foran. OS X er enda lengre fremme, noe som beviser at Windows ikke nødvendigvis er så veldig bra, kanskje de bare klarer seg godt fordi de har slik enorm oppslutning. Der er prosjekter i gang for å bedre dette i Linux, og det nærmer seg.

5. Sikkerhet! Datamaskiner er sårbare, der er mange farer. Virus er en enorm plage. Folk som ikke oppdaterer datamaskinen sin like så. I åpne systemer kan man fritt distribuere oppdateringer av alle programmene på datamaskinen gjennom ett program. Det vil si at man kan holde alt oppdatert med et tastetrykk, eller enda bedre, helt automatisk. Så snart det oppdages en feil kan blir den oppdatert, ofte i løpet av timer, pakker bygges og sendes ut til alle. Dager etter at feilen ble oppdaget er de fleste oppdatert, automatisk, enten feilen ble funnet i en nettleser, kernelen eller i et spill der man skal styre en pingvin ned en bakke.

6. Muligheter. Man må kunne gjøre det man vil med datamaskinen, man må kunne bruke den som mediemaskin, som server, som diskløs terminal, som en skrivebordsmaskin, som fjernkontroll og som tegneverktøy. I et åpent system er det lett og forandre på systemet slik at det blir tilpasset sitt behov. Man kan bruke det samme operativsystemet, som man har lastet ned gratis, til alle løsningene nevnt over.

7. Håndtering av feil. Når noe går galt, for det kommer det til å gjøre, må dette håndteres slik at brukeren raskt kan komme tilbake der han eller hun var og forsette arbeidet. I GNOME vil programmer som ikke "svarer" innen gi en dialog der man får valg om å stenge applikasjonen. Når man stenger den, og starter på nytt får man valget om man vil gjenopprette den forrige sesjonen eller starte en ny. Enkelt.

8. Maskinvarehåndtering. Om man kjøper en fiks ny mp3-spiller så må man kunne plugge den i og det må fungere, om man har et grafikkkort må man kunne installere drivere for det med enkelhet. Her ligger windows langt foran, mest på grunn av sin posisjon i markedet. Ingen kan lage dårlig støtte for windows og tjene penger, men dårlig støtte for de alternative systemene kan man komme unna med. Dette problemet vil nok løse seg selv ettersom linux vokser.

Håper forklarer litt hvorfor jeg bruker linux. Det er rett og slett lettere å bruke enn windows, spesielt om man aldri har brukt windows.
Sist endret av foolish; 11. august 2004 kl. 13:35.
Jeg har sittet på Windows Plattformen så lenge jeg kan huske, testet SuSE 9.1 Personal for noen dager siden. Merkelig nok er ikke windows det samme igjen...
Om jeg ikke hadde vært avhengig av mine dyrebare onlinespill, så hadde jeg skutt inn linux her og nå.
Skal teste Suse 9.1 Personal selv, senere idag.. får se hvordan det går!
Jeg er meget fristet til å installere Linux på server-PD-en min igjen, men nå har det seg slik at jeg bare har 650 MB CD-er for hånden. Er det virkelig slik at jeg kan få smokka ISO-filene på en 650 MB CD, eller må jeg sykle hele fem minutter? =(
Loeve: De fleste linux-distroer pleier å passe på 650mb cd-r. Jeg pleier å legge inn ting via mini-install (en iso på 70mb gir deg et fungerende miljø, så laster man ned det man trenger fra internett).